Het is nu 26 aug 2019, 00:34

Pagina 37 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 21:43 
Volwassene

Ik wil ook zeker dat ze naar het VO gaat, het is voor mij de enige echte optie voor L.
Zelf wil ze ook.

Momenteel vind ze alleen tekenen en handarbeid nog leuk, en soms gym en rekenen (dit laatste haar zwakste vak). Tot haar grote verbazing heeft ze net een 9.8 gehaald voor een rekentoets. Ze heeft zelf een afspraak gevraagd voor na school dinsdag, wel met mij als ondersteuning, ze krijgt steeds meer last van alle herhaling en dat ze alles al weet, dit kan niet 13 weken langer doorgaan. Ben benieuwd of het nog wat uithaalt. Vorig gesprek werd ze snel sociaal wenselijk en dat helpt dan niet...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 23:12 
Volwassene

Ik ben blij dat er vanaf nu zoveel vrije dagen zijn.... Dan schiet het tenminste een beetje op.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 08:38 
Volwassene

Ik ga t toch plaatsen. Ik kan wat advies gebruiken.
A is een hele lieve jongen maar op t moment gaat t niet heel goed. Hij gaat stilzwijgend in protest. (Misschien gewoon puberen maar helaas hebben we dit soort gedrag in t verleden ook gehad en was t terug te leiden naar gebrek aan uitdaging)
Hij houd zich aan geen enkele regel. Als hij moet gaan slapen (half 9) zoekt hij naar manieren om te lezen of houd zich wakker en gaat regelmatig pas echt slapen als wij naar bed gaan.
11-12) als hij nu niet moe was..... Maar de hele dag is hij chagerijnig je kan m niks vragen want alles is teveel.
Weektaken komen nog steeds niet af. Aankleden en naar beneden komen is nog een probleem.
Als je bij de deur staat gaat hij snel aankleden loop je weg zit hij weer in een strip!
Ik ben in staat die dingen te verbranden inmiddels. Hij duikt de hele dag weg in een tablet of Donald duck.
Tablet en scherm is natuurlijk beperkt maar dan vind ie wel wat anders. En hij wordt er niet leuker op.

We proberen nu in de weekenden al meer te zorgen voor wat leuke afleiding en zo maar hoe krijg ik m nog zover zijn verantwoordelijkheden te nemen.
(Hij beseft heel goed dat t een probleem is maar blijkbaar niet in staat t te veranderen.)
Ik voel me op t moment geen leuke mama.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 10:44 
Volwassene

Vervelend Jazzie! Voor puberen lijkt hij me wel erg jong. Ik heb niet echt tips vrees ik, maar in zulke periodes (heb 1 echte puber en 1 eigenwijs jochie) probeer ik altijd juist de verbinding te zoeken. Dus samen iets doen wat zij leuk vinden. Kan heel klein zijn, samen in bed even lezen, paar filmpjes kijken op YouTube, wedstrijdje gamen, zoiets. En vooral humor sleept ons er doorheen (geen sarcasme, dat werkt bij ons averechts). En verder laat ik soms veel gaan, omdat ik denk dat het toch wel weer over gaat (en dat is tot nu toe ook zo).

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 11:09 
Volwassene

Ik sluit me aan bij Drietje. Ik heb ook zo'n 9-jarig kind dat zich af en toe gedraagt als een puber (wat zie ik tegen de puberteit op, als dit de voorbode daarvan is!!!). Volgens mij is het meestal onzekerheid, maar ook hier helpt de confrontatie aangaan totaal niet. Inderdaad wat tijd vrijmaken voor je 'pre-puber' en dingen doen die hij leuk vindt leidt misschien tot leuke gesprekken. En vooral bij positieve dingen aangeven hoe blij je bent dat... (vul maar in).

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 13:30 
Volwassene

Hier ook wel herkenning. Heeft het zin om een soort vergadering met hem te houden? Wij wilden laatst dat zoonlief zou ophouden met zijn huiswerk steeds uit te stellen. Wij hebben toen eerst bedacht wat we gingen voorstellen en het toen met hem besproken. Hij klaagt nog steeds over huiswerk, maar in elk geval komt de stress van eindeloos uitstellen er niet bovenop. Op een of andere manier kreeg hij door het gesprek dus wel het gevoel gehoord te worden en enige invloed te hebben op het proces.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het een soort passief verzet is tegen de schooldag. Kan het zijn dat hij op school gepest wordt, of dat hij - nog meer dan 'te verwachten' - zich gefrustreerd voelt door het schoolwerk? De methode van gewoon niet aankleden heeft onze zoon ook af en toe wel gehad, en daar zat dan soms gedoe in de klas achter. Toch weer in gesprek met school? Even de wekenplanning tot de zomervakantie doornemen? Het is nog maar een stuk of 12 schoolweken; wie weet scheelt het als hij dat beseft.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 17:10 
Volwassene

Dank jullie voor de reacties. Het herkennen voelt al fijn. Dat t niet gewoon abnormaal is.
Hij heeft gewoon nergens zin in. Hij vind niets leuk.
Hij had verwacht dat gr 8 leuker zou zijn en dat is idd vies tegen gevallen want er is eigenlijk geen verschil met 7.
(De kindjes zijn wel iets leuker dus dat scheelt)
Hij heeft ook echt geen zin in de komende maanden maar t moet nog wel.

Dat weg duiken is ook soort van ontvluchten naar een leukere wereld.

Ik ga maar even adem halen en zien wat t doet komende weken

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 18:28 
Volwassene

Je zou hem een paar snipperdagen kunnen geven. Dagen waarin jij hem ziek gaat melden. Hij mag dan zelf kiezen welke dagen, bijvoorbeeld 10 dagen voor de rest van het schooljaar. Dat geeft hem controle. En jij geeft hem vertrouwen.
Ik zou dan wel afspreken dat de weektaak af moet.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 21:01 
Volwassene

Hier ook wel herkenning. Kind dat hele dagen leest op school, want klaar met groep 8 stof en school is niet erg goed in verdiepen en verbreden. Gelukkig is hij aangenomen op school van eerste keuze en daar heeft hij al huiswerk voor: een leeslijst voor in de vakantie. Dus ja nu moet hij toch lezen voor school :lol: .
Maar serieus bekeken is het gewoon echt jammer dat ze hem niet aan het werken krijgen. Juf beloofde hem te leren leren, maar die hoop hebben we nu echt opgegeven. Zijn blij dat hij volgend jaar naar de middelbare school gaat en we hopen dat hij daar wel aan zijn trekken gaat komen en zonder teveel hobbels gaat leren leren.
Hij had een super kleuterjuf en een top juf in groep 4. De rest was uitzitten. Groep 3 alleen op de gang gewerkt en uiteindelijk doorgetoets. Groep 5 een juf die zich grote zorgen maakte omdat hij allerlei tics begon te vertonen. Groep 6 een juf die hem zag, maar dit werd een jaar van doortoetsen waardoor uiteindelijk groep 7 ook werd overgeslagen en groep 8 tja dat was werk van de voorgaande jaren afmaken dus nog niet op niveau.
Nog iets van 13 weken hier plus twee vakantie weken en nog een paar vrije dagen en dan gaat hier de vlag uit. Joepie vakantie.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 21:22 
Volwassene

Wel een lichtpuntje voor L vandaag, ze had zelf een gesprekje geregeld met de leerkrachten (ik was mee voor ondersteuning maar was niet echt nodig). Ze heeft duidelijk kunnen maken dat het niet goed gaat met de aangeboden stof. En nu ze het zelf wat concreter heeft aan kunnen geven kan er ook eea gebeuren. Ze voelt zich in ieder geval daar gehoord en gezien.
8 mei komt de groep weer samen over het school advies

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 07:28 
Volwassene

jazzie schreef:
Dank jullie voor de reacties. Het herkennen voelt al fijn. Dat t niet gewoon abnormaal is.
Hij heeft gewoon nergens zin in. Hij vind niets leuk.
Hij had verwacht dat gr 8 leuker zou zijn en dat is idd vies tegen gevallen want er is eigenlijk geen verschil met 7.
(De kindjes zijn wel iets leuker dus dat scheelt)
Hij heeft ook echt geen zin in de komende maanden maar t moet nog wel.

Dat weg duiken is ook soort van ontvluchten naar een leukere wereld.

Ik ga maar even adem halen en zien wat t doet komende weken

Behandel je hem wel als de bijna-puber die hij is? (ik werd getriggerd door jouw gebruik van een verkleinwoord, 'kindjes').
Verder was ik zelf op de leeftijd eigenlijk bang om te gaan slapen. Ik las dus in mijn bed tot ik doodop was. Volgens mij hebben mijn ouders dat nooit goed doorgehad. Ik kreeg dus wel op mijn kop, maar ik herinner me geen begrip. Verder zou ik heel praktisch misschien voor het slapen melatonine proberen als je zoon dat ook wil. Uiteindelijk vindt hij het zelf ook niet leuk om voortdurend moe te zijn denk ik.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 08:30 
Volwassene

Inderdaad, nu Sjuut het zegt... Mijn jongste kon nooit slapen, ook bang. Ik blijf 's avonds nog even een kwartiertje boven en hij neemt melatonine. Dat helpt goed. Wat ook helpt is overdag heel actief zijn. Veel sporten en veel buiten spelen.

