Het is nu 13 dec 2018, 16:31

Pagina 14 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 16:52 
Volwassene

Ik hoop met je mee Elora, mooie ontwikkelingen.

Ik heb voor oudste een afspraak gemaakt bij de kinderfysio. Ze beweegt namelijk erg houterig en is onhandig. Tegelijkertijd heel soepel in de gewrichten. Het leek me fijn om hier eens goed naar te laten kijken. Het heeft wat lang geduurd omdat ik vond dat er in de periodes hiervoor genoeg met haar gedaan werd in de vorm van therapie/begeleiding/schoolondersteuning. Ik vond het een beetje teveel worden. Nu is dus het juiste moment voor fysio. Denk ik. Oudste is ook erg gefrustreerd als iets fout gaat, bijvoorbeeld dat ze haar fiets uit het fietsenrek wil halen en dan omvalt met de fiets bovenop haar omdat ze haar evenwicht niet kon houden. Op andere momenten lijkt ze zich nergens van bewust, bijvoorbeeld als ze tikkertje speelt met haar 2 jaar jongere zus en diens vriendinnetje. Ze wordt er dan zo uitgerend door middelste e.a.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 13:25 
Volwassene

Ik kom ook weer even langs, goed om hier veel positieve verhalen te horen.

Met mijn groep 6’er gaat het op school goed. Haar rapport was fantastisch goed en er zijn veel aanwijzingen dat ze haar fixed mindset (hét grote probleem van de afgelopen jaren) aan het bijstellen is. Zowel thuis als op school zijn we daar gericht mee aan de slag geweest (en nog steeds). Ook in haar hobby’s (sport en instrument) valt het kwartje dat je ook kunt leren door fouten te maken, sterker nog dat je stil blijft staan als je geen fouten durft te maken.

Wel is ze ontzettend moe de laatste maanden. Althans, klaagt over moeheid en zich ‘niet lekker voelen’, erg vaag allemaal. Volgende week gaan we er maar weer eens mee naar de huisarts. Misschien is ze gewoon toe aan de lente.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 08:23 
Volwassene

Fijn om te lezen dat het met zoveel kinderen (redelijk) goed gaat!

Hier gaat hebt helaas niet geweldig...

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 21:38 
Volwassene

Nieke schreef:
Fijn om te lezen dat het met zoveel kinderen (redelijk) goed gaat!

Hier gaat hebt helaas niet geweldig...

Wat is er gebeurd, Nieke?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 10:45 
Volwassene

yolalala schreef:
Wat is er gebeurd, Nieke?

Op zich niet iets specifieks/concreets, maar ze komt vrijwel dagelijks uit school met de mededeling dat ze 'morgen niet meer naar school gaat' (ze gaat vervolgens de volgende ochtend tot nog toe nog wel). Ze is veel boos en verdrietig, mist de aansluiting in de klas, gaat thuis totaal haar eigen gang, enz. Vorige week hebben ze hun rapport gehad, dat was op taal na ook niet geweldig, aan de beoordelingen voor het gedragsdeel is ook te zien dat het minder gaat of de meester interpreteert dingen anders dan de juf hiervoor, dat kan natuurlijk ook heel goed (hij kent haar tenslotte pas twee maanden), maar de juf waarvan ze extra begeleiding krijgt voor spelling had het ook al aangegeven. In het algemeen gaat het dus gewoon niet echt goed... Ik vind het vooral rot dat ze zich zo onbegrepen voelt en zo boos en verdrietig is ed.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 12:23 
Volwassene

oh dat klinkt inderdaad niet goed. Tijd voor een gesprek op school? Als het zo naar beneden keldert dan gaat er zeker iets mis. Kan ze zelf aangeven wat er aan de hand is?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 14:18 
Volwassene

Nieke, wat verdrietig allemaal. :cry: Kun je zoals Yolalala al zegt binnenkort in gesprek met school?

Wij hebben vandaag een ontwikkelgesprek op school. Oudste kreeg taalwerk van groep 7 omdat ze dat graag wilde. Ik was er zelf niet zo happig op om te versnellen in de stof en dan verder niks. Blijkt nu dat ze het mag maken als ze alle klassikale instructie mee heeft gedaan en al het reguliere taalwerk af heeft. *zucht* Rekenen vindt ze wel goed zo qua uitdaging, maar qua taal blijft het toch zoeken. Lastig als je kind op het ene gebied nog veel sneller gaat dan op het andere gebied.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 19:36 
Volwassene

oh wat jammer nieke, dat klinkt inderdaad alsof je dochter wat support nodig heeft momenteel!

Dee, juist op taal zijn er zo vele leuke creatieve leuke mogelijkheden! Lastig dat het zoeken blijft.
Wel fijn dat jullie zelfs ruimte voelen voor de fysio nu, dat is wel een teken van echt rustiger vaarwater.
Ik herken wel heel erg dat je op een gegeven moment aan van alles moet werken en dat er gewoon geen ruimte is.

Hier ook eigenlijk fysio nodig voor haar spieren in haar benen, (tenen lopen van spanning) ze zijn goed ontwikkeld, maar staan gedraaid. (ze kan dus goed hakken lopen later)
Eigenlijk nog meer logopedie nodig voor een beetje slissen,

tja je kan aan de gang blijven.

Fysio pakken we nu zelf op met haar sport, na wat uitleg enzo van de fysiotherapeut. die was het er ook mee eens, omdat in haar sport dit veel naar voren komt. De trainer helpt mee! hoe mooi is dat.
Logopedie is even op pauze, vond de logopediste ook verstandig. eerst even gevoel van jeeeeej ik ehb iets behaald, ipv meteen door naar het volgende.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 09:35 
Volwassene

Elora, ja, inderdaad, op taalgebied is er veel te doen. Er was nog een afspraak tussen oudste en de verrijkingsjuf om de taalverrijking uitdagender te maken. Die afspraak is nog niet geweest en ik denk dat ik even ga mailen daarover.
Het is zeker fijn dat we nu de ruimte voelen voor fysio. Inderdaad een teken dat we in rustiger vaarwater zitten. En precies wat je zegt: even genieten van de dingen die behaald zijn.
Overigens vond oudste zelf het best gek dat ze naar fysio moest - dat heb ik haar uitgelegd. Dat hij of zij oudste kan helpen om minder onhandige dingen te doen, daarbij een recent voorbeeld genoemd van omvallen met haar fiets bovenop zichzelf. En toen kon ze het wel plaatsen. Ik kan me zo voorstellen dat een kind erg onzeker kan worden van een grove motoriek die niet altijd lekker meewerkt, maar oudste beleeft heel veel plezier aan sport en benoemde gisteren nog dat gym 1 van haar lievelingsvakken is. Hopelijk blijft dat zo en wordt dat plezier in sport ook alleen maar groter als ze eventueel een behandeling van de fysio krijgt.

Gisteren een positief gesprek gehad op school. Het gaat goed met oudste. Het viel me wel weer op hoe weinig oogcontact ze maakt tijdens een gesprek. Ik veel oogcontact zelf altijd een beetje vermoeiend en ik kan me dan ook minder goed concentreren op wat iemand zegt. Dus misschien heeft oudste dat ook. Ik wilde het nog hebben over het taalwerk van groep 7, maar kreeg daar niet echt de kans voor. Ik werd twee keer onderbroken en toen liet ik het maar voor wat het was. Eigenlijk vind ik taalwerk van een klas hoger zonder instructie en verder plan ook niet zo verstandig, dus ik hoop dat de verrijkingsjuf wat plannen met haar maakt.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 09:20 
Volwassene

Rapportgesprek stond al gepland deze week, dus daarin aangegeven. En vanmorgen weer, omdat ze weigerde naar school te gaan. Uiteindelijk is ze wel weer gegaan. Ze gaat in de pauze, als het goed is, met de meester praten. En ik ben langs de meester en de intern begeleider gelopen. School is er ook mee bezig, want het probleem is groter dan enkel dochterlief (of eigenlijk: zij is het probleem niet, zeg maar, al maakt ze natuurlijk onderdeel uit van de klas en reageert ze natuurlijk op een bepaalde manier op dingen ed). Hopelijk verloopt vandaag enigszins rustig...

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 09:19 
Volwassene

Hoe is het gesprekje met de meester verlopen, Nieke?

Gisteren ging het goed bij de fysio. Oudste wist eerst niet goed te vertellen waarom ze er was, maar na afloop begreep ze het beter. De fysio heeft eerst gekeken naar de flexibiliteit van de gewrichten. Die zijn behoorlijk mobiel. Vooral de rug, ellebogen, polsen en iets minder de knieën. Hypermobiel is het net niet te noemen, maar het kan wel verklaren waarom haar motoriek zo houterig is - simpelweg omdat ze meer moeite moet doen om alles aan te spannen en bij elkaar te houden bij zulke soepele gewrichten. Volgende week worden er nog wat motorische testjes gedaan en ze heeft een oefening mee om haar romp stabieler te maken (ze kukelt gemakkelijk om).

Ze heeft gisteren ook na slechts eenmaal vragen drie kwartier aan haar werkstuk gezeten. Een superinzet!

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 10:13 
Volwassene

Pff en gisteren was het weer helemaal mis met het werkstuk. Grote mond, drama en uitstellen. Terwijl ik echt heel duidelijk in de communicatie ben geweest. Zo van: jij krijgt de ruimte voor jouw plan en als dat niet werkt, dan doen we het op mijn manier. En het doel blijft dat jij je aan de planning houdt en daardoor je werkstuk op tijd inlevert.
Ik heb een Nederlandse samenvatting gelezen van Great minds, poor grades en dat was echt een eye opener. Ik wil nu graag het boek gaan lezen. Ik merk aan mezelf dat geduld kweken mijn belangrijkste leerpunt is. Dit soort situaties eindigen niet zelden in een welles nietes discussie waarbij er of een deur wordt dichtgegooid of iemand zijn stem begint te verheffen. :roll:

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 17:59 
Volwassene

@dee85 ik begrijp dat je het belangrijk vindt dat het werkstuk op tijd af is. Alleen krijg ik uit je stukje het beeld dat jullie de uiterste op zoeken. Of ze doet het op haar manier of jij zegt hoe ze het moet doen. Als dat beeld klopt dan creeer je een tegenstelling die niet maakt dat zij eenvoudig om hulp vraagt. Dat is dan bijna gezichtsverlies. Je komt dichter bij elkaar als je haar vraagt wat ze van jou nodig heeft om het op haar manier te kunnen doen. Dat maakt het ook eenvoudiger om toenadering te zoeken tot elkaar. Bovendien is het uiteindelijk haar verantwoordelijkheid om het werkstuk op tijd af te hebben. Lukt dat niet dan neem ik aan dat ze daar op school wel wat van zeggen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 19:44 
Volwassene

Dee, het feit dat ze het de eerste keer na 1 keer vragen ging doen betekent wel een groei!! er zijn dus gedachten die er voor zorgen dat ze het niet doet.

Anne's idee is inderdaad wel een goeie. Nog nooit zo naar gekeken, maar kan me wel voorstellen dat dat op kan gaan.

Misschien eens op eeen rijtje zetten wat er voor zorgt dat ze aan het werk gaat en wat allemaal redenen zijn om niet aan het werk te gaan?
(bijv geen zin, andere leuke dingen, moeilijk, niet weten hoe verder moeten, etc)
Daarna wat voor gevoel ze er bij zou hebben als ze het product volgens plan op tijd aflevert.. en hoe ze zich zou voelen als het niet op tijd af is of als het niet wordt zoals zij wil.?

en idd kijken wat ze van jou nodig heeft daarna.

Leren, leren met reflecto heeft hele leuke kaartjes. die zijn op internet te downloaden, ik denk dat ik ze ook nog wel naar je kan mailen als je interesse hebt. (moet ik even kijken of ik ze nog heb)
Daarop staan hulpmannetjes die allemaal de gedachten in je hoofd kunnen voorstellen. Dus alles wat je tegen jezelf zegt om door te zetten of jezelf te motiveren om iets even nog een keer na te kijken etc. of ook de zwarte gedachtes als ik loop vast, het lukt toch niet, etc. Het zijn 16 kaartjes ofzo in totaal.
Deze heb ik met mijn dochter wel eens gebruikt. ze zijn best effectief (al vind ze ze niet leuk omdat ze in haar hoofd bij school horen)
Het boek had ik ooit ook, maar als je een beetje verdiept hebt in leren etc, kan je de kaartjes ook heel goed gebruiken zonder het boek aan te schaffen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 21:56 
Volwassene

Uiteraard hebben we het wel over welke hulp ze van ons kan krijgen en die krijgt ze ook. Jouw manier of mijn manier staat bijna letterlijk in dat boek Bright minds, poor grades. Zij stelt uit tot het allerlaatste moment en dan werkt ze op zondagavond tor half 10 door en dat is veel te laat. Ze stelt gewoon net zolang uit totdat ik zeg 'werkstuk' en dan gaat ze maar echt geen seconde eerder. En zo is dat met alles. Huiswerk loslaten al geprobeerd en datln levert ze gewoon niks in maar wel een goedje op haar rapport voor huiswerk?
En nee, er komt niet echt een reactie van school. Bij huiswerk niet en kinderen leveren ook een werkstuk later in. Dus als het niet op tijd af is dan voelt zij de verantwoordelijkheid ook gewoon niet. Net alsof het niet boeit. En daar zit precies mijn irritatie, hoe pedagogisch onverantwoord ook.
Helaas is de bom hier vanavond gebarsten en kwam al mijn irritatie eruit toen ze voor de zoveelste keer brutaal stond te doen en niet wilde oefenen voor viool. Haar vader heeft daarna met hasr gepraat en er bleek weer van alles op school te spelen. Buitrnsluiten, pesterijen door jongens. Ijs in haar capuchon gooien etc. Dat doen jongens daar bij veel meiden dus ze voelt zich niet veilig daardoor zegt ze. Kortom er speelt een ander/groter probleem en dat is iets voor morgen. Ik heb vandaag mijn portie wel gehad. Ik ben er even helemaal klaar mee en moet afkoelen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 22:21 
Volwassene

Tja als het school ook niet uit maakt of ze wel of niets iets inlevert of dat wel of niet op tijd doet is het toch ook logisch dat het haar niet uit maakt. Blijkbaar wordt er geen waarde aan gehecht op school. Dat is dan ook knap frustrerend maar niet de schuld van je dochter.

Je zegt dat de keuze jouw manier of mij. Manier uit een boek komt dat je nog niet hebt gelezen. Het doet me denken aan een hb school waar wij zijn gaan kijken: zij hadden het constant over de strijd die zij met ons menneke aan zouden gaan. Zo totaal niet mijn beeld van hoe onderwijs Ou moeten gaan. Wij hebben nu wegens twee studiedagen een extra langweekend en hebben een huisje gehuurd. Heerlijk samen wandelen en dan zoek ik naar haakjes om zij. Leren bespreekbaar te maken. Om zijn inzicht in wat wel en niet voor hem werkt en hoe zijn hersens functioneren. Geeft weer voeding aan heel wat huiswerk e. Leersessies. Ook bij ons gaat het niet altijd over rozen. Maar de oplossing jouw manier en anders de mijne daar zie ik geen heil in. Ook al staat het in een boek.

Wel akelig dat ze zoveel op haar bordje krijgt waar ze moeilijk mee om kan gaan. Klinkt ook een beetje alsof ze al richting puberteit gaat. Zou dat kunnen denk je?

Anne72

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 22:35 
Volwassene

Dat zou zomaar kunnen, dat heb ik al vaker gedacht bij haar (ook lichamelijk).
Rationeel begrijp ik je post maar gevoelsmatig kan ik er even helemaal niets mee. Ik ben aan het zwemmen, aan het vechten ook tegen mezelf want waar zit dat verdomde knopje om het probleem op te lossen? Ik leg de lat misschien hoog, ik reageer misschien intens maar daarin zijn oudste en ik ook elkaars spiegel.
Ik heb trouwens de samenvatting gelezen met een uitgebreid voorbeeld bij wat ik zojuist schreef. Misschien moet je het zelf gelezen hebben om er heil in te zien. Het is niet zo autoritair bedoeld als ik schreef. Integendeel juist, het boek zegt ook dat uet de oplossing niet is.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 22:42 
Volwassene

Toevallig, deze discussie. Ik realiseerde me juist vandaag dat het bij onze dochter vergelijkbaar werkt. Voelt ze zich op school niet fijn/veilig, dan worden veel dingen thuis ook lastiger: motiveren voor huiswerk maken of typles oefenen, maar ook simpele dingen als licht uitdoen en wc doortrekken. Ging heel lang goed, maar nu vergeet ze het weer voortdurend. Er is in dat koppie gewoon geen ruimte voor op dit moment, lijkt het...
Donderdag hebben we weer een gesprek op school. Hopelijk kunnen we dan weer wat meer rust voor haar creëren.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2018, 07:35 
Volwassene

Dan lijken ze inderdaad wel op elkaar in dat opzicht. Ik ga maar z.s.m. een gesprek met de leerkracht plannen. Wie weet verklaart het ook de lichte daling van cijfers op Cito. En zo zijn er wel meer dingen waarbij we de link kunnen leggen met wat zij verteld heeft.

Edit:
Update: de leerkracht is met oudste en de vermeende buitensluiters in gesprek geweest en oudste blijkt helemaal niet te worden buitengesloten. Ook andere leerkrachten is dat niet opgevallen. Op school heeft ze geen moeite met haar werk of het afmaken van taken. Ik vind het bijzonder dat we thuis zo een ander geluid horen. Het verdriet om de situatie van gisteravond zal ook een rol spelen, maar een kind zegt niet voor niets 'waarom heb ik het gevoel dat ik de enige ben die gepest en buitengesloten wordt?' Misschien is het een gevoel van anders zijn binnenin haar, dat intuïtief heel goed aanvoelen en er geen kant mee op kunnen. Dat gevoel had ze al heel jong en ze heeft het altijd moeilijk gevonden om haar plekje in een groep te vinden. Wat dat betreft heb ik zeer te doen met haar (en ik herken het ook deels van mezelf).
De leerkracht vroeg of er thuis iets dwarszat of dat ze misschien moeite had met het vioolspelen of dat we teveel van haar verwachten. Dat voelt een beetje alsof het weer wordt teruggeworpen in mijn schoot. Ik heb al meermaals gehoord dat ik of te hoge verwachtingen heb of te bezorgd ben, dus wat ik hier op moet antwoorden, weet ik oprecht niet. Ik weet het gewoon niet. Ik maak ongetwijfeld fouten, maar zie even niet wat en hoe ik hiervan kan leren.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2018, 23:13 
Volwassene

ik word altijd een beetje huiverig als mensen van scholen dat soort vragen gaan stellen. de vraag of er thuis te hoge verwachting aan je gesetld wordt dat is erg invullend. formulering is bij problemen boven water krijgen wel heel erg belangrijk.

Dat gevoel van buitensluiten kan natuuriljk ook vanuit haar komen, zoals je al schrijft. herken ik wel een beetje vanuit mijn middelste. Die voelde zich vaak wat gepest terwijl het echt niet aan de orde leek te zijn. Ze had snel het gevoel dat wanneer kinderen iets aan het doen waren zij niet aan mocht sluiten bijv.. terwijl die kinderen dan echt niet door hadden dat ze mee wilde doen, omdat onze dochter dat niet duidelijk genoeg aan gaf.
Ze heeft vaak het idee bij situaties dat het komt omdat er iets aan haar niet goed gaat, terwijl opvallend genoeg wij vaak een hele andere mogelijke reden voor de situatie geven.
Jullie dochter heeft het sociaal niet super makkelijk gehad de afgelopen jaren. Ookal gaat het nu beter, zal er nog wel een restje gevoel over blijven wat snel weer op speelt als er iets wat moeilijker gaat. Wellicht speelt dat mee?

het jouw manier of mijn manier hebben we toegepast bij onze oudste halverwege de havo. Ik vond het achteraf niet werken. Toen voelde het als een goede optie.
Er zijn zo veel methodes. Bij elk kind past een andere methode goed.. en ook iedereen voert ze iets anders uit, waardoor ze voor de een wel werken en voor de ander niet. Belangrijkste is denk ik kijken of het bij jullie past en bij jullie goed voelt en effectief lijkt.

Ik denk dat het hoge verwachtingen idee altijd lastig is met dit soort kinderen. Enerzijds zie je hoeveel ze kunnen en hoe blij ze worden van hun hersenen gebruiken, anderzijds worden ze door de omgeving vaak onderschat en voelt hersenen bezig houden snel als pushen.
Ik denk wel dat het goed is om als je dit soort geluiden en gevoel krijgt er even samen bij stil te staan. Vraag je te veel? of zijn alle eisen nog in het belang van jullie dochter en zit je nog goed. Hoe lang mogen de 'moeten dingen' duren op een dag en blijft er nog genoeg tijd over om zelf in te vullen?
Mooi moment om het voor jezelf te evalueren en je standpunt te bepalen toch?

laat je iig niet gek maken door iedereens mening, maar neem het mee in je eigen afwegingen.

Pagina 14 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 22  Volgende