Het is nu 21 sep 2020, 21:11

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2020/2021
BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 15:00 
Volwassene

Capri schreef:
Hoe worden bij jullie kinderen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur/techniek verdiept?

De zaakvakken waren destijds voor mijn zoon ook veel te oppervlakkig. Daarom mocht hij aan het begin van ieder thema vragen bedenken waar hij binnen dat thema aan zou willen werken. In overleg met de juf werden daar enkele vragen/leerdoelen uitgekozen die werkbaar waren, zowel voor de juf als voor mijn zoon. Uiteindelijk werkte dit niet erg goed omdat zoon een eilandje in de klas werd, maar bij thuisonderwijs zal dat niet zo'n probleem zijn.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 15:30 
Volwassene

Zaakvlakken zijn hier ook veel te oppervlakkig. Zoon was heel blij dat er iets nieuws werd aangeboden, maar hij vindt het nu al saai. Ik ben dus wel benieuwd hoe ze dit gaan verdiepen. Als het aan zoon ligt laten ze hem gewoon dikke boeken lezen.

Hij is nu thuis een medische encyclopedie aan het lezen. Eigenlijk op volwassenen gericht, maar zoon vindt het interessant en zegt dat het prima te volgen is. Ik ben eigenlijk aan het wachten tot ze gaan doortoetsen. Zoon wil ook gewoon verder en vindt de stof duidelijk te makkelijk, maar we willen hem voorlopig niet nog een keer laten versnellen, naast dat ik denk dat er ook nog wel voldoende te leren is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020, 16:00 
Volwassene

Capri schreef:
Hoe worden bij jullie kinderen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur/techniek verdiept?

Op de basisschool kan je eigenlijk niet erg bijzonder diep gaan helaas. Thuis heb je wel de gelegenheid voor, dus een schoolmethode zou ik zeker opzij zetten en zelf gaan kijken voor goede thuisonderwijsmateriaal op een hoger niveau.

Bij ons school wordt geschiedenis, natuur, en techniek geleerd via de school theme. Dat werkt op ons school bijzonder goed, en ik ben persoonlijk onder de indruk van de lessen die ze geven. Ontdekkingsreizigers was een zo een theme. Erg leuk gedaan. De juffen maken zelf de lessen, dus er is geen boek vanuit te werken.

Jammer dat je zoon is uit onderwijs gevallen. Thuisonderwijs is dan een fijne oplossing.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020, 16:04 
Volwassene

Bij jongste is de charme van het nieuwe schooljaar al voorbij. Er is niks te leren behalve netter schrijven, en zijn werk is snel af, waar hij steeds voor meer moet vragen. Doortoetsen was al begonnen vorig jaar, maar ja, wat doe je met zo een mannetje als hij ver vooruitloopt behalve weer versnellen? Het is weer tijd om met de juf te spreken.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 08:40 
Volwassene

Hopelijk heb je een goed gesprek met de leerkracht Vraagteken. Dat heeft hier wel enigszins geholpen, vooral omdat je hier in het startgesprek vooral veel zelf mag vertellen en aansnijden.

Na de maanden voor de zomervakantie, waarin er vanwege Covid weinig tot niets is gebeurd, lijkt school hier nu gelukkig voortvarend aan de slag te zijn gegaan. Zoon wordt doorgetoetst en ze gaan kijken of ze hem in een speciaal programma van het samenwerkingsverband kunnen plaatsen (1 ochtend per week voor zover ik begreep). Vooral met rekenen is hij eigenlijk wel door de stof heen, dus daar moet wat gaan gebeuren. De taalvakken gaan nog getest worden.
Verder is het plan dat hij de klassikale instructie mag overslaan (dat vindt hij echt enorm saai) en dan zelf aan de slag mag gaan.

Ik ben benieuwd: zoon is echt overduidelijk toe aan moeilijker werk en wil graag vooruit.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 09:43 
Volwassene

Fijn, Karan, dat je zoon niet bij de instructie hoeft te zitten. Wanneer verwacht je te horen over de resultaten van het doortoesten?

Hier hebben we via telefoon met de juf gesproken. Jongste heeft een hele fijne juf en heeft al wat andere werk gekregen voor rekenen. Ook hoeft hij veel minder instructie te luisteren, wat zou ook helpen. Het blijft een beetje zoeken, maar jongste is even tevreden met de aanpak. Er is ook gelukkig nu een plusklas voor Engels, want dat vond hij ongeloofelijk saai. Er is een andere kind in de klas met Engels als moedertaal en een paar kinderen idie Engels hebben opgepikt in het buitenland. Dus hier gaat het ietjes beter.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 18:45 
Volwassene

We hebben vandaag rapportgesprek en kennismakingsgesprek gehad voor Buddy. Fijn om de leerkracht van vorig jaar nog eens te zien.

Buddy zit in groep 5, maar doet eigenlijk alles op groep 6 niveau.

Voor de cito begrijpend lezen had 'ie een II (op de E4); dat kwam overeen met functioneringsniveau E5. Niet spectaculair hoog dus, maar omdat taal zo vervlochten is met wereldoriëntatie op school lijkt het groep 6 niveau eigenlijk toch nog best makkelijk voor hem (te veel voorkennis). De juf wil dat hij af en toe een 'lesje' gaat voorbereiden. Rondom kerst komen er groep 7 materialen in de klas voor de kinderen die dat aankunnen. Verder gaan de kinderen huiswerk krijgen voor Nieuwsbegrip, en hoopt de juf hem ook in Nieuwsbegrip in de loop van het jaar op een hoger niveau te kunnen zetten.

Voor technisch lezen is hij AVI-uit (dat wist hij al).

Rekenen is een beetje raar. Hij was vorig jaar versneld naar groep 6, maar hij is alleen getoetst met de E5. En daar had hij een I op, en volgens cito is dat functioneringsniveau E6. Dus ik vind het raar dat hij niet is "door"getoetst tot aan het niveau waar hij instructie op gehad had (of had moeten krijgen tijdens corona...). Hij gaat "opnieuw" rekengroep M6 doen. Nou ja, rare gang van zaken, maar het lijkt me wel goed voor Buddy om die groep nog een keer te doen. Vorig jaar had hij toch echt problemen met het tempo en met allerlei soorten kale sommen. Bij rekenen is Buddy's ontwikkeling gewoon niet gelijkmatig; ik denk dat hij met "getalbegrip" minstens twee jaar voorloopt op "standaardalgoritmes".

Voor spelling had hij een III gehaald op de M5, functioneringsniveau nog net geen E5, maar hij doet nu wel groep 6 stof.

Voor woordenschat schieten de scores alle kanten op en zit er volstrekt geen lijn in. Dit keer had hij E4 gehaald (dmv een IV op de M5 toets). Maar zolang begrijpend lezen een mooie stijgende lijn vertoont kunnen we die woordenschat-scores negeren.

Al met al dus geen spectaculair hoge cito-scores, maar ze lijken Buddy op school wat hoger in te schatten dan de cito scores aangeven. En ze geven hem dus een ambitieus aanbod dat in de loop van het jaar nog verder omhoog geschroefd kan worden.

En dan komt er misschien nog Day-a-week-school bij. De juf zei dat ze de komende weken de selectie gingen doen. Dat zal ze toch niet zeggen als Buddy geen enkele kans maakt, denk ik dan.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 17:23 
Volwassene

Wat fijn om te lezen dat de meeste kinderen goed gestart zijn.

Onze stuitermeid is na de eerste dag laaiend enthousiast thuisgekomen en nu drie weken verder is ze nog steeds even enthousiast. Het huiswerk kan soms wel nog eens zucht krijgen.
School werkt nu ook met niveaugroepen en de eerste week werd stuitermeid op wiskunde en taal doorgetoetst. Ze krijgt nu eindelijk een andere werkschrift voor wiskunde voor de onderdelen die ze al onder de knie heeft in combinatie met extra oefenkansen voor wat minder goed gaat. Voor wereldoriëntatie werken ze in ook in twee groepen, maar dit verwerkt ze zelfstandig omdat zij op dat moment op time-out project zit.
Voor taal zit het ook snor: ze is nu AVI uit en heeft alles snel onder de knie van taal (taalbeschouwing, spellingsregels, ...). Ze krijgt ipv herhalingsoefeningen, meeroefeningen die de leerstof op een heel andere manier verdiepen/verbreden voor taal.
Stuitermeid krijgt ook les van 2 leerkrachten waarbij ze met beide een klik heeft en die ook beide de vinger aan de pols houden. We mogen meteen aangeven als we merken dat iets niet goed loopt of aangepast moet worden. Wat een verademing na twee jaar 'vechten' voor de kleinste aanpassing.
De beide leerkrachten zien dit jaar ook een heel ander kind dan de voorbije 2 jaar: ze zien haar als een vrolijk goedlachs kind met een disharmonische ontwikkeling (denken als een 10-jarige maar hulp nodig om de boekentas te maken, ...)die graag alles wil weten wat er te weten valt. Ze wordt nu gezien als een verrijking voor de klas en niet als een extra last.

Wij hopen nu dat dit blijft duren ;)

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2