Het is nu 10 dec 2018, 10:15

Pagina 12 van 14 [ 272 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 11:48 
Volwassene

Maar hoe kom je dan door dat gehuil etc heen? Want ze vertikt het om te oefenen.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 12:34 
Volwassene

Geduldspierballen kweken. Blijven herhalen waarom deze opdracht gedaan moet worden. Begrip hebben voor de emoties. Elkaar afwisselen als je even klaar bent met het gedrag. Niet te lang achter elkaar werken. Heel bewust complimenten geven voor de inzet. Na het werk wat leuks doen; samen een bak warme choco drinken, filmpje kijken of iets anders wat kind leuk vindt.

Ik besprak dr moeilijkheden ook altijd met de leerkracht, al was het maar om mijn ei kwijt te kunnen.

Edit: http://www.allesovergedrag.nl/2016/05/30/de-leerkuil/
Misschien geeft de leerkuil wat meer inzicht in haar gedrag en emoties. En ziet ze waar ze nu staat en waar ze heen moet. En natuurlijk: hoe je dat doet.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 13:04 
Volwassene

Vlinder; op school is ze niet gewend om ergens voor te oefenen en komt het altijd wel goed. Spannend of niet. Moet ze dat wel voor bijvoorbeeld een muziekinstrument of een dansje? Of heeft ze getraind voor een sportwedstrijd, sportexamen, zwemdiploma etc. Misschien kun je die parallel een keer aan haar uitleggen dat je voor elk optreden of examen moet oefenen en ook een boekpresentatie is een optreden. DochterDuck heeft het vorig jaar the hard way geleerd dat oefenen nodig is. Ze moest op de blokfluit Sinterklaasliedjes te spelen zodat ze kon optreden bij Sinterklaas samen met de andere blokfluiters. Ze vertikte het, want ze was toch beter/slimmer etc. dan de rest. Puntje bij paaltje, ze was echt slecht bij het optreden. Dat hoorde ze gelukkig zelf ook en ze gaf zelf toe dat oefenen toch wel nut kan hebben. Zo is ze nu al weken vrijwillig aan het oefenen voor de aankomst van zondag, dit jaar speelt ze de sinterklaasliedjes op de bugel. Soms moeten ze dus falen om wat te leren En dan liever nu dan op het middelbare onderwijs of later als het er echt toe doet. Is het een idee om het gewoon te laten gebeuren of wordt ze daar dan te onzeker van?

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 20:58 
Volwassene

Misschien wil ze wel oefenen zonder dat iemand het hoort (voor de knuffels of zo)?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 07:37 
Volwassene

Vlinder, jammer dat het zo een drama is! Geen tips hier, want oudste heeft ook binnenkort zijn eerste boekbespreking over twee weken! Sterkte voor jullie!

Vandaag is oudste 8 geworden! Al groot gevierd met vriendjes en vandaag trachteren.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 13:22 
Volwassene

Laten gebeuren vind ik tricky. Want ze staat daar alleen straks. Ik weet niet of haar zelfvertrouwen het kan hebben als het dan niet lukt. Dat van die knuffels is een goed idee. Of misschien met een vriendinnetje.

Gefeliciteerd, Vraagteken!

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 13:27 
Volwassene

Gefeliciteerd Vraagteken!

BerichtGeplaatst: 17 nov 2018, 19:06 
Volwassene

@Vraagteken, nog van harte gefeliciteerd!

J had ook een boekbespreking vorige week.
We hebben samen de samenvatting en andere gegevens getypt maar ik kreeg hem niet zover dat hij zou gaan oefenen.
Ik heb het er dus bij gelaten. Dan maar de harde manier van leren.
Helaas was dat misrekend, hij haalde alsnog een goed resultaat.
Deze poging om hem te laten ervaren dat je loon naar werken krijgt mislukte dus jammerlijk. :oops:

BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 12:23 
Volwassene

:-) Marthe.

Bij ons heeft de tip met de knuffels gewerkt. Hartstikke bedankt voor de tip, Loekie!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 12:35 
Volwassene

Das fijn Vlinder! Is de echte bespreking al geweest?
Wij zitten nu in de voorbereiding. Dochter is donderdag aan de beurt. Ze deed het prima, alleen de tekst nog uit haar hoofd leren en hier en daar de tekst een beetje aanpassen.

Van het weekend had ze een tekening voor Sinterklaas gemaakt en wat schetst mijn verbazing....een huisje getekend in 3D. Ik vroeg of ze dat op school geleerd had. Nee, dat had ze uit zichzelf geleerd. Ik leerde dat met een jaar of 10 van mijn vader. :shock: Sowieso gaan haar tekenskills echt hard op het moment, ze doet het vaak en graag. Ze schrijft ook hele boekjes vol verhalen.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 20:45 
Volwassene

Citaat:
Bij ons heeft de tip met de knuffels gewerkt. Hartstikke bedankt voor de tip, Loekie!

Leuk om te horen dat het gewerkt heeft!

BerichtGeplaatst: 21 nov 2018, 23:57 
Volwassene

Ik heb eindelijk een soort van manier ontdekt om de emotionele oester van mijn dochter op een klein kiertje te krijgen, en ik wil hem jullie niet onthouden:

Ik beschrijf een situatie, en zij noemt het bijbehorende gevoel. Bv: je valt heel hard op je knie (pijn, verdriet, maar ook misschien 'stom'); je vriendin wil vandaag liever met een ander spelen (jaloezie, teleurstelling, verdriet, onbegrip). Morgen ben je jarig (blij, zenuwachtig, verwachting, ongeduldig, spanning). Ze vindt het een super leuk spelletje. Soms vraag ik op een antwoord een beetje door. Bv. je hebt iets lastigs gedaan wat je eerst niet kon, of je hebt helemaal zelf iets moois gemaakt (trots). Ik vraag: wat maakt jou trots? Antwoord: ik ben nooit trots op mezelf. We houden het speels en luchtig, want als we echt ergens over gaan praten klapt ze dicht.

Maar dit is al een hele stap...

Laatst bijgewerkt door Baloo op 22 nov 2018, 23:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 nov 2018, 09:25 
Volwassene

Fijn, Kim/Baloo dat je iets gevonden hebt wat werkt om het oestertje te openen zonder te breken.

Grappig dat iedereen met boekbesprekingen bezig lijkt, ik hoor er bij DochterDuck niets over en ze keek me heel verwonderd aan toen ik vroeg of ze dat ook in de klas deden. Nee, dus. Hier (nog) niets over boekbesprekingen. Op school is ze wel druk met kunst, Acadin en sinds deze week Bee-Bot.
Ze heeft wel afgelopen weekend opgetreden met haar muziekinstrument voor Sinterklaas tijdens de intocht en in tegenstelling tot vorig jaar heeft ze goed geoefend en ging het (dus) hartstikke goed. Ze weet het geheim, maar het lijkt wel nu ze het weet dat ze enthousiaster is als vorig jaar. Ze wil nu ook bij alle winkels waar het kan schoentjes zetten en vorig jaar hoefde dat echt niet (want Sinterklaas weet toch waar ik woon, dus waarom moet ik overal mijn schoentjes laten staan). Ook zet ze nog braaf haar schoentje thuis, de verrassing 's ochtends vindt ze toch nog te leuk.
Morgen krijgen we de uitslagen van de onderzoeken bij de psycholoog. Ik vind het best wel een dingetje in de zin van zitten we goed met het idee hoogbegaafd/hooggevoelig of hebben we de doos van Pandora geopend en blijkt het iets anders of van alles net niets te zijn. DochterDuck wil het ook graag weten en hoewel het beter gaat met haar emotiebeheersing, vliegt ze toch nog regelmatig uit de bocht om iets onbenulligs als haar emmer vol is met van alles wat haar al langer geprikkeld heeft. Al is het niet meer zo heftig als het geweest is en eet ze ook stukken beter als dat ze in jaren gedaan heeft.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2018, 18:57 
Volwassene

Spannend, MrsDuck. Ga je het hele rapport laten zien, of alleen de hoofdlijnen vertellen? We hebben niks aan onze zonen verteld en ze waren het snel weer vergeten gelukkig, want het viel in een hele drukke tijd.

Oudste geniet ook veel van het geheim weten. Vooral omdat weet een gelovige broertje is. Hij moet zijn eerste rijm maken om mee te doen met de grote mensen, en dat wordt erg grappig denk ik.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 10:21 
Volwassene

Spannend, MrsDuck.

Middelste gelooft nog heilig in de Sint terwijl veel klasgenoten het al weten. Ik vind het wel prima zo. Volgend jaar beginnen ze met surprises op school dus dat leek me een mooi moment om de waarheid te vertellen.

Middelste heeft gister haar boekbespreking gedaan en het ging hartstikke goed! Ze mag alleen wat harder praten en een wat langere samenvatting van het boek geven. Verder alles toppie! Kind blij. Toen ik er naar vroeg, wist ze het zogenaamd niet meer maar later liet ze toch het blad met de beoordeling zien. En ze was wel trots op zichzelf maar ze liet dat weinig merken. Ze was ook vooral blij dat ze er vanaf is, ondanks dat ze er van tevoren niet heel erg tegenop zag.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 21:08 
Volwassene

pfff lastig dit. Uit de IQ test scoorde ze heel wisselend (wisc 3). Er zit een kloof van 30 punten tussen Verbaal en Performaal en dat was zo groot dat ze over het IQ geen duidelijke uitspraak durfden te doen. Zowel Verbaal (118) als Performaal (88) is ze niet hoogbegaafd als je uitgaat van 130. Verder zagen ze o.a. problemen in haar trage werkhouding, motoriek, aandachtscurve, omgang met leeftijdsgenoten, emotieverwerking, strategieën voor het rekenen etc. en kwamen ze tot de conclusie dat ze ADHD heeft. Ik ben verbaasd over de IQ-test maar wil ook geen zeurmoeder zijn in die zin dat ik vind dat het tegenvalt. Maar ik had hoger verwacht op basis van de 1+ die ze scoort op alle Cito's. Op school moeten ze in ieder geval wel verder met structuur, strategieën en zorgen dat ze aansluiting houdt bij haar klasgenoten. Tja en of ik dan nog hier thuis hoor, bij een HB-forum... blijkbaar niet.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 22:58 
Volwassene

lastig mrsDuck.... maar of je hier thuishoort bepaal je volgens mij zelf: als je hier vindt wat je weten wil en delen wil.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 23:09 
Volwassene

MrsDuck schreef:
pfff lastig dit. Uit de IQ test scoorde ze heel wisselend (wisc 3). Er zit een kloof van 30 punten tussen Verbaal en Performaal en dat was zo groot dat ze over het IQ geen duidelijke uitspraak durfden te doen. Zowel Verbaal (118) als Performaal (88) is ze niet hoogbegaafd als je uitgaat van 130. Verder zagen ze o.a. problemen in haar trage werkhouding, motoriek, aandachtscurve, omgang met leeftijdsgenoten, emotieverwerking, strategieën voor het rekenen etc. en kwamen ze tot de conclusie dat ze ADHD heeft. Ik ben verbaasd over de IQ-test maar wil ook geen zeurmoeder zijn in die zin dat ik vind dat het tegenvalt. Maar ik had hoger verwacht op basis van de 1+ die ze scoort op alle Cito's. Op school moeten ze in ieder geval wel verder met structuur, strategieën en zorgen dat ze aansluiting houdt bij haar klasgenoten. Tja en of ik dan nog hier thuis hoor, bij een HB-forum... blijkbaar niet.

Mijn beide kinderen zijn ooit ook getest met een grote kloof. Verbaal erg hoog, dat wel. Ik heb geleerd dat je op de basisschool gerust uit kunt gaan van het verbale IQ. Pas op de middelbare school komt het performale wat meer om de hoek kijken. Maar ook daar is het verbale belangrijker. Dus die I+ scores zijn helemaal niet vreemd met een verbaal IQ van 118. Een IQ-test bij een kind met ADHD is trouwens sowieso lastig (ik heb er ook eentje en misschien wel twee met ad(h)d), wij zitten ook weer in een onderzoekstraject) omdat de concentratie ook in de test belangrijk is. Wat ik altijd heb gedaan en nog doe is goed kijken naar mijn kind en goed in verbinding staan met school. Die cijfertjes houd ik wel in mijn achterhoofd, maar dat is papier. Mijn kinderen zijn echt :wink:

BerichtGeplaatst: 24 nov 2018, 12:30 
Volwassene

Zeker, lastig, MrsDuck. Je kind blijft je kind, wat voor ook nummer ze nu heeft (of niet heeft). Misschien heb je wat aan de analyse, misschien niet. Zelf ben ik te bang om cijfers op internet te zetten (we hebben zelfs niet de grootouders verteld), maar iq blijft iets moeilijks goed te bepalen. Je hebt een dochter die hoge scores haalt, en dat is niet verandert. Ongeveer 20 procent van Nederland gaat naar de VWO maar alleen 2 procent scoort 130 op een iq test.

Wij hebben de kinderen hun scores niet verteld, en ook zien we nog geen reden om ze te delen met de school. De nummers informeerde onze keus qua instroom jaar en verder hebben we ze eigenlijk verstopt.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2018, 16:55 
Volwassene

MrsDuck, herken je je dochter in het verslag? Zo niet, dan zou ik in gesprek gaan met de tester. Sommige problemen die je omschrijft zouden bijvoorbeeld ook bij onderpresteren en gebrek aan aansluiting kunnen passen. Maar ik zeg er met klem bij dat ik geen professional ben. Daarom zou ik in jouw geval echt goed kijken of je je kind erin herkent en dat bespreken met degene die getest heeft.
Verder is het denk ik raadzaam om jezelf te verdiepen in misdiagnoses onder hoogbegaafden. Die komen veelvuldig voor. James T. Webb heeft er een boek over geschreven. Vooral testers die geen specifieke kennis van hb hebben, herkennen eerder een stoornis in bepaald gedrag dan hb.

Hier vind je een samenvatting van het boek: https://wij-leren.nl/misdiagnose-hoogbegaafden.php

Pagina 12 van 14 [ 272 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende