Het is nu 20 jun 2018, 03:08

Pagina 20 van 20 [ 392 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 08:39 
Volwassene

mamLI, dat vind ik nou echt een leuk bericht om te lezen. Ik kan er niets anders van maken. :) Al jullie harde werk begint zijn vruchten af te werpen en aan dat soort berichten heeft het forum ook veel behoefte denk ik zo. Het geeft hoop. :)

Wij zijn ook van plan om volgend jaar al wat VO scholen te bezoeken. Even de sfeer proeven, kijken hoe oudste reageert, waar zij zich het meest comfortabel voelt. Zelf ben ik ook erg benieuwd.

Oudste kwam van de week trouwens thuis met de mededeling dat ze avi-uit is. Ondanks dat ze thuis alleen maar stripjes en B boeken leest. Wat volgens de meester niet goed was. Dus. Eat that, meester. 8) Ik ben blij dat ik oudste niet gedwongen heb om andere boeken te lezen.
Verder hebben we groen licht om te gaan proefdraaien in een externe plusklas volgend schooljaar. Oudste is erg enthousiast en nieuwsgierig naar de vakken daar. En ik ben dat ook. Vooral naar wat ze zal gaan leren als ze daar eenmaal zit.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 16:20 
Volwassene

Goed nieuws Mamli!! fijn dat ze zich duidelijk prettig voelt!

dee mooi dat dat proefdraaien ook op gang komt.

hier nog geen resultaten gehoord, zal nog wel even duren.

Goede verhalen!! leuk!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 20:43 
Volwassene

Net even bijgelezen. Fijn van de externe plusklas voor oudste van Dee en goed nieuws bij MamLi. Mooi dat het werkt.
Sterkte voor Dina. Jammer dat het met evt nieuwe school toch niet goed was. Zo blijft het een zoektocht.

Ons menneke heeft een prachtige boekendoos gemaakt met een heel ander ontwerp dan de rest van de klas en ook woordgrapjes in de voorwerpen die hij er in gedaan had. Dan merk je echt dat hij anders denkt. Doos was ruim van te voren af dus ook tijd om te oefenen. Hij was zelf ook trots.

Volgende week hebben we een evaluatiefesprek met de HB begeleider die 1 keer per week met hem werkt. Zij verwacht dan meer inzicht te hebben in zijn leerbehoefte. Deze juf kan er dan nog iets mee doen en het meenemen naar de leerkrachten van volgend jaar. Dat is mooi. Ondersteuningsteaject loopt volgend jaar ook nog door. Daar ben ik blij mee. Ben benieuwd wat zij ons gaat vertellen. Hij vindt het in ieder geval nog steeds leuk om met haar te werken.

Anne72

BerichtGeplaatst: 16 jun 2018, 21:27 
Volwassene

De nieuwe school is definitief geen optie. We zoeken door en voorzichtig probeer ik me ook open te stellen voor blijven.
De HB-coach denkt dat het vertrouwen van zoonlief teveel geschaad is. Maar hij komt bij een fijne juf, 5 dagen dezelfde, in een stabiele klas. De groepsindeling kon voor hem niet gunstiger.
Complicerend is dat ik dat helaas niet kan zeggen over hoe dochterlief geplaatst gaat worden in groep 4.
Verder zoeken ligt even stil tot ik zelf weer kan nadenken (ziek en zit erdoor) en de vader van mijn kinderen op de "shortlist" aan scholen gereageerd heeft.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 16:45 
Volwassene

Ik ben ook heel benieuwd naar de cito-resultaten! Morgen krijgen we het rapport.
Dee85 schreef:
Het werkstuk is af!
*ik herhaal*
Het werkstuk is AF!
:banan: [pompon]
En ze heeft zelfs haar vader en moeder bedankt in het slot. :mrgreen:

beetje late reactie maar: HOERA!!!

Ik ben wel benieuwd wat de eisen waren voor het werkstuk. heb de indruk dat het een stuk meer was dan bij ons, maar misschien vergis ik me daarin :P . Toen J haar werkstuk maakte, bleek dat het al veel eerder goed was dan ik dacht :lol: .
J wilde een tweede werkstuk of spreekbeurt doen, maar dat heeft ze nu inmiddels afgeblazen. Ik vind dat wel prima. Het is de laatste tijd ook veel te mooi weer om binnen te zitten.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 17:15 
Volwassene

Nog even verder teruggelezen.
@Dina heel veel sterkte. Klinkt als veel op je bord nu. Fijn dat je zoon iig bij een fijne juf komt. Stabiliteit is ook belangrijk.
Zorg goed voor jezelf!

@Anne72, wat is dat, een boekendoos? klinkt als een heel leuk project :)

@MamLI, klinkt goed zeg. Wat fijn omzo'n ontwikkeling te zien.

@Elora, wat mooi dat jullie zo gericht werken aan bepaalde vaardigheden. Ik zou dat ook graag doen met J. Ik herken e.e.a. in haar waar ik zelf nog steeds (zucht) mee worstel af en toe. Heb het idee dat ik er ook nog wel wat van op kan steken indirect :lol: . Hoe zijn jullie aan die plusklas gekomen? Hoe weet je dat je een goeie te pakken hebt?

@Dee je verhaal doet me denken aan het gedoe bij mijn dochter in de klas. 'Meidenvenijn' schijnt dat te heten. J zat /zit ook in zo'n groepje met gedoe. Op zich lieve meiden, maar nu gaat het dan toch mis. Uitsluiten, nare opmerkingen...
Juf van J vertelde dat dat zo eind groep 6 de kop op begint te steken, en in 7-8 met de prepuberteit nog wat erger kan worden. In groep 7-8 besteden ze daar veel aandacht aan, dan ook vooral gericht op social media. Juf heeft gezegd dat ze idd ook gezien had dat er in het groepje van J 'gedoe' was, en dat ze hen mee laat doen met een soort groepstraject met de ib-er, dat is opgestart voor een ander 'meidenvenijnclubje' in J's klas.
De meiden in J's klas zijn natuurlijk allemaal 1-2 jaar ouder, J heeft er nog niet zo'n antwoord op (tranen zitten snel hoog). En ze moet zelf ook nog leren wat háár aandeel in het geheel is :? . Laatst kwam ze met een verhaal over uitsluiten, later kwam ik er later achter wat er daarvoor was gebeurd: J wil graag controle houden op alles... en dat pikken de andere meiden niet (meer). Dus tja... werk aan de winkel.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 07:40 
Volwassene

Anne72, dat klinkt allemaal heel fijn bij jullie op school. Het zou inderdaad fijn zijn als je nog wat extra informatie mee kunt nemen in de overdracht voor volgend jaar. Mooi ook van de schoenendoos; op zijn eigen manier en ook ruim op tijd ermee begonnen zodat het op tijd af is.

Dina, veel sterkte. Jammer dat de nieuwe school definitief van de baan is, maar een goede leerkracht volgend jaar op de huidige school en een stabiele klas klinken best oke. Hopelijk voor je dochter hetzelfde. Ik duim voor jullie. Ik hoop dat je ook snel meer weet over de shortlist.

Yolalala, voor het werkstuk hadden ze alle 'eisen' op een A4'tje gezet. En dan nog een ander A4'tje met alle tips en een stappenplan met planning. Het was dus niet bepaald dat oudste in het diepe werd gegooid, al ervaart ze dat misschien wel zelf zo. Ze moest in ieder geval een inleiding (welk onderwerp heb je gekozen en waarom, hoe zit je werkstuk in elkaar?), 5 hoofdstukken met subonderwerpen, een slot (hoe vond je het om te maken, waar ben je trots op, wat kan de volgende keer beter en wie wil je bedanken?) en een bronvermelding hebben. Elk stukje ongeveer 1-1,5 A4 lang (geen eisen m.b.t. lettergrootte, dat vond ik dan weer verwarrend voor oudste dus we hebben er zelf eentje gekozen). Er moest paginanummering bij en ze stimuleerden de kinderen om niet alleen websites te gebruiken, maar ook vooral boeken.
De beoordeling op papier bestaat uit feedback van de leerkracht. Er worden vooral veel goede punten benoemd en enkele punten waar ze de volgende keer meer aandacht aan moet besteden. Er wordt geen cijfer gegeven en daar ben ik zelf wel blij om.

En wat betreft het meidenvenijn bij oudste in de klas: vorig jaar in groep 5 was het al erg aanwezig. Ik ben blij dat school het ziet en er wat aan gaat doen. Ik blijf ondertussen contact houden met school als ik het idee heb dat er iets gebeurd is dat in mijn ogen niet kan. Ik vraag me alleen wel af of een sova training voor alle meiden werkelijk gaat helpen - ik denk dat er meer nodig is. Dat er in ieder geval geregeld aandacht is voor sociale regels en dat ze als groep worden aangesproken als er een kind is dat steeds gepest of buitengesloten wordt.
Ik denk dat oudste ook nog veel te leren heeft over haar eigen gedrag. Ze laat heel gemakkelijk over zich heen lopen en laat vaak het belang van de ander voor dat van haar gaan. Zo is ze weleens boos dat zij geen speelafspraak heeft en haar zusje wel. Maar als ik daar dan op doorvraag, blijkt ze te lang te hebben gewacht met iemand vragen, waardoor die al afspraken hebben. Ze zou niet gelijk 's ochtends al op iemand afstappen om te vragen of diegene 's middags met haar wil afspreken.
Ze werd onlangs op het plein gevraagd door een paar meiden uit de andere groep 6 of ze mee wilde spelen, maar ze zei toch nee. Ze wilde wel, maar ze was heel erg bang voor een afwijzing van haar eigen klasgenoten (overloper, jij speelt met die anderen) of dat er alsnog een klasgenoot kwam zeggen dat ze niet mocht meedoen met de meiden uit de andere klas. Het zit dus best diep. Ze is heel erg onzeker en heel erg bang voor afwijzing (want dat heeft ze vaak gevoeld bij leeftijdsgenoten).
Ik vind het lastig. Ik heb heel erg met haar te doen, maar ik wil haar ook geen slachtoffer maken maar juist versterken. Dus ik bespreek wel met haar wat ze de volgende keer anders zou kunnen doen. Maar tegelijkertijd heb ik mijn buik echt vol van het gedrag daar in de klas en kan ik er, ondanks dat ik me besef dat het voor geen enkel kind fijn is, steeds minder begrip voor opbrengen.

Overigens gaat ze voor de externe plusklas volgend schooljaar proefdraaien en dit jaar nog een keertje kijken op een open avond. Ze heeft er veel zin in!

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 13:51 
Volwassene

Dee85 schreef:
Yolalala, voor het werkstuk hadden ze alle 'eisen' op een A4'tje gezet. En dan nog een ander A4'tje met alle tips en een stappenplan met planning. Het was dus niet bepaald dat oudste in het diepe werd gegooid, al ervaart ze dat misschien wel zelf zo. Ze moest in ieder geval een inleiding (welk onderwerp heb je gekozen en waarom, hoe zit je werkstuk in elkaar?), 5 hoofdstukken met subonderwerpen, een slot (hoe vond je het om te maken, waar ben je trots op, wat kan de volgende keer beter en wie wil je bedanken?) en een bronvermelding hebben. Elk stukje ongeveer 1-1,5 A4 lang (geen eisen m.b.t. lettergrootte, dat vond ik dan weer verwarrend voor oudste dus we hebben er zelf eentje gekozen). Er moest paginanummering bij en ze stimuleerden de kinderen om niet alleen websites te gebruiken, maar ook vooral boeken.
De beoordeling op papier bestaat uit feedback van de leerkracht. Er worden vooral veel goede punten benoemd en enkele punten waar ze de volgende keer meer aandacht aan moet besteden. Er wordt geen cijfer gegeven en daar ben ik zelf wel blij om.

Zo, dat is best een pittig werkstuk hoor, vind ik, zeker voor groep 6! Bij ons was het in ieder geval een stuk soepeler en simpeler. een hoofdvraag, een paar deelvragen en elke deelvraag 1 pagina, met plaatjes. geen conclusie, geen bronnen, geen inleiding, geen slot. wel een voorblad en een inhoudsopgave. En ze vond het al lastig om die deelvragen uit elkaar te houden. Ze snapte volgens mij ook niet helemaal wat er de bedoeling van was: dat je met je deelvragen antwoord kunt geven op je hoofdvraag, dat je dus echt een onderzoekje doet naar iets wat je nog niet weet en graag zou willen weten. Ik heb overigens wel aangedrongen op het weergeven van de bronnen (1 website en een boek). Dat vind ik zo belangrijk in deze tijd van 'wat is waar' en 'jouw conclusie op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek is ook maar een mening'...
In eerste instantie vond ik de eisen bij ons maar 'flimsy'. Maar ik merkte gaandeweg dat het voor een 8-jarige toch best heel ingewikkeld was om zo'n structuur en het waarom te begrijpen. Je moet dan wat meer begrijpen van het bredere kader van onderzoek.
Ik vind het overigens wel heel goed dat ze het zo uitgebreid doen als bij jullie, maar zou dat toch nog wat eerder verwachten in een laatste werkstuk in een opbouw (dus in groep 8). jouw dochter zit niet op een hb school toch? hoe hebben de andere kinderen het gedaan, heb je daar wat van meegekregen?
qua feedback: bij ons mocht de groep alleen aangeven of ze het 'voldoende' of 'goed' vonden, en mondeling feedback geven met juf erbij. De juf gaf dan nog wat meer feedback, maar j vond dat erg moeilijk om te 'ontvangen'. Ze wilde het er niet meer over hebben.
Dus ik vraag me wel af of ze er wat van geleerd heeft :?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 15:40 
Volwassene

Nee, mijn dochter zit op een reguliere school. Ik spreek weinig ouders dus ik weet niet hoe de anderen het hebben gedaan. Van 1 meisje wist ik dit dat ze al heel vlot klaar was. Toen moest oudste nog beginnen.
Ik vind het ook best pittig voor een groep 6. Ik heb het idee dat er soms dingen gevraagd worden waar de hersenen van een 9 jarigr nog niet aan toe zijn. Dan bedoel ik vooral allerlei metacognitieve functies. Oudste is nooit versneld (wel een herfstleerling) en met dit soort opdrachten en vaardigheden zie ik haar dat ook niet snel doen. Cognitief gaat ze snel maar in andere opzichten is ze dan weer echt haar kalenderleeftijd. Zoals bij een werkstuk. ;)

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 16:14 
Volwassene

Ik herken de 'werkstukaanpak en -eisen' bij jullie op school, Dee85, hier was het precies hetzelfde. En hier heeft het ook heel wat strijd gekost. Er zou ook nog een spreekbeurt over het werkstuk komen, maar door allerlei gedoe is dat nog niet gebeurd en ik verwacht het nu gezien de korte periode tot de zomervakantie ook niet meer. Geen idee dus hoe dat hier gaat. Met boekbesprekingen is dat ook behoorlijk gestructureerd (in aanbod, de uitvoering is tot nog toe 'zoek het zelf maar uit'). Feedback van medeleerlingen gebeurt hier mondeling in de klas.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 20:39 
Volwassene

Het zet me wel aan het denken, misschien kunnen ze feedback bij ons op school ook beter mondeling doen.
Ze krijgen bij ons altijd wel een stencil mee waarop staat hoe ze het moeten aanpakken. Voor boekbesprekingen moeten ze zelf intekenen en voor spreekbeurten ook. Die heeft oudste wel direct na haar werkstuk kunnen doen.

Wat ik ook gek vind: bijna het einde van het schooljaar en nu moet ze ineens twee provincies plus bijbehorende rivieren leren voor deze week?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 21:06 
Volwassene

Yolalala, ik weet dat ik een goede heb omdat mijn dochter daar steeds meer zichzelf lijkt te worden en zeer goede ontwikkelingen door maakt. Ze voelt zich er prettig, gezien en gesteund en er wordt zeeer bewust met haar om gegaan. Ook wordt ze wel echt klaar gestoomd voor de middelbare school zonder plusklas.
Geen idee of ze in nl ook daadwerkelijk goed gerankt zijn. Ze staan wel goed bekend.

Hier geen 1 werkstuk. Boekbespreking en spreekbeurt. Welke prima te doen zijn hier.
Kwa topo 1 keer in de 2 weken een toets over een provincie met wat wateren.

Pagina 20 van 20 [ 392 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20