Het is nu 20 jun 2018, 17:37




 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 08:21 
Volwassene

Geregistreerd: 06 dec 2011, 13:36
Berichten: 43
Wij overwegen onze jongste dochter, die vanaf groep 2 voltijd hb-onderwijs heeft gevolgd en nu in groep 7 zit, uit het voltijd hb-onderwijs te halen en naar regulier te laten gaan. Ze heeft echter, op een jaar kleuteren na, nooit regulier onderwijs gehad.

De redenen hiervoor zijn divers, van onervaren leerkracht voor de klas tot onrust in de klas en nadruk op extra werk (rekentijger e.d.) in plaats van op de basisstof, waardoor bij dochter (en een groot deel van de klas) hiaten zijn ontstaan. De Cito’s van dochter lopen ook verder terug.

We hebben nog maar anderhalf jaar voordat ze naar de middelbare gaat en we hebben het gevoel dat ze meer basisstof zou moeten krijgen dan ze nu aangeboden krijgt voor ze straks een schooladvies krijgt ver beneden haar kunnen is.

Wie heeft ervaring met kinderen uit voltijd hb-onderwijs terug naar regulier onderwijs laten gaan? Hoe is de verandering gegaan, ook qua aansluiting ? Hoe heeft het kind het klassikaal werken ervaren na lange tijd op hb-onderwijs? Waar moeten we op letten bij het zoeken naar een basisschool?



_________________
Moeder van
Zoon Gymnasium
Grote meid Atheneum
Kleine meid HB onderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 10:08 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2012, 10:13
Berichten: 1041
Mijn zoon is terug gegaan naar regulier om de hoek en zit nu uiteindelijk op zijn plek.
In de klas zitten 5 HB kinderen en er is een verrijkingsklas binnen school en hij volgt een verrijkingsklas binnen schooltijd buiten de school met nog 2 andere kinderen uit zijn klas.
Hij is op deze school begonnen in gr 7 en heeft hier veel meer aansluiting dan voorheen.
Hij zit weer lekker in zijn vel en we zijn blij dat we niet hebben gekozen voor een andere HB klas op een andere school.
Er wordt hier van te voren doorgetoetst met methodetoetsen en daar wordt de instructie op aangepast.
Verder wordt er gecompact als dat nodig is en krijgt hij pluswerk en/of verrijking.
Mijn zoon vindt de heldere structuur in de klas fijn en wij zien dat door de duidelijke instructie hij met sprongen vooruit gaat.
Hij is wel erg snel klaar nu met zijn weektaken, maar hij heeft daardoor wel meer ruimte om te tekenen of een boek te lezen.
Nu wordt er vooral ingezet op leren plannen en organiseren en krijgen ze af en toe wat huiswerk mee.
Voor gr 8 krijgt hij een juf die graag meer uit de kast haalt dan alleen de basisstof van gr 8 en die ook wel wat eist van de kinderen met het oog op het VO.
Wij zien dat onze zoon goed gedijt bij orde, duidelijkheid, structuur en de basis goed aanleren, maar ook de ruimte voor handvaardigheid, tekenen, expressie etc.



_________________
Zoon J 2008 --> van HB onderwijs terug naar regulier gr 7, en weer een blij ei
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 12:56 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4143
Ik heb geen ervaring Biebel.
Wat jammer dat het zo loopt.

Wat ik wel wil zeggen is dat onze school bijvoorbeeld geen leerlingen aanneemt in groep 8. Alleen bij verhuizing van ver weg. Als dat bij scholen in jullie regio ook zo is, moet je daar dus rekening mee houden.
Wil je dochter zelf ook graag overstappen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 17:38 
Volwassene

Geregistreerd: 06 dec 2011, 13:36
Berichten: 43
Dat klinkt als een heel fijne school Ocicat! Wat fijn dat je zoon nu op zijn plek zit! Fijn ook dat er een paar hb kinderen bij hem in de klas zitten en dat ze samen naar de verrijkingsklas gaan.
Hoe lang heeft jouw zoon op voltijd hb onderwijs gezeten?

Het is hier in de wijde omgeving moeilijk een school met een Plusklas te vinden, maar wellicht moeten we gewoon in gesprek gaan op verschillende scholen en vragen wat ze kunnen bieden en of er meer hb kinderen op school zijn.
Dochter zit nu nog verder weg op hb onderwijs, maar als ze naar regulier zou gaan zouden we haar liever iets dichterbij hebben zodat ze na groep 8 samen met wat klasgenoten naar de middelbare school kan waar haar broer en zus ook op zitten. De meeste kinderen van de hb klas gaan in die zelfde stad naar de middelbare.

Dochter wil wel graag overstappen, zeker dit schooljaar omdat alles anders is dan normaal. Een nieuwe leerkracht, een erg drukke klas, andere regels dan standaard was en minder aansluiting omdat de meisjes waar ze veel mee optrok in groep 8 zitten nu. Bovendien verdrinkt ze de laatste tijd in de plustaken die af moeten (anders moet het in de vakantie mee...) terwijl ze aan het reguliere werk niet voldoende toe komt.

Zelf wil ze het liefst naar een andere school in dezelfde stad, een school die deels op dezelfde manier vorm geeft aan de lessen aan allerlei leeftijden en niveaus door elkaar, maar die heeft pas plaats na de zomer en we vragen ons af, nu haar Cito’s ook verder onderuit gaan, of dat onderwijs niet ook te vrijblijvend is om de hiaten weg te werken....

We weten niet of de scholen hier dichterbij kinderen in groep 8 toelaten. Goed punt om uit te zoeken.



_________________
Moeder van
Zoon Gymnasium
Grote meid Atheneum
Kleine meid HB onderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 18:05 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 mei 2010, 12:48
Berichten: 2165
Ja hier zijn ook twee kinderen terug gegaan naar het reguliere onderwijs na 3 jaar hb-onderwijs.
Eentje (die nog steeds ver voor liep) is het laatste jaar groep 8 op de school gebleven en naar een reguliere klas gegaan. Eentje , die inmiddels toch wel wat achterstanden had opgelopen, is naar een andere school gegaan.
Voor beiden was het op dat moment de juiste keuze geweest waar we geen spijt van hebben gehad. De kinderen gaven hier wel zelf aan dat ze deze stap ook wilden maken.



_________________
Moeder van 3
x 2004 2 gym
y 2005 groep 8
z 2007 groep 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 12:25 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2010, 12:17
Berichten: 3147
Hoi Biebel,
Wij hebben dit ook gedaan, eigenlijk om dezelfde redenen als die jij omschrijft. Veel aandacht voor alle extra's, maar de basis schoot er bij in.
Dochter 1 zakte met rekenen enorm af (en school bleef volhouden dat dat aan haar lag en niet aan het onderwijs) en dochter 2 leek dysorthografie te
hebben en zakte daardoor met spelling, maar ook met begrijpend lezen erg af en ook daar waren geen mogelijkheden voor meer basisstof op die onderdelen.
plus nog een heel aantal bijzaken die onrust veroorzaakten.

Via een korte ongelukkige omweg (nieuw startende school met prachtige visie, maar waardeloze uitvoering, inmiddels alweer gesloten) naar de reguliere
buurtschool gegaan.
Dochter 1 is daar na de meivakantie groep 7 ingestroomd met IV en V scores op E7 op meerdere vakken. Na 1 jaar reguliere basisschool zat ze weer op I en II scores
en nu doet ze het super in haar havo/vwo brugklas met voornamelijk 8-en! Ze kan het dus echt wel, de HB-school bood haar te weinig.

Dochter 2 scoort op de reguliere basisschool nu ook uitsluitend I en I+, ook voor spelling en begrijpend lezen, geen enkele reden om aan dysorthografie te
denken aldus school, het was het resultaat van slecht onderwijs.

Op "onze" hb school werd er zomaar vanuit gegaan dat alle HB kinderen voor alle vakken met 20% van de basisstof wel af kon. Voor mijn dochters
(145+, dus green grensgevalletjes ofzo) bleek dat op onderdelen niet genoeg, maar daar kon de school niet in voorzien en wilden niet inzien dat de lage cijfers
aan hun onderwijs lag. Zij zijn/waren dus kwa resultaten absoluut beter af op deze reguliere school.
(Overigens waren ze dat op hun eerste reguliere school, voordat ze naar HB onderwijs gingen niet, dus dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor elke reguliere school).

Ook sociaal gaat het heel goed. Er zijn minder peers, maar zij vinden zelf dat het zelf in 2 min. naar school kunnen fietsen en van/naar vriendjes daar ruimschoots tegenop weegt.
Overigens hebben zoon en dochter 2 nu wel echt het geluk dat ze allebei wel een peer op school gevonden hebben, en daarnaast nog andere vriendjes.



_________________

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018, 14:38 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 08:51
Berichten: 493
Onze zoon is begin dit schooljaar gestart op de reguliere dorpsschool in groep 6. Daarvoor zat hij op een voltijds HB-school in een andere plaats. Dit was eigenlijk een logistieke keuze, oudste ging naar die school na veel problematiek en toen jongste 4 was is hij gewoon meegegaan.
Hij bleek echter ook HB en is, na een versnelling van 1 naar 3, in groep 4 geplaatst in de HB-klas. Jongste ging altijd met plezier naar school maar ook wij hadden niet echt het idee dat de basis goed gelegd werd. Toen oudste dan ook naar het VO ging hebben we jongste over laten stappen naar de school in ons eigen dorp. Wel gaat hij een dagdeel naar een externe plusgroep en heeft school een eigen plusgroep, 1 ochtend per week. Ook worden de leerlingen altijd voorgetoetst en aan de hand van die resultaten wordt de leerstof aangeboden.
De keuze bleek juist, hij benoemt elke dag wel een keertje hoe blij hij is met de overstap. Hij heeft nooit een hekel gehad aan school, maar sinds dit schooljaar is elke schooldag een feestje voor hem.



_________________
Zoon (2006) 1Gym
Zoon (2009) Groep 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen terug naar regulier na voltijd hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 00:22 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2013, 01:12
Berichten: 2184
Hallo Biebel,

Onze oudste dochter is na twee jaar fulltime hb-onderwijs, overgestapt naar regulier onderwijs groep 7 op dezelfde school. Aansluiting voelde ze ook daar niet, maar ze voelde zich er wel geaccepteerd en ze vond het fijn veel meisjes in de klas te hebben.
Ze vond het heerlijk geen tijdsdruk (door de vele vakken en dus de beperkte werktijd per vak) meer te ervaren. Doordat ze meer tijd had voor rekenen, begreep ze dat ook beter en maakte ze minder fouten. De cijfers stegen weer en haar zelfvertrouwen groeide. Ook omdat ze zich kon vergelijken met 'gewone' kinderen, zodat ze merkte dat ze niet dom was (want zo voelde ze zich wel). Bevrijd van alle extra vakken (science, Spaans, Project, Leonardotijd etc) die ze helemaal niet leuk had gevonden. Minder onrust in de klas tijdens het werken zodat ze zich beter kon concentreren, doordat de hele groep met hetzelfde bezig was en werd geacht stil te zijn. Versus een 6/7/8-hb-combinatieklas waarbij de juf altijd wel bezig is met een van de groepen en veel kletsen en geroezemoes tijdens het (samen)werken bijvoorbeeld.

Een van de belangrijkste redenen om naar de reguliere groep te gaan, was dat ze in de hb-klas in het nieuwe schooljaar met een ander meisje de enige meisjes van groep 7 en 8 zouden zijn. Terwijl ze zich juist meer indentificeert met oudere meisjes en het absoluut niet klikte met het andere meisje. Ook met de andere kinderen ervaarde ze weinig aansluiting. Na een relatief slecht gemaakte entreetoets in groep 6 was het pré-advies havo, terwijl ze op de gewone cito vlak erna wel weer I+en had (haar cijfers op het hb-onderwijs fluctueerden nogal). "Maar in het regulier had ze waarschijnlijk wel een hoger advies gekregen", zeiden de juffen. Hoewel ik die uitspraak belachelijk en onterecht vond, bleef die bewering ons wel achtervolgen en heeft die in combinatie met het vorige ertoe geleid dat de oudste wilde overstappen. Heel dapper van haar. Haar broertje en zusje zijn wel op het hb-onderwijs gebleven toen.

Ze kreeg uiteindelijk een stevig vwo-advies (ook voor de nio in gr 7) en scoorde ook op de eindcito vwo en zit nu in 1 gymnasium. Vol zelfvertrouwen met heel hoge cijfers (waarvoor ze haar best doet). (Ook hier ervaart ze trouwens minder aansluiting dan verwacht (net als haar broertje. Overigens erg weinig tot geen hb-meisjes in haar klas).

Dus de overstap heeft al met al erg goed uitgepakt, ze is nog steeds blij dat ze daarvoor heeft gekozen. Maar het was toen een flink dilemma voor haar en ons.

Heeft de huidige school geen regulier deel?



_________________
Dochter dec '05, 1 gym
Zoon mei '07, 1 gym
Dochter okt '08, hb-gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: