Het is nu 24 feb 2020, 08:07

Pagina 7 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 21:31 
Volwassene

Bij zoon in de klas wordt goed gedrag beloond met een stapje omhoog op een ladder aan de muur (magneetbord). Iedereen begon dit schooljaar in het midden en elke dag gaan er kinderen omhoog en naar beneden. Volgens zoon werkt het goed, ik krijg een beetje het gevoel dat kinderen publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. Maar het grappige is dat zoon ook thuis ons zo aanspreekt: "Mama, dat gedrag kan echt niet door de beugel, je gaat een treetje naar beneden!". :mrgreen:

Edit: typfoutjes

BerichtGeplaatst: 10 okt 2016, 23:10 
Volwassene

Ha, Boom, dan was mijn zoon vandaag een stuk naar beneden gezakt. Uit de klas gestuurd wegens teveel kletsen. :shock:

Mijn bescheiden mannetje doet soms ineens stoer en onverschillig. Zo haalt ie de laatste weken de cijfers van de toetsen niet meer op bij de juf. Niet boeiend. Nou weet ik best dat die cijfers vast prima zijn, maar ik heb wel even uitgelegd dat hij toch wel een beetje meer interesse mag tonen in zijn schoolwerk. De juf heeft al een aantal preken gehouden tegen de klas over werkhouding (saai mamma, alweer een preek gehad!), dat snap ik nu ook beter. Samen met het akkefietje van vandaag vond ik dat ook wel reden voor een ultrakort gesprekje over werkhouding. Hij zag op de schoolkalender ook dat hij over een maandje al het voorlopig advies krijgt. Ik zag het kwartje vallen, dus hij gaat zich vast wel weer oké gedragen de komende dagen. :wink: Bijna vakantie...

Ik heb nog steeds niks gehoord over de bovenschoolse plusklas. Ik was het zelfs vergeten totdat een moeder van school er vandaag over begon dat mijn jongste was opgegeven (ik wist niet eens dat ze dat wist). Toen werd ik ineens erg nieuwsgierig en ook wel een tikkeltje ongeduldig...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016, 13:01 
Volwassene

Hier krijgen we 16 nov het voorlopige advies. Ik ben heel erg benieuwd.

Vanochtend heeft zoon een intelligentieonderzoek gehad, de SON-R met aanvullende verbale onderdelen van de WISC. De onderzoekster gaf na afloop aan dat zoon op de SON-R boven het gemiddelde zat met uitschieters naar boven en dat hij op de verbale WISC onderdelen tegen hb aan zat. Ik vind het frappant dat ze daar meteen al een uitspraak over durft te doen. Moet ze dat niet eerst uitrekenen? Ze vertelde ook (ik was er zelf niet bij, mijn man was met hem mee) dat zoon zeker uitgedaagd moet worden op school en dat VWO/gymnasium zou moeten kunnen. Nou ja, over een paar wk volgt de definitieve uitslag... Dus we wachten af...

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016, 21:02 
Volwassene

Bij de IQ onderzoeken van beide dames kreeg ik gelijk al een indicatie mee, bij genoeg elementen boven gemiddeld zit de onderzoeker vast redelijk veilig.

L wil liever uit de interne plusklas nu om de reken instructie niet te missen. Het blijft moeilijk, bijna van de hele basisschool het rekenen inhalen binnen een half jaar. Kan nog de juffen van de eerste school wat aandoen, dat L nog steeds amper kan vertrouwen dat ze echt wel kan leren rekenen.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016, 13:26 
Volwassene

MamLi, dat vind ik verstandig bedacht door je dochter. Rekenen is best belangrijk, niet alleen voor het schooladvies maar ook op het VO.

Jongste kwam net thuis met het nieuws dat hij is toegelaten tot de plusklas. Hij blij, ik blij :D Hij vertelde ook dat hij de juf om huiswerk heeft gevraagd :shock: . Hij wil graag oefenen voor het VO. Volgens mij kan hij bijna niet wachten...

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016, 13:27 
Volwassene

ValeNova, fijn dat de test goed ging! Vwo-niveau dus, dat klopt toch met het verwachte uitstroomniveau?

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016, 19:31 
Volwassene

Ja, dat komt idd overeen met de verwachting. De officiële uitslag volgt binnen 2-3 wk. Ben wel benieuwd wat erin staat.
Op zich hebben we nog getwijfeld of we het onderzoek wel door moesten laten gaan. Zoon is al weken doodmoe en gisteren bleek uit bloedonderzoek dat zijn schildklierwaarden niet goed zijn. Maar goed, het onderzoek is geweest...

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 22:10 
Volwassene

Hoi allemaal,

Zou ik nog kunnen meeschrijven hier?
Ik heb een zoon van 11 die in groep 8 zit en volgens mij hebben we allemaal hier wel iets uit het menu van onderpresteren, plusklassen, levelwerk, cito's. nio's, ieptoets, drempeltoets, VO-advies, plannen, kind lekker in zijn/haar vel zitten. Ik lees in elk geval al veel herkenbaars.

groetjes
Lalena

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 22:13 
Volwassene

Tuurlijk Lalena, gezellig! Hoe vergaat het jouw zoon tot nu toe?

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 22:35 
Volwassene

Lastige vraag...hij zit lekker in zijn vel, sinds afgelopen jaar meer vrienden gekregen in de klas, dus dat is heel fijn. Zijn Testen gaan ook goed, behalve dus Cito-LVS onderdeel begrijpend lezen. Ik denk dat school een havo-vwo advies zal geven....zoonlief wil perse naar een gymnasium. Dus het is een beetje stressen de komende 2 maanden.

Ik ga ook even een paar pagina's teruglezen, ben zo benieuwd hoe ze bij jullie op school met HB/onderpresteren/plusklas en VO-advies omgaan.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2016, 18:45 
Volwassene

Welkom Lalena, gezellig dat je mee komt schrijven.

Ik herken het dilemma vwb BL wel. Hier scoorde zoon het 21e percentiel bij BL op de entreetoets. Net geen V dus... IB'er heeft toen de toets van gr8 afgenomen en daar deed hij het heel goed op. Moeilijkere teksten zorgen voor betere concentratie en ook dat hij de antwoorden na moet lezen (ipv op eigen gevoel). Hier wil zoon ook herl graag naar het gym.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 00:52 
Volwassene

Jongste is heerlijk aan het genieten van de vakantie. Veel logeetjes over de vloer en verder lekker zijn eigen gang gaan. Hij kan dat wel een paar weken volhouden. Tot mijn verbazing heeft hij al wel twee keer zitten rekenen op de ipad. Vindt hij leuk :shock:

Nog een paar weken en dan krijgen wij ook het voorlopige schooladvies. We hadden eind vorig jaar al gehoord dat het vwo ging worden. Maar juf liet laatst doorschemeren dat jongste nog steeds aanhikt tegen andere dingen doen dan de anderen. En dat ze dat ziet als een slechte werkhouding. Ik ben vrij zeker van een prima advies, maar ben wel benieuwd wat ze nu precies gaat doen. Een lager voorlopig advies om hem nog een beetje op te porren? Ik zou het snappen, maar hoop het niet, want echt fijn is dat niet voor een kind (en onhandig voor de ouders).

Jongste weet nog niet wat hij wil doen, maar ik merk wel dat hij er behoorlijk mee bezig is. Keus (bij homogeen vwo-advies) tussen atheneum met extra Engels en evt. hb-programma, gym met extra Engels en evt. hb-programma en tweetalig vwo met technasium. Voor het hb-programma moet je in de eerste maand van de brugklas een toelatingstest doen, dus geen zekerheid bij aanmelding. Weet ook helemaal niet of jongste dat wel ziet zitten. Ik beantwoord zijn vragen, maar verder wachten we rustig de informatiedagen af, in december begint het circus :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 07:45 
Volwassene

Grappig... Hier weet zoon precies wat hij wil en op welke school. Het zou een drama voor hem zijn wanneer hij geen VWO advies krijgt. Ons maakt het niet uit: Als hij maar op de plek komt die bij hem past. Wij krijgen 16 nov het voorlopige advies, maar volgende wk eerst vakantie. Zoon is er ook echt aan toe. Hij is heel erg moe en dat heeft alles te maken met die schildklier. Hij slikt nu extra vit D (was ook te laag) en heeft daardoor nu gelukkig wel weer wat meer kleur in z'n gezicht.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 09:46 
Volwassene

Lalena schreef:
Lastige vraag...hij zit lekker in zijn vel, sinds afgelopen jaar meer vrienden gekregen in de klas, dus dat is heel fijn. Zijn Testen gaan ook goed, behalve dus Cito-LVS onderdeel begrijpend lezen. Ik denk dat school een havo-vwo advies zal geven....zoonlief wil perse naar een gymnasium. Dus het is een beetje stressen de komende 2 maanden.

Ik ga ook even een paar pagina's teruglezen, ben zo benieuwd hoe ze bij jullie op school met HB/onderpresteren/plusklas en VO-advies omgaan.

Voor een volle vwo advies is een I voor BL eigenlijk wel een vereiste. Op het Gym krijg je veel stof / tekst aangeboden, het helpt behoorlijk als je vragen snel en accuraat kunt beantwoorden. Anders wordt het heeeeeel hard werken.

Ben je er al achter waar het op fout loopt? Ga eens samen een BL opdracht maken en kijk hoe zij aanpak is. Kan het zijn dat je zoon vragen vanuit zijn eigen kennis en fantasie beantwoordt? In plaats van de antwoorden letterlijk uit de tekst te halen?

Wellicht is een (korte) RT traject een optie?

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 13:01 
Volwassene

Voor een volle vwo advies is een I voor BL eigenlijk wel een vereiste. Op het Gym krijg je veel stof / tekst aangeboden, het helpt behoorlijk als je vragen snel en accuraat kunt beantwoorden. Anders wordt het heeeeeel hard werken.

Ben je er al achter waar het op fout loopt? Ga eens samen een BL opdracht maken en kijk hoe zij aanpak is. Kan het zijn dat je zoon vragen vanuit zijn eigen kennis en fantasie beantwoordt? In plaats van de antwoorden letterlijk uit de tekst te halen?

Wellicht is een (korte) RT traject een optie?[/quote]

Ik heb de afgelopen twee dagen dus samen met hem de citotrainer BL van leestrainer gedaan. Echt tenenkrommend hoor. Als dit echt lijkt op Cito, dan begrijp ik heel goed waar het probleem ligt en dat is dan niet bij het begrijpen van de tekst. Ik heb nu 7 teksten doorgenomen en eigenlijk hebben zoonlief en ik bij precies dezelfde vragen een ander antwoord dan het boekje. En ik ben geneigd te zeggen dat het boekje fout zit. Maarja, daar is zoon niet mee geholpen. Ik heb ook het boekje "voorbereiding drempelonderzoek" van leestrainer.nl besteld en ga daar nu uit werken met hem. Hopelijk is dat wat beter. Ik ga toch ook eens een mailtje wagen aan leestrainer.nl want ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van het eerste boekje. Jullie ervaringen hiermee toevallig?

RT traject zal te kort dag zijn, over anderhalve week krijgt hij zijn drempelonderzoek waarin hij een hogere score moet laten zien...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 13:08 
Volwassene

Lalena, als je zelf ook andere antwoorden logisch vindt, kun je misschien beter iemand anders met hem laten oefenen. Ik heb vorig jaar een paar oude citovragen met jongste doorgenomen, toen we hiaten moesten opsporen. Zoon kon het beter dan ik (had ook duidelijk geen hiaten op dat gebied) en manlief bakte er helemaal niks van. En we zijn beiden hoogopgeleid en lezen is onze hobby. Wat een rare vragen zijn dat!

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 13:39 
Volwassene

zeker Drietje, maar ik durf ook te zeggen dat er echte fouten instaan. Bijvoorbeeld een "krantenartikel" met een krantdatum van 7 mei 2015. Vraag was of er eind mei idd een schat van piraat x was gevonden. Mijn antwoord was nee. Juiste antwoord was misschien. Mijn antwoord was gericht op de datum van het artikel dat dus onmogelijk maakte dat de vondst eind mei plaatsvond. Het richtantwoord sloeg op twee signaalwoorden in de tekst. En zo had ik nog wel een paar zaken. Dus ik denk dat het hier wel lag aan de kwaliteit van het oefenboekje. Maar ja, ik vind het frustrerend allemaal.

Mss moest ik wat oude cito's uit groep 7 en 8 bekijken, ik mag aannemen dat hier geen fouten inzitten.

en drietje: wat krijgen jullie vroeg dat advies, 16 november? Moet je je ook vroeger inschrijven?

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 15:31 
­

Lalena schreef:
zeker Drietje, maar ik durf ook te zeggen dat er echte fouten instaan. Bijvoorbeeld een "krantenartikel" met een krantdatum van 7 mei 2015. Vraag was of er eind mei idd een schat van piraat x was gevonden. Mijn antwoord was nee. Juiste antwoord was misschien. Mijn antwoord was gericht op de datum van het artikel dat dus onmogelijk maakte dat de vondst eind mei plaatsvond. Het richtantwoord sloeg op twee signaalwoorden in de tekst. En zo had ik nog wel een paar zaken. Dus ik denk dat het hier wel lag aan de kwaliteit van het oefenboekje. Maar ja, ik vind het frustrerend allemaal.

Mss moest ik wat oude cito's uit groep 7 en 8 bekijken, ik mag aannemen dat hier geen fouten inzitten.

en drietje: wat krijgen jullie vroeg dat advies, 16 november? Moet je je ook vroeger inschrijven?

Zonder de tekst en vraag erbij te hebben een beetje moeilijk te beoordelen, maar ik kan me best voorstellen dat 'misschien' het beste antwoord was. Als het artikel ging over een zoektocht die nog bezig is bijvoorbeeld. En zeker als er duidelijke aanwijzingen in stonden dat de zoektocht kansrijk was. Je kan dan niet zeggen dat de schat zeker gevonden zal zijn, maar ook niet zeggen dat die niet gevonden zal zijn. En dan is 'misschien' dus het beste antwoord.

Cito's van groep 7 en 8 worden meerdere jaren achter elkaar gebruikt. Die kan je dus niet zomaar gebruiken.
Eindcito's zijn wel elk jaar nieuw. Die worden ook wel gebruikt in oefenboeken.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 16:55 
Volwassene

Lalena schreef:

Ja, gewoon oude citotoetsen (eindtoetsen) gebruiken.

Half november krijgen wij het advies (weet niet de datum hoor) maar dat is wel een voorlopig advies. Het definitieve advies komt pas na de M8 toetsen en na de open dagen, geloof ik (die zijn in december en januari). Inschrijven hoeft pas in maart, maar dat is bij ons een formaliteit, want alle kinderen die volgens het schooladvies worden ingeschreven worden ook zo geplaatst.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 17:07 
Volwassene

Drietje schreef:
Jongste weet nog niet wat hij wil doen, maar ik merk wel dat hij er behoorlijk mee bezig is. Keus (bij homogeen vwo-advies) tussen atheneum met extra Engels en evt. hb-programma, gym met extra Engels en evt. hb-programma en tweetalig vwo met technasium. Voor het hb-programma moet je in de eerste maand van de brugklas een toelatingstest doen, dus geen zekerheid bij aanmelding. Weet ook helemaal niet of jongste dat wel ziet zitten. Ik beantwoord zijn vragen, maar verder wachten we rustig de informatiedagen af, in december begint het circus :mrgreen:

Ha, dat schreef ik gisteren :mrgreen: Vandaag was ik samen met mijn jongste ergens lunchen en hij begon zelf weer over de schoolkeuze. Dat gebeurt vaak de laatste tijd. Vanmiddag werd mij duidelijk dat hij toch wel heel sterk in de richting van tweetalig vwo zit te denken. Hij vroeg er van alles over (ik moet me er nu wel echt beter in gaan verdiepen :D ) en werd heel enthousiast, alsof hij het liefst vandaag nog zou willen beginnen. Leuk! Dat enthousiasme zag ik ook bij mij oudste toen hij voor gymnasium wilde gaan. Geeft mij een goed gevoel.

Jongste gaf ook aan dat hij het gymnasium eigenlijk niet eens echt overweegt. Ik heb hem uitgelegd wat het inhoudt (eerste jaar veel geschiedenis en cultuur en Griekse letters leren schrijven, in de jaren daarna vooral veel teksten uit de oudheid vertalen) daar werd hij totaal niet enthousiast van. Wel van lessen in het Engels. Hij wil perfect Engels leren spreken en later een tijdje in Amerika gaan wonen. Ik ga maar vast sparen om later mijn kleinkinderen im de States te kunnen bezoeken :?

Pagina 7 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 49  Volgende