Het is nu 05 dec 2019, 20:39

Pagina 4 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 09 sep 2016, 11:26 
inactief

Hier ook de jongste in groep 8, forse demotivatie.
In de vakantie een drempeltest laten doen en volgende week de definitieve uitslag.
De eerste week was wel goed verlopen, met als positief puntje dat hij uit zichzelf het huiswerk gemaakt heeft (zo trots :D )

www.etenmetthys.nl
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2016, 22:48 
Volwassene

:lol: de eerste week zit er weer op!
Juf belde vanmiddag (schrok al.... Nu al problemen??), maar ze wou alleen even contact, vertellen hoe het op school gegaan was (top!), en weten hoe het thuis was (ook top! Hij is heel relaxed en loopt de hele dag te fluiten en te neuriën!).
Ze had alleen 1 klein dingetje, hij doet met een groepje jongens steeds een of ander buitenlands accent na van een youtubefilmpje, en dat had ze in de klas verboden (EINDELIJK! Thuis mocht hij het helemaal al niet van mij, maar kwam toch steeds terug).

En ze waren rustig aan begonnen met eenvoudige rekensommen, waarop hij tegen juf had gezegd: "ik ben waarschijnlijk hoogbegaafd hoor, dus ik weet toch alles al" pfff! Haha, nou hoop dat juf hem nu eens goed aan het werk gaat zetten dan :lol:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2016, 18:40 
Volwassene

Valenova, wat naar voor je zoon. Fijn dat de meester het oppakt, hopen dat het werkt.

Hier gaat het fijn. Leuke klas (7/8 combi). Goede sfeer, maar ik zou zou graag willen dat Oudste met meer kinderen een echte klik had. De kinderen met wie ze meer had, zijn allemaal vertrokken naar het VWO. Er is wel een meisje in groep 7 met wie ze goed kan opschieten. Ik zou haar zo graag een echte vriendin gunnen. Die heeft ze nog nooit gehad.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 12:42 
Volwassene

Zoon kwam net opgewekt uit school en vertelde dat hij met drie meiden door de IB'er uit de klas was gehaald om Acadin te doen. Is nieuw op school en zoon vond het heel leuk, gelukkig. Dat gaan ze standaard één keer per week doen met de IB'er en ze mogen er ook in de klas aan werken.

Blijkbaar had de juf ook al door dat hij niet toe kwam aan zijn uitdagende werk, want ze had even met hem gezeten om met hem te bespreken wanneer hij daaraan kan werken en blijkbaar gaat ze de weektaak ook iets korter en nog iets minder saai maken. Hoe weet ik niet, want de spraakzame minuten waren alweer op :wink:

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 21:01 
Volwassene

Morgen hebben we team gesprek op school over beide dames.
L had vandaag proef cito, had helaas niet geconcentreerd aan rekenen gewerkt, meester had na afloop al genoemd dat ze veel foutjes had gemaakt :( Dat niet geconcentreerd vertelde ze na school. Valt ze nu al weer in haar oude valkuil

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 21:22 
Volwassene

Jammer mamLi. Wat was de reden van afname van een proefcito op dit moment? En welke hebben ze afgenomen?

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 21:22 
Volwassene

Wilg, herkenbaar. Jammer is dat he. Middelste had en heeft dat ook. Je zou het graag anders willen.
Drietje, klinkt goed. Leuk dat hij enthousiast is.
MamLI, zonde van die Cito. Zien ze oo school wel dat het dan een vertekend beeld geeft?

Hier ook wel enthousiasme. Spaans gaat stoppen voor zoon, hij vindt er niets aan. En het is niet serieus genoeg opgezet om winst te halen in het leren leren.
Hij heeft nu een project over natuurkunde, het hoe of wat weet ik nog niet. Hij kon zelf van alles kiezen vertelde hij, en heeft dit gekozen. Ook gaan ze een techniek project doen, iets met zonne energie.
Kamp vorige week was leuk, en de klas is ook leuker dan vorig jaar.
Positief dus .

BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 23:06 
Volwassene

Succes met het gesprek morgen MamLi!

Hanneke, dat klinkt als best een goede start. Leuke projecten!

BerichtGeplaatst: 13 sep 2016, 07:29 
Volwassene

MamLI, heel herkenbaar. Hier wordt ook zeer onzorgvuldig gewerkt als de concentratie er niet is of als iets te gemakkelijk is.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2016, 18:25 
Volwassene

Mmm, hier is zoon nog steeds niet zo enthousiast over school. Vertelt ook vrijwel niks, niet echt een goed teken. Ik denk dat hij nog steeds worstelt met het sneller werken aan saaie opdrachten... Ik laat het maar even en vraag niks. Werkt toch alleen maar averrechts :|

Met voetbal laat hij gelukkig wel degelijk emotionele groei zien. Staat zijn mannetje, ook al zijn zijn teamgenoten ouder en ook een stuk luiddruchtiger. Ik zie ook dat hij soms heimelijk trots op zichzelf is, dan zie ik zo'n klein scheef glimlachje :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 09:27 
Volwassene

Nou ik meld me ook maar in dit draadje. Op de school van mijn dochter kennen ze geen jaargroepen dus voorheen 'wist' ik niet in welke groep ze zat. Maar vorige week eindelijk definitief de knoop doorgehakt dat dit haar laatste jaar basisschool gaat worden, en een beetje tips, herkenning/steun en ervaringen zijn dan wel welkom. Ik vind het maar spannend. Sowieso de overgang, maar toch nog wat extra omdat ze straks pas net een paar weken 11 is als ze begint en ze ook vrij klein is, dus ik al blij ben als ze straks op een 26 inch fiets past. (nu nog niet namelijk :-? )
Maar gelukkig lees ik hier op het forum als dat ze nu ook weer niet zo'n uitzondering is en het vaak gewoon goed gaat. Nog een jaar langer op de basisschool blijven had ik nog veeeel spannender gevonden, aangezien ze daar denk ik echt heel ongelukkig van was geworden. De vorige laatste jaren voor de overgang naar de volgende bouw waren vrij dramatisch (zeker de laatste) en dan deed ze vaak al een groot deel een bouw hoger mee. Nu zou ze echt een soloprogramma hebben moeten volgen terwijl de paar kinderen waar ze aansluiting mee had al naar het VO zouden zijn.
Ofwel we gaan ervoor. Hopelijk word dit een leuk afscheidsjaar, al heeft ze zelf nog helemaal geen zin in al dat 'schoolverlatersgedoe' :wink:

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 11:30 
Volwassene

@Majrim : spannend zo'n keuze. Weet ze wel al naar welke school ze wil?

Hier heeft zoon wel zijn ritme gevonden.
Ik vind persoonlijk dat ze voor een groep 8 veel te veel huiswerk hebben (elke dag wel iets, vandaag 2 blz voor een gezamenlijk werkstuk, morgen een begrijpend lezen tekst met vragen, 3 keer spelling, een rekenblad, 2 blz met spreekwoorden, om de week werkbladeren voor natuniek, en dan nog regelmatig 'toetsen' waarbij hij mn voor engels en topo er toch even voor moet zitten. En o ja ook nog 8 boekverslagen door het jaar heen, voor zoon die niet zo graag leest ook wel een dingetje). Hij weet dat het meegenomen wordt in het advies, dus maakt het allemaal wel. Maar soms wel met wat gemopper, wat ik gewoon goed begrijp.

Persoonlijk vind ik dit niet passen bij een groep 8. Tja ze moeten wennen aan wat huiswerk thuis, dat wel, maar echt elke dag iets (al is het maar een werkje van 10 min), dat hoeft van mij nu nog niet. Hij kan eigenlijk nooit thuiskomen, zijn tas in de hoek gooien en lekker gaan spelen. Eerst altijd maar even in de agenda kijken of hij wat moet doen. Het voelt nu alsof we werk wat eigenlijk in de klas moet gebeuren, naar huis wordt overgeheveld.

Wat wel prettig is, is dat ik nu zelf ook een beter beeld kan vormen hoe zoon dit soort dingen aanpakt.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 11:35 
Volwassene

Hier hebben ze nauwelijks huiswerk. Dat zal ook zo blijven, school is er geen voorstander van. Ik geloof dat er 4 x per jaar iets is, of hooguit 6x.

Zoon heeft al een paar keer naar zijn "snipperdagen"gevraagd. Hij werkt hard als hij eenmaal op school is, maar echt zin heeft hij niet.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 11:45 
Volwassene

Helemaal geen huiswerk in groep 8, en dan een berg huiswerk in de brugklas.

Is het juist niet verstandiger om in groep 8 een start te maken met plannen en huiswerk?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 11:54 
Volwassene

Ik merk geen verschil.

Bij mijn neefjes en nichtje op school is er huiswerk vanaf groep 3. Dit wordt steeds meer naarmate ze in een hogere groep komen. In groep 8 hebben ze elke dag huiswerk. Ik merk niet dat voor hen de overgang kleiner was.
Zelf had ik op de basisschool ook veel huiswerk (zelfde school ). En ik ging in de brugklas ook onderuit.

Dus ik kan me wel vinden in de mening van school. Nog even niet. Plannen leren ze wel, ze werken met weektaken die erg vol zitten. Dit vereist ook een goede planning. Misschien helpt dat ook wel.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 12:02 
Volwassene

Onze zoon had vorig jaar bij tijden best veel huiswerk in groep 8, zeker in combinatie met oefenen met zijn instrument. Ik heb hem toen (een wat vereenvoudigde versie van) de planmethode van de 1 blik agenda aangeleerd. En hoewel ik absoluut voorstander ben van veel spelen, zie ik nu in de brugklas hoe fijn het is dat hij de planmethode al kent. Hij heeft daar nu echt profijt van. Het huiswerk maken op zich is en blijft een vervelend klusje, dat wordt echt niet makkelijker als je dat in groep 8 ook al hebt gedaan.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 12:20 
Volwassene

Ik las laatst zelfs over een onderzoek dat er ook wetenschappelijk geen bewijzen zijn dat kinderen die huiswerk hadden het beter doen in het VO

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 12:52 
Volwassene

Hier ook helemaal geen huiswerk. Wel af en toe een toets leren en natuurlijk de boekbespreking, spreekbeurt, werkstuk en krantenkring. Maar dat is allemaal heel erg gespreid. Ik probeer jongste al wel met het kleine beetje werk dat ze thuis moeten doen te leren plannen. Dus een topotoets bijvoorbeeld in drie keer opdelen en op het planbord schrijven wanneer hij wat moet doen en dan dus ook rekening houden met spelen, training en zo. Helaas stelt het werk zelf niks voor (die topotoets zit er na de eerste vijf minuten allang in, dus feitelijk is de planning een wassen neus), maar ik grijp het toch maar aan om te leren plannen. Ik heb het één keer met hem samen gedaan en sindsdien doet hij het elke week zelf. Er is nu nog ruimte genoeg om een heleboel steken te laten vallen... Ik heb bij mijn oudste gezien hoe zwaar het eerste jaar VO kan zijn als je van plannen helemaal geen kaas hebt gegeten en onze jongste is nog een flinke stap chaotischer en vergeetachtiger dan zijn broer. Hij zei vandaag nog: de grootste uitdaging van de dag is dat ik mijn agenda mee naar huis neem. :mrgreen: Die blijft gerust de hele week op school.

Om die reden zou ik ook wel willen dat ze wat meer huiswerk krijgen, bv ook wat maakwerk erbij. Niet voor de volgende dag maar juist voor een week vooruit, zodat ze dat in moeten plannen. Veel huiswerk hoeft van mij ook absoluut niet, lekker genieten van het laatste jaartje spelen na school. :wink:

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 13:15 
Volwassene

Het huiswerk stelt hier ook niet zoveel voor. Maar ik vind het toch belangrijk, omdat zoon nu toch al wel leert werken en pkannen met een agenda. De aandacht ie aarvoor is op het VO verschilt enorm. Mijn oudste zit op een school waar daar heel veel aandacht voor was in de brugklas, de school van de buurjongen totaal niet.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016, 18:01 
Volwassene

Hier hebben ze helemaal geen huiswerk en ook geen toetsen. Ik vind het prima. Dochter is een leergierige tante die tot nu toe graag werk mee naar huis zou nemen, maar idd 5,5 uur school per dag is wel genoeg. Plannen moeten ze op school ook, en denk dat ze het op de middelbare school wel leert. Nu nog even lekker geen schoolzaken na schooltijd.

En nee Annemiek, ze heeft nog geen duidelijke keus. Vorig jaar waren we wel al gaan kijken (zag al langer echt niet in hoe het nog een jaar te redden, dus ging er toen ook al vanuit dat ze in 'groep 7' zat.) en had ze twee scholen die haar wel wat leken. Een scholengemeenschap en een categoriaal gymnasium. Nu adviseerde school vrij sterk een categoriaal gymnasium en ik heb daar zelf ook goede herinneringen aan, dus daar gaan we dit jaar toch serieus naar kijken. Het gymnasium wat haar aanstond is op een half uur fietsen en goed bereikbaar met ov, maar heeft een loting met redelijk veel afvallers, dus dat is een risico. Twee andere gymnasia hebben dat niet, maar zitten beiden op een uur fietsen en met slechte ov verbindingen en ik heb zelf ook geen auto dus ga haar nooit kunnen brengen met slecht weer, als ze een been breekt of wat dan ook..

Ofwel duimen maar dat ze ingeloot wordt op die eerste schoolkeus. Dat ziet ze nu ook wel zitten, maar ze wil nog proeflessen gaan volgen.

Pagina 4 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 49  Volgende