Het is nu 20 jul 2018, 19:31

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2017/2018
BerichtGeplaatst: 05 apr 2018, 10:47 
Volwassene

Even weer een update.
Vorige week pas een rapportbespreking gehad en juf ziet dat hij aan het groeien is op diverse gebieden en heeft zich goed aangepast aan de groep .
Ook ziet ze dat hij heel hard en snel kan werken, maar vervolgens pakt hij geen pluswerk maar gaat alleen maar tekenen of iets anders doen. (Hij denkt dat pluswerk vrijblijvend is :wink: )
Hij had verder prima citoscores en heeft het naar zijn zin op school en de juf ziet hem als een erg slimme jongen.
Hij krijgt nu af en toe leerwerk mee van school zoals woordjes voor Engels en wij staan echt te kijken hoe snel hij 80 woordjes van ned-eng eng-ned leert .
De juf was ook onder de indruk omdat hij als enige de toets foutloos had.
Nu is hij enthousiast begonnen met de theorie van het verkeersexamen en ook dat had hij zich heel snel eigen gemaakt.
Leren-leren gaat dus eigenlijk wel goed en dat geeft vertrouwen richting het VO.

De VO school met HB onderwijs valt waarschijnlijk nu definitief af omdat ze alleen de WISC III/V gaan accepteren en geen hoge pet op hebben van de rakit-2.
Dat heb ik ook van hun bevestigd gekregen via de mail en ik heb daar ook melding van gemaakt bij degene die de rakit-2 heeft afgenomen en die zegt al op de hoogte te zijn.
Mijn zoon is al 3x getest en alle 3x HB scores, ik vind het echt absurd deze eis, naast het op kosten jagen van een kwetsbare doelgroep.
Daarnaast is mijn zoon al niet echt enthousiast en zijn zij geen voorstander van versnellen en past het type onderwijs niet echt bij onze zoon.
Maandag heeft hij wel een meeloopdag daar, maar aangezien deze school op nr3 staat op zijn lijst, moeten we nog maar zien of hij zijn mening gaat bijstellen.

We laten het dus ook maar los en richten ons nu op een VO school die wat meer ruimte biedt en vooral naar het kind kijkt.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2018, 11:47 
Volwassene

Wat goed Occicat! En wat ongelofelijk dat ze wel Wisc III accepteren en geen Rakit 2, terwijl de Rakit beter beoordeeld is door het Cotan. Toevallig zat ik vanochtend de brochure van die school te kijken (beetje vroeg, maar hoor steeds meer dat ouders al vanaf groep 4 inschrijven omdat het gaat op volgorde van aanmelding) en las al hetzelfde in de brochure. Kon het me niet voorstellen, maar kennelijk toch wel....Had ook al gehoord dat ze geen voorstander zijn van het aannemen van versnelde kinderen...vind het wel vreemd. Maar ja, wel fijn dat je zoon dan 2 scholen in zn lijstje heeft waar meer zn voorkeur naar uitgaat.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2018, 12:27 
Volwassene

Emma30, ja het was even een flinke zoektocht maar uiteindelijk zit hij op de juiste plaats.
En inderdaad bizar dat ze een Wisc V prefereren boven een Rakit-2 die inderdaad goed is bevonden door de Cotan.
Het voortijdig inschrijven kan handig zijn, maar in eerste instantie maken ze eerst een selectie van kinderen die bij elkaar passen (meeloopdag, intake , IQ test Wisc etc) en de rest kan dan “opgevuld” worden en dan telt de volgorde van inschrijving.
Afgelopen jaar waren er meer dan 60 gegadigden voor 22 plekken die eerlijk worden verdeeld onder jongens en meisjes.
Het is dus zeker belangrijk om een plan B en C te hebben.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 18:50 
Volwassene

Jeetje, dus als je al nu een Wisc V zou laten doen, is de kans zelfs nog groot dat dat weggegooid geld is. Inderdaad raar dat ze Rakit niet accepteren. Hoe vond hij de meeloopdag?

Doen ze bij jullie op school in groep 8 ook de NIO? Hier wel en ik twijfel of ik haar die laat doen. Schijnt sowieso taliger te zijn dan Wisc, waardoor dyslecten er lager op scoren en dan nog, het wordt gewoon geroepsgewijs afgenomen. Daarnaast is de Wisc-uitslag nog geen jaar oud, dus dan kunnen ze die ook gebruiken lijkt me. Ik ga er op school nog een keer over in overleg, misschien maak ik me druk om niets.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 05:47 
Volwassene

Joza, de Wisc III of V vinden ze de beste testen en hebben dan ook de voorkeur, ook al is die bij wijze van spreken meer dan 2 jaar geleden afgenomen.
Mijn zoon vond de meeloopdag wel leuk en gaf het een 8, we laten het voor nu even rusten en gaan goed kijken waar hij de aankomende tijd aan moet werken om de overstap richting het VO wat kleiner te maken. (Leren werken met stappenplan voor werkstukken etc)
Met betrekking tot het NIO zou ik gewoon oefenen met de vraagstellingen, die diverse sites aanbieden.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 12:09 
Volwassene

We zijn in de week na de meivakantie verhuisd.
We zijn niet echt ver (oudste twee wonen nu aanzienlijk dichter bij school, sporten ed blijft allemaal hetzelfde), dus heeft ze na een meekijkdagje op de school hier in het dorp 'zelf' besloten om toch over te stappen naar een nieuwe school, waar ze na de meivakantie is begonnen.

En wat een verademing. Ze zit in een heerlijke klas. Gisteren zijn ze met 6 meiden gaan zwemmen hier in de buurt. Geen gedoe, geen gezeur onderling. Ze was verbaasd dat ze vooraan werd gezet (de meester kan haar zo een beetje op weg helpen ivm andere methodes). Dat was in haar ogen bedoeld voor de kinderen die zo lastig waren. Maar na een korte denkpauze kwam ze tot de conclusie dat dat eigenlijk voor niemand in deze klas nodig was.
Snappet vindt ze wel drie keer niks (maar het is nog maar voor iets meer dan een jaar gelukkig).
Ik heb weer een vrolijk kind in huis, ze gaat vrolijk naar school en nog beter ze komt ook weer vrolijk (en vaak met een vriendinnetje) weer thuis.
Zij reageerde heft hefstigst op de verhuizing (was echt in tranen), maar is nu helemaal happy met deze stap.

z 2007 groep 6
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 13:04 
Volwassene

Wat fijn te lezen Annemiek!

Hier gaat het redelijk, jongste had mooie punten voor werkstuk en spreekbeurt. Heeft regelmatig 's morgens buikpijn voor hij naar school gaat, klaagt regelmatig over hoofdpijn... Roept nu al dat hij zich gaat vervelen in groep 8.
Maar hij heeft ook verkering en is 's morgens blij dat hij bepaalde klasgenoten weer gaat zien. Op maandag heeft hij schaakles, dat helpt ook.
Eind juni hebben we gesprek over de entreetoets.

Verder heb ik een gesprek aangevraagd met de leerkracht die volgend jaar groep 8 gaat doen over hoe we volgend jaar gaan inrichten.
Groep 8 is vandaag op kamp vertrokken (zit mijn middelste in).

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 19:11 
Volwassene

Bij J in de klas hebben ze een paar weken terug de IEP-advieswijzer gemaakt. J heeft die vakkundig verknald er kwam een VMBO-KB/MAVO advies uit, terwijl de juffen HAVO en evt. VWO in hun hoofd hadden. Nou hebben we eigenlijk altijd gevonden dat J meer een HAVO-kind is, en niet ruim VWO zoals haar grote broer en zus.
Het voorlopig advies blijft trouwens gewoon HAVO, dus een ramp is het geenszins. Ik denk niet dat ze zou floreren op VMBO.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 19:22 
Volwassene

Hallo Von, op mijn dochters school is dat een hoop kinderen overkomen. Maar liefst de helft van de kinderen die in de plusklas zat, kreeg een VMBO-advies op basis van de IEP-advieswijzer. Bij geen enkel kind is dat het uiteindelijke advies geworden, in groep 8 kregen ze allemaal havo/vwo of vwo. Ze hebben ook allemaal de IEP-eindtoets wel goed gemaakt.

Mijn mening over de IEP-advieswijzer is dat die conclusies trekt op basis van veel te weinig vragen. Het onderdeel samenvatten bestaat bijvoorbeeld uit welgeteld 1 vraag. Heb je die goed, dan heb je een score van 100 procent. Heb je die fout, dan heb je een score van 0 procent op het onderdeel samenvatten. Ook voor andere onderdelen vond ik het aantal vragen erg laag.

Wat op mijn dochters school waarschijnlijk ook mee heeft gespeeld is dat kinderen helemaal niet gewend waren om een toets op de computer te maken. De IEP-eindtoets hebben ze "gewoon" op papier mogen maken, met betere resultaten voor de meeste kinderen.

De Cito-entreetoets is/was misschien wel erg uitgebreid, maar de IEP-advieswijzer is wel erg doorgeschoten naar de andere kant naar mijn mening.

Ik schrijf dit overigens zonder de toetsvragen te hebben gezien. Dus daar heb ik verder geen oordeel over.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 19:29 
Volwassene

Dat zou inderdaad heel goed een deel van het probleem kunnen zijn. Het was de eerste keer dat ze de IEP-advieswijzer gebruiken. De IEP-eindtoets gebruiken ze wel al langer.

Nou ja, ik zit er niet zo mee. HAVO vind ik een prima advies voor haar, en ik heb wel vertrouwen in de leerkracht die ze volgend jaar krijgt, dat die het ook wel ziet. (wat best bijzonder is. Het eerste jaar dat hij bij ons werkte heb ik heel wat strijd met hem gevoerd en vond ik hem een verschrikkelijke hork die niet voor rede vatbaar is. Maar de jaren daarna is hij enorm veranderd en ik waardeer hem enorm nu (en hij mij))

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 19:40 
Volwassene

Inderdaad fijn dat ze het voorlopige advies niet alleen op de uitslag van de IEP-advieswijzer baseren bij jullie op school. Dat deden ze op mijn dochters school wel... De uitslag ging als advies in een enveloppe mee naar huis, zonder enige verdere toelichting. Dat viel bij veel kinderen en ouders niet goed...

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 19:02 
Volwassene

Hier ook net het voorlopig advies gehad, havo-vwo, komende week het adviesgesprek.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 22:00 
Volwassene

Die van mij was weer ziek thuis... rond 10u kwam het hoge woord eruit. Echt geen zin, niets te leren, niets nieuws of leuks vandaag....
Volgende week vrijdag gesprek over entreecito /voorlopig advies. Maandag er op gesprek met leerkracht groep 8 over wat nodig is om hem volgend jaar niet zo te laten vervelen. Gelukkig komende week schoolreis en hij mag helpen met alle knopjes van het geluid en licht bij de groep 8 musical. Dat doet zijn broer maar als die ook op podium moet zijn, mag jongste het doen.
Nog maar 2 weken gelukkig!

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 19:28 
Volwassene

Fijn om te horen Annemiek dat het vehuizen en veranderen van school zo goed uit pakt.

Vaag die IEP resultaten. Hier doen ze volgend jaar route 8, en dit jaar alleen die LVS van Cito. Vorig jaar hebben we al een voorlopig advies gekregen, en ondanks tegen vallende resultaten bij rekenen kreeg ze VWO advies, ze wil ook graag Gymnasium doen en we vinden dat echt bij haar passen.

Nu haar rapport, en ik was benieuwd of de extra aandacht voor rekenen resultaat had. Vlak voor de Cito’s had ze ook de Kangoeroequiz teruggekregen en scheen ze de best van de klas te zijn, dus een mooie zelfvertrouwen boost. En dat blijkt ze heeft het megagied genaakt. Met een III in januari (het laagste tot nu toe) nu zowaar een I+. Als ze dit volhoudt hoeft juf geen extra info te geven bij het advies. Wat juf staat achter Gymnasium.

Verder gaat het goed in de klas, ze kan wat beter omgaan met de (kleine) pesterijtjes, of ze zijn er minder, en ze zit op school wel beter in haar vel. Thuis is het soms nog lastig als er iets moeilijks komt dan komen de tranen snel en ze begint wat brutaal te worden (pubertijd in aantocht??)

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 23:49 
Volwassene

Einde van het schooljaar is in zicht!
Nog 1,5 week en dan een welverdiende zomervakantie .
Gisteren het pre-advies gekregen a.d.h. van de cito’s vanaf gr 6 en unaniem een vwo advies.
Hij heeft voor alles een 1+ gescoord behalve werkwoordspelling (III) waar hij wel een stijgende lijn laat zien. (Hij heeft veel moeite met de methode Staal) .
Volgend schooljaar krijgt hij “vierkant voor wiskunde” als extra werk en er gaat wat meer ingezet worden op werkstukken maken, leren plannen etc om zo goed beslagen ten ijs te komen richting het VO.
Daarnaast zitten we te denken aan het oppakken van een extra vreemde taal binnen schooltijd, waarschijnlijk Duits.
Morgen in ieder geval de laatste methodetoets voor Engels en vrijdag zijn rapport.
Helaas hebben ze nog geen geschikte leerkracht gevonden voor gr 8, dus mogelijk moet de directeur tijdelijk les gaan geven.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 13:25 
Volwassene

Hier inmiddels de eerste officiële vakantieweek, hoewel ze een week eerder al vrij was vanaf dinsdagmiddag. Nog wel even een hectische en emotionele laatste week gehad. N zit met twee andere meisjes in groep 7 van een 6, 7, 8 combi. In de voorlaatste week vertelde één van de meisjes dat de deze vakantie gaat verhuizen en van school gaat. Die avond belde de moeder van het tweede meisje dat zij n.a.v. het vertrek van het andere meisje terug wilde naar de oude school. De meiden trokken op school al jaren vooral op met de huidige groep 8 en hadden geen klik met de jongens in groep 7. Uiteindelijk hebben we besloten om te gaan praten met de oude school van N waar zij heeft gezeten tot halverwege groep 3 wat er mogelijk was. Na ons vertrek destijds is er veel veranderd en is er veel meer aandacht gekomen voor kinderen die niet voldoende hebben aan het reguliere aanbod. Op vrijdag in die week heeft ze nog een dag meegedraaid op haar oude school. Ze is daar heel warm ontvangen en bleek er nog heel wat kinderen te kennen. In het weekend besloten dat ze overstapt, op maandag verteld op de huidige school (was niet echt meer een verrassing, leerkracht had ons geïnformeerd over vertrek van aantal kinderen en wij hebben openlijk ons dilemma besproken) en op dinsdag afscheid genomen. Het moet nu allemaal nog wat bezinken en praktisch moeten er ook nog een aantal zaken worden opgelost, maar daar hebben we deze vakantie voldoende tijd voor. Juf van groep 7 gaat haar voorlopige advies uitgebreid motiveren zodat dit gebruikt kan worden voor het definitieve advies in groep 8.

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2