Het is nu 22 nov 2018, 12:29

Pagina 10 van 12 [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 13:14 
Volwassene

Dat is allemaal erg herkenbaar van M destijds.
Ook bij J. gebeurt het wel. En dan speelt er ook wel mee dat hij aan de andere kant van de stad op school zit.
Ouders vinden het dan al snel te ver om een keer een kind op te halen om te komen spelen terwijl het net 10 minuten fietsen is.

Weet de leerkracht van het pesten? Anders wordt het nl. wel lastig om het in de klas echt aan te pakken.
Mijn ervaring is dat dat toch het beste werkt. Als je alleen je kind instrueert blijft het het kind tegen de rest van de klas.
En leerkrachten zien dit soort onder-de-oppervlakte-dynamieken in een groep vaak niet omdat het deels op het plein buiten hun zicht gebeurt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 16:14 
Volwassene

Dank voor jullie reacties. Ik denk niet dat mijn dochter echt gepest wordt. Het is meer dat ze in groep 5 nieuw is gekomen en dat de kinderen elkaar dus al 4 jaar kennen, maar haar niet. Op haar vorige school is ze wel gepest en dat heeft haar zelfvertrouwen bepaald geen goed gedaan. Dat het nu wat moeizaam gaat doordat ze nieuw is, doet dit ook geen goed. Ze is inderdaad heel gevoelig geworden. Ik heb het er eerder wel met de juf over gehad, maar die zegt alleen dat ze goed samenwerkt in de klas. Verder bemoeit ze zich er niet mee. Deels snap ik dat wel, maar ik vind dat op deze leeftijd kinderen met dit soort dingen best nog een beetje mogen worden geholpen. Ook dit soort dingen moeten ze gewoon leren. Ik heb zelf het gevoel dat het een beetje een keerpunt is, of er komt schot in en het keert zich ten goede, of er gebeurt niets en m'n dochter raakt er nog meer overtuigd van dat niemand haar leuk vindt..

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 18:16 
Volwassene

Ik ben het met je eens dat er best nog geholpen mag (en moet) worden. Een leerkracht speelt een belangrijke rol in het groepsklimaat in de klas.
Bij ons op school is er sowieso veel aandacht voor de sociale ontwikkeling. Misschien verschillen jullie en onze school daarin?
Maar herken veel van mijn oudste in jouw dochter.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 20:39 
Volwassene

Vlinder, wat vervelend. De juf heeft wel degelijk een rol, maar die kun je maar moeizaam afdwingen. Zeker als er op school en in de klas geen sprake is van pesten. Al is onbewust buiten gesloten worden of er bij hangen ook heel vervelend en daar kun je de juf best op aan spreken om je dochter daar bij te helpen op het moment dat er vrije keuze, gym, buiten spelen is en ze ziet dat je dochter verloren staat. Hebben veel klasgenootjes dezelfde hobby of zitten er veel bij een bepaalde BSO? Misschien kun je daar wat mee? Zo zien ze haar ook buiten de schoolse setting en dat kan ogen openen. Hier is DochterDuck ook vaak het 5e wiel aan de wagen en wordt ze vooral vergeten bij de kinderfeestjes. Soms wil ze ook een periode niet na school spelen en dan is het toch ook uit het oog, uit het hart. En dat werkt een beetje als een boemerang op het moment dat ze wel wil en niemand kan/wil.

Hier is het een beetje een rare week. Ze is volledig getest bij de psycholoog, inclusief observatie op school. Het is nu wachten op de conclusies en aanbevelingen. School heeft ze daardoor niet veel gehad, maar ook niet echt gemist. Volgende week gaat ze op school verder met doortoetsen.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 22:57 
Volwassene

Hier hebben ze (sociale) competentie training vanaf groep 5, ik merk wel dat het in het groepsklimaat veel doet en de kinderen veel bewuster zijn van zichzelf (met sterktes en zwaktes), maar ook van de andere kinderen. Blijft noodzaak het goed te monitoren voor de docent in mijn ogen en er voldoende aandacht aan te besteden.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 14:12 
Volwassene

Wat naar dat het na school spelen niet zo goed gaat. :(

Hoe zit het met hobby's na school?
Mijn kind speelt ook nauwelijks uit school, maar heeft het na school ook gewoon druk met zijn andere hobby's (paardrijden en jiu jitsu)
Hij gaf laatst zelf al aan dat hij dat liever doet dan een speeldate en vroeg om een soort van goedkeuring. :mrgreen:

Ik denk dat het "gemis" extra op valt wanneer je niks beters te doen hebt en dan ook in een vicieuze cirkel komt van het gevoel dat er niemand wil spelen.

