Het is nu 05 dec 2019, 20:39

Pagina 3 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 12:05 
­

Misschien is een e-reader iets voor je zoon? Die heeft een ingebouwd woordenboek, bovendien is de bezorgtijd van de boeken een stuk korter...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 13:20 
Volwassene

Of deze site: https://www.readinga-z.com/
Die hebben wij gebruikt om oudste Engels te leren lezen.
De boekjes printten we toen uit.
Nu zou ik een tablet of e-reader gebruiken.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 20:26 
Volwassene

Pompom schreef:
Misschien is een e-reader iets voor je zoon? Die heeft een ingebouwd woordenboek, bovendien is de bezorgtijd van de boeken een stuk korter...

Dat is een goed idee! :D Ik wist niet dat er een woordenbroek in zat (heb er zelf ook eentje, maar lees altijd Nederlands).

BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 22:38 
Volwassene

Annet123 schreef:
Of deze site: https://www.readinga-z.com/
Die hebben wij gebruikt om oudste Engels te leren lezen.
De boekjes printten we toen uit.
Nu zou ik een tablet of e-reader gebruiken.

Inderdaad een handige site! Had ik zelf nog niet gevonden.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 10:15 
Volwassene

Gisteren hebben we een gesprek gehad met leerkracht en ib-er over uitslag onderzoek zoon ( mb met uitgestelde diagnose dyslexie.). Het was echt een niks gesprek, met als toppunt de mededeling : op internet is hier heel veel informatie te vinden, dat kunnen jullie dan gebruiken om hem te begeleiden. Hun inbreng over wat zij gingen doen was ongeveer : ik heb verder niet gekeken en ben hier niet zo in thuis, vergrotingen van toetsen, spelling niet mee laten tellen bij topo, en o ja, ze hadden nog wel extra oefeningen voor spelling en als hij wilde kon hij wel meer samenwerken met een ander kind.

Ik ga vanmiddag nog maar even het dyslexie protocol van school opvragen, maar ik verwacht hier weinig van eerlijk gezegd.

We wachten de drie maanden RT maar even af. Zullen ons heel goed orienteren op de open dagen en zullen met de zorgcoordinator van de 2 VO scholen gaan praten die al uit de voorselectie zijn gekomen. Vooralsnog nog maar even alle aandacht voor de M8 cito toetsen, (rekenen, begrijpend lezen scoren wel I, dus het lijkt erop dat daar nog geen aanpassing voor nodig is).

Mocht in dec idd een diagnose dyslexie worden gesteld en een keuze voor een school zijn gemaakt, dan kunnen we de tweede helft van het jaar wel kijken of hij al kan gaan werken zoals dat op de middelbare school van zijn keuze gebeurd. Gebruiken zij voorleessoftware,,dan kunnen we dat misschien eens proberen. Wordt er aangeraden om met een laptop te werken, dan zou ik dat het liefstbzoon dan ook al laten doen.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 11:40 
Volwassene

Wonderlijke reactie Annemiek! :?

BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 21:23 
Volwassene

@hanneke

Hij zit in dezelfde groep als vorig jaar, is alleen wat instroom van onderaf en natuurlijk groep 8 die van school is. De vaste leerkracht is nog met zwangerschapsverlof en nu staat de directeur ervoor samen met de ib-er. We hebben net een mail verstuurd met de vraag of we misschien al eens kunnen spreken over het plan dat ze zouden gaan maken voor dit jaar. Ben benieuwd. Er stond ook iets over verdiepen in zijn laatste rapport vorig jaar, dus we houden maar even de vinger aan de pols. Hij is nog steeds met methode toetsen van vorig jaar bezig, ongeveer 1 som per dag. Het zijn staartdelingen die gewoon veel werk zijn. Gelukkig al wel een datum voor een spreekbeurt en boekverslag. Die zijn er vorig jaar bij ingeschoten. Hij wil zijn spreekbeurt houden over chemie in het dagelijks leven. Ik ben erg benieuwd hoe dat in zijn koppie gaat en hoe hij het wil gaan vorm geven. Op tijd beginnen maar :wink: .

BerichtGeplaatst: 05 sep 2016, 22:28 
Volwassene

Hier een jongen met buikpijn. Daar heeft hij al jaren veel last van en ik gaf hem telkens maar voldoende vezels, maar het viel mij in de vakantie op dat hij er helemaal geen last van had. En in de eerste week van school meteen wel weer. Nu dus weer. Toch wel spanning, denk ik.

Jongste was ook zeldzaam spraakzaam vandaag. Vertelde dat hij zijn weektaak net op het nippertje af had, want het rekenen was zo saai en zoveel schrijfwerk en hij had telkens zitten wegdromen. De juf had gezegd dat het echt sneller moest en dat vond hij zelf ook. Nu komt hij aan zijn uitdaging niet toe (zit deels gelukkig ook al wel in de weektaak, maar dat deel had hij echt afgeraffeld) en hij had juist zo'n zin om met zijn Engelse werkstuk verder te gaan. Dat vindt ie echt leuk om te doen. We hebben samen bedacht hoe hij kan zorgen dat hij minder tegen het saaie werkt op kijkt. Bijvoorbeeld het saaie werk als allereerste maken, zodat je er snel vanaf bent, of opknippen in elke dag een beetje. Echt een nuttig leerproces voor hem om ook dit soort zaken aan te gaan. Ook saai werk moet gebeuren, als het maar niet de overhand krijgt.

Ik merk dat hij vooral in zijn maag zit met de kinderen waarmee hij samen moet werken. Hij zit bij de twee slimste meisjes, maar daar vindt hij niks aan. Verder is er nog één kind waarmee hij soms samen kan werken, maar daar is al helemaal geen klik. Zijn vrienden werken allemaal op een heel ander niveau. Dat is iets wat al jaren een probleem is, maar waar gewoon geen oplossing voor is. In de klas boven hem zaten vijf slimme jongens maar in zijn klas is hij de enige. Dat is gewoon pech hebben. Dat snapt hij ook wel, maar er is dus geen oplossing en dat is wel wat zuur. Ik heb hem gezegd dat het misschien wel een goed idee is om dit een keertje met de juf te bespreken en hij zou er over nadenken.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2016, 21:01 
Volwassene

Hier de 2e schooldag na de vakantie achter de rug en zoon kwam neergeslagen thuis. Hij was moe, zei hij. Maar later vertelde hij dat een kind waar hij een opdrachtje mee moest doen 'ieuw' tegen een ander kind zei toen het kind erachter kwam dat het met zoon moest samenwerken. En hij had een van de pauzes in z'n uppie door gebracht omdat niemand met hem wou spelen. Hij was echt een beetje verdrietig en vroeg aan mij waarom zijn klasgenoten zo'n hekel aan hem hebben...
Pfff, dat vind ik echt lastig om te horen. Heb hem uitgelegd dat ze hem niet zo goed begrijpen, omdat hij zo'n snelle denker is en daardoor denksprongen maakt die zij niet bij kunnen houden. En daar komt bij dat hij een gevoelig ventje is...
Ik hoop zo dat het beter wordt op het VO waar hij meer met gelijkgestemden is.

Morgen heb ik al wel een gesprek met zijn meester en de ib'er. Heb al een lijstje liggen met gesprekspunten...

BerichtGeplaatst: 06 sep 2016, 21:32 
Volwassene

Wat vervelend, als andere kinderen zo doen ValeNova en Drietje
L heeft geen peer in deze nieuwe klas maar is prima door de andere kinderen geaccepteerd in de paar maanden dat ze er nu op school zit. Ze heeft wel een paar goede vriendinnen overgehouden aan de vorige scholen die wel peer zijn.
Vandaag begonnen met een interne plusklas, waar haar zusje ook in zit, en (hopelijk) de laatste keer externe RT, ze heeft bijna de hele rekeninstructie van de basisschool gehad de laatste weken, en snapt het nu gelukkig.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2016, 22:11 
Volwassene

Bah, ValeNova, wat sneu voor je zoon! Ik denk dat de kinderen hier bij ons op school flink straf voor hadden gekregen. Dat is ook de reden dat onze zoon niet wil zeggen dat hij liever met andere kinderen samenwerkt, want je moet met iedereen kunnen samenwerken. Dat is een belangrijke regel op school. Dus hij wacht rustig af totdat hij naast andere kinderen komt te zitten.

Mamli, wat fijn dat je dochter aansluiting heeft. Zo belangrijk!

Ik kan merken dat jongste nu echt uitdaging zoekt. Hij vraagt me thuis om moeilijke sommen te verzinnen en is thuis nu ook begonnen met Engels lezen. Harry Potter. Ik blijf dan even boven rommelen zodat hij moeilijke woorden kan vragen. Hij heeft een usb-stick in zijn tas gestopt omdat hij zijn Engelse werkstuk mee naar huis wil nemen om er thuis aan te werken. Ik denk dat hij er op school te weinig aan toekomt. Ook het Engels lezen op school ligt even stil (vandaar misschien ook het Engels lezen thuis), omdat hij te lang over zijn weektaak doet. Ik laat het allemaal maar even, heb wel het idee dat de juf weet wat ze doet. Werktempo en focus bij saaie dingen kunnen inderdaad wel een stuk beter en daar heeft hij zijn hele leven profijt van. Maar ik heb het er wel met jongste over gehad dat we het samen in de gaten houden, want hij moet ook aan zijn uitdagende werk toekomen.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2016, 22:24 
Volwassene

Niet leuk om te lezen ValeNova! Wat kunnen kinderen elkaar toch pijn doen op deze manier. Ik zag het vorig jaar ook in onze groep 8, en juf greep er niet op in. Dat vond ik heel erg, zelf had ik dit wel aangepakt als juf, en niet zo zuinig ook.

Hier gaat jongste morgen op kamp. Hij heeft er zin in.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2016, 10:02 
Volwassene

Annemiek schreef:

Gebruiken zij voorleessoftware,,dan kunnen we dat misschien eens proberen. Wordt er aangeraden om met een laptop te werken, dan zou ik dat het liefstbzoon dan ook al laten doen.

Mocht je zoon nog geen typediploma hebben, dan is het wellicht een idee om deze te behalen in groep 8 ...

BerichtGeplaatst: 07 sep 2016, 14:10 
Volwassene

Gesprek gehad met de meester. Hij had het incident niet opgemerkt, maar was blij dat ik het terugkoppelde. En hij benadrukte dat ik dat vooral moest blijven doen, omdat hij erop staat dat zijn klas elkaar accepteert en respecteert zoals ze zijn. Dus ook wanneer iemand anders is (en dat is zoon zeker). Hij vond dat zoon heel vrolijk was de afgelopen dagen en een positieve sfeer met zich meebracht. Was wel fijn om eens iets positiefs te horen.
Qua extra uitdaging gaat hij volgende wk aan de slag met Bolleboos, maat deze wk gebruikt hij nog om de klas op gang te helpen. Daarnaast krijgt zoon meer oefeningen in wat hij lastig vindt (multiple choice) en extra begeleiding in het secuur en nauwkeurig werken. Deels gaat dat via extra huiswerk.
Voor een eerste gesprek ben ik gematigd positief. We wachten de eerste wk maar eens af...

BerichtGeplaatst: 07 sep 2016, 15:23 
Volwassene

Fijne reactie van de meester, Valenova.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2016, 20:58 
Volwassene

Fijne reactie ValeNova, hopelijk dat het ook zo uitpakt.

L wordt momenteel wat extra getoetst, om een idee te krijgen van waar ze nu staat. Ze had dus M7 begrijpend lezen cito gekregen, deel 1 2 foutjes en deel 2 foutloos. Klinkt goed.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2016, 23:34 
Volwassene

Fijn ValeNova!

BerichtGeplaatst: 09 sep 2016, 08:25 
Volwassene

Hmm, zoon zei vanochtend dat hij acht jaar op dezelfde school veel te lang vindt. :shock: Volgens mij is hij er klaar mee. Hopelijk kan hij nog even het schoolplezier terugkrijgen als hij de weektaak onder controle heeft en meer tijd heeft voor zijn eigen projecten. De externe plusklas zou ook flink helpen, want dan is ie een halve dag per week op het VO. Nog niets van gehoord helaas, ik duim voor hem dat 'ie wordt aangenomen.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2016, 11:07 
Volwassene

Gisteravond hebben we informatiemavond gehad.
Ik heb me over een aantal dingen wel weer verbaasd.
Vorig jaar in mei, kregen we een mail dat ze de entreetoets in groep 7 niet meer gingen afnemen. Het oefenen en afnemen kostte te veel tijd en ze zouden genoeg hebben aan het LVS. Gisteravodn dus :"nu we geen entreetoets hebben, weten we eigenlijk niet bij wie we de NIO moeten afnemen. (In onze regio normaal gesproken kader en lager scores). Dus wellicht dat we zelf nog wat onderdelen gaan afnemen. Die gaan we dan zelf beoordelen, zodat dit helpt bij de keuze wel/niet NIO."
Het rapport in nov is afgeschaft, daar komen kenningsmakingsgesprekken voor in de plaats. Dus :"wat we daar precies moeten doen, weten we nog niet. Wij hadden dit liever nu gedaan met de ouders ipv deze informatie avond, maar dat mocht niet". Hoe het ingevuld gaat worden weet ik niet, maar wij zullen toch wel informeren of er veranderingen te verwachten zijn tov van het voorlopig advies dat in feb van dit jaar is afgegeven.
Over advies:" eindcito telt eigenlijk niet meer mee. Bij de eindcito zit ook een onderdeel,geschiednis/aardrijkskunde/natuur/techniek. Deze score zegt ook iets over hoe wereldwijs een kind is, en zou dus bij twijfelgevallen het advies kunnen beinvloeden."
En : "als een kind een echt HAVO kind is, dan geven we een TL/HAVO advies, dan weet je zeker dat hij op het juiste niveau zit."(school in de buurt waar de meeste kinderen naar toegaan, hebben alleen TL/HAVo en HAVO/vWO brugklassen).

Nu heeft zoon dus een HAVO/VWO advies op dit moment. Zoon heeft aangegeven dat hij het liefst tweetalig HAVO wil gaan doen. Alhoewel hij qua potentie (en met reken en begrijpend lezen) een VWO kind is, zien we toch wel dat de mogelijke dyslexie hem ook wel in de weg zit en dan zou dit dus prima bij dit advies kunnen. Dit maakt de druk op een volle VWO score gelukkig iets minder, want ik zou met dit soort uitspraken, toch niet met een gerust gevoel de periode totmaart ingaan.

Het definitieve advies wordt 16 feb gegeven, dat is dan wel weer bekend. Gelukkig ruim voor de voorjaarsvakantie en inschrijfdata van middelbare school.

Zoon heeft overigens een berg huiswerk. Dit ben ik niet gewend bij school van oudste. Eerlijk gezegd vind ik het echt over de top. Kinderen die het niet af hebben, moeten ook nablijven om het na school af te maken. Mn door het huiswerk zie ik wel, hoe veel moeite het zoon eigenlijk kost om dingen op papier te krijgen. Het overschrijven van een som kost hem echt tich keer meer moeite dan het feitenlijke uitrekenen. Bij begrijpend lezen, kan hij feilloos mondeling het juiste antwoord geven (ook in volzinnen bij open vragen), maar het op papier krijgen, leidt hem dan weer af van wat hij wilde opschrijven.
Lastig voor hem en toch ook wel kwalijk dat dit door school eigenlijk nooit gezien is. Hopenlijk lukt het ons/RTer/school nog om hierin de juiste weg voor hem te vinden.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 09 sep 2016, 11:19 
Volwassene

Klinkt alsof school nog heel erg zoekende is... Dat voelt als ouder niet fijn, toch? Een beetje alsof jouw kind als proefpersoon gebruikt wordt...

Hier hadden de kinderen elkaar en high five moeten geven als onderdeel van de 'gouden weken'. En jawel, zoon werd in eerste instantie geweigerd. Maar de meester houdt het zoals beloofd extra in de gaten en een enkele blik van hem was voldoende om het andere kind alsnog te laten high fiven met zoon. Later heeft hij het voorval in algeme termen (dus zonder namen te noemen) besproken in de klas en duidelijk gemaakt dat we zo niet met elkaar omgaan. Het lijkt erop dat deze meester doet wat de juffen vorig jaar hebben verzuimd. En daar ben ik heel blij mee!

Pagina 3 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 49  Volgende