Fijn MamLi, dat maakt de komende schoolweken hopelijk weer ietsje makkelijker.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 09:32 
Volwassene

Hier op dit moment ook een lastige slaper. Af en toe ook echt heel angstig. Op dit moment ligt hij bij mij, dat gaat wel beter. Hij slaapt echter heel onrustig, en is bang als enige wakker te zijn. Dat herken ik van mezelf van vroeger, dit heeft geduurd tot ik een jaar of 15 was denk ik, die angst.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 21:39 
Volwassene

@Jazzie,
Super herkenbaar bij onze oudste. Hij is 14, niet hb, maar vertoont exact hetzelfde gedrag. Heel irritant. Op dit moment is het heel erg, want het is proefwerkweek. Hij grijpt werkelijk alles aan om niet aan het werk te gaan of te slapen. Hij valt daarbij andere zoon en dochter echt lastig. Oudste zoon is nog niet aan het puberen (lichamelijk iig absoluut nog niet). Misschien prépuber gedrag?

BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 09:51 
Volwassene

Onder het kopje: prijs u gelukkig.

Was vorige week bij oude vrienden in Amsterdam, en zij zaten toen in opperste spanning over de school die ze toegewezen zouden krijgen na 2 jaar van rondkijken bij 15 middelbare scholen. Een van hen had tranen thuis want het VWO+ viel af en ze kwam op haar school van 3e keuze. Het kan ook nog veel erger:

http://www.parool.nl/amsterdam/meer-kinderen-naar-middelbare-school-van-voorkeur~a4483285/

Pfff, blij dat wij in elk geval na onze zoektocht naar een passende school daar uiteindelijk gewoon terechtkomen. Kan me niet voorstellen hoe rot het zou zijn als we nu naar een totaal andere school met minder expertise werden gestuurd aan de andere kant van de stad.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 12:52 
Volwassene

Dan prijzen we ons heel erg gelukkig Lotje72, moet er ook niet aan denken dat we afhankelijk zouden zijn van dit matching-systeem.

Jazzie: Weet niet of jouw zoon sport(en) beoefent en/of misschien ook een muziekinstrument bespeelt, wat misschien enigszins het schoolgebeuren compenseert? Zodat hij daar zijn ei/passie in kwijt kan? Waar hij wel/meer controle heeft over zijn vorderingen en het leertempo (of misschien wel in kan excelleren) en misschien leuke vriendschappen heeft. Als er dagelijks bijvoorbeeld alleen maar school op het programma zou staan en hij dat ook nog eens niet leuk vindt, kan ik me voorstellen dat hij niet zo blij is en verlangt naar een leukere wereld. Voor mijn middelste zoon bijvoorbeeld is het badminton (3x per week) ongelofelijk belangrijk, dat had ik nooit in die mate verwacht (omdat ik zelf niet zoveel met sport heb :wink: ). In die 'wereld' voelt hij zich heel prettig en competent.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 14:21 
Volwassene

Hij speelt wel piano maar daar is t al niet veel beter. Ook daar heb ik nog geen leerkracht gevonden die buiten de kaders wil denken :,(
Nu ben ik zelf bezig om mijn eigen kijk te veranderen zodat ik meer begrip kan tonen en beter kan steunen want ik begrijp m ook wel.
Maar probeer erg te sturen naar wat anderen willen.
Misschien omdraaien.
Dus helaas is t veelal niet zo leuk voor hem:(
We hopen volgend jaar op t gymnasium eindelijk een betere plek voor hem te hebben.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 13:21 
Volwassene

Hier ook een op het moment slechte slaper. Geen angst bij hem, maar ligt te piekeren of van alles. Vooral zaken die in zijn vriendschappen gebeuren ligt over te malen. Met als gevolg kleine oogjes. Mijn man denkt alles op te lossen door hem nog vroeger naar bed te sturen, terwijl ik juist neig naar het tegenovergestelde.

Ik lees nu ook weer regelmatig voor, zo'n drie keer in de week. Merk dat dat ook helpt om zijn rust te vinden.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 14:03 
Volwassene

Hier heb ik m weer betrapt met tablet in bed (meegesmokkeld) toen ik zelf ging slapen.
Dus week schermverbod en heel erg maar er staat nu camera op zijn bed gericht! (Hij sliep binnen 5 min!) en wat een uitgerust smoeltje vanochtend!!!!
Anders bedenkt hij telkens wat nieuws. Gordijn opzij en licht van de lantaarn. Lampje in bed smokkelen zo kan ik nog wel even doorgaan.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2017, 13:24 
Volwassene

Wij hebben hem ook al een paar keer betrapt op het meenemen van zijn telefoon. Dan vroeg mijn man waar zijn telefoon is, want die moet hij beneden laten liggen. En dan was het van "oh, die ligt toevallig hier onder mijn teddybeer".

Pagina 37 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 49  Volgende