Het is nu 05 dec 2019, 20:40

Pagina 5 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 21:03 
Volwassene

Het gesprek op school ging prima, alle leerkrachten van de nieuwe klassen waren net als vorig schooljaar echt goed bezig. We gaan ons best doen om het beter los te laten. Omdat nog niet helemaal duidelijk is of de reken hiaten van L op tijd opgelost zijn, wil school ook evt. overwegen om haar desnoods een extra jaar groep 8 te geven, met eigen programma. Ze is pas eind van het jaar 10 dus dat is niet zo'n punt, maar wat ze dan zouden moeten bieden? Het zou zo goed als een geheel eigen programma moeten zijn, op taalgebied is er geen enkel probleem, alleen nog wat zinsontleding. Ze willen haar alleen laten gaan met VWO advies.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 14:54 
Volwassene

MamLi, wat een goede opstelling van school, dat ze haar alleen willen laten gaan met vwo-advies. Ik denk dat ze dan een eigen programma krijgt. Jongste is ook klaar met taal en begrijpend lezen (idd nog een beetje ontleden) en ook vrijwel klaar met rekenen. Hij heeft ook allemaal extra dingen, maar er zit nog wel een basis aan taal en rekenen in zijn weektaak.

Jongste zegt nog steeds dat hij moe is op school en veel zit weg te dromen. Op mijn vraag of dat altijd is of bij sommige dingen niet, zei hij dat hij met Acadin juist helemaal niet moe is, net als met gym, buiten spelen, zingen en dansen in de klas en met projecten die hij samen met vriendjes doet. Maar meestal dus wel...

Dit is niks nieuws, maar omdat ik hier op dit forum best wat heb bijgeleerd denk ik nu niet meer automatisch aan iets lichamelijks. Dan was hij de hele dag moe en dat is niet zo. Hij is na school actief met vriendjes tot een uur of acht 's avonds en komt dan ook echt wel actief, vrolijk en energiek over.

Blijft nog over dat hij mogelijk teveel prikkels krijgt op school, maar dan zou je denken dat het buitenspelen, gym en samenwerken juist extra prikkelmomenten zijn. Of dat hij zich niet zo goed kan concentreren en dus moe wordt van de hele dag opletten op school, dat zit bij ons behoorlijk in de familie. Maar hoezo zie ik dat dan niet terug als hij thuis werkt aan zijn spreekbeurt of merkt hij dat dan niet als hij acadin doet? Dat zijn juist de dingen die veel (of in ieder geval meer) van hem vragen.

Ik kom dus niet verder dan dat hij zich rot verveelt op school en dat is een rotgevoel. Vooral omdat de juf al zoveel voor hem heeft aangepast. Wat kunnen we nu nog meer? Gelukkig komen er veel leuke dingen aan, zoals de voorbereidingen voor carnaval (groep 8 speelt daar altijd een grote rol in) en het oefenen van de musical. En ik duim nog maar ietsje harder dat hij wordt aangenomen bij de bovenschoolse plusklas, dat scheelt een hele middag per week :|

Jongste had trouwens weer niet het afgesproken moment gepakt op school om aan zijn Engelse werkstuk te werken. Lijkt net alsof hij het niet durft als de juf het op dat moment niet expliciet zegt. Dat helpt ook niet natuurlijk...

Edit: nu ik het nog even doorlees blijft ook het concentratiedingetje aan me knagen. Zelfde vraagstuk als zijn broer en wat man en mij ook niet vreemd is: van saai werk worden we doodmoe. Heb je dan een concentratieprobleem of is het werk te saai?

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 20:56 
Volwassene

Wij hadden gisteravond een info avond van school. Heel verhelderend... Op 16 nov wordt het voorlopig advies gegeven en in feb het definitieve. De werkhouding is ook heel erg meebepalend (en is tevens het speerpunt voor zoon).
Zoon heeft deze wk voor het eerst met een paar andere leerlingen met Bollebozen gewerkt. De meester heeft een stagiair die dan met het groepje in de aangrenzende, lege ruimte aan het werk gaat. Dat klinkt tot nu toe heel positief.
Bij zoon merken we dat hij idd de ommekeer lijkt te maken naar serieus werken. Hij maakt en leert zonder mopperen zijn huiswerk (en dat na een jaar niets doen op dat gebied!). De eerste wk was zoals normaal afraffelen (de helft fout), nu werkt hij serieuzer en heeft hooguit 1 fout. Wij benoemen dat verschil ook en maken hem duidelijk dat dit echt zijn werkhouding is.
Blijft nog wel dat zoon een echt buitenbeentje is. Hij is altijd 1 van de 2 pauzes alleen. Dat stoort hem nu nog niet zo, maar we willen hierover toch met de meester praten...

