Het is nu 11 dec 2018, 01:10

Pagina 17 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 11:06 
Volwassene

Anne72 schreef:

De stomste moeder of zoiets ben ik de afgelopen jaren niet meer genoemd. Zou ik ook niet accepteren denk ik. Heb er van begin rustig maar wel duidelijk opgehamerd dat ze alles wat ik zeg en doe stom mogen vinden maar dat ik niet wil worden uitgescholden. En daar houden ze zich inmiddels ook aan.
Al hoewel dingen hier tegenwoordig “echt werkelijk waar extreem belachelijk” worden genoemd.

Anne72
Er zit iets in, ik ga er even over nadenken. Schelden mag van mij ook niet. Is 'stomste moeder van de hele wereld' schelden? Mijn eerste gedachte is: als 'liefste moeder van de hele wereld' mag als uiting van haar opperste gevoel van liefde op dat moment, dan mag 'stomste moeder vdhw' ook als ze kwaad is. maar ik denk daar dus nog even over.
als side-note: Ik las laatst nog iets over meisjes en kwaadheid, dat ze hun felheid en boosheid al heel vroeg leren wegstoppen en beheersen en later vaak moeite hebben deze te uiten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 12:09 
Volwassene

Daar heeft oudste geen problemen mee. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 17:23 
Volwassene

@yolala Voor mij voelde dingen als jij bent de stomste moeder of jij bent stom wel als schelden. Terwijl ik wel begrip voor heb dat ze wat ik zeg of doe stom vinden. Ik merk dat ik zelf ook eeerder ik vind jou lief zeg dan jij bent lief. Ook omdat ik hen niet in die rol van lief wil stoppen. Dat raakt aan wat je zegt over boos worden en laten merken dat je ergens echt niet blij mee bent. Maar ook aan een soort mindset. Als je tegen kinderen zegt dat ze slim zijn draagt dat bij aan een fixen mindset en verhoogd het de drempel om bijv hulp te vragen. Want jij bent slim en moet het dus allemaal weten en kunnen.

Ik voel trouwens wel een verschil is tussen zeggen jij bent de allerliefste (een opsteker) en jij bent de allerstomste (een afbreker)

Anne72

Laatst bijgewerkt door Anne72 op 11 apr 2018, 21:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 17:23 
Volwassene

Dee85 schreef:
Daar heeft oudste geen problemen mee. :mrgreen:

:D

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 17:49 
Volwassene

Dat onderschrijf ik wel, ik probeer het ook altijd bij mezelf te houden door te zeggen 'ik vind' i.p.v. 'jij doet/bent/enz'. Ik vlieg daar nog weleens mee uit de bocht, zeker als de emoties hoog oplopen. Ik corrigeer ze wel altijd als ze zeggen dat iets 'is'. Dan leg ik uit dat zij dat vinden, maar dat het voor iemand anders niet zo hoeft te zijn. Ik hoop daarmee dat ze o.a. groeien in hun empathisch vermogen.
Toen de kinderen jonger waren, heb ik het e.e.a. over unconditional parenting gelezen en daar wat waardevolle dingen van meegenomen. Dit voorbeeld vind ik ook zo goed bij unconditional parenting passen.

Oudste had vandaag na drie jaar haar laatste dansles. Ze was het zat en wil graag de woensdagmiddag weer vrij houden voor speelafspraken. Ze kan hierdoor ook weer vaker afspreken met een vriendinnetje (ook HB) van school. Dat zal haar vast goed doen. Het is ook extra fijn dat we nu in een omgeving wonen waar ze veel kan buitenspelen. Nu de lange dagen en het mooie weer er weer aankomen, zal ze dat hopelijk vaak gaan doen.
Ze was verder zeer enthousiast over het onderwerp van Nieuwsbegrip vandaag: de nationale poepdag. :mrgreen: Ik zou ik niet zijn als ik daar niet een aantal dingen over te vertellen had. ;) Ik kon ze het e.e.a. uitleggen over de Bristol Stool Chart.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 11:41 
Volwassene

