Het is nu 21 aug 2019, 13:46

Pagina 23 van 38 [ 758 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 38  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2016/2017
BerichtGeplaatst: 03 feb 2017, 10:39 
Volwassene

Verlegenheid wordt te vaak met sociale onhandigheid verward. Soms denk ik ook dat introverte kinderen verlegen worden genoemd, terwijl ze dat helemaal niet hoeven te zijn. Bij oudste was het natuurlijk ook altijd een probleem en 'ze moest meer uit haar schulp komen.' Net als bij oudste boef wordt ze nu geprezen om haar goede werkhouding.

Wel vervelend dat de klas zo druk is. Het is wel een beetje herkenbaar van oudste haar klas. En van andere klassen op school, ook al wordt er heel veel aandacht besteedt aan sociale vaardigheden ontwikkelen en groepsdynamiek. F
ijn dat oudste boef verder zijn draai wel gevonden lijkt te hebben op school. Klinkt als een heel positief portfoliogesprek! :)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 00:15 
Volwassene

Oeh, dat was flink bijlezen, ik had geen mailtje van nieuwe reactie gezien, ik dacht dat dit topic stil stond maar inmiddels zijn er drie pagina's bij.
Wat een zorgen bij sommigen. En zo snel de beslissing maken over een nieuwe school, moeilijk he? Wij hebben om een andere reden ooit voor een andere school gekozen (ernstig disfunctionerende leerkracht en een schoolleiding die koos dat te negeren). Toen konden we drie weken voor einde schooljaar over of pas na de vakantie. We hebben toen helaas voor het laatste gekozen. In jullie geval snap ik wel heel goed dat je het eerst met de meester wilt bespreken en je zoon de tijd geven. Ik ben heel benieuwd hoe die twee weken gaan uitpakken.
24seven welkom!

Met mijn 8-jarige lijkt het op school nu goed te gaan. Hij lijkt het zowaar soms zelfs leuk te vinden. Thuis daarentegen vind ik het de laatste tijd vreselijk moeilijk met hem. Het is heel moeilijk om het thuis gezellig en positief te houden. Hij zit me heel dicht op mijn huid en ik kan dat momenteel niet zo goed hebben. Maar ik heb goede voornemens voor een "nieuwe start" als ze na twee dagen bij hun vader weer thuiskomen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 19:34 
Volwassene

@dina, ik kan me voorstellen dat in een dysfunctyionerende omgeving die laatste 3 weken heel lang kunnen duren. Het gesprek met Zoon zijn meester en de IBer ging veel beter dan verwacht. Ze zagen wel in dat ze zelfs met alle goede bedoelingen Zoon niet kunnen bieden wat hij nodig heeft. Wel heel goed om te horen. Ik ben er nu wel klaar voor. Zoon heeft een lieve meester, een leuke klas met goede vrienden. Voor hem is het dus wel een grote stap in het duister.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 19:37 
Volwassene

Het thuis gezellig houden klinkt heel erg bekend in de oren... Hopelijk zorgt bij ons wat extra uitdaging dat hij weer wat lekkerder in zijn vel komt te zitten.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 23:20 
Volwassene

Dina, wat vervelend dat het thuis wat moeilijker gaat zeg. Ik merk hier wel steeds dat als ik zelf wat minder energie heb dat ik ook meer clash. wellicht dat dat dan ook mee speelt.
wat fijn dat hij school steeds leuker vind! klinkt goed.

24seven, hopelijk gaat hij zich fijner voelen in de nieuwe setting!

Annet, wat rot om te horen dat het slecht gaat in de klas. de klas is toch wel bepalend.

Inde wat super op te horen hoe goed het gaat op school, die mindset trekt dan ook wel mee denk ik?

Hier gaan we niet zo lekker. Ze lijkt terug te vallen en de resultaten vallen tegen. Tijd voor een gesprek met school. over 2 weken is he tweer zo ver. ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 10:41 
Volwassene

hier hadden we luizen geconstateerd het weekend op de jongens.
Totale paniek, alles gewassen op 90 graden en de jongens flink onder handen genomen met 2 verschillende middelen en gekamt.
Nu zien ze er luisvrij uit. Het waren er gelukkig ook niet veel, maar wat een toestand.
Ik had dit gelijk aan school gemeld smorgens vroeg, maar zag de hele dag geen algemeen mailtje hierover.
Ik wilde toch echt de ouders waarschuwen dus heb het sávonds in de klassen groepsapp's gegooid. Ik kreeg daar wel goede respons op, maar maak me toch zorgen.
Heb ik hier wel goed aan gedaan? Zo in de openbaarheid.. Gaan ze niet mijn kinderen erop aankijken? Nu maak ik me niet zo druk over groep 3, maar meer over groep 5. Stel dat de ouders de naam noemen tegen hun kind terwijl ze hun kind controleren. Dan wordt straks misschien wel mijn kind gepest?
Nou ja, het is al gebeurd en ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen. In ieder geval de komende 3 weken nog nabehandelen en dan regelmatig checken.
Ze hebben ook beide langer haar. en daarbij is de jongste uber aantrekkelijk voor alles wat bloed zuigt. Hem moet ik gewoon sterk in de smiezen houden. Hij had het ook als eerste, toen zijn broer. Ik zag hem al eerder krabben en toen hadden we gecheckt, maar niks gevonden. Toen broer begon te krabben wist ik het zeker. Nogmaals goed zoeken en ja hoor, pfff...

Hoe zouden jullie dit melden? Of melden jullie dat niet..?

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 11:57 
Volwassene

Ik zou het bij de leerkracht melden en die sturen dan een mail rond naar de ouders. Vind dat de taak van school. Ik zou het wel heel stom vinden als de ouders de naam van je kind noemen, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat zomaar doen. Zelf zouden ze het ook niet fijn vinden als klasgenoten zouden weten dat het om hun kind gaat, dus ik verwacht wel dat ze er discreet mee omgaan. Toch?

Vandaag krijgen de meiden hun rapport mee naar huis. Spannend! Het is het kindrapport, dus beoordeling op hun gedrag en motivatie/vergeleken met zichzelf. Het 'ouderrapport' inclusief citouitslagen komt een week later.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 12:07 
Volwassene

Dat hoop ik dus ook. Het was een paniekreactie. Ik had het beter de leerkracht kunnen melden. School had ik al gebeld, maar zij hadden niet gelijk actie ondernomen.
Maar goed, het is niet anders..

spannend de rapporten Dee! Dat is toch altijd weer een spannend moment. Hier krijgen we de rapporten vlak voor de vakantie.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 12:15 
Volwassene

Het is het eerste rapport dit jaar. We hebben alleen nog maar een ontwikkelgesprek gehad. Voor oudste zou er een uitstroomperspectief gemaakt worden, maar de leerkrachten gaven aan dat ze op basis van de aanwezige gegevens daar niets over konden zeggen. Vind ik vreemd, want op de begeleidende brief stond dat iq testen en andere testen worden meegenomen in de overweging en de cito uitslagen van groep 4 zijn ook aanwezig. Ach ja.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 12:24 
Volwassene

hier wordt het ook het eerste rapport

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 13:35 
Volwassene

Ik zou het denk ik ook bij de leerkracht gemeld hebben. Meestal stuurt die dan 's avonds een mailtje rond of hangt er een brief aan de deur van de klas. Ouders kunnen er tijdens schooltijd toch niets mee. Ik zou niet denken dat je kinderen er op aan gekeken zouden worden. Je kan er vrij weinig aan doen dat je het krijgt. Mijn moeder zei zelfs altijd dat ze juist van heel schoon haar houden.

Rapporten.... Ik ben erg benieuwd. Die krijgen we net voor de voorjaarsvakantie. De cito scores zullen er nu voor het eerst niet instaan, omdat we die binnenkort digitaal kunnen bekijken.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 17:14 
Volwassene

Digitaal, das ook handig!

Nou, beide meiden hadden nog niets mee naar huis. Ik gok dat het donderdag mee komt dan.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 22:30 
Volwassene

Hier hebben we sinds vrijdag het rapport binnen. Prima rapport al geeft dochterlief andere signalen af. Veel huilen, weer vaker buikpijn en extreem faalangstig. Had op de cito rekenen 12 vragen overgeslagen omdat ze niet zeker was van haar antwoord (vorige jaar foutloze cito). Ook vandaag, bakje water van de kat per ongeluk omgegooid. Brullen gewoon. Ze is gewoon doodsbang om fouten te maken. Tja en op school vermijdt ze dit dus ook.

Daarbij op dit moment ook erg geinteresseerd in boeken met verhalen over vriendjes en verkering. We lezen nu samen, vindt haar toch wat jong om het helemaal zelf te lezen. Zeer sociaal gevoelig meisje, waardoor er ook veel sociaal wenselijke antwoorden uitkomen.
Zegt ze laatst: ik weet niet of ik kinderen wil, alleen als mijn man lief is, als hij me slaat dan wil ik geen kinderen. Zeg ik: maar als hij je slaat dan wordt hij toch helemaal niet je man?! Oja zei ze dat kan ook :roll: . Of ze zegt: als hij slaat en daarna sorry zegt dan is het toch weer goed? Geen idee waar ze die dingen vandaan haalt, maar het houdt haar wel bezig en ik vindt het moeilijk om hier goede antwoorden op te geven.

We willen graag professionele hulp inschakelen, maar dan wel iemand met kennis van hb-kinderen. Heeft iemand goede ervaring in de omgeving van Den Haag het liefst.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 22:42 
Volwassene

Dank voor de PB's. :D We gaan de tips bekijken en dan verdere stappen ondernemen.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 22:05 
Volwassene

Nou net rapportgesprek gehad. Juf had cito rekenen nog niet ingevoerd terwijl we daar juist vragen over hadden vanwege het niet invullen van de vragen. Rest wel allemaal I op toetsen waarbij juf aangaf dat ze dus net boven het gemiddelde scoort en dus goed mee kan komen.
Aangeven dat dochter heel erg faalangstig is. Juf leek het niet echt te herkennen, gaf aan dat dochter hard moest werken. Dochter geeft juist aan dat het veel is maar niet moeilijk. Dochter zei zelf dat ze gewoon gestrest raakt bij toetsen omdat die bepalen of je een blok verder mag. Ze zei dat als je het dus niet haalt je nooit meer iets leert. Ze wil zo graag dingen over geschiedenis leren maar dat krijg je dus niet op school (haar woorden).

Worden er een beetje moedeloos van, zeker omdat we bij het gesprek van de oudste ook al de indruk kregen dat zijn laatste vijf maanden gewoon uitzitten worden en hij dus eigenlijk niets meer gaat bijleren. Zoonlief had gevraagd of hij op niveau mocht werken, ja moest hij eerst het werk van groep zeven af maken. :?

Laatst bijgewerkt door solba1 op 09 feb 2017, 23:12, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 22:57 
Volwassene

he solba wat vervelend dat je moedeloos uit een gesprek komt.
zou mooi zijn als het werk wat gecompact kan en dan leuke geschiedenis dingen in de plaats..
als je het er doorheen krijgt natuurlijk. zal je vast zelf ook al aan gedacht hebben.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 11:16 
Volwassene

Hier worden ook soms mails rondgestuurd door ouders als hun kind luizen heeft. Dat is hier in ieder geval niet vreemd :)

Dina en 24seven, is het thuis alweer wat gezelliger? Ik ervaar het ook als zwaar als de dames niet goed in hun vel zitten. Ik kan zelf ook nog slecht tegen zeuren. Ik moet mezelf echt toespreken om er geduldig achter te komen waar het gedrag vandaan komt (bv "gewoon" door vermoeidheid of drukte of doordat er echt iets aan de hand is). Mijn groep 5'er kan zich gelukkig goed uiten. Mijn kind in groep 4 is veel meer een binnenvetter, daar tast ik vaker in het duister.

Solba, wat vreemd dat de rekentoetsen nog niet waren ingevoerd ten tijde van het rapportgesprek. Succes met het zoeken naar de juiste hulp. Wordt er helemaal geen geschiedenis gegeven of herkent ze het niet als zodanig? Hier is wereldoriëntatie één vak waarin aardrijkskunde, geschiedenis, biologie etc door elkaar lijken te lopen. Ik vind het eerlijk gezegd niet ontzettend veel om het lijf hebben. Onze kinderen hebben beiden interesse in geschiedenis en wij bieden er daarom thuis veel in aan. Heeft ze Van nul tot nu al gelezen?

Hier inmiddels ook de rapportgesprekken gehad. Wat heeft mijn groep 5'er toch een leuke meester. Een allround goed rapport en verslag, de meester is tevreden en wij ook. Bij rekenen verslapt ze wel weer wat, had bij 1 van de Cito-onderdelen 10 van de 30 fout, dus daar gaan we op letten.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 11:46 
Volwassene

Inde, wat fijn dat het zo goed gaat! Goed nieuws in ons topic is ook fijn. Geeft weer (een beetje) hoop. ;)

Oudste heeft gisteren haar rapport gekregen. Ze was er heel blij mee. Bij het onderdeel 'gedrag in de klas' zag ik bijna allemaal ruim voldoendes. En dat was op de vorige school toch vooral zwak en een enkele voldoende. Ik ben blij dat ik dus in het rapport bevestigt zie dat we de goede keuze hebben gemaakt. Al moet ik nog wel even afwachten wat er op het rapport voor de ouders staat.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 11:52 
Volwassene

Wat goed dat het rapport lijkt te bevestigen dat je de juiste keuze hebt gemaakt Dee!
Hopelijk komt hetzelfde naar voren uit het ouderrapport (dat krijgen wij niet) en het gesprek.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 12:29 
Volwassene

@solba, wat jammer dat de juf je dochter niet herkend. Score I is toch niet net boven het gemiddelde, maar ruim boven het gemiddelde?
De zin van je dochter dat als hij slaat en daarna sorry zegt dat het weer goed is is wel typisch iets voor de de worsteling van hb kindjes met normen en waarden denk ik. Dat is echt iets wat ze leren op school, iemand doet gemeen, moet dan sorry zeggen en daarna is 'het weer goed'. Eigenlijk toch heel krom. Ze praten meestal niet over het waarom en wat het met de ander doet.

@Inde wat fijn dat het rapport goed is en ze zo'n leuke meester heeft. Goede leerkrachten zijn zo belangrijk.
Zoon heeft nog steeds wel boze buien. Hij kan niet zo goed zeggen waardoor. Ik denk zelf door de combinatie dat hij binnenkort een spreekbeurt moet geven (en er thuis dingen voor moet doen) en dat hij na de vakantie naar een andere school gaat. Dat is natuurlijk super spannend.

@Dee ook al zo'n mooi rapport en fijn dat ze er zelf ook blij mee is. Super dat ze zowel een kindrapport als een ouder rapport maken.

Ik ben er net gisteren achter gekomen dat zoonlief momenteel niet meer vooruit getoetst wordt op rekenen en dan de eventuele hiaten nog moet doen, maar dat hij weer gewoon met rekenen meedoet + extra rekenwerk. Hij haalt er nu ook heel wisselende cijfers voor, terwijl hij daarvoor alleen maar 10-en had. Hij had een keer een laag cijfer voor tafels en daarna is het vooruit toetsen dus teruggedraaid.

Pagina 23 van 38 [ 758 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 38  Volgende