Het is nu 12 jul 2020, 23:46

Pagina 11 van 11 [ 208 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2019/2020
BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 00:38 
Volwassene

Vervelend als het niet lekker loopt in de klas - dat herken ik nog van oudste.

Gelukkig is het hier bij jongste een stuk gezelliger en loopt het veel beter. Nog steeds blij met de schoolverandering.

Jongste stuitert naar school en stuitert uit school - wordt steeds zelfstandiger, en begint langzaamaan richting prepuber te gaan. Spreekbeurt is achter de rug en komende weken hebben ze nog Cito's op school en her en der een topo of spellingstoets.

School is van het genre: cito is een mooi meetinstrument, maar is zeker niet heilig. Dus geen druk erop voor de kinderen. Ben zelf wel benieuwd, dochterlief is al enorm gegroeid afgelopen 1,5 jaar, ben heel benieuwd waar ze nu staat - geeft wat houvast richting verkennen van middelbare scholen in groep 7.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2020, 09:33 
Volwassene

Fijn Mamv2, zo'n houding van school als het gaat om Cito.
En wat fijn dat alles zo lekker loopt!
Dat van het prepuberen herken ik. Dochter wordt in de nazomer 10 jaar en je merkt dat ze soms toch wat prikkelbare buien heeft, van die typische tieneropmerkingen (alles is stom en saai) heeft.

Volgend jaar komt er een eerste voorlopig advies, geloof ik? Drempelonderzoek, of doen ze dat niet op elke school? Ik heb het tweede deel van groep 7 niet meegemaakt met mijn oudste. Dus nu met de middelste maak ik dat voor het eerst mee. Ze heeft een uitstroomperspectief havo/vwo. Dat zou op zich al heel mooi zijn, maar als ik kijk naar nieuwsgierigheid, zelfstandigheid, leergierigheid, dan zou er ook nog vwo uit kunnen komen.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2020, 18:05 
Volwassene

Nou, hier is het rapport binnen. Ze heeft het fantastisch gedaan.
Thuisschool heeft haar en de resultaten erg goed gedaan..

BerichtGeplaatst: 26 jun 2020, 20:44 
Volwassene

Gefeliciteerd met het mooie rapport!
Ik ga steeds meer hopen dat het onderwijs flexibeler kan worden ingericht. Hoor en lees toch best vaak dat kinderen het er goed op doen.

De Cito toetsen zijn bij ons uitgesteld en beginnen pas volgende week. De uitslagen zullen we pas begin volgend schooljaar krijgen.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2020, 21:47 
Volwassene

Fijn Vlinder!

Dee, van mij mag het ook flexibeler.
Zeker de middelste doet het daar een stuk beter op doordat ze thuis minder prikkels krijgt.

J. krijgt zijn rapport volgende week.
De eerste dag dat ze weer volledig naar school gingen kreeg hij gelijk cito-toetsen om zijn oren.
Dat vond ik wat minder. Hij moest al erg wennen aan al het lawaai van een volle klas.
Ook alle studiedagen vervielen. Van school uit snap ik het maar het had de overgang naar fulltime in de herrie wel iets makkelijker gemaakt als er nog ergens lucht tussen zat.
Vandaag hebben we vernomen welke leerkrachten hij volgend jaar krijgt.
Twee voor mij onbekende meesters dus dat zal de tijd echt uit moeten wijzen.
Ik vind het best jammer dat hij zijn huidige meesters niet houdt. Hij heeft het daar zo ontzettend goed.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 jun 2020, 15:51 
Volwassene

Mijn middelste inderdaad ook, minder prikkels is fijn, maar zij vond het vooral fijn dat ze op haar eigen tempo kon werken en alle voor haar overbodige instructie niet meer aanwezig was.

De Cito toetsen zijn bij jullie dan inderdaad niet handig gepland. Bij ons zijn de studiedagen wel blijven staan.
Ik hoop dat je zoon twee leuke en goede meesters heeft volgend jaar!

Ik vergat gisteren nog te melden dat dochter heeft meegedaan aan een normeringsonderzoek van een nieuwe intelligentietest speciaal voor kinderen van wie wordt vermoed dat ze (zeer) bovengemiddeld intelligent zijn.
Ik kwam een heel vrolijke dochter ophalen! We krijgen geen exacte uitslag, maar wel een schatting van het IQ. Maar omdat het onderzoek nog loopt, krijgen we dat pas in het nieuwe jaar. Heel leuk om hier aan mee te werken.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 15:13 
Volwassene

Hier is de portfolio ook binnen en het oudergesprek geweest. Aan een echt rapport doen ze nu even niet. De cito gaan ze na de zomer doen als een soort start om te bepalen waar iedereen dan staat, inclusief zomerdip. Volgend jaar zit ze in de combinatie 7/8 en zal ze voor spelling groep 8 gaan volgen. Het fijne is dat ze om nu de stof van 7 te doen, ze fysiek naar een andere klas/juf moest en dan kwam ze per ongeluk te laat of vergat ze wat. Nu zit ze er al dus van die onrust is ze af en ook zal ze de juf van groep 6 niet missen. De juf van groep 7 kent ze dus al qua lesgeven en vindt ze fijn. Ook gaan een paar kinderen met wie ze botst van school. Ze heeft echt zin in groep 7.

Ze vraagt zich wel af of ze groep 7 en 8 in 1 jaar kan doen en wil niets liever dan naar de middelbare school. Qua rekenen is ze daar nog niet aan toe, denken we. Maar als ze daar nu vleugels in krijgt.... Heeft iemand ervaring met 7/8 in een jaar? Voor begrijpend lezen hebben we in ieder geval de bal opgegooid om haar volgend schooljaar de c-tekst te geven die in brugklassen gebruikt wordt of op een andere manier te verrijken of te verdiepen. Ze doet nu al twee jaar mee met de Nieuwsbegrip b-tekst in groep 7/8 en ik denk dat nog 1 of 2 jaar de b-tekst niets toevoegt. De juf zou dat aan de juf van 7/8 doorgeven. Maar anders doen we dat zelf wel bij de informatie-avond of startgesprek.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 17:35 
Volwassene

MrsDuck schreef:
Heeft iemand ervaring met 7/8 in een jaar?
Onze oudste heeft 7/8 (ook een combinatiegroep) in één jaar gedaan. Zij werkte in groep 6 op eigen tempo en niveau en was eigenlijk min of meer klaar met de stof van groep 7 toen ze daar begon. Ze zei vanaf het begin "ik wil nog maar één jaar naar school en dan naar het VO". School en wij hebben haar gevolgd ... .

Als dit een serieuze wens van dochter is en jullie zijn er in principe ook niet op tegen, dan zou ik in een vroeg stadium (als het lukt zelfs nog vóór de vakantie en anders in de eerste 3 weken van het nieuwe schooljaar) in overleg gaan met school zodat jullie samen kunnen kijken wat dochter nodig heeft om die stap te kunnen zetten.

Begrijpend lezen lijkt al goed te zitten. Andere punten zijn spelling, lezen en rekenen. Je zou kunnen vragen om doortoetsen om te bepalen of er een voorsprong is en zo ja hoe groot die is. Dat kan met citotoetsen maar voor rekenen kan ook gebruik gemaakt worden van andere toetsen, bijvoorbeeld Teije de Vos (als die nog gebruikt wordt). En dan kan vervolgens de stof die nog niet beheerst wordt, gericht worden aangeboden. In een combinatiegroep is dat vrij gemakkelijk, een leerling kan dan meedoen met instructiemomenten uit beide groepen.

(Mijn ervaring is overigens dat hb kinderen in een combigroep vaak hun voorsprong alleen maar verder uitbreiden door ook met de hogere groep mee te liften, niet zelden doen ze dus sowieso 2 jaar in één zonder dat het de bedoeling was.)

Pagina 11 van 11 [ 208 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11