Het is nu 26 sep 2018, 00:53

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Even jullie advies nodig, na versnelling slechte cito.....
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014, 18:50 
Volwassene

Pff,.... soms vraag ik mij af wanneer het hier eens rustig gaat worden. Maar goed, zal dat ooit zijn met twee HB kinderen? Wat er aan vooraf ging:
Dochter is per half maart versneld van groep 3 naar groep 4.
Hiervoor zat ze op andere school en dat was ronduit een verschrikkelijke tijd. HB werd totaal niet serieus genomen ( was een ''probleem"' wat je gewoon moest negeren als ouder) Daarna van school gewisseld. Dochter door getoetst via Cito en PI dictee door Ib-er die het wel goed begrijpt en ervaring heeft met HB. Goede scores, ook voor PI dictee. Nu gaat ze dus al 2 maanden mee met groep 4. Komt de juf vandaag naar buiten met huilende dochter aan de arm. Is ze in een andere klas gezet :shock: omdat ze totaal niet aan te zetten is tot haar werk, ze begint gewoon niet. En dat was niet de eerste keer maar eigenlijk altijd zo. Oke, is stond perplex en dat hoor je dan zo even op het schoolplein met andere moeders om je heen. Dochter volledig over haar toeren. Juf wel goed uitgelegd waarom. Dus ik juf vanmiddag nog gebeld, dochter geeft thuis aan nu de lesstof alweer saai te vinden en vooral taal en spelling. Heeft weer buikpijn klachten .... maar geeft ook wel vaak aan ''het toch wel leuk te vinden op school''. Beetje dubbel dus. Naar mij idee gaat het best goed. Scores van toetsen gaan goed, voor spelling vaak goed en begrijpend lezen voldoende ( had bij door toetsen via Cito wel A op E4 maar nu voldoende w.s de methode??), rekenen ruim voldoende. Nu gaf ik aan bij de juf dat haar scores er dus niet echt onder leiden ( ik verwacht van een kind wat versneld is en groep 4 eigenlijk in een paar maanden doet niet meteen A scores) de scores in de klas zijn dus goed op niveau. Alleen vertelde juf dat ze voor cito spelling 25 fout had. Ik wist eigenlijk niet wat ik hoorde, thuis lijkt ze erg goed te zijn in spelling en nu dus w.s een onvoldoende? En nu,.... ik met dochter thuis besproken en kan niet goed aangeven waarom ze niet aan het werk gaat of moeite heeft op starten. Tja, wat moet ik nu. Nu maar beloningssysteem gemaakt, kijken of dat gaat werken. Wat vinden jullie?

ik heb de quotes aangepast en de 1e dubbele post verwijderd voor een betere leesbaarheid, groet, vyvian

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 08:34 
inactief

tijd geven, onze zoon is in de herfst versneld van 3 naar 4 en de cito's in januarui waren echt niet briljant. Ze moeten aan zoveel wennen dat misschien de cito's er nu gewoon niet zo goed uitkwamen zoals ze hadden kunnen zijn. Wacht de volgende ronde af en kijk hoe ze het dan doet.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 08:39 
­

ik met dochter thuis besproken en kan niet goed aangeven waarom ze niet aan het werk gaat of moeite heeft op starten.

Welkom in de club. :mrgreen:
Dit is echt een probleem dat regelmatig voorkomt bij kinderen die cognitief voorlopen, het lijkt soms wel de gemene deler op dit forum.

Ik denk dat je in de draad van Chloe al een hoop nuttige informatie kan vinden: viewtopic.php?f=33&t=7736&start=0

Daarnaast A3n haar symbaloopagina, daar kun je ook veel zinnige dingen vinden. En er is op dit forum ook veel over de mindsettheorie te lezen, dat geeft waarschijnlijk ook wel aanknopingspunten.

Het is vaak een combinatie, je kind is al ontmoedigd/beschadigd op de vorige school waarschijnlijk. Als huidige school dan wel de zaken aanpast, maar niet goed weet waar ze aan begint met zon ontmoedigd kind en ook nog de boot mist qua niveau dan blijft het modderen.

Het klinkt wel positief dat IB-er er zo voortvarend mee omspringt. Ik zou denk ik met juf en Ib-er samen rond de tafel proberen te gaan om te bekijken wat er goed gaat en waar nog aanpassingen nodig zijn.
Waarbij niemand intrinsieke motivatie kan afdwingen, je moet gaan zover als nodig is en kind zelf aangeeft. Ook al betekent dat, gelijk weer versnellen of verdiepen in de stof.

Wat de resultaten betreft trouwens eens met Renee. Maar het stukje motivatie, meteen op inspringen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger te repareren.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 09:13 
Volwassene

Op basis van wat ik lees denk ik een beetje in de richting van executieve functies=het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden.

Moeite hebben met beginnen aan het werk valt onder Taakinitiatie. Een kind start laat met een taak, moet eraan herinnerd worden om te beginnen, bij groepsactiviteiten wordt vaak gewacht iemand anders begint.
Dit zal door de leerkracht begeleid moeten worden.

Als je op het forum zoekt op 'executieve functies' kom je veel info tegen. Je kunt ook boeken lezen als "Slim maar ..." van Peg Dawson of "Gedrag in Uitvoering" van Diana Smidts en Mariëtte Huizinga. Het laatste boek geeft ook adviezen voor thuis en op school.

Daarnaast is het best mogelijk dat je dochter alweer voldoende op niveau zit en met minder herhaling toe kan. Ze is niet voor niets versneld, vermoedelijk zat ze al (bijna) op het niveau van groep 4. Vaak zie je dat versnelde kinderen binnen een paar weken al weer een voorsprong opbouwen ten opzichte van hun nieuwe klasgenootjes. Of toch in elk geval aangeven dat ze teveel herhaling krijgen.
Worden haar werkzaamheden aangepast, of doet ze gewoon met groep 4 mee?

Ik vind het overigens slordig dat school je dochter in een andere klas plaatst zonder overleg met jullie. Gaat het om een permanente verandering of was het alleen voor die dag?

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 09:22 
Volwassene

Mijn dochter is na een aantal maanden in groep 4 versneld naar 5. In groep 4 moest ze hard werken aan bepaalde zaken (zoals de tafeltjes automatiseren en kleine hiaten wegwerken) zodat ze kon versnellen. Dit is zo ongeveer de enige periode dat mijn dochter zich echt heeft "laten zien" op school. Ze wist dat ze daarna kon versnellen en daarvan verwachtte ze heel veel. Eindelijk niet meer die oersaaie lange schooldagen, eindelijk een andere klas. Ze straalde in die tijd en werkte hard (voor haar doen dan he :wink: )... Net over naar groep 5, in de derde week was het... constateerde ze al gedesillusioneerd dat het werk in groep 5 niet veel verschilde van groep 3. Ze had in haar fantasie bedacht dat ál haar problemen opgelost zouden zijn met een versnelling. Maar helaas, juf stond niet open voor versnellingen en qua verrijking en compacten durfde de juf het niet aan. Sterker nog, en ik heb het al eerder vermeld hier: bij de kennismaking gaf juf me een hand over het hoofd van dochter en zei: "tja, ze zeiden dat het OK was, dus daar gaan we maar van uit he!!!" :shock: ... maar maakte het nog erger toen ze zich vooroverboog naar dochter en zei: "het gaat HEEL moeilijk worden in groep 5" :shock: .. Dit is helaas niet meer goedgekomen, want juf dacht dat inderdaad. Vond het waarschijnlijk het meest waanzinnige idee om haar te versnellen. Dochter heeft het zich in die groep lekker comfortabel gemaakt, en lekker laten betuttelen. We vechten nu nog met de schade die dat heeft aangericht.

Dus, Ja, het kan heel goed dat je dochter gedesillusioneerd is dat een versnelling niet het antwoord is of niet datgene wat zij zich erbij had voorgesteld.

Overigens: als ik je verhaal goed begrijp dan heeft ze maar op 1 Cito een onvoldoende gehaald. Dat is niet iets om gelijk van wakker te liggen. Ze is net versneld. Mijn dochter haalde na de versnelling nog redelijke cijfers maar is in het jaar daarna tot een dieptepunt gezakt dat bijna niet meer recht te breien is. Gun het even wat tijd, zou ik zeggen, maar hou wel in de gaten dat je dochter niet in de hangmat is beland. En losstaande van mijn hele pleidooi hierboven vind ik het sowieso zorgelijk als de klachten zoals buikpijn alweer terug zijn.

Laatst bijgewerkt door Chloé op 27 mei 2014, 09:23, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 09:22 
Volwassene

Paula, ze doet gewoon met de groep mee. Ze is in de andere klas geplaatst ( ik denk ongeveer een half uur) dit was als straf. Omdat de juf al heel vaak had aangegeven om te beginnen, klas 5 een toets had en ze geen tijd meer had om dochter te motiveren. :? Ik heb wel aangegeven bij juf dat dochter zich hier heel verdrietig onder voelde, voelde als terug zetten, falen..... maar het schijnt een normale straf te zijn als kinderen vervelend zijn, zei ze. Alleen was dochter niet vervelend maar ging niet aan het werk. En volgens de juf niet de eerste keer maar altijd. Gek genoeg zijn wel al haar schriften vol dus werken doet ze wel.

Eigenlijk,.....ben ik emotioneel op.... heb de hele nacht niet geslapen over dit voorval. En dat is niet de eerste nacht dit jaar. Dochter wilde weer niet naar school, heeft heel veel buikpijn, hoofdpijn, oorpijn. Wilde vanochtend niet eten..... toch naar school, als ze nog hoofdpijn had zou juf bellen. We zijn voor mijn gevoel weer terug bij af,.... ik voel me zo verdrietig om mijn kind zo te zien. Vreselijk gewoon....dank voor jullie reacties, steunt me erg!

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 09:36 
Volwassene

Renee schreef:
tijd geven, onze zoon is in de herfst versneld van 3 naar 4 en de cito's in januarui waren echt niet briljant. Ze moeten aan zoveel wennen dat misschien de cito's er nu gewoon niet zo goed uitkwamen zoals ze hadden kunnen zijn. Wacht de volgende ronde af en kijk hoe ze het dan doet.

Dankje Renee! Alles wat ze tot nu toe doet gaat wel goed, dictee allemaal goed. ( 15 woorden dictee heeft ze maar 1 of 2 fout) en toetsen begrijpend lezen voldoende. Alleen dus nu de cito spelling, 25 fout van de 50. Volgens de juf een onvoldoende, cito kennende.... ( kon ze nu nog niet zeggen, maar w.s dus wel) overige uitslagen weet ik nog niet. Het gekke is dat ze bij door toetsen in maar een hoge score had bij het PI dictee dus ik had voor cito wel voldoende verwacht) Begrijpende lezen had ze in maart een A op E4. Stel dat dit nu lager is?

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]