Het is nu 13 dec 2017, 10:14

Pagina 1 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 11:50 
Volwassene

Vakantie net begonnen maar dochter (net 10) heeft hier al veel zin in!
Omdat ze met het grootste gedeelte van de groep 8 stof al klaar is, is er veel extra's gepland voor volgend jaar.
(diverse projecten, cursussen op het VO speciaal voor 8e groepers)

Afwachten dus hoe dit uitpakt en of ze voor het hele jaar zo voldoende uitdagingen krijgt!

Voor nu eerst lekker vakantie.

Elize

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 19:02 
Volwassene

Hier ook vakantie en ook een 10 jarige dochter, die verheugd zich ook op pregym.

Helaas met school verder nog niet zo'n ok plan en relatie maar wel coachtraject wat gaat starten. Nieuwe kansen dus na de vakantie.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2017, 20:00 
Volwassene

Hier ook een 10-jarige dochter en zij heeft een missie: vwo advies binnenharken (heeft nu havo-vwo). Ze is heel erg gemotiveerd....

BerichtGeplaatst: 26 jul 2017, 17:27 
Volwassene

Hier ook nu vakantie! en na de vakantie groep 8! En het pre-advies is VWO en dochter wil graag naar het gymnasium na de basisschool.
Nu maar hopen, dat er genoeg wordt aangeboden het laatste jaar, zodat ze met plezier naar school blijft gaan. Groep 7 is wat dat betreft prima verlopen....

meisje 10, na vakantie gr 8

BerichtGeplaatst: 28 jul 2017, 21:25 
Volwassene

Grappig dat er tot nu toe allemaal 10-jarigen zijn genoemd.
Hier zitten we in de derde week van de vakantie, still going strong. Zoon van 10 heeft ook VWO-advies. Voor zover ik weet zijn er geen pre-VWO-cursussen meer hier in de omgeving. Een paar jaar geleden nog wel.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 06:44 
Volwassene

Van die 10jarigen is zeker opvallend.
Maar ons meiske is 11 en heeft super veel zin in groep 8. Vooral de musical en kamp!
Ze heeft deze vakantie alle groep 8 boeken van jacques vriens al minimaal 1 keer gelezen.

In tweede week kennismakingsgesprek met nieuwe meester. Dan gaan we ook horen wat er al bedacht is voor haar. Pre-vwo cursus zie ik niet zo zitten voor haar. Ze wil graag bij de groep blijven en ze kan nog lang genoeg naar het vwo.

Anne72

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 10:29 
Volwassene

Wat opvallend veel 10 jarigen inderdaad! Hier een 9 jarige die groep 8 gaat doen. Ze zit sinds kort weer op het voltijds hb onderwijs (een andere dan ze eerst zat). Een zeer flexibele school met heel veel ruimte voor individuele zorgbehoefte.
Hebben jullie al een VO school uitgekozen? Hier is dat nog een vraagteken.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 11:29 
Volwassene

Hier ook een 11 jarige in groep 8. We weten pas sinds kort dat ze hb is (hier beland ivm vastlopend broertje). Dochter is heel anders, gaat prima op school, zit goed in haar vel, sociaal loopt het lekker. Wel een heel gevoelig meisje. We moeten het gesprek nog aan met school en kijken wat er mogelijk is in groep 8. Ze heeft tot nu toe weinig verijkingswerk gehad, wat levelwerk, geen plusklas (want scoort niet overal I op). De adviezen uit het verslag waren fors, zeer veel uitdaging nodig. Dat strookt niet echt met hoe het afgelopen jaren gegaan is. Dus maar kijken wat er kan in groep 8. Ik gun het haar dat ze meer zelfvertrouwen krijgt in wat ze kan en ook leert om uitdagingen aan te gaan. We waren eerlijk gezegd ook een beetje verbaasd over haar uitzonderlijk hoge score uit de test. Dat hadden we een beetje gemist helaas. Gelukkig doet ze het verder goed, maar het was beter voor haar geweest als ze wat eerder mee had kunnen draaien met plusklassen, uitdagend werk. Maar dat is niet anders. Ik hoop vooral op een leuk groep 8 jaar! Dochter heeft er zin in, en heel veel zin in de middelbare. Ze heeft een voorlopig havo/vwo advies en wil heel graag naar het vwo. Iets om naar toe te werken.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 13:47 
Volwassene

Afgelopen jaar hebben we al rondje middelbare scholen gemaakt. 1 school is dochter's favoriet. Daar gaat ze ook pre gym lessen volgen. Gelijk mooie testcase hoe ze de school vindt. En of ze eventuele peertjes tegenkomt.

Schoolkeuze hangt erg af van hoe coachtraject wat ze na de zomervakantie gaat volgen uitpakt en welke zorgbehoefte/leerondersteuning nog nodig gaat zijn.

Ze presteert nu onder en wordt vooral gehinderd door beperkt ontwikkelde executieve functies.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 10:01 
Volwassene

Ik heb een 11 jarige zoon die groep 8 gaat doen, niet getest, wel opgevallen op school via DHH. Krijgt gelukkig veel gecompact, levelwerk, plusklas, klas met nog 5 "snelle jongens" en daarnaast veel hockey (3 keer per week trainen).

Hij krijgt een erge leuke leerkracht die de forse klas goed aan zal kunnen, of hij nog veel gaat leren komend jaar is de vraag. Zou fijn zijn als hij nog veel oefent met spelling (te slim om het dyslexie te noemen maar pffttt hij leest partij slordig hard op en maakt rare spelfouten).
Er ligt op basis van de entreetoetsen groep 6 en 7 een vwo advies. School ziet hem gelukkig ook echt vwo doen.
We hebben weinig keus in de omgeving, er zijn 2 scholen in de stad waar hij nu naar school gaat maar die gaan samenwerken in toekomst... verder een erg interessante school in een gemeente ernaast. Maar logistiek zie ik dat nog niet zo zitten. We gaan er wel kijken bij de opendagen.
Fijnste zou zijn als hij zelf naar school kan fietsen en daarna eventueel zelf naar hockey.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2017, 11:22 
Volwassene

Hier ook een net 10-jarige zoon, die naar groep 8 gaat. Ondanks fulltime HB-onderwijs maken we ons wel zorgen om komend jaar. Afgelopen jaar hebben we veel overleg gehad met school om te bepalen of hij nog een jaar kan blijven zonder af te glijden. Tot aan de schoolwissel na groep 4 heeft F het namelijk heel zwaar gehad. Gezamenlijk besloten dat het de beste optie is, omdat hij sociaal nog verder kan ontwikkelen. Ze zorgen dat er begin van het schooljaar een plan van aanpak ligt. Er is een pre-VWO cursus van 18 weken, maar de vraag is nog even of dit logistiek haalbaar is vanwege mijn werk.

Daarnaast ligt ook bij ons de vraag op tafel welke VO-school het beste past. School geeft aan dat 'gewoon VWO' niet voldoende gaat bieden. Afgelopen jaar hebben we ons al enigszins georiënteerd. De beste optie lijkt het technasium, maar helaas is dat niet op fietsafstand. We gaan (mede daarom) nog verder de verdieping in qua schoolkeuze.

Benieuwd wat komend jaar op beide vlakken gaat bieden. Na drie relatief rustige jaren met oudste is er voor ons als ouders in elk geval weer werk aan de winkel :wink:

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

BerichtGeplaatst: 09 aug 2017, 14:03 
Volwassene

Hoezo logistiek haalbaar vanwege je werk? Kan je zoon er niet gewoon zelf naar toe? Vanaf volgend schooljaar zal hij toch ook zelfstandig moeten reizen naar school.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 10 aug 2017, 20:07 
Volwassene

Nee, helaas is openbaar vervoer geen optie. Hij gaat naar een HB-school buiten ons dorp, de pré-VWO cursus is in weer een andere stad. Openbaar vervoer betekent een aantal keer overstappen en een reistijd die echt niet meer in verhouding staat tot de duur van de cursus.

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 21:17 
­

Hier een 11-jarige die over een week aan groep 8 gaat beginnen en er als een berg tegenop ziet.

Ooit was het een slimme peuter/kleuter die groep 2 oversloeg. In groep 3 was de voorsprong nog zo groot dat ze een aantal vakken met groep 4 mee ging doen. Het jaar daarna was klassikaal groep 4 en vanaf dat moment ging het mis. Het begon met opmerkingen over wegdromen en 'gezellig' kletsen tijdens de uitleg, maar vanaf groep 5 gingen de scores in een rechte lijn naar beneden. Eerst nog relatief onderpresteren, maar dat ging vrij snel over in absoluut onderpresteren.

Halverwege (de eerste keer) groep 7 had ik voor mijn gevoel de keuze. Zelf alles op alles zetten om haar binnen een jaar toch weer op een beetje normaal niveau te krijgen of haar het jaar laten overdoen. Povo-procedure hier in de regio is echter vrij strikt en bovendien wist ik op dat moment ook niet zo goed waar ik de tijd en energie vandaan moest halen om haar zelf op niveau te krijgen. Bovendien vond ik haar vrij jong en hoopte ik dat ze wat meer aansluiting zou krijgen als ze nog een keer groep 7 zou doen. Met school heb ik destijds afspraken gemaakt over hoe we dat jaar zouden aanpakken en afgelopen jaar heeft S voor de tweede keer groep 7 gedaan.

Voor wat betreft de scores was dat de goede keuze, de adviesprocedure zal komend jaar in ieder geval minder problematisch worden. Eind groep 7 waren er I+ scores voor rekenen en spelling. Midden groep 7 helaas nog een lagere score voor begrijpend lezen, maar ook daar heb ik alle vertrouwen in.

Sociaal gezien was de tweede keer groep 7 een ramp. Ze kwam in een bestaande klas en viel totaal buiten de groep. Ze heeft echt geen enkele aansluiting bij de kinderen uit haar klas en heeft afgelopen jaar ook steeds opgetrokken met de kinderen uit haar oude klas (groep 8) of buurkinderen uit een lagere klas. Haar oude klas is nu van school en in groep 8 komen toch behoorlijk wat sociale dingen en daar ziet ze enorm tegen op.

Zelf heb ik toch ook wel wat twijfels over de scores. Ook in groep 8 zit weer vrij veel herhaling van groep 7 en dat jaar heeft ze nu al herhaalt. Hoe kunnen we ervoor gaan zorgen dat ze niet opnieuw weg gaat zakken? Zelf zou S al het liefst nu met de middelbare school willen starten. Zelf denk ik dat ze dat gemakkelijk kan (afgelopen jaar zat mijn middelste in een brugklas en zijn huiswerk vond zij geen probleem en zijn wiskunde boek heeft zij voor de lol een paar hoofdstukken uit gemaakt), maarja, dat regel je ook niet een twee drie.

School van oudste begint echter komend jaar met onderwijs op maat in alle brugklassen. Daar heb ik een gesprek gehad en S kan daar als het rooster het toelaat komend jaar vast met 1 vak beginnen. Hoop echt dat dat gaat lukken. Ze zou dan 1 keer in de week daarheen gaan en de rest van de lessen van dat vak thuis of op de basisschool doen. Ik hoop echt dat dat gaat lukken.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2017, 14:13 
Volwassene

Hier ook een 10 jarige zoon die maandag in gr 8 start.
Voorlopig advies is er nog niet.
Hij is vorig jaar overgestapt naar leonardo onderwijs.
Daar heeft hij het niet kado gekregen aangezien hij echt een gebrek aan leerstrategieën had.
Hij is gegroeid, maar of het voldoende is weet ik niet.
Zijn juf is positiever dan ik.
Zijn cito's waren wel goed maar niet alleen maar 1+ scores.
Stiekem zou ik het wel erg zonde vinden als hij na een versnelling en een overstap naar het hb onderwijs eindigt op een havo.
Ik vind het jammer dat er op zijn oude school niet voldoende op hem ingespeeld is.
Nou ja, we gaan het zien dit jaar.
Hij zelf realiseert zich wel dat hij er echt iets voor moet doen.
Dat is in ieder geval een winst die we behaald hebben.
Gr Gaby2

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 15:58 
Volwassene

@gaby: ik snap dat je je zorgen maakt, ik zou dat ook jammer vinden. Maar om naar het vwo te kunnen heb je niet allemaal I+ nodig. Dan zouden maar weinig kinderen naar het vwo kunnen. Bij de uitleg bij ons op school gaven ze ook aan dat ze vooral naar begrijpend lezen en rekenen keken. het is vooral goed dat hij nu aan zijn leervaardigheden werkt. Ook hebben veel scholen een havo vwo brugklas heb ik bij de open dagen vorig jaar gemerkt.
Het is wel anders wanneer hij naar het gymnasium zou willen. Dan heb je echt een vwo advies nodig.

Anne72

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 16:37 
­

Anne72 schreef:
Maar om naar het vwo te kunnen heb je niet allemaal I+ nodig. Dan zouden maar weinig kinderen naar het vwo kunnen. Bij de uitleg bij ons op school gaven ze ook aan dat ze vooral naar begrijpend lezen en rekenen keken.

I+ is hier ook niet nodig, maar toch echt wel (vrijwel) uitsluitend I voor begrijpend lezen en rekenen. Schijnt wel iets soepeler te zijn geworden bij ons de afgelopen jaren, maar toen mijn oudste in groep 8 zat, had ze een hb klasgenootje dat door een III voor begrijpend lezen in groep 6 na veel moeite een havo-advies kreeg. Op veel havo-afdelingen in de regio wilden ze hem niet eens aannemen.

De regelgeving is inmiddels natuurlijk aangepast (al trekken ze zich daar niet al te veel van aan, dubbele adviezen mogen hier ook nog steeds niet :roll: ), maar ze schijnen hier ook wel iets soepeler te zijn geworden en ik kan me de onzekerheid van Gaby los van de scores dus ook goed voorstellen.

Hier een zelfde onzekerheid. Zoals gezegd is mijn jongste flink aan het onderpresteren geweest vanaf groep 5 en heeft ze groep 7 mede vanwege dat adviesgedoe over gedaan. Vervolgens hebben ze voor dat over te dragen deel de eerste keer groep 7 niet meegenomen in het lvs, maar groep 6 van voor de doublure wel. Afgelopen jaar eindigde ze met I+ scores voor rekenen en spelling (hier nemen ze rekenen, spelling en begrijpend lezen mee), maar daarvoor staan dus de oude scores. Hier gaat dus alles van dit jaar afhangen...

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 18:45 
Volwassene

Hier geen eisen aan cito scores, maar gewoon afgaan op wat de leerkracht zegt.
ik besef steeds weer die luxe, als ik hier jullie verhalen lees.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 21:33 
Volwassene

Mijn dochter heeft de entreetoets en E7 cito's niet eens gemaakt :gruebel:

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 15:33 
Volwassene

Morgen gaat de schoolpret hier weer beginnen.

Ik ben benieuwd. Dochterlief was afgelopen week toch wel weer anders dan in de vakantie zelf.
Minder ontspannen, meer bokken/ageren tegen mij en de dingen die ze moest doen.

Hoop dat de klas ook lekker uit de startblokken komt en er niet direct gelijk weer gezeur komt onderling.
Was vorig jaar nogal het geval - onderling "pesten"/plagen - waar dochterlief veel moeite mee had en wat bij haar heel anders, als echt structureel pesten, binnenkwam.

We gaan het zien....

Pagina 1 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende