Het is nu 05 dec 2019, 20:39

Pagina 2 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 10:58 
Volwassene

Het zijn 4 taakjes van niks hoor, maar zoon vindt het gewoon lastig in te zien dat het even zitten is en dat hij dan met max 20 min klaar is. Hij wil gewoon graag interessante dingen leren, en daar hoort spelling en cijferen nou niet echt bij. In de vakantie vond hij alle verhalen van mijn man over de tempeliers echt tig malen interessanter dan om nu weer te leren hoe je 'commissie' schrijft. (En dus in zijn geval dit waarschijnlijk over 4 weken weer vergeten te zijn.)
Volgens zoon zat het huiswerk van het hele jaar al in zijn map. Hij vroeg dan ook of hij misschien vooruit mocht werken, dan was hij hier tenminste weer vanaf.

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 11:18 
Volwassene

Nou ja zeg, op de eerste dag huiswerk voor drie dagen? Ik hoop dat ze hier eindelijk eens wat huiswerk gaan meegeven, maar dan wel met mate..

Maar een vervelend groepje lijkt me nog rottiger. Daar moet je het toch weer een tijdje mee doen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 11:23 
Volwassene

Mijn verstrooide [elton] vond het agendagedoe maar lastig gisteren. Vanochtend keek ik er even in en toen bleek dat hij al spreekbeurten ed op had gekregen, maar hij had ze niet bij de data gezet, maar alles voorin bij belangrijke telefoonnummers :D Vanavond maar even uitleggen hoe het werkt en ook meteen een planbord kopen, zodat hij een weekplanning kan gaan maken. Niet dat hij veel huiswerk krijgt (denk ik) maar dan kan hij toch alvast een beetje zijn toetsen leren inplannen en zo.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 14:52 
Volwassene

We hebben deze zomer eens flink nagedacht en we hebben besloten om toch een nieuw intelligentie onderzoek te laten doen bij zoon. Hij is als kleuter getest (IQ 119) als onderdeel van een groter onderzoek naar zijn ontwikkelingsachterstand.

Vandaag gesproken met de tester en dat was wel heel fijn. Vanwege de DCD en de spraakproblemen die hij daardoor ervaart (is net zoals bij stotteren: Onder spanning of tijdsdruk blokkeert zijn mondmotoriek. Hij gaat alleen niet stotteren, maar algeheel slecht praten en hakkelen), neemt ze de SON af. Die is nonverbaal en daar zal dan een score uitrollen. Om toch een beeld te krijgen van zijn verbale capaciteiten, gaat ze wel een paar verbale onderdelen uit de WISC afnemen. Ze zei gelijk al dat het perfomale deel van de WISC volledig ongeschikt voor hem was, omdat hij dan onder tijdsdruk allerlei handelingen moest uitvoeren en dat gaat gewoon niet optimaal bij iemand met DCD.

De test is pas in oktober, maar ik vind het eerlijk gezegd toch spannend. Niet dat ik hem persé hb wil hebben, maar het is toch een belangrijk moment...

Voor nu iig nog even genieten van de vakantie. Pas 5 sep hoeven ze hier weer...

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 15:05 
Volwassene

Wisselende ervaringen dus, de eerste dag. Jammer als het tegenviel, is geen fijn begin natuurlijk.
Sommige schooldirecteuren hameren bij hun personeel op een strakke start, zij vinden dat de basis voor de herfstvakantie gelegd moet zijn. Strak en streng, en wanneer de klas dan in het gareel loopt kunnen de teugels iets losser. Misschien hebben jullie ook zo'n juf getroffen Annemiek. Bij de school van mijn neefje staat er ook al voor elke dag huiswerk ingepland. Hij kan slecht meekomen, en was meteen al bang dat hij het niet zou gaan redden dit jaar. Dan doe je als juf toch iets niet goed zo'n eerste dag, ik zou het beter vinden als een kind juist enthousiast en vol zelfvertrouwen uit school komt. Maar goed, ik heb eens gelezen: ieder kind is een diamant, maar niet iedere ouder is een diamantslijper. Dat geldt ook voor leerkrachten........Hopelijk wordt het vanaf nu dan alleen maar beter voor de kinderen waar de eerste dag tegenviel.

Spannend ValeNova, hopelijk krijgen jullie na de test weer goede handvatten om mee verder te gaan.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 16:17 
Volwassene

Wat betreft leerkrachten: Dochter krijgt dezelfde meester als in gr6 en zoon krijgt een andere (meester). Onze school heeft relatief veel meesters die allemaal in de bovenbouw zitten. De meester die zoon krijgt kennen we zelf niet, maar we hebben gehoord dat hij streng is. Dat zou wel goed zijn: Misschien dat zoon dan wel meer zijn werk gaat doen. Bij zijn juffen van vorig jaar kwam hij ermee weg dat hij nooit zijn huiswerk maakte.

