Het is nu 19 jun 2018, 07:59

Pagina 9 van 9 [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: wat zijn tics en hoe ga je ermee om
BerichtGeplaatst: 17 dec 2016, 16:55 
Volwassene

wat ik trouwens interessant vond bij het lezen hierover, is dat veel kinderen met tics ook bepaalde symptomen vertonen van andere 'problemen' (waaronder bijvoorbeeld ocd, adhd, maar ook hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, sensory integration problems, odd, autisme spectrum, motorische problemen, executieve functies, etc.; zie bijvoorbeeld het figuur hier http://gedragsproblemenindeklas.nl/gedr ... -syndroom/). Veel van die dingen hebben te maken met de communicatie tussen verschillende hersendelen. Onze dochter heeft last van tics (maar het stoort haar functioneren niet), en scoort ook een paar punten op heel wat van de genoemde dingen (maar lang niet genoeg om de diagnose te krijgen). Ik zie de tics nu in een breder verband, iets wat te maken heeft met de manier waarop haar hersenen omgaan met de verwerking van input en output. Dat helpt ons het te accepteren en haar met rust te laten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016, 20:53 
Volwassene

Herkenbaar hoor.
Ik zeg sowieso niks van de tics, dat is zinloos. Ik help hem wel alternatieve bewegingen aan te leren als zijn tics hinderlijk zijn in de klas. Soms vraag ik door waarom hij iets doet om er achter te komen of het een tic is of niet. We hebben tot nu toe complexe geluidenreeksen gehad (bijv. een combinatie van keelschrapen gevolgd door een rollende trrrr), kuchjes, liplikken met ernstige huidproblemen, zijn mond ver open trekken, ogen knijpen en nu maakt hij een beweging waarbij hij zijn schouders naar voren duwt en zijn armen strekt. Vandaag had ik mijn hand op zijn schouder tijdens het fietsen en dan voel ik hoe vaak hij die tic wel niet heeft.
Zijn vader zegt er helaas wel vaak wat van en hij heeft 1x problemen gehad met een invaljuf die niet door had dat het een tic was en op zoek ging naar het kind dat haar les zat te verstoren.
In tijden van minder stress, vrijwel altijd schoolstress, wordt het minder. Maar het begin van een heel heftige ticperiode konden we niet vinden wat er veranderd was, ja, het naderende einde van de zomervakantie.
Op dit moment heeft hij iets waarvan ik niet weet of het een tic is, ik denk het wel omdat het voor hem hetzelfde voelt. Hij herhaalt stukjes zinnen of soms losse woorden. Alsof hij het woord wil proeven.

Qua nevendiagnoses: ik merk gelukkig geen dwanggedachten of handelingen bij hem. Hij is wel druk, temperamentvol, vaak ongeconcentreerd en snel afgeleid. Ook heeft hij wat ASS-kenmerken. Beide (gelukkig) niet genoeg voor een diagnose. Wel angsten en periodes met veel depressieve uitingen ("ik ben slecht, ik moet dood"). Met zijn nieuwe leerkracht die hem wel ziet is dat laatste gelukkig verdwenen.
Ik herken bij hem wel absoluut de hyperexcitabilities. Hij wordt druk van drukte, is heel luid maar kan herrie van anderen slecht verdragen, heeft graag zachte kleding, gevoelig voor andermans emoties, enzovoorts.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 14:57 
Volwassene

Dit topic doorgelezen en herken toch wat dingen van middelste die ik kan zien als tics.
Zo zit ze bijna continu met haar pink of ringvinger in haar mond. Ze haakt ze een soort van achter haar voortanden en laat ze dan losschieten. Ook maakt ze rare geluidjes met haar neus. Een tijd geleden raakte ze steeds met haar tong het puntje van haar neus aan en likte ze ook vaak over haar lippen heen. Nu weer en het wordt helemaal schraal.
En niet echt een tic maar aan tafel heel beweeglijk. Ik zeg daar wel vaak wat van omdat ik er zelf ook onrustig van word.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 10:02 
Volwassene

Te veel herhalen van stof bij kinderen... het 'vertrutten' van deze generatie dwingt kinderen zich aan te passen aan een lage standaard. En ze mogen niet vragen om meer uitdaging. Dit zorgt bij een aantal kinderen voor tics.

https://vimeo.com/232359661

Zie deze film: Juf voor het leven (26:00 en 30:00 'het ronde tafel gesprek'. Waar de verveling/gebrek aan didactische aandacht uitmond in 'aandachtsstoornissen' )

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 10:05 
Volwassene

'Window of tolerance'

http://www.youtube.com/watch?v=Wcm-1FBrDvU

Pagina 9 van 9 [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9