Het is nu 21 aug 2019, 13:48

Pagina 30 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2016/2017
BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 11:43 
Volwassene

hanneke schreef:
Zodra ik als kind regels ging volgen haalde ik onvoldoendes. Deed ik het op gevoel, dan ging het prima. Ik begrijp het dus wel. Ik kan nu pas de regels toepassen..........

Toen ik dit weekeinde met jongste wilde oefenen, wist ik zelf niks van de regels. Ik heb ze dus eerst opgezocht en nu snap ik het pas :oops: Oudste werkt juist heel erg met regels en niet op gevoel, dus hij kon alle regels heel makkelijk uitleggen. Ik zag dat het kwartje meteen viel toen ik het voor jongste heel simpel op een rijtje had gezet. Precies zoals ik het zelf ook begreep. Dat was wel een aha-momentje voor hem (en voor mij). Ik denk dat het uiteindelijk uitkomt op eerst het gevoel volgen en bij twijfel check met een regel. Prima, lijkt me.

Ik denk dat dit regeltjes-gedoe precies de reden is waarom ik me soms zo verbaas over jongste. Wel I of I+ halen bij rekenen en dan toch vragen wat nu ook alweer de regel is voor oppervlakte uitrekenen. Verwarrend. Ik denk dat hij het automatiseren van regeltjes niet zo onder de knie heeft, omdat hij ze te weinig gebruikt. Interessant kind :mrgreen:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 13:10 
Volwassene

Annemiek schreef:
Even een vraagje : krijgen jullie allemaal inzicht in het OKR (onderwijskundig rapport) dat de basisschool naar de nieuwe school gaat sturen?

Wij krijgen het complete OKR mee in conceptvorm, en als we er iets in willen bijzetten of verwijderen of herformuleren, dan kunnen wij dat doorgeven aan school. Zonder commentaar van de ouders wordt het conceptstuk definitief gemaakt en aan VO doorgegeven.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 13:56 
Volwassene

En hier is ook definitief gekozen voor het gymnasium. We hebben nog een gesprek gehad met de onderbouw-coordinator gehad omdat school graag de achtergrond van de hb-kinderen wilde weten. Was een leuk gesprek en ik heb echt het gevoel dat er veel mogelijk is, indien nodig.

Ook de horde van pesten met judo is genomen. Wij zijn gaan praten met de docent en zoonlief gaat naar een andere uur. Verschil in niveau, karakter en fysiek zijn erg groot (minstens 2 banden hoger, 20 cm langer en 30 kg zwaarder en vooral stoere drukke meiden). Wel gaat hij daar nog met de verantwoordelijke meiden praten want hij was erg ontdaan over dat dit gebeurde zonder dat hij het heeft gemerkt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 17:38 
Volwassene

Citaat:
Niet bij iedereen is dat gevoel sterk genoeg ontwikkeld. Daarom, en ook om het kunnen toepassen van grammaticale regels in het algemeen, ben ik toch een voorstander van het gebruik van zo'n ezelsbrug voor de stemloze medeklinkers. Of dat nou 't Kofschip, 't ex-Kofschip of sexy fokschaap is maakt me niet uit.
Voor enkele kinderen geldt dat dat gevoel niet sterk genoeg ontwikkeld is, maar kinderen met een goede taalvaardigheid hoor ik nooit zeggen 'hij gooite, herinnerte, verveelte, wachtde". Kinderen met een goede taalontwikkeling moeten m.i. juist gebruik leren maken van hun kennis. Het langer maken van de verleden tijd gaat veel sneller dan het gebruik van het kofschip en zo. En ook bij die manier moet je eerst kijken of het een voltooid deelwoord is (verveeld kan bijvoorbeeld ook tegenwoordige tijd zijn), dus je moet wel regels toepassen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 17:44 
­

Om te weten of het een voltooid deelwoord is kan je, met voldoende taalgevoel ook het werkwoord 'lopen' of 'smurfen' invullen.
Zat mensen die ook die moeite niet nemen en dus gerust schrijven: "Er gebeurd niks".

Bij het leren van een vreemde taal kom je in de meeste gevallen niet uit onder het toepassen van regels, bij gebrek aan taalgevoel in die taal. En daarom vind ik het toch verstandig om ook in het Nederlands te kunnen toepassen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 18:05 
­

Drietje schreef:
Jongste was op school in aanraking gekomen met het kofschip, wist ook wel wat het in hield, maar gebruikte het vervolgens bijvoorbeeld voor de tegenwoordige tijd.
Heel herkenbaar. :lol: Dat kwam bij mij met name omdat erop gehamerd werd dat het "echt heel moeilijk" was.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 18:33 
Volwassene

Pompom schreef:
Om te weten of het een voltooid deelwoord is kan je, met voldoende taalgevoel ook het werkwoord 'lopen' of 'smurfen' invullen.
Zat mensen die ook die moeite niet nemen en dus gerust schrijven: "Er gebeurd niks".

Bij het leren van een vreemde taal kom je in de meeste gevallen niet uit onder het toepassen van regels, bij gebrek aan taalgevoel in die taal. En daarom vind ik het toch verstandig om ook in het Nederlands te kunnen toepassen.

Ik heb hem drie regels/ ezelsbruggetjes geleerd:
Tt: loopregel (dus inderdaad: vul vorm van lopen in)
Vt: kofschip
Voltooid deelwoord en bijvoegelijk gebruikt deelwoord: checken met verleden tijd (dus idd e erachter zetten) of kofschip.

Dus dat komt wel overeen met wat Loekie en Pompom zeggen. Ik denk ook wel dat het handig is om de regels te kennen, alleen al omdat het kofschip op school gebruikt wordt en het verwarrend is als je niet precies weet hoe het werkt. Ten tweede omdat het volgen van stappen en regels wel goed is om een keertje te doen. Zal ie vast nog veel vaker moeten doen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 18:34 
Volwassene

Lalena schreef:
En hier is ook definitief gekozen voor het gymnasium. We hebben nog een gesprek gehad met de onderbouw-coordinator gehad omdat school graag de achtergrond van de hb-kinderen wilde weten. Was een leuk gesprek en ik heb echt het gevoel dat er veel mogelijk is, indien nodig.

Ook de horde van pesten met judo is genomen. Wij zijn gaan praten met de docent en zoonlief gaat naar een andere uur. Verschil in niveau, karakter en fysiek zijn erg groot (minstens 2 banden hoger, 20 cm langer en 30 kg zwaarder en vooral stoere drukke meiden). Wel gaat hij daar nog met de verantwoordelijke meiden praten want hij was erg ontdaan over dat dit gebeurde zonder dat hij het heeft gemerkt.

Dat klinkt goed Lalena, op beide fronten! Fijn ook dat de keuze gemaakt is.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 22:14 
Volwassene

We hebben een inschrijfafspraak gemaakt op het gymnasium van onze en zoonlief zijn keuze. Spannend, we mogen maar bij een school inschrijven. Hopen dat hij gewoon terecht kan anders is het de tweede ronde zoeken waar er nog plaatst is. Pff vind het maar niets dat systeem.

Donderdag rapportavond. Zoon had topotoets niet geleerd, want hij neemt zijn werk niet mee. Mocht hij het van juf toch nog overdoen (van mij niet :evil: , hij moet het toch een keer leren dat een deadline een deadline is. Had hem er al meerdere malen aan herinnerd ). Toch maar even met haar bespreken.

Staat er in zijn rapport. Werkt boven het niveau van groep 8 voor spelling. Werkt nog in een blok van groep 7, maar mag daarna beginnen met stof van groep 8 :?: . Zit ook met rekenen en begrijpend lezen boven het niveau van groep 8, maar werkt regelmatig aan groep 8 werk. Snap wel dat die jongen alleen maar leest op school (juf was boos op hem geworden, had het eindelijk door dat hij alleen maar las :mrgreen: ).

Hoe gaan we die laatste maanden doorkomen? taakgericht bezig zijn is toch moeilijk als het je geen drol meer interesseert? Hij kreeg al extra werkstukken, maar heb geen idee of daar wat van terecht is gekomen. Ook geen idee of ze al pluswerk ingezet hebben (vast niet als hij alleen maar leest.)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 15:38 
Volwassene

Herkenbaar hoor solba1. Ik vraag me ook af hoe we de tijd door gaan komen. Die middelbare school kan niet snel genoeg beginnen he?

Zit je ook met het bovo-systeem? Wij ook, maar 1 inschrijving mogelijk. Het is toch van de zotte dat als die niet kan, je dan van de enkele lege plek op een wellicht niet gewenste school afhankelijk bent. Gelukkig wordt er niet geloot bij de school waar wij gaan inschrijven.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 18:16 
Volwassene

solba1 schreef:
Donderdag rapportavond. Zoon had topotoets niet geleerd, want hij neemt zijn werk niet mee. Mocht hij het van juf toch nog overdoen (van mij niet :evil: , hij moet het toch een keer leren dat een deadline een deadline is. Had hem er al meerdere malen aan herinnerd ). Toch maar even met haar bespreken.

Hebben wij hier ook gehad. Ik dacht hetzelfde als jij. Maar juf redeneerde: hij moet er niet te makkelijk vanaf komen. Niet geleerd = een onvoldoende, maar hij moet gewoon een goed kunnen halen, dus komt hij er niet vanaf met een o. Zat ook wel iets in.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 22:41 
Volwassene

idd Hanneke zo kan je het ook bekijken. Wel jammer dat onze zoon voor zijn herkansing weer niet de goede papieren bij had :roll: .

@lalena: Ja wij zitten ook met het bovo systeem en een kleine kans dat er geloot moet worden ( is al een paar jaar niet zo, maar soms wel en op de school van onze tweede keus idem).
Gelukkig eerste week van maart een kampweek en daarna komt de musical ook dichterbij kan hij daar voor gaan oefenen. En verder gewoon aftellen maar.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 23:11 
Volwassene

Vandaag dan eindelijk de bevestiging: vwo-advies. Zoon had natuurlijk de envelop in de fietsenstalling al geopend en is daarna heel hard naar huis gefietst. Ik zag het al aan zijn gezicht toen hij thuis kwam. Zooooooo blij!
We hebben het gevierd met poffertjes als avondeten. :mrgreen:

Er zat verder alleen een uitdraai van het LVS in vanaf groep 6. Die liet geen ruimte voor twijfel over het advies. Wel fijn, want we hadden de officiele uitslag van de M8 nog niet gehad.

Blij dus! Zoon mag gewoon naar een vwo-brugklas en af en toe een onvoldoende halen komend schooljaar. Geen stressjaar waarin alleen 7,5-en goed genoeg zijn...

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 23:29 
Volwassene

Heerlijk Boom! Je weet eigenlijk wel dat het vwo zou moeten zijn, maar als het zo ver is en er nog wat toetsen gemaakt zijn is het toch spannend, hè?

Volgende week hebben wij het inschrijfmoment op school. Ik bak een chocoladetaartje voor die avond om het te vieren. Is toch wel een speciaal moment, vind ik.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 10:27 
Volwassene

Zoon heeft zijn schoolkeuze na gisteren ook gemaakt, daarnaast is nu zeker dat ook hij TTO wil gaan doen.

Gisteren begon hij al thuis Engels met ons te praten (in een keer kwamen er hele zinnen uit, hij is daarmee echt al een stuk verder dan oudste, die echt amper iets in het Engels kon zeggen). Na de eindcito gaat ook hij een paar dagen met mijn man op pad (heeft oudste ook gedaan), ze zijn al druk aan het plannen wat ze gaan doen. Erg leuk.

Het is onduidelijk of ze vandaag nog cito's hebben of nu echt klaar zijn. De afgelopen dagen hebben ze de eindcito van vorig jaar gemaakt, behalve nog de toetsen van wereldoriëntatie. Stond wel nog cito in zijn agenda gepland voor vandaag, maar hij dacht dat ze die niet meer gingen doen. Ben trouwens wel benieuwd hoe de school deze toetsen gaat beoordelen aangezien de terugblik (waarin je kunt zien hoeveel fout tot welke score leidt) van vorig jaar volgens mij nog niet gepubliceerd is. (heb hem iig niet kunnen vinden)
Vandaag is ook hun leerkracht weer terug van zwangerschapsverlof. Volgens mij heeft ze tot voor de herfstvakantie op de groep gestaan en dus nu na de CITO's weer. Zoon vond het wel heel fijn dat ze weer terug was, want de invaller was niet zo zijn juf (en van meer van de klas ook niet)

Overigens bijzondere insteek van de plusklas : kinderen uit zijn groep mochten niet wegblijven voor het maken van de cito deze week en hebben dus deze na de plusklas de toetsen in de gang gemaakt. Volgende week is dan voor hun de laatste keer de plusklas zodat ze zich kunnen voorbereiden op de eindcito :shock: .

Ik hoorde trouwens de twee groep acht leerkrachten op het schoolplein vanochtend praten over de adviezen. Eentje is al langer groep 8 leerkracht, de ander is nieuw en wat onzekerder. Blijkbaar twijfelde ze of was er onenigheid met ouders. Advies van ervaren leerkracht was : "jij zegt dat volgens school advies TL is, maar dat ouders graag TL/HAVO willen. Dan kan ze lekker beginnen op TL/HAVO en dan volgend jaar allemaal driëen halen, ook fijn voor het kind." Overigens zag ik dat op onze school meer dan de helft vorig jaar een hoge cito score had als het advies. Ik vond dit best veel eigenlijk en gaf voor mijn gevoel ook wel het idee dat er toch heel voorzichtig met adviezen wordt omgegaan (en dan snap ik ook dat ze zeggen dat de VO school (waar 95% van de kinderen naar toe gaan) echt vertrouwen hebben in de adviezen van onze BO school.)

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 10:35 
Volwassene

Jeetje, Annemiek. Twee maanden lang voorbereiden op de eindcito... Jullie school wil scoren blijkbaar. :shock:

Leuk dat je zoon ook tto gaat doen. Ben wel benieuwd hoe dat gaat volgend jaar, het is voor ons helemaal nieuw.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 11:55 
Volwassene

De CITO's houden ons wel bezig :( .

Interessant artikel: http://www.ad.nl/binnenland/scholen-kie ... ~a3b47838/

Een afname van 86% (2015) naar verwachting 60% (2017) groep 8'en die de eind-CITO gaan maken. Heeft de CITO, in de huidige vorm, haar beste tijd gehad? Zijn er betere alternatieven, zeker met het oog op HB kids?
Wat is de voorspellende kracht van een behaalde CITO resultaat? In hoeverre is de scholier met de hoogste CITO score van 550, ook de excellente student op de universiteit?

Quote Trouw:
Een maximumscore op de toets blijkt geen garantie voor hoogbegaafdheid. Het CBS en onderzoeksinstituut Gion van de Groningse universiteit volgden bijna 150 leerlingen met de maximumscore drie jaar lang op de middelbare school. Uit testen bleek dat een minderheid van deze groep hoogbegaafd is. Kortom, ook leerlingen die 'slechts' bovengemiddeld slim zijn, kunnen de maximumscore halen.

Vorige week had ik een gesprek met de zorgcoördinator (tevens lid toelatingscommissie) van VO waar zoonlief naar toe gaat. Zoon krijgt waarschijnlijk havo/vwo advies vanwege wisselende CITO resultaten. Zorgcoördinator wil zoonlief juist in een vwo brugklas plaatsen, want een orthopedagogisch onderzoek incl. IQ test meer zegt dan een CITO toets, plus dat het kind beter zal aarden in een klas met gelijkgezinden.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 12:02 
Volwassene

Boom goed nieuws zeg! nu lekker van genieten zonder de stress.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 12:18 
Volwassene

Nouja, voor wat het waard is, jongste zoon (hb) maakte een warrig laatste jaar op de basisschool mee, met een versnellling en ronduit slecht onderwijs. De eindcito was dan ook 'maar' op havo-vwo niveau, het advies wel vol vwo. Hij doet het nu in 1 gymnasium erg goed, waarbij ik wel zie dat de vakken waarvoor de basis op de basisschool is gelegd (wiskunde en nederlands) hem de meeste moeite kosten.

Oudste zoon (niet hb) had ook een vol vwo-advies met een hoge eindcito. Hij zit inmiddels in 4 vwo maar het gaat lang niet makkelijk en ik moet nog zien dat hij zonder vertragingen de eindstreep gaat halen. Puur anekdotisch natuurlijk, maar de aanleg lijkt hier zeker ook mee te spelen. Cito neemt dat niet mee.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 12:28 
Volwassene

SjakieZulu schreef:
De CITO's houden ons wel bezig :( .

Interessant artikel: http://www.ad.nl/binnenland/scholen-kie ... ~a3b47838/

Een afname van 86% (2015) naar verwachting 60% (2017) groep 8'en die de eind-CITO gaan maken. Heeft de CITO, in de huidige vorm, haar beste tijd gehad? Zijn er betere alternatieven, zeker met het oog op HB kids?
Wat is de voorspellende kracht van een behaalde CITO resultaat? In hoeverre is de scholier met de hoogste CITO score van 550, ook de excellente student op de universiteit?

Quote Trouw:
Een maximumscore op de toets blijkt geen garantie voor hoogbegaafdheid. Het CBS en onderzoeksinstituut Gion van de Groningse universiteit volgden bijna 150 leerlingen met de maximumscore drie jaar lang op de middelbare school. Uit testen bleek dat een minderheid van deze groep hoogbegaafd is. Kortom, ook leerlingen die 'slechts' bovengemiddeld slim zijn, kunnen de maximumscore halen.

Vorige week had ik een gesprek met de zorgcoördinator (tevens lid toelatingscommissie) van VO waar zoonlief naar toe gaat. Zoon krijgt waarschijnlijk havo/vwo advies vanwege wisselende CITO resultaten. Zorgcoördinator wil zoonlief juist in een vwo brugklas plaatsen, want een orthopedagogisch onderzoek incl. IQ test meer zegt dan een CITO toets, plus dat het kind beter zal aarden in een klas met gelijkgezinden.

Tja, een score van 550 zegt wel wat over de capaciteiten (je kunt in ieder geval goed leren), maar niets over het succes op de middelbare school. Maar ook IQ doet dan niet. Het gaat vooral ook om weten hoe te leren, inzet, motivatie. Twee kinderen uit groep 8 van mijn oudste scoorden 550. Eentje zit er bij mijn zoon in 3 gym, blinkt niet uit maar komt goed mee. De ander is afgestroomd van 2 gym naar 2 havo en is dus ook nog blijven zitten. Bij een hoog IQ zie ik hetzelfde gebeuren. Bij mijn zoon op school moet je bewezen hoogbegaafd zijn voor een speciaal programma (moet je dus ook een test voor doen). Van de kinderen die daaraan mee deden is een deel ook al afgestroomd naar havo. Alle kinderen in zijn gym-klas scoorden 545 of hoger want anders werd je niet toegelaten. Eenderde is inmiddels afgestroomd.

Dus ik pin me niet vast op IQ en citoscores om ook succes op het VO te verwachten. Ik prent mijn kinderen in dat ze hard zullen moeten werken en hoop vervolgens dan ook maar dat ze dat doen. :mrgreen:

Pagina 30 van 49 [ 979 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 49  Volgende