BerichtGeplaatst: 22 sep 2016, 20:33 
Volwassene

de juf van onze zoon is terug van zwangerschapsverlof. Misschien dat er nu wat van de grond komt. Zij zag hem vorig jaar wel en heeft het doortoetsen en versnellen eigenlijk in gang gezet. Ze wil graag hiaten in kaart gaan brengen (hehe). Daar vragen we al een half jaar om. Hij is vorig jaar getoets en getoets en getoets en morgen jawel wordt er weer een toets afgenomen op het gebied van rekenen. Ik ben benieuwd. Positief punt is wel dat hij elke dag zijn dagtaak af heeft en vandaag dus ook zijn weektaak al af had. Hij blijft wel super afgeleid. Dit is duidelijk een teken dat hij nog niet voldoende (uitdagend) werk heeft. Hij loopt ook thuis weer te stuiteren te springen en met armen rond te zwaaien en geluiden te maken. We gaan het zien. Juf wil proberen om 3 oktober rond de tafel te zitten. Hoop dat ik dan vrij kan krijgen.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2016, 23:40 
Volwassene

ValeNova schreef:
Wij hadden gisteravond een info avond van school. Heel verhelderend... Op 16 nov wordt het voorlopig advies gegeven en in feb het definitieve. De werkhouding is ook heel erg meebepalend (en is tevens het speerpunt voor zoon).
Zoon heeft deze wk voor het eerst met een paar andere leerlingen met Bollebozen gewerkt. De meester heeft een stagiair die dan met het groepje in de aangrenzende, lege ruimte aan het werk gaat. Dat klinkt tot nu toe heel positief.
Bij zoon merken we dat hij idd de ommekeer lijkt te maken naar serieus werken. Hij maakt en leert zonder mopperen zijn huiswerk (en dat na een jaar niets doen op dat gebied!). De eerste wk was zoals normaal afraffelen (de helft fout), nu werkt hij serieuzer en heeft hooguit 1 fout. Wij benoemen dat verschil ook en maken hem duidelijk dat dit echt zijn werkhouding is.
Blijft nog wel dat zoon een echt buitenbeentje is. Hij is altijd 1 van de 2 pauzes alleen. Dat stoort hem nu nog niet zo, maar we willen hierover toch met de meester praten...

Wat goed dat die goede werkhouding nu begint te komen. Ik vind het één van de belangrijkste dingen in de voorbereiding op het VO. Veel kinderen struikelen daarover in de brugklas. Hebben jullie nog kunnen praten over de pauzes?

BerichtGeplaatst: 27 sep 2016, 23:41 
Volwassene

solba1 schreef:
de juf van onze zoon is terug van zwangerschapsverlof. Misschien dat er nu wat van de grond komt. Zij zag hem vorig jaar wel en heeft het doortoetsen en versnellen eigenlijk in gang gezet. Ze wil graag hiaten in kaart gaan brengen (hehe). Daar vragen we al een half jaar om. Hij is vorig jaar getoets en getoets en getoets en morgen jawel wordt er weer een toets afgenomen op het gebied van rekenen. Ik ben benieuwd. Positief punt is wel dat hij elke dag zijn dagtaak af heeft en vandaag dus ook zijn weektaak al af had. Hij blijft wel super afgeleid. Dit is duidelijk een teken dat hij nog niet voldoende (uitdagend) werk heeft. Hij loopt ook thuis weer te stuiteren te springen en met armen rond te zwaaien en geluiden te maken. We gaan het zien. Juf wil proberen om 3 oktober rond de tafel te zitten. Hoop dat ik dan vrij kan krijgen.

Hopelijk gaat er nu wat gebeuren! Mijn jongste kan soms ook zo raar doen :roll:

BerichtGeplaatst: 27 sep 2016, 23:43 
Volwassene

Jongste lijkt weer wat op te krabbelen in interesse en werkhouding op school. Is goed bezig de laatste dagen en komt ook opgewekt en minder moe uit school. Vertelt dingen uit zichzelf. Hopelijk blijft het nog even zo.

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 09:46 
Volwassene

Hier zijn de eerste informatie avonden al weer bezig en bezocht.

Eén school viel direct af. De school van gisteravond gaf zoon vorig jaar tijdens de open dag al het beste gevoel, en gaf hem nu weer een goed gevoel. Je ziet dat hij zich er thuis voelt. (Daar waar mijn andere zoon binnen 5 minuten aangaf, dat dit absoluut niet de school was waar hij naar toe wilde gaan). Gelukkig is het de tweede waarmee we dit proces doorgaan, dan merk je toch dat je wat anders luistert naar de informatie die je voorgeschoteld krijgt. (en merk je ook wel de discrepanties in de antwoorden als er vragen gesteld worden)

Inmiddels heeft hij wel zijn draai gevonden in de klas. Hij was gisteren wel al weer klaar met zijn weektaak, maar we laten het maar even zo. Het vele huiswerk heeft inmiddels ook een routine gekregen en gaat hem verder ook goed af (al blijf ik het onzin vinden, maar dat is een ander verhaal).

In de klas hebben ze inmiddels samen een werkstuk moeten maken, en dit vond hij absoluut niet fijn om te doen. Eentje kopieerde gewoon de tekst van internet, de ander deed niks, hij deed thuis veel maar kwam op school niet tot werken. Ik vind het wel goed dat ze dit nu zo al oefenen, dat komt volgend jaar ook gewoon weer terug. Hij is wel blij dat hij zijn volgend werkstuk alleen mag maken. Ik hoop dat hij voldoende 'jeudginformatie' kan vinden, want hij wil het over de tempeliers doen.

Hij is nu sinds een paar weken aan het klimmen, en het lijkt erop dat hij nu een sport heeft gevonden die bij hem past. Hij voelde zich tijdens de vakantie tijdens het klimmen echt als een vis in het water en toen ik ging googlen ging er weer een nieuwe sportwereld voor me open. Ik hoop dan ook dat hij hier ook zijn plekje gaat vinden, want dat gun ik hem wel.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 10:35 
Volwassene

@Drietje,
We hebben morgen oudergesprekken en dan gaan we de pauzes aankaarten. We willen sowieso iedere 6-8 wk met de leerkracht om tafel...

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 13:56 
Volwassene

Jongste is met een vriendinnetje uit de klas kinderpostzegels aan het verkopen in het dorp. Hoort hier bij de vele extra dingen die je in groep 8 mag doen. Hij vindt het erg leuk. Is dat bij jullie ook in groep 8?

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 14:17 
Volwassene

Ja, hier ook!

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 16:28 
Volwassene

Hier ook postzegels én een klimfanaat! Leuk om te lezen dat jouw zoon dat ook heeft ontdekt, Annemiek. Van de postzegelverkoop heb ik bij zoon geen hoge verwachtingen overigens. Hij durft echt niet bij mensen aan te bellen en dan een verhaal af te steken. Doodeng! :roll:

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 21:22 
Volwassene

Hier is zonder enige communicTie de kinderpostzegels dit jaar afgeschaft. Hij heeft het vorig jaar al een keer gedaan, dus is er zelf niet rouwig om.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 22:15 
Volwassene

Kinderpostzegels doen ze bij zoon niet aan, gelukkig :) ik vind er eerlijk gezegd niks aan dat die kinderen zo bedelend de deuren langs moeten.
We bij de judo sportschool de grote club actie. Hij vraagt t aan familie, komt goed uit dat mijn man zaterdag zijn verjaardag viert. En dan hebben we het wel weer gehad denk ik!

@Annemiek, nu al informatie avonden op VO scholen? Dat is toch wel vroeg toch? dacht dat dat pas later in het schooljaar kwam. De school waar mijn man werkt iig nog niet en verder ook nog niet van gehoord dit jaar.
Toch wel spannend hoor, dit jaar. Lastig dat we nog niet weten waar we aan toe zijn. We hopen dat hij indicatie krijgt voor VSO, maar dat gaan ze pas vanaf januari aanvragen bij het samenwerkingsverband. Nadat alle toetsen en observaties enzo zijn gedaan.

In november/december nemen ze hier trouwens de NIO af, iemand daarmee bekend? Ik kende het niet. School is er wel enthausiast over, schijnt betrouwbaarder te zijn qua schooladvies dan cito. Maar lees op internet nogal wisselende ervaringen...

BerichtGeplaatst: 28 sep 2016, 23:23 
Volwassene

Ik heb geen ervaring met de NIO.

Hier zijn de open dagen pas eind januari. Er zijn maar drie scholen voor mavo, havo, vwo, waarvan er eentje vorig jaar al zo'n beetje afviel. Beide overgebleven scholen zijn prima, dus dat is vrij relaxed. Ben wel benieuwd naar de keuze van jongste. Ik vind hem steeds meer een kind voor tweetalig vwo, maar zelf ben ik daar niet zo enthousiast over :roll: Maar ik houd mijn mond stijf dicht, hij mag zelf kiezen.

Vanavond een klein akkefietje met leerwerk voor school. Twee toetsen: 52 Engelse woordjes en een natuurtoets van vier lessen. Zoon heel trots: ik krijg het druk! Niet dus. Netjes ingepland, kijkt hij de woordjes door, kent hij er maar drie van de 52 niet. Zucht. Hij was gewoon echt teleurgesteld. Gevolg is dat hij wel netjes zoals gepland twee keer naar de twee toetsen heeft gekeken, maar hooguit een minuut, meer ook niet. Dus van natuur kende hij twee stukjes helemaal niet. Toen kwam de aap uit de mouw dat hij het 'toch allemaal wel wist'. Niet nodig om te leren. Tja, drie woordjes en twee alinea's natuur die hij nog niet kende (de rest kende hij nog uit de les) zijn geen uitdaging, dat snap ik ook wel. Maar hij moet het van mij toch leren. Niet om het cijfer, maar wel om het leren.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2016, 07:01 
Volwassene

De school hier dichtbij, heeft eigenlijk geen concurrentie, 95% van de school van zoon gaat hier gewoon naar toe. Hun Informatie avonden/open dagen starten ook pas in rond dec.

De 2 andere scholen Liggen wat maar wel vlak naast elkaar. Bij een school kregen we te horen dat ze de komende jaren een krimp,verwachten van 2600 naar 2300 leerlingen. Deze twee scholen vissen uit dezelfde vijver, en hierbij zijn er dus nu al korte avonden (1 uur) voor kennismaking (algemene info) en kun je je al inschrijven voor kennismakingslessen. De open dagen zijn uiteindelijk ook pas in januari.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 29 sep 2016, 10:43 
Volwassene

Tante truus schreef:
Kinderpostzegels doen ze bij zoon niet aan, gelukkig :) ik vind er eerlijk gezegd niks aan dat die kinderen zo bedelend de deuren langs moeten.
We bij de judo sportschool de grote club actie. Hij vraagt t aan familie, komt goed uit dat mijn man zaterdag zijn verjaardag viert. En dan hebben we het wel weer gehad denk ik!

Ik vind het persoonlijk wel goed voor de ontwikkeling van het kind. Aanbellen, deur open, dichtklappen, uiteindelijk al hakkelend toch je verhaal doen. Na een paar keer gaat het al veel vloeiender.

Daarbij is het nog eens voor een goed doel.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2016, 11:08 
Volwassene

SjakieZulu schreef:
Tante truus schreef:

Ik vind het persoonlijk wel goed voor de ontwikkeling van het kind. Aanbellen, deur open, dichtklappen, uiteindelijk al hakkelend toch je verhaal doen. Na een paar keer gaat het al veel vloeiender.

Daarbij is het nog eens voor een goed doel.

Vind ik ook wel prima. En als je met iemand anders gaat is het ook nog gewoon hartstikke leuk. Maar jongste is ook geen rasverkoper; hij had samen met zijn vriendinnetje zeven setjes verkocht.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2016, 21:25 
Volwassene

L heeft ook kinderpostzegels, ze vraagt alleen bekenden. Er lopen al zoveel kinderen alle deuren af.

Vandaag had L een sticker verdient met rekenen, die wordt verdient met weinig fouten, helaas had ze er nog maar een. Maar dat deze met rekenen was, haar zere punt, was echt geweldig. En ze had ook nog een juist antwoord op een som naar juf geroepen, die daar zeer verbaasd door was - en een nieuw soort som waar L het juiste antwoord van wist, en als erg verlegen introvert dametje iets roepen :)

BerichtGeplaatst: 30 sep 2016, 20:33 
Volwassene

Gisteten hebben we het kennisgesprek gehad voor zoon en dat was een hele verademing. De meester vertelde over zoon zoals hij ook is. Hij ziet hem als gevoelig, intens, nieuwsgierig en grote behoefte aan af en toe even oogcontact of een aai over z'n bol. Hij ziet ook dat zoon het liefst andere dingen doet dan hij moet, maar spreekt hem tegelijkertijd hierop aan. De komende tijd gaat hij met zoon werken aan zijn werkhouding en sociale acceptatie binnen de groep. Het lijkt erop dat we op dezelfde lijn zitten. Ook hebben we afgesproken om sowieso iedere 6-8 wk samen om tafel te gaan...

Pagina 5 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 49  Volgende