Het is nu 25 sep 2020, 12:38

Pagina 6 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 30 sep 2016, 22:28 
Volwassene

Citaat:
Tja, drie woordjes en twee alinea's natuur die hij nog niet kende (de rest kende hij nog uit de les) zijn geen uitdaging, dat snap ik ook wel. Maar hij moet het van mij toch leren. Niet om het cijfer, maar wel om het leren.
Lastig om zo te leren leren. Iets dat je al kunt kun je toch niet leren en drie woordjes kun je inderdaad in één minuut leren? Ik was zelf een kind dat door ging met leren totdat ik alles 100% beheerste en heb toen niet geleerd in te schatten of leren nodig was. Onze jongens hebben dat wel geleerd, onder andere door de vrijheid te krijgen om niet te leren als ze het al beheersten. Ik heb wel om moeilijker huiswerk gevraagd om jongste te leren ervaren dat hij tijd moest reserveren voor zijn huiswerk. In plaats van het veel te gemakkelijke huiswerk kreeg hij toen cryptogrammenhuiswerk mee.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2016, 23:40 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Tja, drie woordjes en twee alinea's natuur die hij nog niet kende (de rest kende hij nog uit de les) zijn geen uitdaging, dat snap ik ook wel. Maar hij moet het van mij toch leren. Niet om het cijfer, maar wel om het leren.
Lastig om zo te leren leren. Iets dat je al kunt kun je toch niet leren en drie woordjes kun je inderdaad in één minuut leren? Ik was zelf een kind dat door ging met leren totdat ik alles 100% beheerste en heb toen niet geleerd in te schatten of leren nodig was. Onze jongens hebben dat wel geleerd, onder andere door de vrijheid te krijgen om niet te leren als ze het al beheersten. Ik heb wel om moeilijker huiswerk gevraagd om jongste te leren ervaren dat hij tijd moest reserveren voor zijn huiswerk. In plaats van het veel te gemakkelijke huiswerk kreeg hij toen cryptogrammenhuiswerk mee.

Klopt! Hij krijgt verder helemaal geen huiswerk en hij krijgt al de moeilijkste versie van woordjes, topotoetsen, etc. Maar het is echt veel te makkelijk. Topo is max 5 minuten, de rest nog veel minder. Hij leert erg makkelijk, kwestie van een keer overlezen. En veel weet hij al of onthoudt hij uit de les. Maar ik vind wel dat hij die kleine moeite mag doen. In ieder geval even checken of hij alles kent. Maakwerk kost iets meer tijd, maar dat krijgt hij dus niet. Ik ga het binnenkort eens met de juf bespreken. Misschien toch ook wat maakwerk vragen of bv hele zinnen in het Engels. Aan de andere kant zegt hij telkens: ik zit nog niet op het VO, dus ik hoef nog niks te doen. Dat is ook wel weer waar, maar de stap is straks enorm.

Valenova, wat klinkt dat fijn! Goede meester!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 07:42 
Volwassene

Je kunt hem ook klusjes thuis laten doen die hij moet plannen.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 10:23 
Volwassene

Mijn dochter heeft een keer het verrassingsverjaardagsfeest van haar vader georganiseerd. Ze was toen 12 jaar.
Dat was een geweldige oefening in plannen :D

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 17:19 
Volwassene

Oudste had deze week haar weektaak niet af. Ja, maar, ze had ook een dag minder gehad. Heel mooi om te zien hoe juf haar er bewust van maakte, dat ze wel degelijk het af had kunnen hebben als ze andere keuzes gemaakt had. Dat ging overigens wel met het nodige tegenstribbelen, want da's toch best een lastig kwartje om te vallen.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016, 10:24 
Volwassene

Klusjes heeft ie, maar plant hij nog niet, ik zal eens kijken wat ik daarmee kan. En dit jaar geeft hij een klassefuif, dat is natuurlijk wel een mooie kans :D Nog niet aan gedacht.

Vanochtend zei jongste dat hij na de lunch zijn toetsen gaat leren. Ik vroeg: moet ik nog wat overhoren. Nee, ik ken ze allemaal en hij dreunde de eerste 25 Engelse woordjes zo op, uit zijn hoofd, zonder dat het blaadje in zijn buurt was. Zucht! Oudste was ook in de buurt, zag mijn zucht en zei tegen mij: Mam, dit is kansloos. Dus ik: Ja dat weet ik, maar hoe moet ik jongste nu leren leren als hij alles al weet? Oudste: Nou, niet dus! Dat komt pas in de brugklas.

Tja, mijn kinderen zijn weer eens wijzer dan ik :oops: Ik geloof dat ik het maar los laat.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016, 18:17 
Volwassene

Haha Drietje! 8) Ik heb het leren leren op de basisschool ook opgegeven en ga ervan uit dat hij toch voldoende drive heeft om volgend jaar wel te gaan leren leren. Hij ziet zijn zus hele (zon)dagen huiswerk maken, dus ik laat hem in de waan dat hij daar straks ook aan moet geloven. Dat hij dat ws in 1/10 van de tijd gaat kunnen, daar komt hij gauw genoeg achter. Ik heb goede hoop op een serieuze werkhouding. Hij heeft dit jaar al de volle verantwoordelijkheid over al zijn toetsjes en zijn huiswerk. Wij gaan hem er niet aan herinneren, is de afspraak. En het werkt goed! Hij neemt zelf het initiatief om zijn werkbladen te maken en op tijd in te leveren. Daar word ik wel blij van. :D

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016, 18:24 
Volwassene

Boom, dat is mooi! Daar werken wij ook naartoe dit jaar, ik ben al blij als hij de toetsen mee naar huis neemt. Dit jaar tot nu toe 100 procent score op dat vlak :D

Oudste zit ook op het VO en zit dus ook regelmatig aan zijn huiswerk. Hij waarschuwt zijn broertje ook telkens: geniet er maar van want volgend jaar is je leven voorbij :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 03 okt 2016, 20:50 
Volwassene

Net gesprek met juf gehad op school. Het was een goed gesprek. Ze gaat vragen waarom hij nog alle methode toetsen moet doen van groep 7 (als hij de eindcito van groep 7 al voldoende heeft gemaakt.) Hij krijgt topo van groep 7 ook mee. De Engelse woordjes gaan we koppelen aan de Chinese woorden die hij leert op Chinese les. Daarbij gaat hij ook extra werkstukken maken.
Ze gaat achter het lijstje van de hiaten aan. We hebben zelf ook al wat zaken aangegeven. Werkhouding gaan we nu proberen te verbeteren met timetimer. Gebruiken we thuis ook wel :lol: .

In november zitten we weer om de tafel. Binnenkort ook de NIO.
We gaan zien hoe het verder gaat, maar het begin is er.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2016, 08:36 
Volwassene

klinkt goed solba!

BerichtGeplaatst: 04 okt 2016, 23:17 
Volwassene

Solba, wat fijn! Hoe werkt dat met een timetimer thuis en op school?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 15:35 
Volwassene

@drietje

De timetimer thuis is eigenlijk een doodgewone keukenwekker. Wordt hier vaak ingezet tijdens het eten :D, want anders kan het zo een uur duren. Het tikken helpt hem al door te eten. Ook bij piano oefenen gebruiken we de kookwekker. Werkt vaak goed. Ook voor geconcentreerd aan een huiswerkopdracht werken Op school gaan ze nu aangeven dat hij binnen een bepaalde tijd zijn werk af moet hebben. Die stok achter de deur doet meestal wonderen.

Ik weet van mezelf dat ik vroeger ook altijd pas op het laaste moment goed mijn aandacht kon houden bij het woordjes leren en werkstukken was ook hard doorwerken die laatste dag. Heeft toch iets met een stimulerende deadline te maken :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 21:47 
Volwassene

solba1 schreef:
@drietje

De timetimer thuis is eigenlijk een doodgewone keukenwekker. Wordt hier vaak ingezet tijdens het eten :D, want anders kan het zo een uur duren. Het tikken helpt hem al door te eten. Ook bij piano oefenen gebruiken we de kookwekker. Werkt vaak goed. Ook voor geconcentreerd aan een huiswerkopdracht werken Op school gaan ze nu aangeven dat hij binnen een bepaalde tijd zijn werk af moet hebben. Die stok achter de deur doet meestal wonderen.

Ik weet van mezelf dat ik vroeger ook altijd pas op het laaste moment goed mijn aandacht kon houden bij het woordjes leren en werkstukken was ook hard doorwerken die laatste dag. Heeft toch iets met een stimulerende deadline te maken :mrgreen:

Tik zo'n ding? :| Hoe zet je dat dan in bij huiswerk? Is hij dan niet de hele tijd naar dat klokje aan het kijken? Ben wel benieuwd, misschien kan ik het ook wel gebruiken, maar dan voor mijn oudste. Die kan nog wel eens treuzelen en heel snel afgeleid zijn bij het huiswerk maken. Maar dan moet het niet tikken... Bij onze jongste moet ik volgend jaar zien hoe dat gaat, geen idee.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 21:48 
Volwassene

Mijn jongste gebruikte op school een kleurenklok. Die tikte niet. Thuis hadden we een kookwekker voor dingen als ochtendritueel, omkleden voor sport, etc.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 21:52 
Volwassene

Paula schreef:
Mijn jongste gebruikte op school een kleurenklok. Die tikte niet. Thuis hadden we een kookwekker voor dingen als ochtendritueel, omkleden voor sport, etc.

O ja, dat ochtendritueel van mijn oudste kan ook wel een oppepper gebruiken. Jongste is de enige in huis die altijd ruim op tijd klaar is voor school of training.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2016, 09:48 
Volwassene

Hier wordt de wekker van de oven ook voor alles gebruikt.

Oudste zet hem 's ochtends bij het ontbijt, zodat hij weet wanneer hij weg moet Het is soms zo gezellig dat we de tijd vergeten.
Idem dito soms voor studio sport, of om hem te herinneren om op tijd weg te gaan voor de training.

Van mij moeten ze hem ook gebruiken voor het computeren/gamen. Voordeel is dat je van je scherm weg moet om het irritante gepiep aan te zetten.

Middelste maakt op dit moment wel echt een groei door.
Hij voelt zich gelukkig ook fijner bij zijn huidige juf. Hij gaf vanmorgen zelf aan dat hij ging vragen of hij voor rekenen wat moeilijker werk mocht krijgen. Voor zijn gevoel is het allemaal herhaling, en omdat hij wat langzamer werkt, komt hij niet toe aan verrijking. Hij is altijd wel op woensdag of donderdag klaar met zijn weektaak (dus zo langzaam werkt hij dan ook niet denk ik dan), maar geeft ook aan dat hij op vrijdag niet nog aan iets nieuws wil beginnen.
Ondanks dat hij eigenlijk niet van lezen houdt, heeft hij zich toch opgegeven voor de voorleeswedstrijd van de klas.
Verder voor vandaag een topo toets over Zuid-Amerika. Dit zijn dan ook weer de momenten waar ik zijn vermoedelijke dyslexie toch wel zie bovendrijven. Plaatsen/landen als Buenos Aires, Asuncion, Paraguay kosten hem toch behoorlijk wat moeite om foutloos te schrijven. Dan komt volgend jaar het Frans toch wel weer als een soort van doembeeld bovendrijven eerlijk gezegd.
Verder blijft het huiswerk van belachelijke proporties. Deze week een boekverslag, een opstel over jezelf over 20 jaar, topo- en aardijkskundetoets, een taak begrijpend lezen, rekenen, blad met werkwoordspelling, 2 bladzijden voor woordenschat. Hij heeft er nu wel behoorlijk grip op, dus dat is wel fijn. Maar nu al elke dag iets moeten doen, blijf ik te veel vinden voor het BO.
Voor volgende week moeten ze voor geschiedenis van de stof van afgelopen weken een samenvatting maken als huiswerk.
Ik vind het eerlijk gezegd uitstekend dat ze veel moeten doen, maar ik vind toch ook dat een hoop werk dat nu hier thuis gedaan moet worden, eigenlijk gewoon schoolwerk zou moeten zijn.

Verder hoor ik toch ook wel dat in de klas vaak wordt 'gedreigd' met als je naar XXXX (vul voor willekeurig kind TL/HAVO/VWO in) wil, moet je wel ......
Zoon laat zich gelukkig door de leerkrachten niet gek maken. Hij geeft nu zelf wel aan toch naar het VWO te willen en weet dat de toetsen in januari hier doorslaggevend voor zijn. Hij heeft zijn weektaken af, maakt zijn huiswerk op tijd en haalt hoge cijfers en hij vindt dat dat goed genoeg is.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 06 okt 2016, 12:06 
Volwassene

Jeetje wat veel huiswerk!

Jongste vertelde dat de juf uit haar slof was geschoten tegen de hele klas. Had gezegd dat hun werkhouding op dat moment echt niet goed was en dat ze als het zo doorging een lager advies zouden krijgen. Jongste snapte eigenlijk helemaal niet wat ze fout hadden gedaan, maar was gelukkig niet heel erg onder de indruk en al helemaal niet meer toen zijn broer zei: Ach joh, die is gewoon ongesteld. :shock:

Ook hier voorleeswedstrijd.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2016, 12:23 
Volwassene

Dat is zeker veel Annemiek! Wel fijn dat het lukt allemaal.

Drietje :lol:

Hier nu bezig voor topo en boekbespreking. In de klas gaat het goed volgens zoon, alleen is hij elke dag erg geïrriteerd over het gedrag van bepaalde kinderen. En vooral omdat de juf de hele klas laat nablijven (wachten) als een paar kinderen vervelend doen. Eerlijk gezegd zou ik daar ook boos van worden. Ik heb gezegd dat zoon dit best mag aangeven bij de juf, omdat het wel erg oneerlijk is. Zou het een keer zijn, dan lag ik niet wakker. Nu gaat het echt om meerder dagen per week. Was vorig jaar bij middelste ook zo. Die was bijna elke dag vijf of tien minuten later uit :shock:

BerichtGeplaatst: 07 okt 2016, 22:00 
Volwassene

Oei, dat is niet leuk Hanneke. Jongste heeft ook zo'n jaar gehad, waarbij de hele klas moest boeten voor het gedrag van een paar kinderen: geen spelletjes, niet buiten spelen, de hele tijd wachten totdat iedereen stil was (wat natuurlijk niet gebeurde). De sfeer in de klas werd er heel onprettig van. En het is nog steeds een onrustige klas. De juf preekt heel wat af, volgens jongste.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 21:24 
Volwassene

Verschrikkelijk oneerlijk als de hele klas telkens zo straf krijgt.

L is van de week voor het eerst de klas uitgestuurd door een juf omdat ze bleef kletsen in plaats van sommen maken....maar ze kon merken dat juf dat ergens ook wel bijzonder vond, L is meestal te stil

Pagina 6 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 49  Volgende