Daarbij krijgen ze vaak meer zelfvertrouwen van sporten en hobby's wat ze ook weer uitstralen en dat is een aantrekkingskracht voor andere mensen/kinderen.

Misschien een idee om zo om "het probleem" heen te gaan?

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 17:47 
Volwassene

Oh ja, laatst was er een aanbieding bij de bowling (met friet) en hebben we gewoon een baan besteld en daarna zijn vriendjes en vriendinnetjes gebeld of ze mee gingen.
Was eigenlijk een klein kinderfeestje geworden :dance:
Is altijd goed voor vriendschappen :wink:

BerichtGeplaatst: 03 nov 2018, 00:07 
Volwassene

Dat is een goed idee bowlen. Ik zal eens vragen wat ze wilt. Ze kwam er gister mee dat ze naar de film wou, maar dat vind ik een minder goed idee omdat ze dan niks doen met elkaar. Vervolgens kwam ze op het idee om zelf pinatas te knutselen :-)

Verder snap ik wel wat je zegt over sporten enzo, maar ik denk niet dat die situatie geldt voor mijn dochter. Het is eigenlijk nooit zo dat ze niks beters te doen heeft, daar heeft ze te veel energie en creativiteit voor. En ze zit ook op sport. Maar ze is heel sociaal, ze wil gewoon het liefst samen met anderen dingen doen. En dan het liefst dingen die ze zelf heeft verzonnen :-)

Spannend, Mrsduck, ben benieuwd wat eruit komt.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 08:59 
Volwassene

M'n dochter viel deze week in de prijzen en er kwam een nieuw vriendinnetje spelen bij ons thuis. Heel gezellig. Waar ik wel moeite mee had, was dat de ouders vonden dat het kind wel zelf naar huis kon lopen, terwijl het echt ver is en er ook behoorlijk gevaarlijke kruispunten zijn op de route. Ze is 8. Mijn man heeft haar dus maar thuis gebracht. Misschien zijn wij te beschermend, ik weet het niet.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 09:54 
Volwassene

Wat leuk!

En ja, dat zou ik of mijn man ook gedaan hebben.
Sommige ouders zijn érg makkelijk, maar wij ook niet :rolleyes:

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 09:56 
Volwassene

Ik haal middelste ook gewoon nog op bij een vriendinnetje. Oudste is 10 en die mag wel alleen naar school fietsen, maar ga ik ook nog zelf ophalen als ze ergens gespeeld heeft. Zeker nu het weer eerder donker wordt. Meestal blijven ze ook eten.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 16:07 
Volwassene

Ik laat DochterDuck ook nog niet in schemer/donker/mist fietsen. Ik breng ze met plezier naar de dansmarietjes op maandagavond terwijl een jonger kind bijna dezelfde afstand alleen aflegt. Ook vriendinnetjes wil ik best naar huis brengen. Ik ben nu net zo ver dat DochterDuck overdag op dagen met open weer naar school mag fietsen. We wonen landelijk met geen fietspad/stoep, slechte verlichting en een transportbedrijf op de route.... better safe then sorry.

Deze week heeft DochterDuck weer een hele week normale school gehad. Ze zijn begonnen met het doortoetsen van spelling met de M5. Met het doortoetsen van rekenen zijn ze voor nu gestopt. Ze had een II op de M5, wat op zich een prima score is. Ze heeft de toets immers 3 maanden eerder gedaan, maar ergens voelt het ook een beetje magertjes en vraag ik mij af of ze nu wel laat zien wat ze kan. Ze willen nu tijdens het reguliere CITO moment in januari/februari de E5 gaan afnemen voor rekenen. Bij mijn weten (maar corrigeer me als ik er naast zit!) gaat de E5 over stof die tussen februari en mei behandeld wordt dus daar heeft ze in februari net zoveel instructie over gehad als nu. Dus waarom doen ze het dan nu niet? En loopt ze dan nu 3 maanden voor en verwacht je dat ze in januari/februari een half jaar voor gaat lopen? En wat wil je haar dan in juni geven, de M6? Maar dan zou ik toch graag zien dat ze ook gaat rekenen en instructies krijgt op de nieuwe onderdelen die in die toets zitten. DochterDuck heeft namelijk wel instructies nodig om een zetje te krijgen dat ze dit toch echt kan. Ze doet nu eenmaal niet meer dan haar gevraagd wordt, anders doet ze het niet als ze denkt dat ze het niet kan/weet/hoeft en doet zichzelf daarmee te kort. Ik wil niet gelijk als een pushende moeder overkomen dus ik wacht rustig tot ze getoetst hebben wat nog in hun schema zit. Eind november spreken we toch met de juf/IB'r over het doortoetsen en de uitkomsten van de psycholoog. Eventueel kan ze in december ook nog E5 toetsen maken als er behoefte is om te versnellen.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 23:58 
Volwassene

Vlinder: wat fijn dat je dochter zo'n mooie week heeft! Geeft meteen weer een boost vertrouwen lijkt me. Ik zoek ook soms nog echt naar die balans naar voorzichtig en makkelijk. Op bepaalde punten zijn we juist erg makkelijk en op sommige punten weer erg voorzichtig. Probleem is dat je ze graag vertrouwen en zelfstandigheid wilt meegeven maar tegelijkheid niet jezelf voor de kop slaan als er toch iets gebeurt wat voorkomen had kunnen worden...

Dat hele afspreken gebeuren ken ik niet, wel van vroeger op woensdagmiddag maar hier is dat de cultuur eigenlijk helemaal niet. In Spanje ook niet, daar ging je na school gewoon naar een speeltuin waar altijd wel wat klasgenootjes waren. En hier hebben we soms weleens een vriendinnetje spelen maar echte afspraken worden (voor zover ik weet) niet echt gemaakt.

Hier kregen we onverwacht bericht dat Mup is opgenomen in het 'gifted' programma van school. Ze doen voor iedereen in de 3e klas een non-verbale iq test om stiekeme hb'ers eruit te filteren en daar kwam Mup uit bovendrijven. Ze vindt het supergaaf want ze worden uit de klas gehaald paar uur per week om andere dingen te doen. Deze periode spelen ze een soort van 'myth busters'. Nu bedenk ik me dat ik voor de jongste misschien dan ook maar moet aanvragen of ze zo'n non-verbale test willen afnemen (je mag het ook aanvragen als ouder of leerkracht), hij zou het ook super vinden en ik neem aan dat ie ook voldoende scoort. Het andere waar ze zich voor heeft opgegeven is een naschools 'rubiks cube club' waar ze leren de rubiks cube (sneller) op te lossen, ze vindt het geweldig!

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 09:19 
Volwassene

Wow. Een non-verbale iq test om de onderpresteerders ertussenuit te filteren. En die mag je als ouder ook zo aanvragen. En er is geen gedoe om speelafspraakjes. Ik denk dat ik ook ga emigreren. :mrgreen:
Fijn dat je dochter mag meedoen aan het gifted programma. Dat ze er maar veel mag leren en leuke contacten legt.

Hier gaat alles z'n gangetje. Ik hoor middelste weinig over school vertellen. Gister met luizenpluizen wel een beeld gekregen van waar ze nu zit. Een groepje met 4 jongens en 4 meisjes. Met 1 meisje wat meer een klik, met de rest niet zo. Maar geen reden om niet samen te kunnen werken en in een groepje te zitten samen. Volgens mij moet ze er een beetje aan wennen.
Huiswerk hebben we hier nu al een hele tijd niet gehad. Ze moet alleen de tafels thuis oefenen, wat we maar weer eens serieus moeten oppakken. Al gaat het zeker niet slecht. Van het weekend gaat ze weer verder met haar boekbespreking. Dat gaat tot nu toe ook vrij aardig. Ze heeft er nu al een paar gezien op school, waardoor ze een beter beeld krijgt van wat er moet gebeuren. Ze vond het wel lang. Dus toen zei ik dat je met 2 minuten voorlezen nog maar 8 minuten over hebt om te praten over je boek en dat die echt zo om zijn. En dat we nog een paar keer gaan oefenen met de timer erbij.

Qua extra uitdaging is het nog steeds alleen 3 sterren rekenen.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 12:09 
Volwassene

Klinkt goed allemaal.

Onze zoon heeft afgelopen week een tussentijdse leestest gedaan.
Hij kwam trots thuis dat hij de meeste woorden binnen de tijd had gelezen.(groep 4 is dat)
Ben wel benieuwd naar de rekentoets (groep 5) die hij heeft gehad, daar hoor je helaas geen uitslag van. Denk dat ik er volgende week even naar ga vragen :wink:
Hopelijk gaat zijn juf vandaag het gesprek aan met de rekenjuf en komt hij dan vaker bij haar in de klas rekenen waar het rustiger is en zij kan hem dus wel goed lezen.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 12:19 
Volwassene

Wij horen sowieso nooit ergens een uitslag van. Bij uitzondering geeft de juf van middelste weleens een gemaakte toets mee naar huis, maar verder tast ik geheel in het duister. Hoe is dat bij jullie scholen geregeld? Soms vind ik het wel demotiverend werken; de kinderen leren voor een toets. Topo of Engels bijvoorbeeld. En dan komt er geen terugkoppeling over hoe ze het gedaan hebben.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 14:52 
Volwassene

Ik vind het hier ook maar matig. Hier komt het eerste rapport pas na de cito's van februari. Tot die tijd mag je maar hopen dat het goed gaat, ze het kind helpen waar het nodig is etc. Er is een welbevindingsgesprek eind oktober maar echt praatpapier krijg je niet en je kijkt dan vluchtig in een schriftje, maar echt duiden of het goed gaat, kun je er niet mee. En als ze het kind dan niet goed zien, dan moet je maar op je kind vertrouwen op wat het aangeeft. Gelukkig kan ik wel op Snappet kijken hoe het gaat, maar dat is natuurlijk ook vooral om te oefenen dus ik kan er niet alles uit opmaken en dat vind ik ook niet mijn taak. Maar goed, ik spreek de juffen nu regelmatig over het doortoetsen, gedrag etc. dus dan bespreken we ook de resultaten. Maar heb je dat niet, dan zou de informatievoorziening best actiever mogen. Vroeger (moeders is oud...) hadden we 3 rapporten en ik geloof dat ik dat nu ook nog zou willen. Al is het eerste rapport alleen maar methodetoetsen en indrukken. Je hebt dan praatpapier voor het welbevindingsgesprek.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 16:32 
Volwassene

Dee85 schreef:
Wow. Een non-verbale iq test om de onderpresteerders ertussenuit te filteren. En die mag je als ouder ook zo aanvragen. En er is geen gedoe om speelafspraakjes. Ik denk dat ik ook ga emigreren. :mrgreen:

Het gras is altijd groener bij de buren, ik denk dat het onderwijs systeem in nederland toch een stuk beter is dan hier. Hier is het erg resultaat/toets gefocused ipv de groei van het kind. Die iq-test die je als ouder (of juf) kan aanvragen is volgens mij niet non-verbaal, maar ik denk dat ze in het geval van twee-talige kinderen waarvan engels een nieuwe taal is niet een verbale test gaan afnemen als ze ook een non-verbale hebben. Ze hebben wel maar 2 toetsmomenten, de eerste is dus pas geweest en volgende ronde is in februari, dus we hebben nog wel even. Alleen, waarschijnlijk wisselen we van school rond die tijd ivm verhuizing. Nieuwe school heeft ook zo'n gifted program wat ik van de website lees en Mup zal daar sowieso voor in aanmerking komen (ze kijken naar procentiel, zij scoorde 97%, de staat heeft een wet dat alle kinderen vanaf 97% recht hebben op gifted education, maar veel scholen beginnen vanaf 94%). We zijn nog niet bij de nieuwe school wezen kijken, het schijnt een goede school te zijn. Als we het niks vinden kunnen ze altijd hier blijven, maar dan moeten we ze steeds ver brengen en halen.

Ik vind het trouwens wel apart dat je als ouder niets hoort over toetsen Dee. Inderdaad, je wilt toch terugkoppeling. De leerkracht kan dat niet geven, die weet niet hoe hard een kind heeft geleerd, jij als ouder wel. Dan kun je je kind feedback geven, zowel positief (zie je wel, je hebt heel erg je best gedaan om te leren en het resultaat is er) of juist een les om de volgende keer harder te leren). Hier bij Mup zien we iedere toets online staan (alleen aantal punten behaald van totale aantal punten), maar dat is leerkracht afhankelijk. De juf van jongste zet er niets op, maar veel van zijn toetsen komen mee naar huis.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 21:20 
Volwassene

Citaat:
Soms vind ik het wel demotiverend werken; de kinderen leren voor een toets. Topo of Engels bijvoorbeeld. En dan komt er geen terugkoppeling over hoe ze het gedaan hebben.
Geen terugkoppeling naar de kinderen of geen terugkoppeling naar de ouders?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 21:29 
Volwassene

Voor mij is het ook een black box. Maar ja, montessori. Ik probeer m'n dochter soms een beetje uit te horen wat ze aan het doen is. Van de week zei ze dat ze bijna alle taallesjes voor het hele jaar al af had. Maar ik heb geen idee of ze heel snel werkt of met andere dingen giga achterloopt. Ik ga volgende week maar een keer mee om haar aftekenschrift te bekijken.

Pagina 10 van 12 [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende