Het is nu 20 feb 2018, 12:11

Pagina 9 van 9 [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 - 2017/2018
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 12:00 
Volwassene

Ik heb eigenlijk geen idee wat school eraan doet. Zolang hij goed scoort vinden ze het wel prima.
Ik weet nog dat ik heel groep 5 heb gesmeekt (vorig jaar) dat hij al zijn werk op de computer moest doen, want dan had hij het namelijk wel altijd af.
Hij heeft ook wat moeite met schrijven, wat ook tegenwerkt natuurlijk. Elke keer beloofden zij dat wel, maar in de praktijk verliep het toch niet zo.

Nu moet ik zijn rapport afwachten. Die krijgt hij 22 feb. Ik ben benieuwd wat daar allemaal beschreven staat.

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 11:34 
Volwassene

Hier ook het rapport gehad.
Taal/lezen enz. is wel wat verbeterd sinds hij een bril heeft, gewoon omdat de snelheid omhoog is gegaan. Spelling is een IV, niet best.
Zus heeft dyslexie op het gebied van spelling en voor lezen een twijfelachtig profiel, dus we houden het in de gaten. Ik heb hem gevraagd of hij spelling enzo gewoon stom vond of het echt moeilijk vindt en hij vindt het echt moeilijk. Het is wel iets minder erg dan bij zijn zus heb ik het idee, maar toch niet echt wat je verwacht van een kind wat verder alles snel oppikt. Dat was hetzelfde geval bij mijn dochter.
Ze hebben de afgelopen maanden al extra tijd aan spelling met hem besteed en dat gaan ze de komende tijd ook doen, maar als het totaal niet beter gaat, overwegen we volgend jaar ook wel een test.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 16:03 
Volwassene

Ik zit weer een beetje met twijfel. Zoon zit sociaal wel op zijn plaats, krijgt ook uitdaging, maar is het genoeg? Hij komt vaak heel moe en geïrriteerd (overprikkeld denk ik) uit school. Wil soms ook weer een knuffel mee naar school. Juf sprak me ook aan dat ze hem moeilijk aanspreekbaar vind de laatste tijd. Hij is extreem introvert en koppig, dus ik krijg er ook niet uit wat het probleem nou is... iemand tips daarvoor?
Maandag heb ik een gesprek met juf. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen nu. Toch meer uitdaging denk ik, of misschien toch eens een iq-test met advies laten maken, in de hoop dat de tester er wel de vinger op kan leggen? Hij is overigens nog nooit getest, alleen didactisch doorgetoetst. Hij loopt ongeveer twee schooljaar voor qua lesstof, maar is niet versneld. Krijgt rekentijgers en dergelijke vormen van extra uitdaging. Laatst hadden ze een werkblad voor hem meegenomen over een 8-tallig rekenstelsel, van dat soort dingen wordt hij enthousiast (toen vertelde hij zowaar eens iets over school). Daarom overweeg ik ook om eens wat lesboeken op brugklas-niveau voor hem te regelen, denk dat dat voor hem wel fijn zou zijn. Maar dan ga je natuurlijk wel het 'schoolsysteem' ondergraven. Iemand hier ervaring daarmee?

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 20:25 
Volwassene

@sanne lastig....en herkenbaar. In gesprek met school zou ik zeker doen.
Ik zit ook in twijfel wat te doen. Zl zit wel op fulltime HB onderwijs en is echt grote verbetering. Zeker qau peers en extra dingen ( veel extra uitdaging qau vakken enzo)
Zl vind het ook veel leuker

Maar....Hij is weer erg onrustig.....een teken tot nu toe dat hij niet genoeg geprikkeld wordt.
Hij geeft zelf ook regelmatig aan dat het nog steeds niet moeilijk is. Zijn hersenen worden niet echt gekraakt....soms maar.
Ook doet hij naar zijn idee bijna nooit meer rekenen, spelling enzo ( dat wordt erg gecompact, half uur per dag ofzo en/ of anders verwerkt)
Dit heeft hij ook al 2 keer aangegeven.
Maar hij lijkt ook wel erg in hangmat te liggen, maakt best wat fouten ( vaak door niet goed lezen, te snel willen of zelfs niet nadenken) . Zoals hij zelf zegt ook wel eens omdat hij graag dan iets anders wil doen ( lees nieuwe dingen/ opdrachten)

Het loopt naar mijn idee niet echt lekker.
ik vind het lastig om weer naar school te gaan na mij al jaren een zeur moeder heb gevoeld.
Hij zit nu immers op fulltime HB onderwijs dus meer kan niet?
Maak mij wel zorgen over straks het vo. Duurt nog wel even maar op deze school ook geen cijfers ed dus geen idee hoe hij het nu doet.
Zit hij op niveau ? Leert hij echt leren??

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 11:36 
Volwassene

Al die twijfels, wat lastig allemaal zeg... Er worden weer veel herkenbare dingen geschreven. Hier dus ook twijfel. Nou ja, ik weet inmiddels wel dat Zoon op school vrij weinig uitvoert. Afgelopen vrijdag hebben we het rapport gekregen. Staat ook in dat hij zijn werkje op zijn weektaak niet serieus neemt en dat de meester hem vaak uit de bouwplaats of uit zijn potje schaak moet halen omdat hij zijn werk niet af heeft. Hij heeft moeite zich te concentreren. Er staat ook dat de meester aan de resultaten kan zien dat Zoon het werk soms moeilijk vindt. En dan word ik zoooooooo moedeloos. Dit gedrag en patroon hebben we eerder gezien en is een heel duidelijk signaal dat Zoon zich verveelt. Niet dat hij het moeilijk vindt. Dus dat gesprek mag ik ook weer aangaan... bleh. De resultaten zijn nog best aardig. Avi E7, technisch lezen, taal en woordenschat goed, rekenen goed voor de methodetoetsen en een II voor de Cito rekenen. Alleen begrijpend lezen was duidelijk achteruit gegaan van goed/I naar een voldoende/III. Even bij Zoon gevraagd en hij blijkt de teksten dus nooit te lezen. Tja. O ja, spelling een IV, dat vond ik ook wel wat tegenvallen.

Alles bij elkaar heb ik net een mail naar een bureau gestuurd om hem te laten testen. IQ- en persoonlijkheidsonderzoek. Ik ben benieuwd!

Pagina 9 van 9 [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9