@anne: ik vind vs jij bent... daar hou ik me ook aan :) ik ben het ook met je eens dat dat een soort fixed mindset in de hand werkt. op andere momenten hebben ik het met hen wel over dat verschil, maar op t moment van opperste emotie houd ik mijn meiden daar niet aan, dan mogen ze eerst uitrazen. Ach ja, bij mij vroeger thuis moest zelfs emotie rationeel onderbouwd worden, dus misschien komt mijn iets andere benadering daarvan. maar zoals gezegd ik ben er nog niet helemaal over uitgedacht.

@Dee en natuurlijk ging ik dat weer even googlen :lol:

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 15:45 
Volwassene

Weer wat geleerd. ;)

Oudste vertelde dat ze nu ook alle spellinglessen op school meedoet. Ze deed er eerst maar eentje en ging dan zelfstandig aan de slag met de stof van groep 6. Daarna mocht ze ook die van groep 7 doen maar daar komt ze vaak niet aan toe.
Het technisch lezen is onlangs ook teruggezet naar 2 sterren leerstof en dus klassikaal meedoen. Het is niet zozeer de woordenschat waar ze mee strandt, maar de snelheid.
Verder hoor ik steeds 'werk was niet af' maar volgens het laatste bericht van de leerkracht enkele weken terug ging dat nog goed. Het huiswerk is nu vier weken niet ingeleverd en het werkstuk ligt al weken stil. Ik geloof dat het vrijdag moet worden ingeleverd. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt. Ik bemoei me nog altijd nergens mee, noem alleen terloops eens het huiswerk en hoe het daarmee staat. Meestal antwoordt ze dan dat ze het later doet en nu wil (buiten) spelen.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 19:28 
Volwassene

Hier ook weer wat interessante ontwikkelingen. Dochter heeft als pluswerk bij spelling nu 'Slimme taal', daar is ze erg enthousiast over. Haar boek van Kien is ze kwijt :roll: , maar gelukkig heeft ze ook Rekentijgers (vindt ze ook leuker zegt ze, dus ze heeft niet zo'n zin om haar Kienboek te gaan zoeken :lol: ). Vandaag vertelde haar juf dat ze bij rekenen en spelling alleen maar herhaling gedaan hadden, dus had ze Dochter de keuze gegeven om daaraan mee te doen of een extra pagina Rekentijgers en Slimme Taal te doen. Ze had gekozen voor dat laatste, dat vind ik positief.

Kortom: het lijkt steeds meer de goede kant op te gaan. Ze beginnen er op school begrip van en lol in te krijgen, geloof ik.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 09:49 
Volwassene

Inmiddels is dochter een week of 6 op haar nieuwe school bezig. Tot nu slechts 1 keer flauwgevallen en hoewel ze daarvan baalde, kon ze er een oorzaak voor aangeven (ineens veel geluid). Afgelopen vrijdag het eerste kinderfeestje en ze gingen naar een zwembad met een leuke groep van allerlei leeftijden (va 9 jaar). Zegt mijn dochter: "je kon precies zien wie van onze school waren, want toen er ineens hard geluid uit de boxen kwam, zaten wij allemaal met onze handen over onze oren." :lol: . Veel herkenning dus en dat vindt ze heel fijn.

Ze is inmiddels fanatiek aan het lezen en druk met Frans, naailes en de moestuin. Voor rekenen en spelling doet ze opdrachten, die mij creatief in de oren klinken ( bedenk zelf de verhaaltjes, die bij de sommen passen) en ze heeft er plezier in. Het lijkt er dus op dat onze 'out of the box' keuze goed bij haar past.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 13:44 
Volwassene

Wat voor school is dat dan, Maccupid? Je maakt me nieuwsgierig :-).

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 09:29 
Volwassene

wouw wat een goed nieuws zeg Maccupid. Hopelijk blijft het zo positief. Ook ik ben zeer benieuwd voor welke school jullie hebben gekozen.
Maar het klinkt alsof ze zich echt een stuk beter in haar vel voelt.

Rozemarijntje, wat fijn dat school er lol in krijgt. ze lijken het echt nodig te hebben om te ervaren dat ze de vaste lijnen van school mogen loslatne en dat dat de kids goed doet lijkt het wel. Hopelijk zet ook dit door!

hier gaat het met dochter steeds beter. Heel langzaam maken we progress. het is wel fijn om te zien dat we nu de goede kant op werken met haar. We komen van enorm ver en alle traumareacties komen echt nog wel naar boven, maar er zijn ook momenten dat ik echt zie dat eth goed gaat.
Zo kan ze soms weer zeggen iets leuk te vinden, voor ze er aan begint.
En gaf ze haar sport aan als een trap, met tredes richting het nationaal team.. en dat ze steeds een treden bouwt en er dan op klimt.
Dat raakt me dan ontzettend omdat het zo'n bevestiging is dat alle input langzaam iets begint op te leveren.

De juf op school doet het fantastisch met haar! haar werk is nog steeds onder niveau, maar omdat de rest zo goed gaat,heb ik dat tot nu toe maar een beetje gelaten. Dochter vertelt ook dat het onder haar niveau is, maar dat ze zich wel fijner op school voelt dan vorig jaar.
Na de meivakantie ga ik in gesprek met de juf om te kijken of we iets kunnen opschroeven.

De plusklas ben ik nog steeds super dankbaar voor. Zij zien mijn dochter echt in haar volle ik. dat is een van de weinig plekken waar ze echt haarzelf laat zien.

De individuele begeleiding op school zet weinig zoden aan de dijk. Ze zijn er weinig.. 1 keer per 3 weken ofzo en doen dan weinig wat echt wat uit maakt. Zonde vind ik zelf, maar ook dat laat ik maar even gaan.

De sport.. dat is waar het gebeurd. De meiden van het nationaal jeugdteam krijgen bij mijn dochter gedaan wat andere niet gedaan krijgen. Zij weten haar te motiveren om thuis af en toe iets te oefenen, of op een training iets te proberen wat ze moeilijk vind.

Dus hier een blije mamma, met een dochtertje die de goede kant op gaat.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 19:39 
Volwassene

Dat klinkt ook heel fijn, Elora!

Mijn dochter gaat naar x in Meppel, Rozemarijntje (en Elora).

Laatst bijgewerkt door Pompom op 21 apr 2018, 20:45, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: schoolnaam verwijderd. Ervaringen met scholen mogen uitsluitend zonder schoolnaam gedeeld worden, zie huisregels.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 20:01 
Volwassene

Zo daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat klinkt heel prettig zeg!! klinkt alsof het welzijn echt voorop staat.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 08:10 
Volwassene

Haha Rozemarijntje, hier is oudste ook weleens iets 'kwijt'...of echt kwijt. Herkenbaar dus. Slimme taal heeft leuke opdrachten. Oudste heeft dat weleens als huiswerk gemaakt in groep 4, op mijn initiatief. Helaas ging de school er toen niet serieus mee om. Ze had er een hoop van kunnen leren, ook qua executieve functies. Fijn dat alles verder goed gaat bij jullie.

Maccupid, ook goede ontwikkelingen. Wat super dat jullie zo'n passende school hebben gevonden.

Elora, echt fijn dat er iemand is die tot je dochter kan doordringen. Dat ze dus ergens de motivatie vandaan leert halen om te oefenen en door te gaan, is zo waardevol.
Dat van de individuele begeleiding die niet frequent genoeg is om echt zoden aan de dijk te zetten, herken ik van de dochter van een vriendin van me. Het is zo zonde. Met intensievere begeleiding kan je superveel winst behalen. Ik snap dat je het even laat gaan. Soms ben je er even klaar mee.

Hier vanochtend een gespannen ochtend. Alles ging goed met aankleden, 10 uurtje maken en gymkleding pakken. Maar toen ik vroeg of ze haar spullen op de trap wilde leggen om later vandaag mee naar boven te nemen, werd ze eerst heel boos en vervolgens ging ze staan huilen. Ik ben altijd aan het zeuren volgens haar. Vervolgens stormde ze boos naar buiten met jas en tas. En kon ze nog net gedag zeggen bij school - het is dat ik wachtte en gedag zei, anders was ze zo doorgelopen (net als bijna elke ochtend, trouwens).

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 14:08 
Volwassene

Dee85 schreef:
Hier vanochtend een gespannen ochtend. Alles ging goed met aankleden, 10 uurtje maken en gymkleding pakken. Maar toen ik vroeg of ze haar spullen op de trap wilde leggen om later vandaag mee naar boven te nemen, werd ze eerst heel boos en vervolgens ging ze staan huilen. Ik ben altijd aan het zeuren volgens haar. Vervolgens stormde ze boos naar buiten met jas en tas. En kon ze nog net gedag zeggen bij school - het is dat ik wachtte en gedag zei, anders was ze zo doorgelopen (net als bijna elke ochtend, trouwens).

Is al een tijdje zo, toch? Ik vraag me af of er meer aan de hand is. Dit klinkt heel erg als 'emmertje vol' , overvraagd of ondervraagd. Of denk jij dat dit de eerste tekenen van pubertijd zijn? het lijkt me zo vroeg.
Je kunt je natuurlijk niet overal tegenaan bemoeien, zij moet er zelf ook mee (leren) komen.... Maar misschien kun je wel een moment 'faciliteren' waarop dit voor haar makkelijker is. Hebben jullie ook ergens op de dag misschien een vast rustig ontspannen momentje samen?
Ik heb dit een poos geleden met mijn dochter ingesteld toen zij ook veel boze buien etc had. bij ons is het elke avond: bij t naar bed gaan kriebel ik over haar rug, soms wat gezichtsmassage. Ondertussen oefenen we tafels, spelling of moet ik haar iets vertellen over planeten, dino's oid. en soms wil ze ergens over praten. Dat begint dan met een vraag van haar, waarop ik vermoed dat er meer achter zit. op die ontspannen momenten wil ze wat meer van zichzelf laten zien.

@Maccupid: ik heb even gegoogled op 'school, hoogsensitief, meppel' en dan kom je er snel :wink: . Klinkt als een fijne school voor je kind. Wat heerlijk dat dit ook bestaat. Heb je dan ook een grote eigen bijdrage als ouder?

@Elora: wat grappig dat jouw kind Rekentijgers leuk vindt. De mijne vindt het niks.... Maar misschien komt dat ook omdat ze er niet zo in begeleid wordt.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe het nu op school gaat met J. Ze schaakt en heeft wiskunde als plus-dingen, maar verder weet ik het eigenlijk niet hoe het zit met de uitdaging.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 16:26 
Volwassene

Ik heb geen idee of het nou overvraagd of ondervraagd is.
Qua niveau schoolwerk denk ik grotendeels ondervraagd. Qua werkstuk duidelijk overvraagd.
Op het moment stel ik echt helemaal nergens eisen aan. Vraag zelfs niet eens of ze haar kamer opruimt op zaterdagochtend. Alleen of ze haar spullen mee naar boven neemt omdat we er last van hebben. Oefenen, huiswerk maken...ik heb alles al enige weken compleet losgelaten.

Op weg naar vioolles is altijd een momentje om te praten. Maar je moet t er echt uit trekken zeg maar en vaak zat zegt ze ook dat ze niet meer wil praten.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 09:54 
Volwassene

Dee85 schreef:
. Maar je moet t er echt uit trekken zeg maar en vaak zat zegt ze ook dat ze niet meer wil praten.
nee precies. Dat zegt de mijne ook. Daarom faciliteer ik alleen het rustige moment (en kriebel op haar rug) en laat het puur aan haar om iets aan te snijden als ze het wil. En als ze het niet wil is het ook goed.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 10:03 
Volwassene

Dan komt er hier dus vrijwel niks.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 10:25 
Volwassene

Dat zou goed kunnen :wink: . Misschien hoeft dat ook niet het doel te zijn? misschien kan er wel een rustige verbinding komen... waardoor zij ook zelf tot rust komt in vertrouwde nabijheid? ik moet er aan denken omdat je dochter zo gestresst reageert bij alles, alsof er aan alle kanten aan haar getrokken wordt. niet per se door jou /jullie hoor, maar iets loopt niet lekker bij haar, kan ook van binnen zijn.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik bij mijn J ook wat meer op mn handen moet gaan zitten en laten (dwz m'n mond dicht houden met goedbedoelde tips).... Ik 'wil' ook dingen voor haar... en als ik haar dingen vraag dan klinkt die 'wil' er vermoed ik toch ook veel doorheen :? waarop zij weer geirriteerd reageert. hmm zelfreflectie...

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 12:01 
Volwassene

Op zich praat ze ook wel met papa en oma (eens per week) voor het slapengaan, die brengen haar dan naar bed. Dus het is ook niet dat ik alles naar me toetrek. En dan vertelt ze wel over dingen die haar bezig houden. Ik laat dat ook bewust zo sinds ze bij mij zo snel geïrriteerd raakt. Tegelijkertijd vind ik het ook weleens oneerlijk dat ik altijd alle ellende over me heen krijg van haar, omdat ik thuis de enige ben die haar aanspreekt op verantwoordelijkheden. Papa heeft het afgelopen half jaar ontzettend veel gewerkt - gaat nu, mede door de situatie thuis, weer verandering in komen. Het was maar tijdelijk.
Probeer haar ook wat meer zelfstandigheid te geven. Gister zou ze van een vriendin alleen naar huis terug fietsen. Best even slikken, maar ik had gevraagd of de ouders van dat meisje even een appje wilden sturen als oudste vertrok. Uiteindelijk hadden de ouders er zelf niet zo een fijn gevoel bij en werd ze toch gebracht...(overigens had ik dit niet gedaan als ik niet had gezien dat ze bij verkeerslichten netjes stopt en goed uitkijkt bij het oversteken. Tegenwoordig fietst ze mij en middelste ver vooruit op weg naar school, dus dan kan ik dat goed zien.)

Ik deel die goedbedoelde tips niet meer omdat ik net als jij zie dat dit ook irritatie opwekt. Misschien heeft ze gewoon de ruimte nodig om zelf dingen te ontdekken. En dat eigenwijze gedrag zou ze dan ook niet van een vreemde hebben. Ik kan er ook slecht tegen als iemand me zegt hoe en wanneer ik iets moet doen. Ik moet denk ik voor mezelf beter de grenzen bewaken, want ze stapt er vaak overheen met haar gedrag.

Ze heeft overigens wel heel goed voor ogen wat ze wil na de basisschool. Gymnasium, tweetalig, met grieks en/of latijn en veel scheikunde. Daar ben ik wel op in gehaakt qua werken om dat doel te bereiken. En dat ik zelf ook denk dat dit voor haar heel leuk en zinvol kan zijn. Ze wilde ook weten of er scholen waren speciaal voor hb kinderen. Ze heeft heel erg behoefte aan peers. Ze gaf in dat gesprek ook aan dat soms gewoon echt niet snapt waarom klasgenoten zo kinderachtig doen. Nu ik dit zo typ, bedenk ik me dat het aanpassen misschien heel veel energie kost en dat het 'm daar deels in zit qua druk ervaren.

Pagina 17 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Volgende