Het is nu 30 okt 2020, 09:00




 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: concentratie en werkhouding om te huilen tips en ervaringen?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2020, 10:18 
Volwassene

Geregistreerd: 19 jan 2015, 21:09
Berichten: 133
Onze zoon D. is 9 jaar en zit in groep 6, fulltime hb onderwijs. Hij heeft er veel vriendjes en gaat daardoor met plezier naar school. Maar zijn concentratie en daardoor ook zijn werkhouding is bar slecht. Met begrijpend en technisch lezen scoort hij hoog, spelling en rekenen minder en zelfs onder gemiddeld.
We weten niet goed waar het nu aan ligt. Eerst dachten we dat er misschien sprake zou zijn van dyscalculie. Mijn zusje heeft dit ook en zowel mijn zoon als dochter hebben problemen met rekenen. De IB'er heeft wat testjes met hem gedaan en volgens haar kan het geen dyscalculie zijn omdat hij teveel getalbegrip heeft daarvoor. Volgens haar ligt het aan zijn slechte concentratie en motivatie. Dat zou ook heel goed kunnen want we horen van zijn juf dat hij ontzettend snel afgeleid is, zich niet goed concentreert op zijn werk en daardoor de weektaak eigenlijk nooit af heeft.

Volgens hem ligt het nooit aan hem, er is altijd wel iets of iemand waarop hij het afschuift. Om te kijken of we zijn motivatie konden prikkelen, hebben we de afspraak gemaakt dat als hij zijn weektaak niet af heeft, hij het mee naar huis moet nemen om af te maken. Daar was hij in eerste instantie heel boos en verdrietig over, maar nadat hij de volgende dag hard had gewerkt op school, gaf hij ś avonds toe dat het misschien toch wel een goed idee was. Dat vond ik echt heel goed van hem, dat hij dat eerlijk toegaf. Het leek dus te werken. Maar nu zijn we 2 weken verder en krijgt hij elke week een halve weektaak mee naar huis omdat hij het op school gewoon niet af krijgt. En ik weet het even niet meer.

De juf probeert van alles om hem te helpen; apart plekje, koptelefoon op, vaste weektaaktijd voor de hele klas elke dag.

Iemand die dit herkent? Iemand die goede tips of adviezen heeft?



_________________
(hb) mama van
J (2009) hb en gevoelig meisje, 3 jaar fulltime hb onderwijs, nu regulier gr 8
D (2011) hb en autonoom jongetje, fulltime hb onderwijs gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: concentratie en werkhouding om te huilen tips en ervaringen?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2020, 13:49 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 maart 2010, 11:04
Berichten: 736
Ik heb niet echt een tip, wel vragen.

Wat zie je gebeuren als hij thuis met die halve weektaak aan de slag gaat? Lukt het hem dan wel om die binnen een redelijke tijd af te maken? Zo ja, heeft hij zelf ideeën over waar het verschil in zit? Als hij thuis ook lang bezig is: wat zie je dan? Heeft hij last van uitstelgedrag, mist hij het overzicht, droomt hij weg, zit hij angstig boven de boeken zonder een stap verder te komen? Probeer met hem in gesprek te gaan, benoem wat jij denkt te zien en probeer er samen achter te komen wat er aan de hand is. Het kan best even tijd duren voordat je een antwoord / oplossing vindt.



_________________
Moeder van een zoon (eind 2005)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: concentratie en werkhouding om te huilen tips en ervaringen?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2020, 07:13 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 10:48
Berichten: 4087
Citaat:
Om te kijken of we zijn motivatie konden prikkelen,



Ik vind het vooral interessant dat de maatregel ongeveer 2 weken werkte en toen eigenlijk niet meer. Dit zegt me dat de factoren waardoor het werk niet af komt, een sterkere invloed op het functioneren hebben dan de negatieve prikkel.

De negatieve prikkel is dus of niet erg genoeg (het opgeven van de vrije tijd weeg niet op tegen de inspanning die op school geleverd moet worden) of jullie zijn het verkeerde probleem aan het aanpakken (er is teveel onvermogen, de taak is zo lastig om welke reden dan ook, dat de negatieve prikkel niet genoeg invloed kán hebben.)
Je kunt dan twee dingen doen, negatieve consequenties opvoeren of aanpassen, of opnieuw bekijken of je het juiste probleem adresseert. Het probleem van escaleren zonder dat je het juiste probleem aanpakt is dat je steeds grotere maatregelen moet nemen voor resultaat, en uiteindelijk niets oplost voor het kind, dus dat is meestal niet zon handige aanpak.

Je zou eerst met je zoon in gesprek moeten, hoe ervaart hij de situatie, vindt hij het vreselijk om vrije tijd in te leveren, is het juist makkelijker voor hem het werk thuis te doen? Wat ziet hij zelf als de oplossing - en misschien belangrijker, wat ervaart hij zelf als het probleem? De straf of het niet afkrijgen van het werk.

Bij rekenen kan het ook nog zinvol zijn naar de methode te kijken. Er zijn tegenwoordig heel wat nieuwerwetse wollige rekenmethodes in omloop die wollig, omslachtig en talig zijn.
Het kan zijn dat je zoon baat heeft bij een minder talige, efficiëntere manier van rekenen met een dito uitleg erbij - kwestie van de boeken eens doornemen en wat proberen.


Een paar overwegingen:

-ziet je zoon het nut in van wat hij op school moet doen?
-Is het niveau van de HB school hoger dan regulier onderwijs, of wordt ingezet op 'niet voor jaarklas uitwerken maar minder tijd voor inoefening'
-Leest hij in zijn vrije tijd?
-Is gekeken waar het mis gaat bij taakaanpak bij spelling en rekenen? Er zijn enorm veel redenen om slechter te presteren, slordigheid, werkgeheugen, weinig inzicht, perfectionisme, angst om je in te spannen (omdat je dan bijvoorbeeld 'niet slim' bent, het niet gewend bent, het intellectueel risico meebrengt enz.) en nog heel wat andere dingen.
-Is gekeken waar het in de stof mis gaat, zijn de fouten zichtbaar over de linie, zijn er categorieën die er niet goed in zitten, is er te weinig werk af voor goede scores enz.
-Heeft hij afgelopen jaren wel goede resultaten behaald?
-Is de koppeling inspanning/resultaat wel 'geactiveerd' in eerdere leerjaren? Heeft je zoon ervaringen opgedaan waarbij inspanning in schoolwerk beloond werd? Wat is dan voor hem beloning, een goed cijfer, lof, intrinsieke beloning (plezier van 'kunnen')?
-Waar legt school nadruk op, afmaken en foutloos maken van werk, of 'goed leren rekenen en spellen'?



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: concentratie en werkhouding om te huilen tips en ervaringen?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2020, 18:15 
Volwassene

Geregistreerd: 19 jan 2015, 21:09
Berichten: 133
cacao schreef:
Ik heb niet echt een tip, wel vragen.

Wat zie je gebeuren als hij thuis met die halve weektaak aan de slag gaat? Lukt het hem dan wel om die binnen een redelijke tijd af te maken? Zo ja, heeft hij zelf ideeën over waar het verschil in zit? Als hij thuis ook lang bezig is: wat zie je dan? Heeft hij last van uitstelgedrag, mist hij het overzicht, droomt hij weg, zit hij angstig boven de boeken zonder een stap verder te komen? Probeer met hem in gesprek te gaan, benoem wat jij denkt te zien en probeer er samen achter te komen wat er aan de hand is. Het kan best even tijd duren voordat je een antwoord / oplossing vindt.



Thuis vindt hij het ook moeilijk om geconcentreerd aan het werk te gaan. Ik zie dat hij snel afgeleid is, het moeilijk vindt om aan één stuk door te werken.
Hij weet zelf niet hoe het komt, en het frustreert hem zelf ook.



_________________
(hb) mama van
J (2009) hb en gevoelig meisje, 3 jaar fulltime hb onderwijs, nu regulier gr 8
D (2011) hb en autonoom jongetje, fulltime hb onderwijs gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: concentratie en werkhouding om te huilen tips en ervaringen?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2020, 18:37 
Volwassene

Geregistreerd: 19 jan 2015, 21:09
Berichten: 133
sjuut schreef:
Citaat:
Om te kijken of we zijn motivatie konden prikkelen,



Ik vind het vooral interessant dat de maatregel ongeveer 2 weken werkte en toen eigenlijk niet meer. Dit zegt me dat de factoren waardoor het werk niet af komt, een sterkere invloed op het functioneren hebben dan de negatieve prikkel.

De negatieve prikkel is dus of niet erg genoeg (het opgeven van de vrije tijd weeg niet op tegen de inspanning die op school geleverd moet worden) of jullie zijn het verkeerde probleem aan het aanpakken (er is teveel onvermogen, de taak is zo lastig om welke reden dan ook, dat de negatieve prikkel niet genoeg invloed kán hebben.)
Je kunt dan twee dingen doen, negatieve consequenties opvoeren of aanpassen, of opnieuw bekijken of je het juiste probleem adresseert. Het probleem van escaleren zonder dat je het juiste probleem aanpakt is dat je steeds grotere maatregelen moet nemen voor resultaat, en uiteindelijk niets oplost voor het kind, dus dat is meestal niet zon handige aanpak.

Je zou eerst met je zoon in gesprek moeten, hoe ervaart hij de situatie, vindt hij het vreselijk om vrije tijd in te leveren, is het juist makkelijker voor hem het werk thuis te doen? Wat ziet hij zelf als de oplossing - en misschien belangrijker, wat ervaart hij zelf als het probleem? De straf of het niet afkrijgen van het werk.

Bij rekenen kan het ook nog zinvol zijn naar de methode te kijken. Er zijn tegenwoordig heel wat nieuwerwetse wollige rekenmethodes in omloop die wollig, omslachtig en talig zijn.
Het kan zijn dat je zoon baat heeft bij een minder talige, efficiëntere manier van rekenen met een dito uitleg erbij - kwestie van de boeken eens doornemen en wat proberen.


Een paar overwegingen:

-ziet je zoon het nut in van wat hij op school moet doen?
-Is het niveau van de HB school hoger dan regulier onderwijs, of wordt ingezet op 'niet voor jaarklas uitwerken maar minder tijd voor inoefening'
-Leest hij in zijn vrije tijd?
-Is gekeken waar het mis gaat bij taakaanpak bij spelling en rekenen? Er zijn enorm veel redenen om slechter te presteren, slordigheid, werkgeheugen, weinig inzicht, perfectionisme, angst om je in te spannen (omdat je dan bijvoorbeeld 'niet slim' bent, het niet gewend bent, het intellectueel risico meebrengt enz.) en nog heel wat andere dingen.
-Is gekeken waar het in de stof mis gaat, zijn de fouten zichtbaar over de linie, zijn er categorieën die er niet goed in zitten, is er te weinig werk af voor goede scores enz.
-Heeft hij afgelopen jaren wel goede resultaten behaald?
-Is de koppeling inspanning/resultaat wel 'geactiveerd' in eerdere leerjaren? Heeft je zoon ervaringen opgedaan waarbij inspanning in schoolwerk beloond werd? Wat is dan voor hem beloning, een goed cijfer, lof, intrinsieke beloning (plezier van 'kunnen')?
-Waar legt school nadruk op, afmaken en foutloos maken van werk, of 'goed leren rekenen en spellen'?



Ik heb geen idee waarom het de eerste week wel lukte en daarna niet meer. Hij weet het zelf ook niet. Volgens hem is er geen probleem, alleen vindt hij het wel vervelend dat hij zijn werk niet af krijgt.
Voor rekenen kregen ze vorig jaar rekenwonders maar daar kon hij echt niet mee uit te voeten dus heeft hij weer pluspunt gekregen, wat ze daarvoor ook gebruikten.

- Hij snapt dat hij dingen moet leren op school maar vindt het soms wel saai (zijn eigen woorden)
- het niveau is niet hoger maar er is minder instructie en herhaling en er wordt meer zelfstandigheid verwacht
- hij leest veel, wel vooral donald duck pockets maar ook boeken
- geen idee of daar naar gekeken is, goede vraag om te stellen op school
- fouten bij rekenen zijn zichtbaar over de hele linie, wat ik thuis heb gezien is dat hij moeite heeft met automatiseren, getallen vaak omdraait en soms vreemde tactieken gebruikt
- rekenen en spelling zijn altijd zwakke vakken geweest, af en toe een goede citoscore ertussen maar over het algemeen onder gemiddelde
- ik denk beide; er wordt verwacht dat de kinderen hun werk af hebben maar er wordt ook gezegd dat de basis van rekenen en spellen er goed in moeten zitten

Zijn zus krijgt volgende maand een dyscalculie onderzoek, zij heeft dezelfde problemen met rekenen maar geen problemen met concentratie.



_________________
(hb) mama van
J (2009) hb en gevoelig meisje, 3 jaar fulltime hb onderwijs, nu regulier gr 8
D (2011) hb en autonoom jongetje, fulltime hb onderwijs gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: