Het is nu 10 dec 2018, 18:33

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2018/2019
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 12:33 
Volwassene

Ik blijf maar in het topic van groep 5 kijken, moet nog even beseffen dat hij in groep 6 zit :lol: .

Mijn zoon was ook erg zenuwachtig voor de eerste schooldag, nieuwe groep, nieuwe juf, naar de bovenbouw en dan kwam daarna nog een nieuwe plusklas via het samenwerkingsverband erbij waar hij zowat niemand van kent en op een andere school is, kortom veel veranderingen.
De eerste schoolweek is goed gegaan. Wel wat saai met veel herhaling, maar op zich heb ik het idee dat hij zijn draai wel gaat vinden met zijn nieuwe groepsgenootjes.
De plusklas beviel ook wel en onverwacht toch nog een bekend gezicht, dus dat was ook fijn.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 21:02 
Volwassene

Wij zijn inmiddels aan de 3e week begonnen. Helaas nog steeds geen juf, en het ziet er ook niet naar uit dat ze de eerst komende paar weken hier is. Helaas. Dat betekende in elk geval een mailtje aan de IB'er en oude juf, want zoon had na de eerste twee weken nog geen pluswerk en zou deze week een afspraak hebben met de ambulant begeleider waarvan niet duidelijk was of de invaller dat wist. Gelukkig hebben ze het nu opgepakt en heeft hij gelijk de beloofde plusmethodes gekregen (taalzee, rekentuin en nog iets voor engels) en heeft hij vandaag voor het eerst die afspraak gehad waarbij zij dus gaan werken aan mindset (met de methode van Carol Dweck, fixie & growie). Hij heeft ook al een opdracht meegekregen, dus ik ben heel benieuwd, hij kwam in elk geval erg enthousiast thuis. Vrijdag maar eens even met de invaller babbelen en vragen hoe het gaat en maar even zeggen dat het fijn is dat hij nu ook op de hoogte is :) Vriendjes zitten helaas niet echt in zijn klas, dat vindt hij wel moeilijk, ik hoop dat de start nu in elk geval beter gaat verlopen, al is het verre van ideaal.

Loekie

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 08:07 
Volwassene

Hier ook nog steeds geen levelwerk, krijgen ze vaak pas in de derde week ofzo tot ergernis van mijn zoon.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 16:49 
Volwassene

Ik hoor net van H. ook dat ze met pluswerkboek en verrijking nog niet begonnen zijn. Hij weet ook niet wanneer dat dan wel zal komen. Ik hoop natuurlijk wel dat dat
niet al te lang duurt, maar H. heeft er geen last van. De klas is nu wel gestart met een project voor aardrijkskunde waar hij lekker zijn ei in kwijt kan (hij is gek op de zaakvakken)
dus dat is voor nu ook wel even prima.

Hij zei wel vanmiddag dat hij vond dat de juffen een goede overdracht hadden gehad, fantastisch zulke opmerkingen. Ik geloof niet dat ik met op de basisschool
bewust was van enige overdracht. Maar hij is tevreden met hoe zijn huidige juf e.e.a. vanuit vorig jaar voorzet. :lol:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 18:52 
Volwassene

Hier hebben ze het na een mail snel opgepakt. Rekentuin, taalzee en iets van engels. En een opdracht van de ambulant begeleider. De echte juf gaat vanaf deze week af en toe op school komen dus we hopen dat de lijn van herstel zich voortzet. En dan zien wat de rest van dit jaar brengt.

Loekie

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 06:23 
Volwassene

Hier zijn we alweer aardig gewend. Ik hoor weinig over school, heb het idee dat het wel goed gaat.

Oudste is alleen erg verbolgen over het feit dat hij 1 fout had bij spelling (brij ipv brei) en dat hij het idee heeft dat de juf nu denkt dat hij de "ij" en de "ei" niet goed genoeg kan toepassen. Hij heeft daar, volgens eigen zeggen, 8 lessen over gehad die hij extra moest maken. Ik hoor hem daar nu al een week over klagen. Ik heb hem aangegeven dat ik niet goed kan inschatten wat precies de achtergrond is van die 8 lessen. Ik vermoed zelf dat de juf gewoon aan het uittesten is wat iedereen in de klas kan. Mijn zoon spelt uitzonderlijk goed, dit was zijn eerste fout in maanden, dus ik snap van zijn kant dat het frustrerend is. Aan de andere kant; deze juf kent hem nog niet, dus ik vind het ook logisch dat ze extra oefeningen geeft, dat zal het normale programma zijn. Ik heb hem aangegeven dat hij dit zelf met de juf moet bespreken, maar kan niet inschatten of hij dit nu gedaan heeft. Volgende week hebben we kennismakingsgesprek met de juffen dus ik heb tegen zoonlief gezegd dat als het hem dwars blijft zitten, we dit wel kunnen bespreken tijdens dit gesprek. Het valt voor hem ook niet mee dat hij net 8 is in groep 6, ik heb het idee dat je dan toch wat minder mondig bent als de 9 a 10-jarigen in de groep.

Persoonlijk vind ik het wel goed dat hij nu een keer een fout heeft gemaakt, dat was toch het hele doel van die klas over laten slaan: dat hij toch een keer aan de bak moet en "leert leren". Liever nu een keer op je gezicht (en er van leren) dan dit hele traject nog moeten leren op het voortgezet onderwijs, of nog later. Ik merk wel dat het een beetje een strevertje is, hij wil wel graag gaan voor de 0 fouten.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 16:09 
Volwassene

Citaat:
Oudste is alleen erg verbolgen over het feit dat hij 1 fout had bij spelling (brij ipv brei) en dat hij het idee heeft dat de juf nu denkt dat hij de "ij" en de "ei" niet goed genoeg kan toepassen.

Zat er wel context bij die spellingstoets? 'brij' en 'brei' zijn homofonen, als je net toevallig net ergens de uitdrukking 'om de hete brij heendraaien' hebt gelezen dan is het logisch dat je die spelling en betekenis vervolgens gebruikt tijdens een spellingstest. En heeft de juf wel uitgelegd dat 'brij' iets anders betekent dan 'brei'?

Ik kan me inderdaad voorstellen dat 8 lessen met allemaal woorden die hij al kent heel erg frustrerend kan zijn.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 14:09 
Volwassene

Ik heb 't er kort met de juf nog over gehad toen ik haar ergens sprak en zij zei dat het er maar 2 waren (lessen). Dus ja :roll: . Zoon houdt vol dat het er echt 8 waren... hij zegt dat er wel context bij was (het ging om "breien met de naalden" en niet om "brij als in de hete brij") en dat hij daar 1 foutje had gemaakt. Ik hou het maar even in het midden en zal het nog even aankijken. Komende week zijn de "kennismakingsgesprekken" en zoonlief wil het dan graag bespreken, ik vind dat prima. Het is voor ouders soms ook lastig om in te schatten of je je ermee moet bemoeien of niet. Vooralsnog heb ik alleen beide partijen aangehoord en geen oordeel geveld. Ik heb het idee dat het onrechtvaardige gevoel bij zoonlief wat gezakt is en dat hij er verder nu niet mee zit.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 15:24 
Volwassene

Met zoon gaat het niet helemaal lekker in de klas, ik hoor ook van andere ouders dat er veel onrust heerst (in dat geval onder de meiden). De jongen waar hij vorig jaar veel mee speelde was vorige week blijkbaar heel vervelend geweest, want zoon was helemaal klaar met die jongen. Nu was hij op het feestje van zoon ook erg irritant, niet luisteren de hele tijd proberen te rellen. Maar ik begrijp dat dat nu een beetje met meer kinderen gebeurd in de klas.
Hij is nu bij de gym al twee keer (per ongeluk) ergens tegen aangeduwd, met vorige week een megabuil als gevolg. Het gaat er dus ook fysiek hard aan toe.

Is dit een groep 6 ding?

Zoon neemt het gedrag ook over, thuis, en is erg brutaal enzo.

Ook blijft hij in zijn hangmat naar mijn idee.
Al hebben we wat betreft lezen met de juffen gesproken en dit hebben ze opgepakt, en zoon heeft zelf in overleg met de juffen een doel gesteld, hij wil aan het eind van het schooljaar deel 1 van Harry Potter kunnen lezen, de boeken worden nu uitgekozen in oplopende spannendheid. En vandaag hebben ze iets gekeken wat blijkbaar spannend was, en dat heeft hij af kunnen kijken (hij mag altijd in zulke gevallen uit de klas lopen)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:34 
Volwassene

Aha, hier is het juiste topic. Ik was in de verkeerde aan het schrijven :oops: :)

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 14:07 
Volwassene

Iris,
Ik heb je berichtje in het groep 6 topic van vorig jaar even gelezen hoor :wink:
Wat raar dat je niets hoort over die plusgroep, kan je daar met iemand contact over opnemen? Het zou jammer zijn als hij "vergeten" wordt.

Het leren voor toetsen is hier heel herkenbaar. H. leerde nooit voor toetsen vorig jaar, sterker nog, ik wist helemaal niet dat hij leerwerk had :oops: .
Hij nam het gewoon niet mee naar huis.
En hij haalde altijd wel ruime 8-en, dus de juffen hadden dat ook niet door.

Maar... hij kan beter dan 8-en, ook al zijn dat prima cijfers, ik wil graag dat hij leert zich in te zetten om er uit te halen wat er in zit en niet
zo makkelijk tevreden te zijn (hij kan echt heel laks zijn). Dus met de juffen afgesproken eind vorig jaar dat hij dit jaar zou gaan leren.
Thuis natuurlijk wat weerstand, maar nu hij dit jaar alleen nog maar 10-en gehaald heeft begint hij er toch wel het nut van in te zien. :wink:
Bijkomend voordeel, deze juf ziet hierdoor ook beter de noodzaak van uitdaging voor H. in (al doet ze het al goed hoor).

H. mag nu elke ochtend tijdens het lezen aan een geschiedenis-project werken, ik hoor nu thuis dagelijks nieuwe weetjes over de VOC, van
een enthousiast mannetje. Het gaat hier dus prima.

Dat wilde en fysieke wat je omschrijft herken ik inderdaad ook bij H. in de klas. Dat begon eind vorig jaar al een beetje. H. vindt het maar
niets al die wilde jongens. Dus hij trekt zich een beetje terug of speelt met wat meiden. Maar het lijkt wel leeftijdsgerelateerd inderdaad.
Helaas zit er niet nog zo'n rustig type als H. tussen de jongens in zijn klas. Hij voelt zich inmiddels ook echt wel anders dan de rest, dat heeft
hij eigenlijk nog nooit eerder echt zo duidelijk aangegeven.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 15:39 
Volwassene

Hi Jamathi,

ik wil het het nog niet vragen. Met de volgende tien minuten gesprekken wil ik het er wel over hebben.
Hij heeft wel pluslessen en plusschriften. Misschien is het ook wel even voldoende.
Zijn begrijpend lezen is niet optimaal. Ik vind het ook prima als daar de focus even op gaat liggen, zoals school beloofde in de startgesprekken..

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 12:38 
Volwassene

Groep 6 staat inderdaad wel bekend als ,lastige' groep wat sociale verhoudingen betreft. Vaak last van meidenvenijn, de eerste pre-puberverschijnselen dienen zich aan, het kinderlijke gaat er wat vanaf. Groepjes veranderen vaak en vriendschappen die al vanaf de kleutergroepe gevormd waren kunnen ineens veranderen omdat kinderen nu meer uit elkaar gaan groeien wat interesses betreft. Sommige meiden krijgen ook voor jongens en gaan zich daarvoor uitsloven, make up dragen en zo, en jongens gaan wat stoerder gedrag vertonen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:05 
Volwassene

Von schreef:
Groep 6 staat inderdaad wel bekend als ,lastige' groep wat sociale verhoudingen betreft. Vaak last van meidenvenijn, de eerste pre-puberverschijnselen dienen zich aan, het kinderlijke gaat er wat vanaf. Groepjes veranderen vaak en vriendschappen die al vanaf de kleutergroepe gevormd waren kunnen ineens veranderen omdat kinderen nu meer uit elkaar gaan groeien wat interesses betreft. Sommige meiden krijgen ook voor jongens en gaan zich daarvoor uitsloven, make up dragen en zo, en jongens gaan wat stoerder gedrag vertonen.

Mijn zoon zit in een groep 6, 7 en 8 en wat een getreiter en gedoe zeg, vooral door groep 7 en 8. De kinderen uit groep 6 vindt hij aardig hoor, maar jeetje, wat een verhalen. En ze beschuldigen elkaar vals van vanalles en dat gaat best ver. Als de juf het niet ziet maken steeds schietgebaren naar elkaar, steken middelvingers op en kloppen en draaien op hun slapen en wijzen dan naar mijn zoon. Van de week weer een gesprek op school.
En dan zeggen ze dat er op deze school nauwelijks gepest wordt, terwijl ik niet vrolijk word van die verhalen waar mijn kinderen mee thuis komen en als ik op school help, zie ik ook zoveel gebeuren.

Plusklas is ook niet echt een succes, ze doen veel hetzelfde, dingen waarmee ze moeten oefenen thuis staan niet goed op de computer en als je maatje ziek is, mag je de Donald Duck gaan lezen. Hij vindt er ook niet heel veel aan. En als dat zo blijft, mogen ze wat mij betreft volgend jaar zijn plaatsje aan een ander geven, want ik heb niet het idee dat hij er op deze manier veel aan heeft.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:15 
Volwassene

dat klinkt niet zo best Joza. Ik zou een 10 minutengesprekje aanvragen..

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2