Het is nu 22 maart 2019, 05:23

Pagina 4 van 10 [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 14:53 
Volwassene

ElisHug, wij kunnen inschrijven vanaf 9 februari. De open dagen zijn allemaal op 2 februari, maar de keuze is al gevallen. Er is een school die weliswaar iets verder weg is dan de andere scholen, maar die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Kunst, cultuur, science, ervaring met begaafdheid en ontzettend positief naar leerlingen en ouders toe. Ik ken de school al vanuit mijn familie en ik denk dat de jongens daar goed op hun plek zullen zijn. De andere scholen hier in de buurt zijn enorm groot (meer dan 2000 leerlingen) en ik denk dat mijn zoons daar zullen verzuipen.

Het definitieve advies is nog niet gegeven (gebeurt eind deze maand), maar we weten zeker dat het voor beiden vwo wordt. De voorlopige adviezen waren vwo en de leerkrachten hebben aangegeven dat dit niet meer zal veranderen. Beide jongens zullen naar het gymnasium gaan, omdat ze mythologie en Grieks leuk vinden. Een van mijn zoons lijkt Latijn helemaal niks, maar Grieks vindt hij wel erg leuk. Vandaar dus gymnasium! Mijn man en ik hadden het ook prima gevonden als ze naar het atheneum hadden gewild, aangezien we beide ervaring hebben met tegen de zin in op het gymnasium zitten. Maar goed, de mannen willen zelf en wij vinden het daarom prima! :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 15:23 
Volwassene

Dochter zegt hier net dat dat oneerlijk was met de snappet. Zij mag stoppen bij een bepaald aantal sterren of als er geen opgaven zijn.

De keuze voor VO bij ons was vorig jaar ook reuze. In de plaats waar we nu wonen 3 scholengemeenschappen, maar in een stad waar we vlakbij komen een cat. gymnasium, omdat we daar wilde kijken ook de scholengemeenschappen meegenomen daar. Na de eerste open dag vielen alle scholen zonder gymnasium af, want ze wil heel graag Grieks en Latij. Toen hadden we nog 8 scholen over!! Maar de keuze is gemaakt. (Als alles goed gaat)

Hier ook nog geen officieel advies, wel voorlopig advies gekregen eind gr6 en als dat bijgesteld zou worden zou juf het aangeven.(we hebben dat nog wel aan juf gevraagd, omdat dochter haar zinnen heeft gezet op het cat. Gym, en dan heb je een vol VWO advies nodig.)

Ik ben wel benieuwd naar de Cito’s rekenen is normaal niet heel best vanwege hiaat, maar op de E7 hadze opeens een 1+!

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 15:27 
Volwassene

En dat maakt het voor juf wel makkelijker om een VWO advies te geven. Dit zou ze al doen ongeacht haar Cito resultaat, op basis van schoolwerk en inzet en dergelijke, maar blijft spannend.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 20:44 
Volwassene

Snap ik Eekhoorn. Ook al weet je wat het advies zal zijn, toch blijft het spannend tot je daadwerkelijk hoort wat de definitieve beslissing is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik opgelucht was toen de juf zei dat het niet meer zou veranderen. Ook al wist ik zeker dat het vwo zou worden, toch had ik (en mijn zoons) het nodig om te horen dat er geen mitsen en maren meer waren.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 21:03 
Volwassene

Ik vind dat onze school echt te vaag doet over het advies. Midden vorig jaar heb ik expliciet gevraagd of het zinvol was om ook gymnasia te bekijken. Dat konden we wel doen, zei de juf. Eind groep 7 moesten wij als ouders een formulier invullen met wat wij dachten welk niveau her beste aansluit. Wij hebben ‘VWO’ ingevuld. Alleen als het advies van school ‘significant’ af zou wijken zou er een gesprek volgen. Geen gesprek gehad, maar wat is ‘significant’? Is een Havo/VWO advies significant anders dan alleen VWO? Misschien niet, maar dus geen gymnasium... Maar goed, wij gaan dus toch maar gewoon uit van VWO+ omdat Oudste haar resultaten daar ook wel naar zijn (behalve spelling).

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:24 
Volwassene

ElisHug, dat is inderdaad wel vaag. Krijg je nog wel een adviesgesprek?

Bij ons zijn die adviesgesprekken ergens in februari dacht ik. Weet het niet precies. We weten al wel dat het een VWO advies gaat worden, dus wij zijn al wezen rondkijken voor scholen. Dochter wil gymnasium doen en er zijn 19 scholen in onze stad die dat aanbieden. Uiteindelijk zijn er een paar kleinere scholen overgebleven die we gaan bezoeken. Afgaande op Spitsmuis haar enerlaatste berichtje, denk ik dat wij in dezelfde regio wonen. ;)

Dochter komt nog steeds blij uit school. Ze vindt het nog wel wat lastig om contact te zoeken met nieuwe klasgenoten in de pauze, maar dat komt hopelijk nog wel. In de klas heeft ze het wel leuk met ze. Wat me opvalt is dat ze met geen woord rept over haar 'vriendinnen' uit groep 7. Ze lijkt ze totaal niet te missen. Bijzonder, want voorheen waren dat wel echt haar vriendinnen waar niemand iets lelijks over mocht zeggen. Aanpassen next level?

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:51 
Volwassene

ElisHug, wat raar... Zo weet toch niemand waar je aan toe bent?

Bij beide zoons was het advies al jaren eigenlijk duidelijk maar die scoorden zo constant dat het logisch was. Voor dochter die begin groep 7 in Nederland instroomde was het een ander verhaal, uiteraard! Want de gegevens die ze uit België kregen waren zo minimaal en dochter heeft echt even moeten wennen aan niet alleen reproduceren maar ook echt verbanden leggen (is groot verschil tussen Nl en Be). Daarnaast ging het eigenlijk in groep 7 heel goed met haar, fijne juf die de klas er onder had. In groep 8 ging dat finaal mis, de juf kon de klas niet aan en er werd gepest. Dat had uiteraard gevolgen voor dochter haar houding en cijfers. Gelukkig kwam het advies tot stand zonder die juf maar op basis van groep 7 en de directrice en ons "we zien echt een Havo kind". Dochter doet nu inderdaad Havo en ook al zijn haar cijfers echt geen 8en, ze doet het prima zonder te veel inspanning.

Wat een keuzes hebben jullie! Is voordeel zeker van in stedelijk gebied wonen.

Middelste fietst km of 15 naar huis (wordt met de auto gebracht met fietsenrek). De andere school die een serieus alternatief is, is 14 km dus afstand heeft geen invloed op onze beslissing gehad. Ook voor jongste zijn deze 2 scholen de enige echte mogelijkheden.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 10:58 
Volwassene

Dee, negentien scholen die gymnasium aanbieden? Negentien? Wat veel! Wij hebben in de directe stad drie scholen die gymnasium aanbieden. In de omliggende dorpen en aangrenzende steden is het aanbod gigantisch en zou ik eerlijk gezegd niet weten hoeveel scholen een gymnasium hebben. Waarschijnlijk ook een stuk of negentien. Of meer.

Woon jij toevallig in regio Haaglanden? :D

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 11:29 
Volwassene

Yep. ;)
Er viel wel heel veel af hoor, o.a. veel scholengemeenschappen en de particuliere scholen.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 11:46 
Volwassene

Wat een keuze haha!

Wij hebben een advies gehad eind groep 7 o.b.v. de Cito-toetsen, daar konden we ons totaal niet in vinden (vmbo-kader), maar ze hebben het eind november bijgesteld naar vmbo-t/Mavo+ en daarmee kan onze dochter in ieder geval naar de school die onze voorkeur heeft. Bij ons is de keuze wat beperkt omdat we rekening moeten houden met een gedegen dyslexie-beleid, hierdoor bleven er twee scholen over: een grote met alle niveaus en klassen bij elkaar en een kleinere school vanaf vmbo-t met alleen de onderbouw daar. Dus we zijn er eigenlijk al over uit, maar gaan uiteraard deze maand nog kijken daar ;)

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 12:40 
Volwassene

Mijn ervaring is met onze school, oudste zit sinds dit school jaar op het vo, dat het advies wat je in groep 7 hebt ontvangen niet afwijkt van het advies groep 8. Eind groep 6 pré-advies zodat je weet welke kant het op kan gaan, eind groep 7 voorlopig advies (maar dit is eigenlijk wat het is) en een aantal weken voordat de inschrijving VO sluit krijg je bij ons het definitieve advies. En tenzij het een twijfelgeval TL/HAVO was in groep 7 kan het advies nog gewijzigd worden naar een hard HAVO-advies. Een gegeven VWO blijft gehandhaafd. IEP krijgen ze als eindtoets maar pas na het eindadvies. En volgende week hebben ze CITO's. Met deze wijze is er bij kinderen en ouders heel veel gedoe en stress weggenomen.
En wellicht een tip met zoeken naar VO - mijn oudste zit nu op het gymnasium. Eerst hadden wij (alle drie) voor categoraal gekozen. Maar voortschrijdend inzicht o.b.v. onderzoek (schoolfinanciën, afstand en afstromen bij een Categoraal Gymnasium) hebben ons doen besluiten om voor een grote scholengemeenschap in de buurt te kiezen. Goede keuze want de eerste weken zijn ze heel moe en dan is dat reizen niet handig. Verder is het een hele fijne scholengemeenschap waarbinnen er een Plusafdeling is voor atheneum en gymnasium. Oudste zit trouwens helemaal op haar plek op het gymnasium en juist Grieks, Latijn, filosofie, debat zijn helemaal haar ding. Jongste ziet hoe leuk oudste het heeft dus haar keuze is ook al gemaakt. Hier geen keuzestress dit jaar :wink:
Iig veel succes allemaal de komende periode!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 12:44 
Volwassene

O ja mocht het advies TL-Havo of HAVO-VWO zijn dan heb ik begrepen van vriendinnen dat een Montessori of Dalton een goede keuze is omdat kinderen daar de gelegenheid hebben om hetzij vakken op verschillende niveau's te doen hetzij dat het makkelijker is om op te stromen. Dus dat is denk ik ook iets om op te letten bij de keuze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 13:00 
Volwassene

draak schreef:
O ja mocht het advies TL-Havo of HAVO-VWO zijn dan heb ik begrepen van vriendinnen dat een Montessori of Dalton een goede keuze is omdat kinderen daar de gelegenheid hebben om hetzij vakken op verschillende niveau's te doen hetzij dat het makkelijker is om op te stromen. Dus dat is denk ik ook iets om op te letten bij de keuze.

Dat ligt wel aan de school ook. Bij de Dalton hier in de regio moet je als hb-er echt wegblijven!

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 13:23 
Volwassene

Wat een keuzemogelijkheden hebben jullie allemaal. Hier geen keuzestress, er is eigenlijk maar 1 optie. De twee scholengemeenschappen die hier waren zijn gefuseerd en binnen de hele regio vallen alle scholen nu onder hetzelfde bestuur waarbij schooltijden en alle regelingen hetzelfde worden. Ook kan er uitwisseling van docenten plaats vinden. Die scholen liggen overigens minstens 20 km verderop. Voor echte keuze in scholen praat je over 40-50 km verderop waarbij je anderhalf uur enkele reis onderweg bent. Niet echt een optie dus. Ik verwacht niet dat N iets extra's nodig heeft en hopelijk naar de havo/vwo brugklas kan. Ze heeft vorig jaar een havo-advies gehad op het Leonardo. In de zomervakantie is ze van school gewisseld, terug naar regulier. Dat doet haar duidelijk goed. Kennelijk heeft ze iets meer herhaling nodig dan ze op het Leonardo kreeg. Ze loopt nu voor op de rest van de klas met rekenen en heeft daar pluswerk gekregen om uit te werken. Met taal heeft ze meer moeite vanwege een vermoeden van dyslexie. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke advies gaat worden.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 18:02 
Volwassene

De keuze is inderdaad fijn maar maakt het niet makkelijk :lol: . Wat dat betreft is weinig keuze hebben ook wel fijn. Ik kon kiezen uit atheneum bij de scholengemeenschap in het dorp op 2 fietsminuten afstand waar al mijn vriendinnen naartoe gingen of het gymnasium op 15 km fietsen door de polder. Voor mij was de keuze heel snel gemaakt :wink:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 19:08 
Volwassene

Haha soms is minder keuze niet erg nee! In ons geval ben ik allang blij dat er een school is met een knap dyslexie-beleid en die actief de leerlingen ondersteunt die hier hinder van hebben.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 19:26 
Volwassene

Hier ook/wel keuzestress.
Dochter wil heel graag naar het tweetalig gymnasium op nog geen 10 minuten fietsafstand.
De leerkracht geeft aan dat ze nog te weinig executieve functies heeft om in een grote klas te functioneren en ziet haar het liefst op speciaal onderwijs havo/vwo (ze heeft overigens wel een vol vwo advies gekregen) of op een speciale kleinschalige afdeling voor hb kinderen. Maar die laatste is ruim een uur reizen afstand. Dat ziet dochter zelf niet zitten (en ik eigenlijkook niet zo :rolleyes: ).
Het speciaal onderwijs valt wat mij betreft af (mede) omdat ze zelf aangeven haar niet te kunnen begeleiden in wat ze nodig heeft vanwege haar hoge iq (145+).

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 19:51 
Volwassene

Je dochter kan dan toch met een vol vwo-advies naar het tweetalig gymnasium?

Ik vind het vrij apart dat een leerkracht een vol vwo-advies geeft en tegelijkertijd zegt dat het meisje beter af is op een havo/vwo met kleine klassen en dergelijke.

Daarnaast is het niet gek dat haar executieve functies (nog) niet goed ontwikkeld heeft. Waarschijnlijk heeft ze die nog niet nodig gehad en dus ook nog niet kunnen ontwikkelen. Om daar een ander niveau aan te gaan hangen vind ik nogal wat.

Ik zou, maar dat is makkelijk praten, je dochter dan ook gewoon inschrijven op de school waar zij (!) heen wil. Dikke kans dat ze op het tweetalige gymnasium wel haar executieve functies gaat ontwikkelen.

Of zoals mijn zoons juf zei: 'je gaat het lastig krijgen met plannen en organiseren op het gymnasium, omdat je nooit iets hebt hoeven doen voor school. Je zal het moeilijk krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat jij dat kan en daarom vind ik gymnasium de beste keuze voor je.'

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 20:06 
Volwassene

Ik moet er eigenlijk wel bij vertellen dat dochter een heel traject achter de rug heeft. Ze heeft een traumatische angststoornis gehad en is toen op het SO terecht gekomen. Sinds vorig schooljaar zit ze op kleinschalig hb onderwijs (met maar 8 kinderen in de klas). Vorig schooljaar heeft ze héél moeilijk gedrag laten zien omdat ze voor het eerst in haar leven aan de bak moest. Ze is enorm gegroeid maar volgens de juf dus nog niet genoeg om regulier onderwijs aan te kunnen.
Woensdag hebben we een gesprek bij het tweetalig gymnasium. De juf probeert me steeds bang te maken met 'wat gaat het met haar doen als het straks toch niet lukt?' Maar ik denk dat we het gewoon moeten proberen als de school het zelf aandurft. En zo niet dan kan het sowieso niet. Eerst het gesprek maar eens afwachten.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 21:12 
Volwassene

Is jouw dochter versneld? Zo ja, dan zou een groep 9 misschien een idee zijn om sociaal gezien wat te groeien en te werken aan executieve functies. Heb je een school in de buurt die dat aanbiedt?

Gezien de geschiedenis zou ik de juf serieus nemen. Zij kent je dochter (als het goed is) en weet goed wat nodig is om te kunnen starten op het voortgezet onderwijs. Daarnaast inderdaad een gesprek met de middelbare school. Misschien hebben ze genoeg expertise in huis.

Pagina 4 van 10 [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende