Het is nu 26 aug 2019, 01:14

Pagina 1 van 38 [ 758 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 5 2016/2017
BerichtGeplaatst: 13 aug 2016, 22:41 
Volwassene

En toen zaten ze in de bovenbouw...

Wij zijn net terug van vakantie en nog een weekje te gaan voor school weer begint.
Ons menneke heeft er al zin in. Vooral om zijn vrienden te zien. De naam van een zich akelig gedragend jongetje C. is wat vaak gevallen in negatieve zin. Puntje van aandacht voor het kennismakingsgesprek met de juffen in de tweede schoolweek.

Wil daar ook aankaarten dat wij ons menneke graag breed willen laten testen. Reden: Slechte werkhouding die ondanks inzet van de juffen vorig jaar maar niet verbeterde. Wil liever niet afwachten of het dit jaar 'vanzelf' beter gaat. Manlief denkt namelijk dat deze juffen eerder een klik met hem hebben dan de juf van vorig jaar.
Mijn gevoel wordt versterkt doordat twee kleine groepen 4 één grote groep 5 wordt. Wel twee dagen twee juffen maar toch...

En hoe gaat het bij jullie?

Anne72

Berichttitel: Re: Groep 5 2016/2017
BerichtGeplaatst: 15 aug 2016, 18:05 
Volwassene

Ah, het groep 5 topic! :)

Anne72, ik snap dat je wilt testen. Ik heb zelf ook te vaak en te lang gewacht tot het 'vanzelf beter ging' en dat ging het dus nooit. Ook goed om dat van jongetje C. even aan te kaarten in het kennismakingsgesprek.

Wij krijgen ook een kennismakingsgesprek op de nieuwe school. Ik ben daar erg blij mee. Vooral omdat ons meisje met een behoorlijk rugzakje binnen komt: niet alleen is ze nieuw in de klas, ook is mijn vader in de zomervakantie overleden en dat heeft een grote impact gehad. Helaas geen optimale start van het schooljaar en echt uitgerust en ontspannen is ze ook niet. Daarom dus dubbel zo blij dat ik gelijk aan het begin van het schooljaar dit kwijt kan.

Vrijdag mag ze een uurtje in de nieuwe klas gaan kijken. En dan maandag beginnen.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2016, 08:15 
Volwassene

Dat is ook wel veel om te bevatten, Dee, goed als de juffen dat weten inderdaad, kunnen ze er toch een beetje rekening mee houden.

Anne, groot gelijk dat je niet meer af wilt wachten. Hopelijk biedt testen aanknopingspunten.

Hier zit de vakantie er ook bijna op. Had van ons best nog een paar weekjes langer mogen duren, maar ondanks dat hebben ze er geloof ik ook wel weer zin in. Ze zitten dit jaar in hetzelfde gebouw, dus dat scheelt voor mij heel wat 'omzwervingen'. Ben heel benieuwd hoe het dit jaar zal gaan, vooral met de oudste: nieuwe klas en twee dagen plusklas... Jongste zit met de helft van de klas van vorig jaar (combigroep) en vier dagen dezelfde juf als vorig jaar, daarbij is dus veel hetzelfde gebleven, ondanks een dag een nieuwe juf en het moeten missen van de oudste kleuters. Ben toch ook wel benieuwd hoe zij zich zal ontwikkelen dit jaar, omdat ze de afgelopen maanden (sinds ze naar school gaat) zo enorm veranderd is.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2016, 19:51 
Volwassene

Nu nog 1,5 week vakantie en volgende week nog een midweek weg gepland. Lekker nog wat musea enz voordat ze weer beginnen. Ben wel wat huiverig voor I, veel zin heeft ze niet. Hopelijk dat de nieuwe plusklas goed uitpakt, een dag, met L er bij. Er zou ook een externe HB plusklas kunnen (maar moet dan zelf betaald worden) L heeft wel veel zin, eindelijk groep 8.
De remedial teaching van L gaat goed, ze begint het rekenen nu te snappen, hoe de verschillende soorten sommen bij elkaar passen, b.v. procenten/breuken/tafels. De kapstok om de rest aan op te hangen die ze maar niet eerder heeft kunnen krijgen.
Wel wat meer rust, dat ze niet weer een nieuwe school hoeven.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 aug 2016, 22:28 
Volwassene

Hee Hallo!

De bovenbouw. Nog een paar dagen vakantie inderdaad.

Het lijkt mij nog steeds erg leuk om op te schrijven wat we hopen van komend schooljaar. dan kunnen we eind groep 5 teruglezen wat er gelukt zijn en hopelijk stil staan bij de succesjes. Ik zal me er zelf aan proberen te wagen in dit berichtje.

Anne, afwachten tot het vanzelf beter wordt hebben wij vorig jaar opgegeven. Het lijkt me zinvol aan te geven dat jullie willen testen. Geen rare eis toch.

Dee, fijn dat de kennismaking nog is voor het schooljaar. Ik geloof daar altijd een stuk meer in dan eerst beginnen en dan kennismaken.

Spannend Nienke hoe ze gaat ontwikkeling.

Mamli jammer dat de zin nog niet begonnen is.

Hier de vakantie bijna voorbij. maandag weer beginnen. Ze heeft er inmiddels wel zin in, vooral om weer klasgenoten tezien, makkelijker af te spreken etc. Ze is wel enorm uitgerust weer. In de vakantie een verandering gezien. Weer leergieriger, vragen stellen, informatieboekjes lenen, doordenken, creatief, geen buikpijn, geen hoofdpijn.

24 kids in groep 5.
1 juf die 5 dagen les geeft.
afspraken met de juf over korte communicatielijnen en aanpak zijn eind vorig schooljaar gemaakt.
1 dag in de week externe plusklas met meerdere meiden van haar leeftijd (en idd mamli zelf betaald dus, maar intern is het er niet)
Hulp vanuit de orthopedagoog die het boekje van fixie en growie gaat doornemen ivm de mindset ontwikkeling.
Als het goed is wordt het werk dit jaar voor het eerst gecompact en verrijkt, maar hoe dat vorm gaat krijgen is mij nog niet helemaal duidelijk.

Mijn hoop voor komend schooljaar (voor zover ik het nu kan bedenken):
- minder buikpijn, hoofdpijn, eczeem en oogmigraine
- behouden van vriendjes of wisselen van vriendschappen (niet het enkel verliezen van vriendschappen door stress)
- Regelmatig zin in school. Vaker wel dan niet.
- weektaak, zo goed als wekelijks af.
- handschrift leesbaar voor haarzelf en actief betrokkenen.
- leren doorzetten/ minder faalangstig (hangen samen bij haar)
- niet meer expres fouten maken.
- Alle cito's in verloop van schooljaar naar een B of hoger. (tenzij er natuurlijk iets geks is tijdens de toets)

BerichtGeplaatst: 16 aug 2016, 23:14 
Volwassene

Goed idee Elora!

Mijn hoop voor zoon: dat ie weer het ontspannen vrolijke jongetje wordt van een paar jaar geleden..

Situatie nu: zoon ziet erg op tegen de nieuwe school, wil ook echt niet, wil bij z'n vrienden blijven op de oude school. Ik snap het wel. Hopelijk brengt de nieuwe school hem wat wij ervan hopen...

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 09:21 
Volwassene

Ik hoop ook wat meer mee te schrijven. We stappen over naar HB-onderwijs, middelste komt in een combinatie 4/5 groep met max. 22 kinderen.

Ze is erg dyslectisch, dus ik ben reuze benieuwd hoe het zal gaan komend jaar.

Ik hoop dus voor haar een aanbod die aansluit bij haar behoeften en kwaliteiten. Inderdaad ook meer zelfvertrouwen ('ik ben niet dom, ik ben dyslectisch'). Top down aanbod. Nieuwe vriendinnen op school (ze maakt heel makkelijk vriendinnen, dus daar geen zorgen over), blijvend contact met haar oude vriendinnen (wonen allemaal in de buurt, dus moet lukken) en vooral minder frustratie!

Spannend voor jullie dus ook Lieselotje!

Hier het voordeel dat ze alle tegelijk overstappen, iets met gedeelde smart...........

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 11:05 
Volwassene

We mogen maandag weer....

Oudste boef komt in een 4\5\6 middenbouw groep met 32 kinderen en heeft een meester dit jaar. Voor rekenen heeft hij nog de juf van vorig jaar die hem heel goed ziet, dus dat is fijn.
Ik hoop dat hij in zijn nieuwe groep snel zijn draai vindt, dat hij zijn boterhammen eet en zich fijn voelt. Hij krijgt oordoppen dit jaar om hem te helpen met zijn prikkels, hij is erg gevoelig voor drukte en rumoer in de klas.
Met lezen hoop ik dat hij meer zelfvertrouwen krijgt en dat als hij hardop moet lezen in de klas dat hij daar niet zo'n moeite meer mee heeft. Zou mooi zijn als hij ook een keer een AVI haalt.
Verder hoop ik van harte dat de zaakvakken en het programma topondernemers hem uitdagen en dat hij die interesses die hij heeft ook gewoon verder oppakt op school.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 12:25 
Volwassene

Flapse: zoon begint ook in een klas met allemaal nieuwe kinderen. Lijkt mij inderdaad een voordeel, maar zoon heeft zich er totaal nog niet bij neer gelegd dat hij naar een andere school moet. Vooral dat laatste, hij moet... Nouja, we zien het wel. Gelukkig zal hij zijn vriendjes van de vorige school nog wel zien bij sport, dat scheelt.

Hoe ervaart jouw middelste de overstap naar een andere school?

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 14:11 
Volwassene

Nieke, fijn dat je nu maar naar één schoolgebouw hoeft. Ik ben zelf blij omdat mijn meiden op dezelfde tijd uit zijn. Op de oude school zou er een half uur tussen zitten in de ochtend. Hartstikke omslachtig.

Goed idee, hoop uitspreken voor het nieuwe jaar!

Hier komt ie:
- vriendjes en vriendinnetjes
- verrijking die het plezier in leren vergroot
- verrijking die ervoor zorgt dat er studievaardigheden worden ontwikkeld (nouja, dat er een begin mee wordt gemaakt)
- geen ge-emmer meer over soc-emo-blabla, maar twee leerkrachten die oudste begrijpen en tijd voor haar uittrekken. Om haar te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.
- dat ze zal genieten van de muziek -en toneellessen en optredens die ze mag geven.

En wat betreft mezelf:
- dat ik word gehoord
- dat school samen met ons als ouders denkt in mogelijkheden i.p.v. beperkingen

Overigens komt oudste wel in een grote groep 5, 30 kids.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 21:25 
Volwassene

Onze dochter gaat ook naar groep 5. (groep 3/4/5 van een montessorischool). Zelfde juffen een een grote groep van kinderen die ze al kent. Ik hoop dat ze haar blijven zien en haar verrijking en verdieping kunnen bieden waar dat nodig is. Vorige jaar E4 rekenen foutloos gemaakt, dus wil hier wel vinger aan de pols houden en begrijpend lezen maar 3 foutjes. Voor ons meisje is het erg belangrijk dat ze fouten maakt, zodat ze leert dat het niet erg. Ze is nogal perfectionistisch met een fixed mindset. Juffen konden hier vorig jaar goed mee omgaan en ze is enorm gegroeid dus op dit moment heb ik er wel vertrouwen in, zeker omdat ze nu graag naar school gaat.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 22:00 
Volwassene

Ik durf niet meer te hopen... :oops: Maar wat ik hoop is dat het gefrustreerde in het gedrag van J. afneemt...dat ze meer zichzelf kan zijn, dat ze wat rustiger wordt (in zichzelf), dat ze meer durft te laten zien, meer durft te proberen, maar vooral ook dat ze meer zelfvertrouwen krijgt en tevreden met zichzelf is, dat ze meer kan genieten van positieve dingen/zich minder op de negatieve dingen richt, dat ze lieve vriendinnen krijgt, dat ze in de klas niet meer continu hoeft te overleven, dat ze meer zelfkennis krijgt (bv. mbt waar ze goed in is, wat ze leuk vindt, enz.) en nog een heleboel meer... Ik denk dat ik het kan samenvatten in een wens: ik hoop vooral dat ze gelukkiger wordt.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2016, 22:15 
Volwassene

Ik hoop met je mee Nieke. Het is J gegund.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 08:08 
Volwassene

O, Nieke wat verdrietig :cry: Ik hoop met je mee dat ze veel gelukkiger wordt.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 08:29 
Volwassene

Lieselotje schreef:
Flapse: zoon begint ook in een klas met allemaal nieuwe kinderen. Lijkt mij inderdaad een voordeel, maar zoon heeft zich er totaal nog niet bij neer gelegd dat hij naar een andere school moet. Vooral dat laatste, hij moet... Nouja, we zien het wel. Gelukkig zal hij zijn vriendjes van de vorige school nog wel zien bij sport, dat scheelt.

Hoe ervaart jouw middelste de overstap naar een andere school?

Dat is lastig als hij er zelf niet het 'nut' van in ziet. Dat is hier wel het geval, maar ze vindt het desondanks heel spannend (itt broer en zus die het gewoon even lijken te doen).
Ze is vooral bang dat ze niet slim genoeg is voor de nieuwe school :cry: dat is dus wat een 'slechte' school met een kind kan doen.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 08:46 
Volwassene

Nieke schreef:
Ik durf niet meer te hopen... :oops: Maar wat ik hoop is dat het gefrustreerde in het gedrag van J. afneemt...dat ze meer zichzelf kan zijn, dat ze wat rustiger wordt (in zichzelf), dat ze meer durft te laten zien, meer durft te proberen, maar vooral ook dat ze meer zelfvertrouwen krijgt en tevreden met zichzelf is, dat ze meer kan genieten van positieve dingen/zich minder op de negatieve dingen richt, dat ze lieve vriendinnen krijgt, dat ze in de klas niet meer continu hoeft te overleven, dat ze meer zelfkennis krijgt (bv. mbt waar ze goed in is, wat ze leuk vindt, enz.) en nog een heleboel meer... Ik denk dat ik het kan samenvatten in een wens: ik hoop vooral dat ze gelukkiger wordt.

Ik hoop met je mee!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 10:24 
Volwassene

Wat betreft overstap naar de nieuwe school:
Oudste liet zich gisteren ontvallen dat ze geen zin heeft om weer naar school te gaan. Ze mist haar vriendinnetje erg. Ik denk zelf ook dat ze erg veel verdriet heeft van opa en niet zo goed weet wat ze daarmee aan moet. Ik vind haar uitspraak zorgelijk omdat ze eigenlijk altijd blij en enthousiast aan een nieuwe schooljaar begint. Wellicht kan ze wat gesprekjes voeren met een coach (die van het plusclubje kent ze goed). Ik weet zelf ook niet zo goed hoe ik hier nou mee om moet gaan, dus wat begeleiden voor mezelf zou ook niet weg zijn.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 14:30 
Volwassene

Ik hoop dat al onze kinderen gelukkiger worden komend jaar (en dat degene die dat al zijn het blijven ;))!

Kan best dat Y. het verdriet om opa ook betrekt/doortrekt op haar vriendinnetje. En los daarvan is het natuurlijk ook gewoon erg spannend, naar een nieuwe school gaan. En school was al niet zo leuk natuurlijk... Hopelijk wordt het beter als ze eenmaal begonnen is. Dan leert ze de kinderen en de leerkrachten kennen ed en is dat nieuwe er in ieder geval vanaf. En merkt ze misschien ook dat haar vriendinnetje prima haar vriendinnetje kan blijven, ook al zit ze op een andere school (ik neem tenminste aan dat dat gewoon een optie is?). En anders inderdaad misschien een aantal gesprekjes met een coach.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 21:32 
Volwassene

Heel schrijnend dat zo veel van ons alleen hopen op een iets gelukkiger kind...
Hier niet anders helaas.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 22:42 
Volwassene

Mijn oudste gaat ook naar groep 5, dus ik ben ook beland in het bovenbouw topic.

Hij gaat naar een nieuwe school: groep 3,4,5 met 12 autistische kinderen van laag tot hoogbegaafd in 1 klas met eigen leerlijn :shock: Hij krijgt 2 juffen (ma/di de ene en woe/do/vrij de andere. Ik verwacht er maar niet te veel van.
Veel erger dan vorig jaar kan het waarschijnlijk niet worden.

Ik hoop dat hij weer wat wilt leren en een beetje aansluiting gaat vinden op zijn nieuwe school.
Hij zegt er in ieder geval wel zin in te hebben, omdat hij dan weer gym heeft :wink: en de gymzaal is mooi groot en de leerkracht leek heel aardig.

Pagina 1 van 38 [ 758 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Volgende