Wat mij betreft mag de vakantie wel voorbij zijn. Ze hangen hier maar wat rond en vervelen zich te pletter. Ze hebben beide weinig aansluiting in de buurt (qua interesses.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 14:16 
Volwassene

Volgens mij gaat het wel goed deze eerste dagen. [elton] vertelt nog niet zoveel, maar hij heeft het volgens mij wel naar zijn zin. De juf is aardig en zet hem volgens mij wel goed aan het werk, dus dat is heel fijn. Hij lijkt zelf ook gemotiveerd. Het eerste Engelse leesboekje is alweer uit, nummer twee gaat morgen mee naar school. Ik ben blij dat er over twee weken weer een lading uit Engeland komt, want in dit tempo is hij snel door ons voorraadje heen. Hij mocht ook een extra opdracht kiezen en heeft ervoor gekozen om een Engelstalig werkstuk te maken. Stond ik wel even van te kijken, zowel van zoon (om zijn keuze) als van de juf (om het aanbod). :D

Ha, ik postte dit bericht net in groep 7. Snel verwijderd toen ik besefte dat mijn guppie echt al in 8 zit :oops:

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 14:16 
Volwassene

En voor de kinderen en ouders die nog wel vakantie hebben met dit mooie weer: geniet er lekker van 8)

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 14:52 
Volwassene

Een Engesltalig werkstuk, wauw!
Hier wat minder blij. Na twee goeie dagen is vandaag opeens "groep 8 nog makkelijker dan groep 7". Ai. :x
Even goed in de gaten houden dus! Een werkstuk in het Engels schrijven zie ik hem zo gauw nog niet doen, maar juf had wel beloofd hem uit te dagen komend jaar. Binnenkort maar even concreet maken hoe en wat.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 14:57 
Volwassene

Haha, juf belde net dat het Engelstalige werkstuk eigenlijk een grapje was, maar dat hij zo enthousiast reageerde dat ze het maar zo heeft gelaten :mrgreen: Ze gaat heel voortvarend aan de slag, heeft ook al allerlei andere extra dingen gegeven, vertelde ze. Ben onder de indruk!

Jammer Boom, dat is zeker iets om in de gaten te houden.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 15:12 
Volwassene

Hier zijn de laatste twee dagen ook beter verlopen dan de eerste.
Vandaag hadden ze beide juffen en hadden ze al POP gesprekken met de kinderen.
Wel zo leuk dat ze tegen zoon hebben gezegd dat hij echt toch wel hoger moet kunnen scoren voor spelling. Ze hebben het rapport van de onderzoeken ivm dyslexie nog niet (krijgen wij pas morgen, dus zij dan eind van de week), dus ik ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.
Helaas is de invaljuf die ze gaan krijgen tijdens het zwangersschapsverlof de juf die zoon in groep 6 echt (letterlijk tot bedplassen toe) niet fijn vond. Hij heeft aan het eind van het jaar toen nog een goed gesprek met haar gehad, en dat heeft toen een hoop ruis opgeklaard. Hij was er dan ook gelukkig wel nonchalant over en weet ook dat het maar voor een beperkt aantal weken is.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 11:07 
Volwassene

Vandaag de eerste dag met de duo. Ben benieuwd. Ze kent duo wel vanuit staartje van groep 6. We wachten af.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 11:23 
Volwassene

Mmm, Annemiek, toch niet fijn om dan dezelfde leerkracht opnieuw te krijgen...

Hier voor het eerst in jaren 1 juf die vijf dagen werkt :D

BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 20:13 
Volwassene

Annemiek, hier had zoon afgelopen schooljaar een juf die hij in gr5 ook had gehad en ook hij had niet zulke goede ervaringen. De juf is wel lief en begripvol, maar pakt dus niet door. Daar is zoon afgelopen schooljaar ook weer erg tegenaan gelopen. Hopelijk gaat het bij jullie beter.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 21:05 
Volwassene

Hier een eerste week van methode toetsen inhalen die nog niet gedaan zijn. Moet vast voor het leerling volgsysteem, ook al was M7 een I score en E7 een II voor rekenen. Had toch liever gezien dat ze eventuele hiaten zouden aanpakken. We gaan het zien. Zoonlief vond dat we een feestje moesten vieren omdat dit zijn laatste jaar was :D .

BerichtGeplaatst: 29 aug 2016, 20:40 
Volwassene

L ging enthousiast naar de eerste schooldag en kwam ook enthousiast thuis.
Het rekenen in de vakantie werpt al wat vruchten af, ze hebben instaptoetsen gedaan om te kijken waar er nog hiaten zitten, en ze kon veel meer rekenvragen beantwoorden dan 6 weken geleden. Echt fijn.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2016, 22:06 
Volwassene

Het loopt toch nog niet lekker. Zoonlief wordt toch wel wat buitengesloten, geplaagd. Kinderen die maar achter hem aan blijven lopen en niet weg willen gaan. Hij comformeert zich niet snel en wil naar eigen zeggen gewoon niet meedoen met het stoere gedrag van zijn klasgenoten. Heel sterk, maar hierdoor vind hij toch ook geen aansluiting. Vandaag alleen maar klassikaal les gehad (op een montessori school :roll: ). Lesjes over grote getallen. Ik wist alles al mam. Zoveel gesprekken gehad op school, er ligt een verslag en we hebben vorig jaar ook nog eens advies ingewonnen van extern bureau dat graag wil helpen met het opstellen van het plan voor verdiepen en verbreden (versnellen is al gebeurd). Het is allemaal erg vermoeiend aan het worden. Begin maar alvast af te tellen, nog iets van 40 weken te gaan?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2016, 22:41 
Volwassene

Wat naar Solba. Geen lekker begin. Misschien ook lastig om te bepalen wanneer je hierover, coor de zoveelste keer misschien, in gesprek moet met school. Is het dezelfde leerkracht als vorig jaar? En dezelfde groep?

Hier een positieve eerste dag. Zoon vond het toch wel leuk, zei hij. Het viel hem mee.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 09:48 
Volwassene

He bah, solba. Dat is niet leuk. Hier ook een mannetje dat weigert zich aan te passen en daardoor ook al meerdere keren is gepest. Heb er geen oplossing voor: Kinderen zijn keihard tov afwijken van de 'norm'. Mijn zoon zwemt ook bij een gehandicaptenclub en daar zijn kinderen heel anders. Maar dat komt vast doordat hun ouders heel anders in het leven staan en dit aan hun kinderen meegeven...

BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 10:54 
Volwassene

Wat naar, Solba!

Mijn jongste laat niet heel veel los over school, maar wat hij vertelt klinkt erg goed. Vorige week allerlei toetsen om te kijken waar de kinderen staan. Tempotoetsen, dus zoon had maar iets meer dan de helft af en wel alles goed. Tja, veel sneller wordt hij niet en ik denk dat de juf daar wel doorheen prikt. Zijn tempo (en dat van zijn broer) is op deze school nooit als probleem ervaren. Misschien straks extra tijd voor toetsen aanvragen op het VO, dat heeft zijn broer ook.

Hij is al aan zijn Engelse werkstuk begonnen. Ik had hem de tip gegeven om een wat makkelijker onderwerp te nemen dan als hij een werkstuk maakt in het Nederlands, maar hij heeft uiteraard niet geluisterd en de ijstijd als onderwerp genomen. Nou, ik wens hem veel succes :wink: De Engelse boekjes gaan er erg snel doorheen. De meest eenvoudige zijn nu bijna op, dus daarna een stapje moeilijker. Hij leest nu boekjes voor 7-jarige Engelse kinderen (Magic Treehouse) zonder woordenlijst en Donald Duckjes die moeilijker zijn maar wel een woordenlijst hebben (tot nu toe zijn dat de enige boeken die ik heb gevonden met woordenlijst). Daarna moet hij de stap maken naar het enige boekje dat ik heb voor 9-jarigen. Daarna hoop ik dat de volgende lading in huis is, want dan heb ik alleen nog maar boeken voor 12/13-jarigen in huis en die zijn echt nog te moeilijk. Hij kan het op school niet telkens vragen als hij een woord niet kent en een woordenboek is ook niet ideaal. Sowieso denk ik dat het leesplezier er niet op vooruit gaat als de boeken te moeilijk zijn en dat zou zonde zijn.

Zoon werd vorige week door twee meisjes en de moeder van een van hen benaderd om samen een fuif te geven. Op zich niet vreemd, want hier geven in groep 8 alle kinderen in groepjes een fuif waarbij de hele klas wordt uitgenodigd. Alleen zijn dit meiden die hij helemaal niet leuk vindt en waar hij eigenlijk nooit echt contact mee heeft. Ik vind het zo raar dat hij door hen wordt gevraagd. Ik vind het ook wel sneu voor die meiden, want misschien durven ze verder niemand te vragen (mijn jongste is niet zo hard als andere kinderen vaak zijn en best wel populair in de klas) en zijn ze bang dat er niemand komt als ze het met z'n tweetjes doen (wat niet zo is, want ik ken de meeste ouders goed genoeg om te weten dat ze er wel voor zorgen dat hun kind gaat). De meiden hebben onderling echt een populaire groep en sluiten andere meiden uit. De jongens gelukkig niet. Zoon heeft trouwens nee gezegd, hij geeft liever een feest met andere kinderen.

Pagina 2 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende