Het is nu 16 nov 2018, 13:26

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen wisc 5
BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 20:58 
Volwassene

Ik ben opzoek naar ervaringen met de wisc 5.
Vooral of het erg veel scheelde met daarvoor afgenomen iq testen.
De school wil mijn oudste opnieuw testen, als onderbouwing voor het vo.
Nu heb ik een afspraak staan voor de wisc 5, ik ben alleen erg bang voor een lagere score dan HB, dit kwam wel uit de wisc 3.
Voor mijn gevoel twijfelt school aan haar is, ook al zeggen zij van niet.

Ik wil graag weten of ik haar goed aan doe om haar te laten testen met de wisc 5, of ik niet toch beter kan kiezen voor weer de 3 of rakit 2.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ervaringen wisc 5
BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 09:45 
Volwassene

Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt. Zelf snap ik niet zo goed waarom school opnieuw zou willen testen (zou ik ook wantrouwend van worden). Wil je dit zelf ook? In mijn optiek twijfelen scholen ALTIJD. Ik heb nog nooit gehoord: jeetje wat is jouw kind toch slim zeg met zijn IQ 145+ door de school dan ;). Ik heb zelf begrepen dat de WISC 5 nog geijkt moet worden en begreep dat er grote verschillen zijn in de uitslag van de WISC 3 (er staat oa een stuk over op de website van IEKU.nl).

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 11:56 
Volwassene

De WiSC is sowieso niet geschikt om een schooladvies op te baseren. De IQ's in relatie tot schoolniveau laten een fors betrouwbaarheidsinterval zien. Dit komt omdat naast IQ ook andere aspecten bepalen op welk schoolniveau iemand het beste op zijn/haar plek is.

De Rijksoverheid schrijft voor waarop een schooladvies gebaseerd moet worden.
Ook is er uit allerlei onderzoeken gebleken dat je beter een iets te hoog, dan iets te laag advies kan krijgen.

Een IQ-test kan wel nuttig zijn bij vermoeden van onderpresteren.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2018, 10:19 
Volwassene

Daphne38 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt. Zelf snap ik niet zo goed waarom school opnieuw zou willen testen (zou ik ook wantrouwend van worden). Wil je dit zelf ook? In mijn optiek twijfelen scholen ALTIJD. Ik heb nog nooit gehoord: jeetje wat is jouw kind toch slim zeg met zijn IQ 145+ door de school dan ;). Ik heb zelf begrepen dat de WISC 5 nog geijkt moet worden en begreep dat er grote verschillen zijn in de uitslag van de WISC 3 (er staat oa een stuk over op de website van IEKU.nl).

Ik heb geen ervaringen met die test, dus helaas geen advies. Maar de zin hierboven heb ik anders ervaren.
Wij twijfelden zelf om een test te doen, gewoon voor de zekerheid. Juffen waren duidelijk, ongeacht wat er uit de test zou komen, zij gaan met hem om als een kind met hb.

Maar als school een test wil laten doen, dan verwacht ik wel dat ze twijfelen.
Ik zou zonder school een test gaan doen en dan na de uitslag beslissen om deze wel of niet te delen met school.
Overigens ook nog in de vakantie als dat nog lukt. Zorgen voor geen stress

BerichtGeplaatst: 08 aug 2018, 11:24 
­

Ik ben dan vooral benieuwd waarom school een IQ-test nodig denkt te hebben om een VO-advies mede te onderbouwen.

Geven de schoolresultaten dan aanleiding tot twijfel? Zo ja, dan heb je meer aan inzicht in waarom dát zo is: welke belemmerende en behulpzame factoren zijn er aanwezig bij het komen tot een prestatie?
Ik neem aan dat het om een kind gaat dat volgend jaar in gr 8 komt: je hebt dan nog een heel jaar om aan eea te werken.

Een IQ-test geeft in dat opzicht heel weinig informatie...

BerichtGeplaatst: 08 aug 2018, 16:05 
Volwassene

Ik zie het net zo, Sjuut.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2018, 16:10 
Volwassene

Over "als onderbouwing voor het vo" :

Er zijn basisscholen die een hoger advies willen geven. dan dat gegeven zou worden als er alleen naar de CITO LOVS-toetsen zou worden gekeken. Dus bijv een vol vwo advies voor een kind dat op begrijpend lezen op havo niveau zat en op rekenen/wiskunde vwo niveau. Scholen durven hier soms niet mee aan te komen bij middelbare scholen, en zoeken daarom een sterk argument in harde cijfers om dat hogere advies mee te onderbouwen. Dus de visie van de leerkracht zou minder serieus worden genomen dan een testscore.... speelt dat hier wellicht ook?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2018, 10:12 
Volwassene

Citaat:
Dus bijv een vol vwo advies voor een kind dat op begrijpend lezen op havo niveau zat en op rekenen/wiskunde vwo niveau.

En ik zou ook zeker constructief meedenken met de basisschool als dat de achterliggende reden is.

Maar waarom is de onderbouwing dan niet:

De CITO score voor begrijpend lezen is niet in lijn met de methodetoetsen en de werkstukken bij de zaakvakken. Bij geschiedenis/biologie/blabla (concrete vakken) toont het kind aan uitstekend informatie uit teksten te kunnen halen en kritisch te beoordelen. Ook de boekverslagen over fictie-boeken zijn van een zeer hoog niveau. Op grond daarvan denken wij dat het kind het VWO-niveau prima aan kan.

Of: het kind is doorgetoetst met nieuwsbegrip en haalt op niveau C - overeenkomend met de 1e/2e klas havo/vwo - een gemiddelde score.

Nou ja, ik kan zoveel verklaringen bedenken die veel meer vertrouwen geven dat het kind VWO niveau aan kan dan een IQ test.

En zeker bij versnelde kinderen hebben middelbare scholen weinig boodschap aan een IQ-test. De middelbare school wil niet weten hoe het kind presteert in vergelijking met andere 10-jarigen, ze willen weten hoe het kind presteert in vergelijking met groep 8'ers.

Advies:
Ik zou benoemen dat je blij bent dat je school een VWO advies wil geven en dat je mee wilt denken over de beste onderbouwing. Vind je dat de resultaten daadwerkelijk achterblijven (kind neemt de stof niet optimaal op), of gaat het alleen om de CITO toetsen? Als je denkt dat het alleen om de CITO toetsen gaat, spreek dat uit en probeer de school daarin mee te krijgen.

Als er faalangst speelt, probeer dan de druk eraf te halen door samen met de leerkracht tegen het kind te zeggen dat jullie weten dat ze niveau X aan kan en dat jullie gaan zorgen dat ze daarop terecht komt ongeacht de toetsuitslagen.

Bij "slordig werken" of "te ver doordenken" kan doortoetsen uitkomst bieden. Sommige kinderen zullen op geen enkel Nieuwsbegrip niveau ooit een A score halen maar kunnen wel een middelmatige score op een "indrukwekkend" niveau halen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 13:23 
Volwassene

Bij mijn zoon is in groep 8 de ADIT afgenomen. (adaptieve intelligentie test) . Deze is speciaal gericht op onderbouwing voor het vervolgonderwijs. In ons geval gaf dit een hoop duidelijkheid. Misschien is dat ook nog een optie?

https://a-vision.nu/page/article/PO%20Capaciteiten/ADIT

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]