Het is nu 16 sep 2019, 12:54

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2019/2020
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 12:46 
Volwassene

Hier gaat alles tot nu toe goed. Dochter kwam beide dagen opgetogen uit school. Ze lijkt nu meteen sociaal meer aansluiting te hebben dan vorig jaar. Rekenen gaat als een gek. Ze kregen een werkblad voor twee dagen, maar na 1 dag had ze hem al bijna af. Ik ben heel benieuwd hoe alles zal gaan, ik wacht even af.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 13:13 
Volwassene

De eerste drie dagen zitten erop. Kind komt doodmoe thuis.
Zit tussen twee meiden in die allebei hun mondje wel kunnen roeren en helemaal achterin de klas.
Vandaag zo dwars als wat. Ik hoop dat het alleen de vermoeidheid is.......

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 15:18 
Volwassene

Is iedereen al begonnen met huiswerk? Dit jaar is voor het eerst hier (wat ik heerlijk vond na vanaf groep 1 huiswerk bij de internationale school).

Oudste ging spelen bij een vriendje en heeft daar zijn huiswerk gedaan. Super handig voor mij na een dagje werken.

Met oudste lijkt alles goed te gaan. Sociaal beter dan ooit, heeft al vier keer met vrienden gespeeld. Op school nog geen idee, maar we hebben een start gesprek volgende week.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 20:23 
Volwassene

So far so good hier. De vermoeidheid lijkt iets minder te worden en het enthousiasme groeit. Dochter is blij met de overstap naar fulltime hb en komt geregeld als een blije stuiterbal uit school. Eerste keer afgesproken met een meisje van de nieuwe school en de volgende 2 hebben zich al gemeld. Het afspreken is wel iets omslachtiger dan op de oude school omdat we nu met reisafstand zitten, maar dat zal ook wel goed komen.

Hier ook huiswerk wat tot nu toe allemaal op vrijdag af moet zijn, dus we proberen het wat te spreiden over de week. Vorig jaar was dat ook zo de bedoeling maar op de oude school was het te makkelijk en daarom deed ze alles op zondagavond :roll: (het is bedtijd... oh oeps moet eerst nog huiswerk maken...).

Deze week start ook vioolles weer en ze heeft eindelijk weer zin om te oefenen. Waar ze eerst van plan was veel te oefenen in de vakantie, heeft ze uiteindelijk haar viool niet aangeraakt. Mag best, daar is het vakantie voor, maar dat betekende weer in moeten spelen en tot een paar dagen terug ging dat meer veel gemopper en gezucht gepaard. Nu gelukkig weer haar draai gevonden. Hopelijk houdt ze dat nu goed vast, want ze moet even over een hobbeltje van nieuwe techniek heen voor er weer leuke liedjes in het boek staan.

Het lijkt soms ook zoveel allemaal, ik voel me gauw een zeur als ik haar aan iets herinner dat nog moet gebeuren. Hebben jullie dat ook?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 08:54 
Volwassene

Ja, dat heb ik vooral bij mijn oudste. Want die doet dingen niet uit haar zelf. Middelste doet dat wel meer. Daardoor weet ik dat ik niet zeur, maar dat het nodig is dat ik haar eraan herinner. ;)

Fijn dat de HB school zo goed bevalt, Capri. Ik denk dat er wel meer kinderen zijn die niet direct uit de buurt komen op zo'n school, andere kinderen en ouders zullen het probleem ook kennen.

Bij ons moet er ook huiswerk op vrijdag af zijn, maar deze week nog niet.
Vandaag is dochter een dagje thuis. Werd vroeg wakker met migraine. Ik denk een combi van vermoeidheid en haar verjaardag die eraan zit te komen.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 20:51 
Volwassene

Ik wil ook graag mee gaan schrijven dit jaar.

Zoon keek erg uit naar het nieuwe schooljaar (hij doet het slecht op niet genoeg input, en ondanks 2 kampen, logeerpartijen, uitjes, musea, en veel geknutsel had hij toch het gevoel dat hij zich erg had verveeld. Dat viel gedurende de vakantie heel erg mee, maar was wel zijn perceptie aan het eind. Waarschijnlijk dus omdat hij niet structureel genoeg uitdagende dingen had gedaan. Als wij het suggereren levert dat altijd drama op, maar vanaf de volgende vakantie gaan we het dus verplichten: elke dag werken aan iets wat het koppie tot rust brengt (ook al voelt dat tijdens het doen/maken/proberen niet zo).

In elk geval: de eerste dagen bevallen goed, Zoon is moe en vrolijk. Hij zit nu in 6 van 4/5/6hb, heeft weer zijn fantastische juf, een aantal nieuwe klasgenootjes. Ook drumles en circus zijn weer gestart gelukkig, en over anderhalve week weer MJU. Daarmee moet het wel weer even goed gaan...

Enig minpuntje: hij vertelt nogal weinig, dus we komen er vaak vrij laat achter als hij zich niet fijn voelt.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 11:44 
Volwassene

Zo, de kogel is door de kerk. De waarschijnlijkheid van DCD is een zekerheid geworden. De combinatie van wat er al uitgezocht was door psycholoog, fysiotherapeut en met wat de arts nog moest uitsluiten was het eigenlijk appeltje, eitje. Aan de ene kant ben ik nu een opgelucht dat het niet iets is wat ik in mijn hoofd haalde en dat ze haar gaan helpen. Aan de andere kant toch verdrietig dat ze een label nodig heeft en ongerust wat dat gaat brengen. Beetje dubbel gevoel. School is ingelicht en gingen nu met de zorgcoördinator overleggen. Blijkbaar is daar een label voor nodig, het vermoeden was dus inderdaad niet genoeg. Zelf is ze opgelucht, ze heeft nu een verklaring waarom het niet lukt zoals ze in haar hoofd heeft. Nu de volgende zoektocht; wat heeft ze nodig aan ondersteuning en begeleiding en dat onderzoek start in oktober.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 13:28 
Volwassene

Een label hoeft niet altijd een probleem te zijn, het kan ook helpen bij het beter afstemmen van het onderwijs op het kind. Hopelijk kan de begeleiding op school nu beter aansluiten bij wat je dochter nodig heeft. Komen er vanuit de behandelaar ook praktische tips en adviezen voor school?

BerichtGeplaatst: 09 sep 2019, 08:56 
Volwassene

Dochterlief kreeg vrijdag huiswerk mee en had het vrijdag ook gelijk al af. Ik wist niet wat ik meemaakte. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 11:10 
Volwassene

Hier geen huiswerk, ze doen alles op school.

Dat van je een zeur voelen, herken ik wel. Misschien is het de leeftijd. Als ik haar ergens aan herinner, krijg ik nu 'Jaahaaaa..' en dat was eerder niet. Maar zonder herinnering doet ze het niet. Ik heb voor gitaarles het nu zo gedaan dat ik heb gezegd dat ik wil dat ze per week minimaal 3x liefst 4x moet oefenen en ik heb haar de dagen laten kiezen waarop ze dat gaat doen. Als ze dat niet doet, gaat ze van les af. Ik snap er niks van, ze wil zelf op les maar wil er niks voor doen. Ze krijgt daardoor wekenlang dezelfde liedjes op. Deze week toevallig een nieuwe, maar dat ging gepaard met veel gedoe en gezeur. Ze gaat dan heel veel discussiëren om maar niet te hoeven oefenen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 12:25 
Volwassene

Hier heeft dochter vioolles en leraar vraagt ook 3x per week oefenen. Ze is na een pauze van 2 jaar afgelopen schooljaar net voor de meivakantie weer begonnen. Toen moesten we haar zelfs afremmen, wilde ze in de vakantie om 7u al gaan oefenen (en we vinden onze buren aardig, dus tja... dat leek ons niet zo'n goed plan :lol: ). Ik heb haar een demper gegeven zodat ze toen heel veel kon oefenen en na 8u s morgens. Klinkt namelijk niet zo lekker in het begin.

Ik probeer dochter aan te leren elke dag te oefenen, zelfs al is het maar 5 minuten. Mijn ervaring is dat je anders heel makkelijk meer dan 1 dag overslaat en voor je het weet is de week om. Daarnaast: 5 minuten klinkt super kort (is het ook) en loopt makkelijk uit naar een kwartier of langer. Gewoon een vast momentje per dag (bij ons na het avondeten) en als het er dan een keertje bij inschiet is dat niet erg. Tot nu toe werkt dat goed. We hebben nu een privédocent dus ik ben niet perse gebonden aan schooljaren, maar wel aan instrumenthuur. Dus ik heb met haar afgesproken dat we het per half jaar bekijken. Ze wil wel heel graag beter worden maar is soms gefrustreerd dat ze nog heel veel niet kan. Dat is het nadeel van moeder die hetzelfde instrument bespeelt (ze kent veel van mijn muziekstukken uit haar hoofd, maar mist de techniek). En eerlijk gezegd blijft dat zo: ik kijk ook naar betere violisten en denk hmmm ik zou graag dat of dat kunnen. Blijven oefenen is de enige manier om beter te worden ;-) En ik heb ook wel eens echt geen zin. Wat het allerbelangrijkste is: ze moet het zelf willen. Ik wil graag samen met haar meerstemmig spelen, maar dat ze echt geen viool moet doen omdat ik dat toevallig leuk vind. Met andere instrumenten kan je ook samen spelen en als het niet meer cool is om met je moeder samen te spelen, zal ik dat ook moeten accepteren :roll:

Bij mijn zoon werkte het overigens heel goed om hem de "mogelijkheid" te bieden bedtijd te rekken door juist dan gitaar te gaan oefenen. Hij ligt toch altijd nog een hele tijd wakker, dus daar maakt het geen verschil voor.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 23:23 
Volwassene

Citaat:
Bij mijn zoon werkte het overigens heel goed om hem de "mogelijkheid" te bieden bedtijd te rekken door juist dan gitaar te gaan oefenen

Dat werkt hier ook! Goed idee om dat eens bewust te gaan gebruiken :band:

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 09:45 
Volwassene

Jammer dat gedoe met muziek oefenen. Oudste zou ook op muziekles zitten, maar ik heb verteld dat oefenen dan verplicht is en dat ik er niet over gaan zeuren. Dan wil hij het niet. Liever zo dan zeuren. Misschien als hij ouder is, wil hij het wel.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 10:04 
Volwassene

Oudste dochter was ook zo'n drama met oefenen. Daar moesten we echt doorheen. Inmiddels zijn we erachter dat het drama bij haar ook deels kwam doordat ze was uitgekeken op het instrument. Haar huidige instrument past in een aantal opzichten beter bij haar. Ze heeft soms nog wel de neiging de kantjes er vanaf te lopen, maar over het algemeen gaat het veel beter.

Met middelste gaat het goed. Ook weer begonnen met muziekles.
Ze moet een boekverslag gaan maken. Ze vertelde dat ze de uitleg van de leerkracht al zuchtend en steunend had aangehoord. Hij praaaat zoveel en wat ging het langzaaaam. Vorig jaar ging ze ook als een speer met het werkstuk maken, dus ik denk dat ook het boekverslag geen problemen zal geven. Nu alleen nog een boek uitkiezen.

Ze is al even bezig in Snappet en daar gaat ze best hard. Ik heb thuis ook met haar ingelogd en eerlijk, ik snap er geen zak van. Er stond ergens -58 in het rood bij de punten. Ik begreep dochter haar uitleg niet. Betekent het dat ze daarmee dan nog meer moet oefenen? Teveel fouten heeft gemaakt? De rest was allemaal in het groen.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 15:43 
Volwassene

DochterDuck oefent niet graag. Ze houdt niet van herhalen. Dat geldt ook voor haar muziekinstrument, dus we hebben afgesproken dat ze op vaste dagen in de week moet werken aan het huiswerk van de muziekles. Dit doet ze dan na het eten. Daar willen we dan ook geen gezeur over en wij zeuren dan niet op de andere dagen.... het blijft trouwens verbazend hoe goed haar het bespelen af gaat. Op school gaat ze lekker, ze kwam net thuis met een 8 op een spellingstoets van groep 7.

Wat ik bij die rode minpunten op Snappet begrijp, is dat Snappet verwachtingen heeft op basis van de streefniveaus en de leerdoelen. Het systeem zoekt daar een opgave op niveau bij. Heeft ze dan 1 vraag fout dan kost dat veel minpunten, omdat ze blijkbaar niet aan die verwachtingen voldoet en wordt de volgende opgave makkelijker. Waarbij ze dan weer haar pluspunten bij elkaar kan sprokkelen.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 21:55 
Volwassene

Ah, dat verklaart het e.e.a. Dank!

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2