Het is nu 05 dec 2020, 16:42

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8 2020/2021
BerichtGeplaatst: 20 aug 2020, 18:15 
Volwassene

Ik dacht start het topic voor aankomend jaar! Er was niet heel veel gepraat vorig jaar op het groep 7 topic, maar wie weet. (Ik zat in de drukste (brugklas) en de rustigste (groep 7) klassentopics.)

Zoon is het thuiszitten volgens mij zat en is heel erg aan het etteren de hele tijd. We hebben nog anderhalve week voordat school weer begint en we gaan nog een paar dagen weg.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 8 2020/2021
BerichtGeplaatst: 22 aug 2020, 10:24 
Volwassene

Hoi,

ik schrijf graag mee!
M heeft de eerste week school alweer achter de rug. De zomervakantie kwam M goed door en nu was het ook precies tijd om weer naar school te gaan (merkte ik bij alledrie de kinderen). De start en eerste week gingen prima, daar ben ik blij om. Vorig schooljaar heeft M het vooral in de laatste weken zwaar gehad, hij zat slecht in zijn vel. Ik gun het hem om de basisschool dit jaar op een goede manier af te kunnen ronden en op verschillende gebieden 'klaar' te zijn voor de stap naar de middelbare school (hij zal dan 10 jaar zijn). Over een paar weken hebben we een overleg met school (weet nog niet in welke vorm ivm corona-maatregelen) om met elkaar een plan voor dit jaar te maken.

M heeft een lief karakter, is actief/beweeglijk, zeer gevoelig en heeft vrijwel altijd leerhonger. We zoeken met hem naar een balans tussen aan de ene kant opkomen voor jezelf en wat je wilt/nodig hebt en aan de andere kant leren omgaan met de wereld om je heen.
(Een zoektocht die ik overigens voor mijzelf erg herken...)

@Eekhoorntje: fijn nog een paar dagen weg! Dat breekt misschien de laatste anderhalve week nog een beetje... :wink:

BerichtGeplaatst: 22 aug 2020, 12:15 
Volwassene

Hoi Lisa,

Fijn dat het goed is gegaan de eerste week. Goed begin iig.

Hier ook een zeer gevoelig ventje wat tien is als hij start op het VO. Hij zit erg in de hangmat, en vind weinig leuk behalve Youtube en gamen (pokemon en supermario).

We willen graag dat hij wat meer gaat doen. Hij deed aan golf (privélessen), maar dat wil hij eigenlijk ook niet meer ( maar wij vinden dat hij door moet zetten. En hij speelde keyboard, maar dat wil hij eigenlijk ook niet meer. We zitten een beetje met onze handen in het haar, want als hij zich verveeld wordt hij niet te genieten. (Gaat dan lopen klieren). We hebben vandaag wel aangekondigd dat met ingang van het nieuwe schooljaar schermen flink beperkt wordt tov afgelopen half jaar. En ook even met een voorbeeld uitgelegd dat hij dan zeker anderhalf uur van zijn dag zelf moet gaan indelen.

Het nieuwe schooljaar geeft voor zoon wel wat nieuwe dingen. (Ander gebouw, andere naam van school (door fusie), maar ook dezelfde juf en maar 11 kinderen in de klas (alleen groep 8 heeft nog hb onderwijs))

BerichtGeplaatst: 22 aug 2020, 21:08 
Volwassene

Ik ben ook weer van de partij.

H. is goed gestart, hij is erg blij met zijn meester en juf (en ik ook) en heeft er zin in dit jaar! :D
Heel trots is hij een agenda gaan halen in de stad, want daar moeten ze nu mee gaan werken. Hij voelde zich echt groot, heerlijk om te zien.

Jullie omschrijving van gevoelig is heel herkenbaar, maar helaas hier weinig leergierig, hij wil eigenlijk niets, behalve bezig zijn met zijn (erg eenzijdige) interesses
geschiedenis en archeologie. Hij is niet van de bank te krijgen. Hij zit op een sport omdat het eigenlijk van ons wel een beetje moet. Maar van zijn zus, die daar ook
op dezelfde tijd traint, hoor ik dat hij vooral loopt te klieren met een vriendje en niet actief met de sport bezig is. De trainster vindt het blijkbaar prima...

Ik hoop dat we hem wat kunnen activeren dit schooljaar, maar dat hopen we al een paar jaar, eerlijk gezegd. Wel heb ik er vertrouwen in dat deze leerkracht
hem op school zal weten te activeren, dat hebben we bij zijn 2 zussen al meegemaakt en is heel bijzonder hoe hij dat voor elkaar weet te krijgen. Niet alleen met hb-ers,
maar volgens mij bloeien alle kinderen op bij hem in de klas. Een echte ras-leerkracht, geboren voor het vak. Dus we hebben er zin in dit jaar, ben erg benieuwd wat
het gaat brengen.

Ook H. zal jong naar het VO gaan, maar gelukkig wel 11 jaar, dus dat valt nog wel mee. Maar ik vind het sociaal nog heel erg jong. Hopelijk kan hij daar ook nog mooi
groeien dit jaar.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020, 22:37 
Volwassene

Nog een weekje vakantie en dan begint groep 8. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
De laatste weken voor de vakantie zat hij er helemaal doorheen. De vakantie had/heeft hij echt nodig om bij te trekken.
Vorige week zei hij voor het eerst wel weer een heel klein beetje zin in school te hebben.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2020, 13:28 
Volwassene

@Eekhoorntje: wat fijn zo'n kleine klas! Tenminste... als het een fijn groepje is? Mijn zoon zou daar heel blij van worden :wink:

Ik merk dat mijn bezorgdheid van de laatste weken van het afgelopen schooljaar nog niet helemaal uit mijn systeem is. Natuurlijk van belang om daar voor mijzelf op te letten, maar het zijn ook niet helemaal onterechte zorgen...
Op zich gaat het goed, zo voor de eerste weken. En waar M echt in groeit is het aangeven van dingen, ook rechtstreeks bij de leerkracht. Hij zoekt de leerkracht al goed op, ook in deze eerste twee weken en dat is een positieve ontwikkeling. De leerkracht lijkt hem ook goed te 'ontvangen', dat helpt!
Over het algemeen is M goed gestemd. Alleen als M moe en overprikkeld of juist 'onderprikkeld' is, dan kan het ook helemaal omslaan en is het best een opgave om hem op school te krijgen. Ik zou hier graag samen met hem en de leerkracht een goede modus in vinden (M op school krijgen als hij een moeilijke ochtend heeft), maar dat is best moeilijk... School wil graag meedenken. De grootste aandachtspunten zijn voldoende aansluitend onderwijs bij zijn niveau/mogelijkheden en voldoende mogelijkheid om een rustige plek op te zoeken als dat even nodig is.

Gelukkig is voetbal ook weer begonnen, dat is altijd een fijne uitlaatklep voor hem :-)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2020, 20:09 
Volwassene

Hoi allemaal, ik schrijf hier ook graag mee!
Mijn zoon is vorige week gestart met school. Na een paar moeilijke schooljaren en een versnelling had hij vorig jaar eindelijk een heerlijke tijd in groep 7. Nu in groep 8 had hij niet zo'n lekkere start helaas. Er waren best wat veranderingen en hij is niet blij met de juffen die hij heeft. Het is helaas niet anders en hij zal het hiermee moeten doen, maar ik vind het zelf een flinke domper om hem weer met veel tegenzin naar school te moeten sturen.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2020, 22:18 
Volwassene

Ik ben er ook bij. Oudste had een lastige afsluiting van het vorige jaar, ze leek op een burnout of depressie af te koersen. De vakantie heeft haar veel goed gedaan, zoveel dat ik ook weer met school ga praten over de uitdaging die ze hard nodig heeft op school om goed in haar vel te blijven zitten. Wat dat betreft kijk ik ietwat zorgelijk naar groep 8, waarvan ik eigenlijk niet veel verwacht op dat gebied. Herhaling, cito, en veel onrust met kampen en musical etc. De leerkrachten zijn gelukkig super en de beste die we bij deze school hadden kunnen wensen, dus hopelijk komt het goed.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020, 06:24 
Volwassene

@Lisa80: Ja, het is een fijne groep. Dus zoo. Is er wel blij mee. Er komen soms wat extra kinderen bij, de kinderen die meer aankunnen uit andere klassen, maar het blijft een fijn klein groepje.

Zoon gaat nu zeer regelmatig op de fiets naar school. Ze spreken op een punt af met z’n drieën (Of tweeën) en fietsen dan door. Maar waar zoon vorig jaar liepen te zuchten en kreunen als ik zei dat we op de fiets moesten, gaat hij nu vol overtuiging weg. Oké hij heeft nog geen regen gehad enzo. Supertrots vind ik het hoe hij het aanpakt. Netjes een berichtje sturen als hij op school is. Hij zet dan volgens mij ook gelijk zijn telefoon uit. En stuurt ook een berichtje als hij weer terug gaat. (Het is 5 km fietsen over een polderfietspad, dus ik vind het fijn om te weten waar hij is)

Verder krijg ik niet zo veel feedback over school, het gaat goed en leuk, maar als ik verder vraag krijg ik er niet zoveel uit.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 16:59 
Volwassene

Inmiddels hebben wij een (online) gesprek gehad met school, in een uitgebreide samenstelling.
Wij hebben er een goed gevoel over. Eind vorig schooljaar heb ik nog veel contact met de ib-er gehad en er was duidelijk nagedacht over een plan voor komend jaar. Zo wordt M o.a. per blok voorgetoetst, zodat de herhaling voor hem (hopelijk...) minimaal is en er voldoende aandacht wordt besteed aan de onderdelen waarbij dat nodig/handig is. Leerkracht stelde ook voor om per blok een duidelijk overzicht voor M zelf te maken, zodat hij precies weet aan welke instructies hij wel/niet mee doet, wanneer hij zelfstandig werkt, enz.
Aantal onderwerpen (leren leren, zelfvertrouwen, ...) komen terug in de plusklas (1x per week 5 kwartier) en/of in gesprek met de ib-er.
Leerkracht maakt wekelijks een moment vrij om samen met M te bekijken hoe het met hem gaat.
Er is ook een verbredend aanbod in de school, waar kinderen aan kunnen deelnemen, daar is M meestal ook gemotiveerd voor.

Wij hebben wel o.a. benadrukt dat het van belang is dat 'extra werk', wat voor M gewoon noodzakelijk werk/uitdaging/verdieping is, niet te vrijblijvend is. Hij is nl. door de loop van de tijd ook wel onzeker geworden (wat zich soms uit in weerstand) over werk wat hij niet in 1x makkelijk maakt, en kent verschillende manieren om dan onder 'extra' werk uit te komen. Niemand die daar naar vraagt, want er zat toch geen 'opdracht' aan vast. Dat lijkt mij een mooi punt om ook mee te nemen dit jaar :-)

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen; in ieder geval wordt hij gezien en dat is heel fijn.

BerichtGeplaatst: 28 sep 2020, 07:44 
Volwassene

Oh herkenbaar Lisa80, zoon loopt te steunen en te kreunen als hij iets niet binnen 5 minuten af krijgt. Wij hebben het ook met school gehad over dat het wel wat lastiger mag allemaal. Tot nu toe gebeurd dat nog niet echt, maar we hebben hoop voor dit jaar.

Ik ben trots op zoon, hij heeft nu bijna elke dag gefietst naar school. (5km heen en 5km terug) Met een groepje jongens. Vanmorgen heeft hij de andere jongens proberen over te halen om te fietsen, want zo hard zou het niet regenen. Helaas lukte dat niet. Maar waar we dachten dat hij elke gelegenheid aan zou grijpen om niet te gaan. Maar hij gaat eigenlijk elke dag vol goede moed.

Omdat het een route is dwars door de polder, zonder huizen, daarom vinden we het ook niet zo fijn als hij alleen gaat. (En tegemoetkomende middelbare scholieren schijnen niet echt fijn te reageren op zo’n frummel die ze tegemoet komt, heb ik van horen zeggen)

Zuslief is weer thuis met verkoudheidsklachten, dus dat gaat nog een lange winter worden. En ze wil zo graag naar school.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2020, 15:22 
Volwassene

Wat goed van je zoon, Eekhoorntje! Misschien vindt hij het juist ook wel lekker, om naast een dag in een klaslokaal ook even fysiek zijn energie kwijt te kunnen aan het begin/eind van de dag?
Ik zie bij mijn zoon echt een verband tussen zijn stemming en of hij fysiek zijn ei kwijt kan...

M heeft een prima herfstvakantie gehad. Leek toch wel wat moe, maar dit weekje was precies goed.
Voor de vakantie heeft het voortoetsen voor dit lesblok plaatsgevonden, na de vakantie start hij met zijn aangepaste programma. Over ongeveer twee weken is er een afstemming met de leerkracht, ib-er en ons, om te bekijken hoe het loopt. Ben benieuwd.

M is sinds een poosje ook lid van een jeugdschaakclub en het is heel leuk om te zien hoe enthousiast hij daarover is!

Als ik er aan denk dat hij met een klein jaar al in de brugklas zit (als 10-jarige), grijpt mij dat soms wel een beetje aan... Stap voor stap maar :-)

BerichtGeplaatst: 30 okt 2020, 14:57 
Volwassene

Ja, Lisa, wij denken inderdaad dat hij zich beter voelt als hij heeft gefietst, hij is het daar zelf nog niet zo mee eens. Maar aangezien manlief wel twee dagen in de week op kantoor wordt verwacht en niet met het OV mag, hebben we gewoon soms geen auto voor de deur staan. (Hij werkt als troubleshooter in een essentiele branch, en niet alle netwerken zijn vanaf thuis op te komen).

Verder gaat het wel redelijk, we hebben wel het idee dat hij op school niet erg uitgedaagd wordt, maar hij heeft wel aankomende woensdag de slimmeriquiz, en de week daarna start pre-gymnasium, dus dan gaat hij met een klasgenoten extra werk krijgen wat ze in principe op school moeten doen. Dus misschien dat het dan voorlopig even goed komt. Pre-gym is maar tien weken, dus ik hoop dat er daarna ook weer iets is. Hij heeft dit jaar meer huiswerk, dan zijn zus in groep 8 had, maar na de fusie is dit waarschijnlijk gelijk getrokken met de andere scholen. Hij heeft ook daar geen problemen mee, hij probeert het wel in één dag af te krijgen zodat hij de rest van de week eventueel kan spelen.

Soms maak ik me ook wel zorgen dat dit kleine smurfje (dan ook nog 10) volgend jaar start op het VO. Maar wat ik bij zijn zus zag op de eerste introductiedagen zijn er wel meer van dat soort kleintjes op dit school, dus ik heb er vertrouwen in. Zijn schrijfsnelheid en niveau is nu ook op groep 8 niveau, dus dat is ook al een geruststelling. Hij is dit schooljaar ook al echt “groot” geworden zo met het fietsen en het regelen van afspraken en zijn huiswerk.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2020, 14:23 
Volwassene

Ook ik heb dit jaar weer een kind in groep 8, net als vorig jaar.

Mijn nu brugklasser is van het type dat makkelijk schools leert. Ik heb haar schoolkeuze dus helemaal vrij gelaten, in de verwachting dat het wel op z’n pootjes terecht zou komen. Maar deze school laat het in mijn ogen enorm liggen qua studievaardigheden. Mijn kind van nu groep 8 is van het type “ik doe alleen wat als ik dat zelf zinvol acht en dat is bijna nooit” en was op die school allang vastgelopen in haar eigen chaos.

De vraag is eigenlijk op welke basis jullie de middelbare scholen selecteren. Want ook de school waar mijn brugklasser nu op zit, beweerde op de open dagen en in de studiegids veel aan studievaardigheden te doen.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2020, 16:05 
Volwassene

De vorige keer (de oudste zit nu in de tweede) hebben we vooral gekeken wat haar aansprak en wat ons aansprak. Ook zij is van het type, ik vind school leuk en vind het ook niet erg om er wat voor te doen. (Overigens moet ze nu in de tweede pas een beetje aan de bak).

Ik vond de open dagen van meeste scholen niet veel zeggen over de school zelf. De school waar ze nu op zit heeft heel bewust een voorlichtingsavond voor de ouders en een open dag voor de kinderen zelf (waar je als ouder wel bij mag zijn, maar achter in het lokaal) ze doen dan lesjes in plaats van open inloop. (Bij beide, voor ouders en kinderen) hierdoor heb je een veel beter beeld van de school zelf, dus dat sprak ons aan. Ook een van de eerste zinnen op de oudervoorlichting was iets van “ Jullie kinderen zijn waarschijnlijk niet gewend om veel moeite te hebben op school, dus daar moeten wij ze bij helpen”. Ervaring nu met deze school is heel fijn, veel inclusief, aandacht voor het hoe pak je het huiswerk aan. Ook zagen ze dochter zoals ze is. Nu voor zoon waren we eigenlijk ook aan het kijken naar andere scholen, maar hij heeft bedacht dat hij naar dezelfde school wil, en daar staan wij niet negatief tegenover. Ik vind het wel jammer dat hij zijn blik niet echt verder wil laten gaan. Maar ook voor hem denken we wel dat dit een goede school zal zijn. (We wilden eigenlijk ook bij een Technasium kijken voor hem, maar op deze school hebben ze ook wel een techniekclub, en in de tweede een apart Science vak, maar dat is dan wel meer eigen initiatief.)

BerichtGeplaatst: 13 nov 2020, 17:47 
Volwassene

Wij hebben naast de open dag (vooral voor leerlingen) en de voorlichtingsavond (voor ouders) ook een aparte afspraak met de jaarlaagcoördinator gemaakt. Niet voor alle scholen hoor, maar wel bij de 2 scholen die 'over bleven' als potentiële scholen. We hebben daar vragen gesteld, aangegeven wat ons kind nodig had, en gekeken in hoeverre dat haalbaar zou zijn op die school. Die gesprekken waren zeer informatief en nuttig.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 11:26 
Volwassene

Wij hebben morgen een (online) gesprek met een VO-school. Ik wil vooral weten hoe zijn omgaan met leerlingen type jonge verstrooide professor. En ik wil weten of en hoe er huiswerkbegeleiding is. Mijn grootste angst is dat ik volgend jaar elke dag ruzie heb met Zoon vanwege huiswerk. Dat wil ik echt niet. Woensdag heeft Zoon alvast een lesmiddag op de middelbare school waar Oudste ook op zit. Over die school zijn we tot dusver heel tevreden. Maar Oudste en Zoon verschillen dag en nacht qua zelfstandigheid als het op schoolwerk aankomt.... Het is een school met gepersonaliseerd leren. Dat op zich zou denk ik niet verkeerd zijn voor Zoon, maar ik vraag me af of hij er zelfstandig genoeg voor is. Nadeel is ook dat die school best ver fietsen is. Oudste doet het zonder zeuren en problemen overigens, maar Man vindt het voor Zoon wel een obstakel. Ik zie dat minder.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 19:27 
Volwassene

ElisHug: vraag ook hoe de huiswerkbegeleiding er uit ziet. Soms gaat het alleen om 'aanwezig zijn en zelfstandig werken', bij andere scholen wordt er ook echt aandacht besteed aan plannen en leren leren. De verschillen kunnen groot zijn.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 12:33 
Volwassene

De keuze voor een middelbare school in onze omgeving zou in principe allemaal 'goed' zijn, dus in die zin ook vooral aandacht gehad voor wat voor de kinderen zelf goed voelde. Daarnaast hebben wij als ouders vooral doorgevraagd op de visie en vormgeving van onderwijs en begeleiding naar HB-kinderen (niet per se met deze term, vooral omschreven). Eén van de scholen vonden wij daarbij teleurstellend in de reactie. Het eerste/oppervlakkige antwoord klonk mooi, maar bij doorvragen bleek er weinig visie/bodem onder te liggen. Een andere school had een duidelijke visie en een concrete vormgeving, met ruimte voor individuele verschillen.
O en M hebben beiden (onafhankelijk van elkaar) voor deze laatste school gekozen, en tot nu toe zijn onze ervaringen met O positief.

Ik begin het wel echt spannend te vinden dat mijn dan 10-jarige volgend schooljaar ook al naar de middelbare school gaat. Qua lesstof e.d. is er geen twijfel, maar ik hoop heel erg dat hij zich er okee gaat voelen, sociaal en emotioneel gezien.
Ben wel van plan om na de jaarwisseling al eens contact met de middelbare school op te nemen, om het één en ander te kunnen vragen en/of bespreken. Zo kan M bijv. erg overmand worden door drukte en lawaai, het zou mooi zijn als we hem daar op kunnen voorbereiden.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]