Het is nu 21 aug 2019, 02:42

Pagina 3 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2018/2019
BerichtGeplaatst: 21 jan 2019, 14:07 
Volwassene

Jeetje wat een rustig topic! :shock:

Of we al bezig zijn met VO?
Niet voor mijn jongen in groep 6, wel voor mijn zoon in groep 7 :D

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 jan 2019, 16:10 
Volwassene

Andere school kan niet zomaar, overal hebben ze in deze regio wachtlijsten voor fulltime hb-onderwijs. En hij is al eens van school gewisseld, dus als we wisselen, dan moet ik er wel van overtuigd zijn dat het een verbetering is en we het daar wel 2,5 jaar goed zitten. Maar het is zeker iets wat ik niet uitsluit.

VO, nee, nog niet mee bezig hoor. Hij wil alleen mee naar die open dagen vanwege alle leuke activiteiten en cadeautjes. Vorig jaar was hij mee, maar toen had hij iemands kont haast geëlectrocuteerd, dus mijn dochter wil hem niet meer meehebben :lol: .

BerichtGeplaatst: 21 jan 2019, 17:12 
Volwassene

:lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 10:25 
Volwassene

Nou, ik had van de week een heel verhaal getypt...maar foetsie.
Wat betreft de pfeiffer: ja dat is niet echt fijn, we weten het, want 6 jaar terug heb ik het zelf (behoorlijk) gehad en ook dochter bleek het later te hebben. We hebben altijd aangenomen dat zoon het ook had, maar een peuter wilden we het prikken niet aan doen, hij sliep namelijk ineens weer tussen de middag terwijl hij dat al een half jaar niet meer deed. Maar goed, hij is moe, hij is witjes. Dus ja, de kans dat hij het toch 'nu' heeft, is wel aanwezig. Ze hebben al geprikt trouwens, en daar kwam een 'mogelijk recente pfeiffer' uit naar voren. ze willen nu nog een prikmoment (as maandag) om te kunnen vergelijken en daarmee beter in te schatten of hij het nu doormaakt en hoe ver hij daarin is. Uitslag zal paar dagen later zijn. Evengoed kun je er toch weinig aan doen. Wat ik lastig vind is om in te schatten wat hij nodig heeft. Het is een jongetje dat veel structuur en duidelijkheid nodig heeft, anders dan weet hij de mazen wel te vinden. Dus uitzonderingen zijn over het algemeen niet zo handig omdat hij daar ook wel eens gebruik van kan maken. Maar goed, we zullen het er met hem ook nog wel over hebben. Daarnaast speelt ook het gebeuren op school natuurlijk nog, daar kan je ook lusteloos van raken. En hij is gewoon geen ochtendmens. Maar goed, gisteren kwam hij bekaf van de judo thuis, dat is ook niet altijd het geval, en hij protesteerde niet bij het gelijk in bed stoppen na het douchen, terwijl hij anders juist 's avonds nog loopt te rekken. Wat er ook uitkomt, we zullen er het beste van moeten maken. Ben ondertussen wel benieuwd hoe hij zijn cito's maakt. Hij zegt het zelf allemaal niet zo spannend en moeilijk te vinden, dat geloof ik ook wel, maar ben wel benieuwd of het zijn concentratie nog beinvloed. Ik heb vorige week nog gesprek gehad met juf. Ik stuurde een berichtje of het vrijdag even kon (2 dagen ervoor), en ze was ambulant (stond dus niet voor de klas), dus ze had gewoon ook gelijk tijd en is daarin ook heel toegankelijk. Ze vroeg zelf toen al of we niet Leonardo/ HB onderwijs overwogen hadden. Aangegeven dat hij al die tijd op zijn plek zat hier, met vriendjes, en die zijn er ook nog wel (in de andere klas). Dus je gaat niet zomaar van school wisselen, dan moet je echt wel zeker zijn dat het beter is. Daarbij heb je dan sowieso een test nodig en HB onderwijs zit niet bij ons in het dorp maar een plaats verder, dus dat is ook niet echt praktisch. En qua klas: er zit ook een groot deel bij hem, denk ik. Hij maakt alles heel groot in zijn hoofd, dus een klein incident kan lang blijven hangen. Daar zit hem zeker ook een deel in. Hij uit amper wat en gaat het ook niet oplossen (met de juf, maar ook thuis niet), dus daar heeft hij zeker nog eea in te leren.

Wij zijn wel bezig met het VO, maar dan voor onze oudste, die in groep 8 zit. Met een schuin oog kijken we dan ook wel naar de opties voor zoon. Zijn alleen twee totaal verschillende kinderen, dus dat zal ook nog schelen wat voor school je kiest. Maar met het oog op het VO overwegen we nu wel of we zouden moeten testen. Ik vind dat lastig. Ik ken de testen, ik weet hoe ze werken (mijn eigen vakgebied heb zelf ook wel testen afgenomen), en juist daarom weet ik zo verdraaid goed hoe je een cijfertje ongelofelijk uit zijn verband kunt rukken en hoe vaak scholen dat ook doen. Tegelijkertijd heb je op sommige scholen een cijfertje nodig. En dan onderliggend toch altijd ook nog dat gevoel: zien we het wel goed en komt er wel uit wat we verwachten. Dus nog wel een dilemma ja.

Sterkte Joza, het klinkt niet echt oke bij jullie op school. Naar hoor.
Vlindertje, ik had laatst een filmpje gezien van een lezing van Tessa Kieboom. Zeer interessant. Zij had het toen ook nog over latijn, dat in belgie daar veel Hb kinderen dus over struikelen omdat het - zeker in het begin - puur stampen is (wat ze dus vaak niet doen/ kunnen, vanwege de moeite met automatiseren/ omdat het saai is enz.) en dan daarop uitvallen met de mededeling dat het stom en saai is. Terwijl ze eigenlijk nu iets tegenkomen waarbij ze moeten leren (hoewel het schoolsysteem in belgie volgens mij op het VO wel anders is dan bij ons, met maar 2 grote toetsmomenten volgens mij in het jaar, dus dat zal wellicht nog schelen). Maar Latijn en grieks zijn superinteressant (zeg ik uit ervaring), dus als hij die motivatie houdt, komt het vast goed.

Loekie

BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 10:26 
Volwassene

oh ja...en geelectrocuteerd???? Wat heeft hij gedaan!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2019, 17:58 
Volwassene

Hier nog niet met het VO bezig voor zoon. Dochter daarentegen heeft vorig jaar al de keuze gemaakt, en schrijft zich in volgende week. Zoon was vorig jaar een of twee keer mee, maar had nog totaal geen interesse en vond het vooral heel druk op de open dagen. Dus ben benieuwd hoe dat volgende jaar gaat/ Hij is heel anders dan zijn zus, maar ik denk dat de school waar zus heen gaat ook een goede optie voor hem is, maar we gaan het volgend jaar weer zien.

Deze week gaat het wel redelijk, maar voor de vakantie en ook na de vakantie, moest ik bijna elke dag praten als brugman om hem naar school te krijgen. Maar misschien dat alle dingen die gelijk waren op gestart voor de vakantie nu eindelijk helpen. De cito's vond hij prima. Hij was alleen vergeten te kijken wanneer hij zijn spreekbeurt had, en dat bleek vorige week vrijdag te zijn, in plaats van aankomende maandag, en ik heb hem er wel op gewezen toen ik het zag ( ik had er zelf ook niet zo goed opgelet), maar toen was het natuurlijk groot drama, ik heb hem geprobeerd te kalmeren, maar het lukte uiteindelijk de juf om hem te kalmeren (met dezelfde woorden als die ik gebruikte, maar als ze van juf komen, zijn ze meer waar, ofzo). Hij mag nu 8 februari zijn spreekbeurt houden, dus nu heeft hij genoeg tijd om voor te bereiden, ik vind dat juf hier nog heel aardig in is. Maar zij af aan dat hij zo kan leren dat hij hier niet goed over na had gedacht, maar dat er altijd een oplossing is.

Verder wachten we nog steeds op feedback van CJG, die zouden in november al iets laten weten, maar heb nog neits gehoord, en heb ze vorige week maar weer opnieuw gemailt.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2019, 18:03 
Volwassene

balen van die pfeiffer Loeki,

Ik merk hier dat iedereen moe is, maar dat heeft met een winterdip te maken. Dat is natuurlijk makkelijker op te lossen dan pfeiffer. Heel veel succes daarmee.

Wat raar Joza, dat gesprekken zo moeilijk gaan. hier kan ik altijd de juf aanspreken, en ook redelijk makkelijk een gesprek aanvragen. Sterkte

BerichtGeplaatst: 29 jan 2019, 12:09 
Volwassene

Wij zijn nog niet met het vo bezig in die zin.. Dochter is net van 5 naar 6 overgestapt. maar dat betekent ook dat ze 10 zal zijn als ze naar het vo gaat. We overwegen voor haar het intermezzo te kiezen. Een tussenjaar waarin hiaten van de basisschool weggewerkt worden icm engels, wiskunde en leren leren in onderwerpen die ze niet in het reguliere onderwijs krijgen. Engels en wiskunde wel want in deze vakken kunnen ze evt op deze school ook versneld examen doen. We hadden al informatie hierover ivm onze middelste dochter hoewel we daar uiteindelijk voor gekozen om toch rechtstreeks naar de brugklas te gaan. Zij is ook wat ouder. (heeft 7-8 in een jaar gedaan, maar is van maart. Ze was dus 11 toen ze naar het vo ging.

Jongste dochter nu dus versneld naar 6. Daarbij compacten, verrijken en dagdeel in de week externe plusklas met oa chinees waardoor ze nu op haar reguliere school aanbod genoeg krijgt. Ze kan goed aangeven als ze meer nodig heeft en loopt dan naar zelf naar de juf. Wat een verademing met 2 zussen waarin we zeker bij de oudste het wiel moesten uitvinden en school nog geen verstand had van HB. Inmiddels hebben ze zich volop ingelezen. Een hoeven we ook bij de jongste weinig aanpassingen meer te doen. Zo kan het dus ook. We blijven natuurlijk wel de vinger aan de pols houden.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2019, 12:26 
Volwassene

Intermezzo klinkt goed. Mijn jongste heeft ook een groep overgeslagen en wellicht zou dit voor hem ook een mooie optie zijn..

Dezelfde jongste zegt zijn woordenschat cito deel 1 totaal te hebben verprutst. Hij had er zelfs hoofdpijn van het weekend.
Hij zei dat hij niets wist. aii.. vond het best sneu voor hem. Over de andere cito's was hij best te spreken. We gaan het zien.
Juf kijkt zijn woordenschat cito vandaag na om te kijken hoe erg de situatie was op deze :)

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 14:47 
Volwassene

Vorige week heb ik Zoon meegenomen naar een open dag van de middelbare school omdat we aan het kijken zijn voor Oudste. Hij vond het ge-wel-dig. Hij deed een proeflesje latijn mee en zat continu met zijn vinger in de lucht :lol: . En ook scheikunde met proefjes waren natuurlijk heel leuk en het ICT lokaal.

Lekker onderzoekend en impulsief is hij nog steeds. Gisteren heeft hij uit geprobeerd wat er gebeurd als je een ijzerdraadje ombuigt en in het stopcontact steekt. Antwoord: een harde klap en de stop springt eruit. Niet zo handig. De Cito's zijn nu net klaar, 15 februari krijgt hij weer zijn rapport mee. Ik ben heel erg benieuwd.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 21:27 
Volwassene

Laatst al een heel bericht getypt, maar dat had hij niet opgeslagen, helaas. Zoonlief heeft geen pfeiffer is uit de tests gebleken. Het moet van eerder zijn, conform wat we al vermoed hadden. Dat betekent dus helaas ook dat we niet kunnen verklaren waarom hij zo moe is. Heel goed is het mogelijk dat het toch te maken heeft met school, dat het misschien toch erg vermoeiend is om zich steeds aan te passen?
hoe dan ook, het gaat niet goed met hem. Hij heeft thuis weer, wat wij noemen, 'paniekaanvallen'. Hij moet dan iets doen (in dit geval ging het om leren een appel te snijden), dat lukt niet of hij vindt het moeilijk en dan gooit hij het bijltje er bij neer, gillen, huilen, ik kan het niet, het lukt me niet enz. Als je er dan later overdoor praat dan heeft hij het idee dat we heel boos op hem waren. Dat kan ik me best voorstellen dat hij dat wel eens denkt, maar in dit geval was man echt buitengewoon geduldig en rustig dat er echt iets niet klopt in zijn beleving van het verhaal. we moeten alles uit hem trekken, maar dan hoor je dus van hem dat hij zich 'als fixie' voelt (hij is op school met het werkboek bezig, met de ambulant begeleider, maar lijkt dit dus heel sociaal wenselijk in te vullen), hij wil graag leren, maar ook weer niet, want dan moet hij misschien moeilijke dingen doen en raakt hij in paniek (als thuis). Op school gebeurt dit tot nog toe niet. Hij vindt het saai, herhaling zegt hij, al zien wij ook dat hij soms een bepaald idee heeft, wat niet altijd klopt, maar wel zo in zijn hoofd blijft zitten. Hij is niet happy, voelt zich erg alleen. Hij piekert ook zegt hij, zijn hoofd zit vol. Vanavond - na een weekend logeren - komt hij ook weer met een verhaal. Het is nooit duidelijk of hij dan eigenlijk tijd wil rekken (geen zin om naar bed te gaan), maar dan ineens komt hij met dat hij dinsdag een presentatie moet houden, dat hij het nooit afkrijgt (moet op school gemaakt met nog iemand) en dat hij geen extra tijd krijgt omdat hij laatst niet gehoord had dat hij in extra tijd er nog aan mocht werken en dat hij dus iets anders aan het doen was. Dus juf had gezegd dat het niet mocht omdat ze hem dat andere had zien doen. Bij ons dus weer huilen en paniek. Ik heb maar gezegd dat hij het toch echt met juf moet oplossen, en dat hij anders de presentatie maar morgen nog naar huis moet meenemen, kan hij thuis nog ff oefenen (dat is namelijk wel een ding voor hem, zo'n presentatie geven, vindt hij heel spannend). Kortom, niet goed gepland, niet handig aangepakt, misschien wist hij het wel, maar neemt hij nu weer een loopje met me, maar hij is er wel erg verdrietig en gefrustreerd van.

Kortom, het gaat niet goed, en we hebben inmiddels besloten dat we toch vrijblijvend een orienterend gesprek aangaan met een andere school, waar ze leonardo ondewijs geven. Ik heb geen idee of hij daarvoor in aanmerking komt (we hebben nooit getest en er staan geen toelatingseisen op hun site), en we willen eigenlijk ook helemaal niet veranderen (want dat is dik een half uur fietsen, naar het naburig dorp, dat kan hij niet eens zelf en ik kan hem eigenlijk niet brengen en halen want aan het werk, en ook qua vriendjes niet echt ideaal), maar goed, dit is ook niks, en twee jaar moet hij nog, dat is ook wel heel erg lang. Eind februari hebben we daar gesprek, dinsdag a.s. nog op school. Juf had laatst ook al gevraagd of we al eens gedacht hadden aan Leonardo onderwijs, dus ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Hij kan makkelijk leren, maar qua leerstrategieen en planvaardigheden heeft hij nog wel een hoop op te steken. De frustratie hebben we echter altijd alleen thuis. Zoon was trouwens ook mee naar de open dag van dochter en niet weg te slaan uit het natuurkundelokaal....helaas voor hem had dochterlief het daar gauw gezien haha, maar ik weet nu al dat hij waarschijnlijk wel een betaprofiel zal gaan kiezen als het zover komt.

Loekie

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 21:34 
Volwassene

Loekie, op basis van je verhaal hier weet ik er natuurlijk niks van, maar hebben jullie ook op andere dingen dan Pfeiffer getest? Onze dochter was ook recalcitrant, moe, snel ontploffen, lichtgeraakt, etc. Ze bleek coeliakie te hebben. Na een jaar glutenvrij dieet is ze veel rustiger, kan ze haar emoties beter kanaliseren en zit ze veeeel beter in haar vel. Ik zeg uiteraard niet dat jullie zoon ook coeliakie zou hebben, maar als je iets onder de leden hebt en daar moe van bent, dan is het zoveel lastiger om met andere frustraties om te gaan (zoals van school, faalangst, etc.).

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:10 
Volwassene

Bloedbeeld was goed. Coel i akie niet, maar vriendin van oudste heeft dat en die heeft ook echt veel buikpijn enz. Zoon is altijd kerngezond geweest, behalve dat hij erg m o e en wit was in de kerstvakantie. Het gaat nu overigens wel iets beter in dat opzicht, maar helema a l weg is het n i et. Maar ik heb eigenlijk niet direct reden om aan coeliakie te denken.

Loekie

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:14 
Volwassene

Wat een verhaal Loekie en daar zijn jullie maar druk mee. Sowieso hoor ik vaker dat hoogbegaafde kinderen vaak heel moe zijn. Logisch ook denk ik, want er gaat heel veel in hun koppie om. Ik gebruik voor beide kinderen visolie chews van springfield eye-Q. Houdt ook prikkelingen tegen. Google maar eens naar reviews. Ongeveer 34 euro per pot. Ik zweer er inmiddels bij. Eerst dacht ik altijd baat het niet schaadt het niet. Tot ik ziek werd in december en mijn man de kinderen deed smorgens en savonds. Ik was toen toen twee weken gestopt met de visolie omdat ik de puf niet had om daar aan te reminden. Tot ik een appje kreeg van juf van oudste, dat ze zich zorgen maakte omdat hij zijn concentratie verloor. Na een gesprek ben ik na de kerstvakantie opnieuw gestart en na twee weken zag ze weer vooruitgang. Nu is ook de juf positief hierover.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 00:51 
Volwassene

In groep 4 was O heel moe en lusteloos. Ik denk dat het lag aan verveling op school, en dat hij daar bijkans depressief van werd. Ook nu merk ik dat we hem echt moeten bezighouden om dat te voorkomen.

Momenteel is hij buitengewoon aanhankelijk (heel erg in mijn persoonlijke ruimte...), en weinig onafhankelijk. Waar dat nou weer aan ligt....?

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 12:08 
Volwassene

mvark, heel herkenbaar. We hebben hier alles bij elkaar ook wel een hoop gedoe gehad. Groep 3 weinig uitdaging (pas na 3 kwart jaar rekentijgers, kinderen van de zon lijn moesten ook maanlijn maken, dus en en), groep 4 uitval van een juf met alle drama van dien; groep 5 hebben ze wel veel opgepakt, maar grote drukke klas en nu groep 6 start schooljaar juf ziek (3 weken invaller), klas gesplitst dus weinig vrienden. En ik denk dat hij het nu meer een naam kan geven, dus kan goed zijn dat lusteloze daar van komt. Maar weten we dus niet zeker. Lastige is dat hij thuis ook niets wil, zodra het riekt naar werken of iets waar je frustratiedrempel bij om de hoek komt. Hij heeft wat dat betreft alleen intrinsieke motivatie als het hem zelf echt interesseert (en dat is niet zo veel als je zou hopen, hij heeft nu weer even iets met een rubikx cubus die hij moet en zal oplossen...maar ook dan komt de frustratie soms om de hoek kijken). Ook hier een heel aanhankelijk kind, dat af en toe aan me vastgeplakt lijkt :)

Irisje, de visolie moet ik me eens in verdiepen ;) Huisarts raadde nog vitamine D aan...dat was niet getest maar zou mee kunnen spelen. Maar als ik dan lees dat het voor sterke botten is denk ik..mmm zou het daar aan liggen?

We gaan zien wat school morgen zegt.

Loek

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 13:36 
Volwassene

Vitamine d is niet direct voor sterke botten, wel indirect. Het verbetert de opname van calcium (als ik me niet vergis). Maar het kan zeker ook uitmaken voor de energie!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 13:50 
Volwassene

Loekie78 schreef:
mvark, heel herkenbaar. We hebben hier alles bij elkaar ook wel een hoop gedoe gehad. Groep 3 weinig uitdaging (pas na 3 kwart jaar rekentijgers, kinderen van de zon lijn moesten ook maanlijn maken, dus en en), groep 4 uitval van een juf met alle drama van dien; groep 5 hebben ze wel veel opgepakt, maar grote drukke klas en nu groep 6 start schooljaar juf ziek (3 weken invaller), klas gesplitst dus weinig vrienden. En ik denk dat hij het nu meer een naam kan geven, dus kan goed zijn dat lusteloze daar van komt. Maar weten we dus niet zeker. Lastige is dat hij thuis ook niets wil, zodra het riekt naar werken of iets waar je frustratiedrempel bij om de hoek komt. Hij heeft wat dat betreft alleen intrinsieke motivatie als het hem zelf echt interesseert (en dat is niet zo veel als je zou hopen, hij heeft nu weer even iets met een rubikx cubus die hij moet en zal oplossen...maar ook dan komt de frustratie soms om de hoek kijken). Ook hier een heel aanhankelijk kind, dat af en toe aan me vastgeplakt lijkt :)

Irisje, de visolie moet ik me eens in verdiepen ;) Huisarts raadde nog vitamine D aan...dat was niet getest maar zou mee kunnen spelen. Maar als ik dan lees dat het voor sterke botten is denk ik..mmm zou het daar aan liggen?

We gaan zien wat school morgen zegt.

Loek

Vitamine D geef ik toevallig ook. Ik geef twee visolie chews en 1 vitamine D pilletje per dag.
Die combi vind ik een dikke aanrader in ieder geval :D
Ik raad het je echt aan om het een periode uit te proberen.

Had ik al gezegd dat ik het een aanrader vind...? :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door Irisje op 11 feb 2019, 16:55, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 16:42 
Volwassene

:D uh neee....raadde je het nou aan ??? :D :D

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 16:50 
Volwassene

Ach, had ik nog niet gezegd dat het een aanrader is..??

Nou bij dezen dan: Het is serieus de moeite waard om het in ieder geval een periode van 3 maanden ongeveer uit te proberen, echt waar. :D
En dan de Springfield Eye-Q Strawberry chews (Deze hebben de beste verhoudingen) plus een Vitamine D pilletje.

Pagina 3 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende