Het is nu 26 aug 2019, 00:54

Pagina 24 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 11:36 
Volwassene

Wij hebben nog geen idee wie de nieuwe leerkracht wordt. Ze laten ons wel lang in spanning.. Kan ook zijn dat ze nog niemand hebben, want van allebei de 5/6 combiklassen is de huidige juf weg in het nieuwe schooljaar. Ik hoop vooral dat het sociaal voor m'n dochter een leukere klas wordt, want met de meisjes uit de huidige klas had ze niet veel.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 11:41 
Volwassene

Marthe, klinkt een beetje zoals bij ons. Wij waren ook niet heel erg blij met de leerkracht van volgend jaar, maar we gaan er maar het beste van maken.
Volgende week rapporten. Spannend! Weet nog helemaal niets, behalve instructie M7 voor technisch lezen.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 12:57 
Volwassene

J kreeg afgelopen week zijn rapport mee. Prima vooruitgegaan behalve op spelling en automatiseren. Maar ja, dat zijn de bekende struikelblokken die hij het eerst laat schieten als hij geen zin heeft. En bij lezen is hij zijn voorsprong kwijt. Nou leest hij thuis veel engels dus ik vermoed dat dat hem ook een beetje de das omdoet.
Hij is zelf wel enthousiast over één van de leerkrachten dus we hopen van harte dat dat een klik oplevert die voor J goed uit gaat pakken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 17:14 
Volwassene

Marthe, wordt er iets gedaan/ doen jullie zelf iets aan dat automatiseren? Mijn dochter heeft daar ook moeite mee. Qua inzicht kan ze heel goed rekenen, maar dat automatiseren..

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 19:07 
Volwassene

Eigenlijk tot nu toe helemaal niets. Zijn leerkracht vond het niet zo'n probleem omdat hij het toch wel erg snel uitrekende.
Zelf ben ik het daar niet helemaal mee eens. Hij rekent nu wel snel maar ik heb bij M gemerkt dat het toch wel zorgt voor problemen als je niet goed geautomatiseerd hebt.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 09:20 
Volwassene

Hier een supergoed rapport ontvangen vanmorgen! Alles een I, behalve de DMT en begrijpend lezen: een II. Het voorlopige uitstroomprofiel staat nog steeds op havo/vwo, dus volhouden zo. :) Automatiseren is juist een sterk punt van dochter.
Op naar groep 6!

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019, 12:07 
Volwassene

Hier gaat het ook zijn gangetje. De vakantie vordert gestaag. Haar rapport was wat vreemd. Er stonden wat steken onder water over gym, handvaardigheid en spelling op het rapport. Dit hebben we gelijk teruggegeven bij het gesprek dat sowieso gepland stond om te kijken wat ze nodig heeft om in groep 6 te kunnen starten. Ze weten immers van het zeer sterke vermoeden van DCD dus ipv haar af te kraken op het rapport, benoem wat er qua motorische vakken goed gaat... We hebben mede hierdoor wel besloten het etiket definitief te laten plakken in het ziekenhuis. Als een juf met wie we al een jaar intensief spreken het niet begrijpt en er op in kan spelen wat moet dat dan op de middelbare school waar de gymleraar genoeg pubersmoesjes hoort. Bovendien hebben we juf nog een jaar en wellicht komen er nog wat sterkere aanbevelingen uit.

Qua spelling hebben ze haar in maart vooruit gezet. Ze was klaar met de groep 5-stof. Maar niemand heeft haar bijgepraat over wat er in groep 6 was uitgelegd tussen augustus en dan. En zoveel tijd heeft ze ook niet gehad om dat in te lopen gezien de meivakantie, vrije hemelvaartsweek etc. Ook de cito e5 was niet best (dochterduck dacht ook dat ze die van e6 moest doen...) Nu moet ze dus toch met groep 6 starten qua spelling na de zomer omdat ze toch nog wel veel foutjes maakte. Ik voorspel dat ze dan in januari weer bij groep 7 zit met een halfjaar zonder instructie en de nodige frustratie. Voor Nieuwsbegrip met groep 7 heeft ze ook een driekwart schooljaar nodig gehad om van een onvoldoende op de toets naar een 7 te komen (en wat was ze daar trots op...)

Wel gaan ze een bovenschoolse plusklas starten en de ib'r wil haar daar in hebben. Ook gaat ze door met Acadin op school en blijft technisch lezen bij groep 7/8. De ib'r is er trouwens van overtuigd dat ze hoogbegaafd is, ondanks dat de iq-test zegt van niet.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019, 14:01 
Volwassene

Dat klinkt niet fijn MrsDuck. Zo vervelend dat leerkrachten op rapporten dit soort opmerkingen plaatsen. Alsof dat een leerling verder helpt. Het demotiveert alleen maar.
Mijn ervaring met DCD in het voortgezet onderwijs is dat er veel meer oog voor is. Zeker met gym geen vervelende opmerkingen gehad. Er wordt gekeken naar inzet, naar evt. vooruitgang in het kader van de eigen ontwikkelingslijn van de leerling. Een enorm verschil met het basisonderwijs.

Hier is het nu gelukkig ook vakantie.
Helaas bleek mijn wantrouwen t.o.v. één van de leerkrachten van J niet ongegrond.
Essentiële informatie is niet in de overdracht beland omdat die leerkracht dat niet nodig vond. Aanpassingen in het programma worden dus teruggedraaid en komend jaar mag ik bij een onwillige leerkracht (heb al ruimschoots ervaring met deze leerkracht) voor elkaar zien te boksen dat toch weer de benodigde aanpassingen krijgt zodat hij toch zijn recht gaat komen.
Ook was er nergens een verslag van hoe J het in de plusgroep gedaan had. Daar heb ik alvast een mail over gestuurd. Uiteraard geen antwoord op de laatste schooldag maar dat krijgt wel een vervolg na de zomer. Eerst maar eens even 6 weken zonder schoolperikelen en dan met goede moed een strategie bepalen om J toch op de goede plek te krijgen.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2019, 09:30 
Volwassene

MrsDuck, heel vervelend hoe dat gaat met spelling. Maar als ze de instructie niet op school geven, dan kun je dat thuis wel doen. Het is basisschool, dus nog niet zo heel veel en niet zo heel moeilijk. Je kunt op school wel vragen welke spellingscategorieen ze dan gemist heeft en die samen met haar doornemen. Als ze dat niet zeggen, kun je bijv op wijzeroverdebasisschool.nl de spellingscategorieen vinden die voor elke Cito beheerst moeten worden. Je hebt een slim kind, dus ze pikt het zo op. Ik heb dit zelf het afgelopen jaar met m'n dochter ook gedaan en dat heeft heel goed uitgepakt. Je moet er even voor gaan zitten, maar het kan misschien veel frustratie voorkomen.

Hier gaat alles goed. De vakantie is net begonnen, heerlijk!

Pagina 24 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24