Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Dit schooljaar start mijn oudste dochter in 4 HAVO. Over een week begint ze met een reis in het buitenland om alle vierde klassers beter te leren kennen. Dat is spannend, maar ze ziet er niet heel erg tegenop. Bovendien gaat haar vriendin uit haar 3V klas ook naar de HAVO. Vrienden van het gymnasium spreekt ze nog steeds in de pauzes en online.

Ik ben benieuwd wat het schooljaar gaat brengen!

Wie schrijven er nog meer mee?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Mijn jongste doet dit jaar 4TVWO over.
Met haar best veel klasgenoten en ze denkt dat er volgend jaar nog meer volgen.
Het lijkt toch in ieder geval een nasleep van de lockdowns te zijn.

We hadden best een gedoe ermee vorig jaar, want haar mentor had totaal niet door dat ze er niet zo geweldig voorstond tot wij het aankaartten. En vervolgens gebeurde er weer niets.
Toen hebben we nog tijdens de laatste toetsweek in samenspraak met dochter besloten dat we het een goed idee vonden om het jaar over te doen. Dat hebben we eigenlijk medegedeeld aan school, om te voorkomen dat ze op basis van goodwill van de docenten toch door zou gaan, omdat haar werkhouding in orde is, en ze in de klas altijd goed meedoet.

School kon er in mee, en ze mocht zelf kiezen wie ze als mentor wil. Niet die van afgelopen jaar dus.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hoi Von,
Ik denk dat je gelijk hebt, dat het een gevolg is van de lockdowns. Er zijn dit jaar ook best veel scholieren die zonder recht op herkansing gezakt zijn, weet ik vanuit afgezegde inschrijvingen bij vervolgopleidingen. Dus dat is ook nogal wat voor iemand. En ook studenten die gestart zijn tijdens de lockdown en veel open-boektentamens hebben gehad (omdat proctoring slecht werkte), voelden afgelopen jaar veel meer stress. Ze wisten veel minder goed of ze goed genoeg voorbereid waren op tentamens.

Het werkt veel beter om de vierde over te doen dan de zesde. Goede keuze lijkt me.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Dee85 schreef:
ma 14 aug , 2023 4:33 pm
Dit schooljaar start mijn oudste dochter in 4 HAVO. Over een week begint ze met een reis in het buitenland om alle vierde klassers beter te leren kennen. Dat is spannend, maar ze ziet er niet heel erg tegenop. Bovendien gaat haar vriendin uit haar 3V klas ook naar de HAVO. Vrienden van het gymnasium spreekt ze nog steeds in de pauzes en online.

Ik ben benieuwd wat het schooljaar gaat brengen!

Wie schrijven er nog meer mee?
Mooi dat je dochter er niet erg tegen opziet om meteen op reis te gaan. Mijn zoon gaat ook op een studiereis naar Rome, weliswaar met een vrij nieuwe groep mensen van wie hij er maar twee een beetje kent. Hij vindt het wel spannend en zag er wel wat tegen op. Maar gaat gelukkig toch.
Hij zit in 6VWO komend jaar.

Ik had een berichtje in het draadje van vorig jaar gezet, vergeten dat er weer een nieuwe geopend zou worden :lol:

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Ik kom graag meeschrijven. Jongste gaat naar vwo5 en middelste naar vwo6.
Uit de vriendengroep van de jongste gaat er minimaal 1 naar havo4 en 1 doet vwo4 over. Middelste weet ook wel van wat klasgenoten die vwo5 over moeten/gaan doen.

Voor jongste hoop ik op een mentor die hem wat beter begrijpt dan de mentor van afgelopen jaar. De mentor van de middelste vind ik een beetje een druiloor. Gelukkig gaat middelste lekker na het fors inzetten op vaardigheden eind van vwo4 dus hebben we de mentor niet nodig. Middelste is redelijk zeker van wat hij wil gaan studeren na zijn eindexamen dus ook dat geeft rust.
School is nog redelijk ver weg (want Nederland Zuid), maar voor beide jongens is het sporten al weer volop bezig met trainingen en voor jongste oefenwedstrijden. Middelste gaat naar een nieuwe club en nu in België ipv Nl dus even wennen aan de verschillen in organisatie en wat er verwacht wordt. Hij gaat nu ook bij de senioren spelen ipv bij de jeugd dus ook daar vast verschil.

Dee, wat fijn dat ze niet opziet tegen de reis.

Bissi, wat fijn dat je zoon toch gaat ondanks dat hij het spannend vindt.

Von wat fijn dat dochter het eens is met het overdoen van 4tvwo en dat ze de mentor mocht kiezen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Ik sluit me ook aan. Tapijtje begint het laatste schooljaar. Ze moet voor de gymnasiumdiploma maar drie vakken afronden, de rest is al (met staatsexamen) afgerond.

Naast de schoolse vakken gaat ze dit jaar twee dagen in de week vakken volgen op de universiteit (waarvoor ze geen recht heeft om tentamens te doen). Ze wordt een soort van gaststudent, maar heeft ook een echte studentenpas en account en toegang tot de faciliteiten. Ze hoopt op de universiteit tussen leuke mensen te komen. Verder een bijbaan in de horeca en toneellessen, en ze is uitgenodigd om een portfolio te maken voor een kinderboekenuitgever. Als ze door de selectie is, mag ze misschien voor bepaalde kinderboeken illustraties maken. Ze geeft daarnaast ook NT2 bijles.

Wat ik mis is meer sporten. Ik hoop dat ze ook daarvoor energie overhoudt.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Ik lees en schrijf hier ook mee. K gaat naar 4 gymnasium.

Er is nu al gedoe over school, afgelopen week in het regio nieuws. Gister mail van school, wat er op neer komt dat het nieuwsbericht in grote lijnen klopt. Volgende week horen de leerlingen precies hoe 1 en ander ingevuld gaat worden.

Ik kan er op dit moment niet veel mee. Mijn hoofd loopt over, privé gezondheids problemen. En dl is net gister terug gekomen van de scout jamboree in zuid korea. Ze heeft het geweldig gehad, de nieuwsberichten waren zwaar overdreven en deels onjuist. Maar veel verhalen nu, dat geef ik op dit moment voorrang.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Bissi schreef:
ma 14 aug , 2023 7:01 pm
Dee85 schreef:
ma 14 aug , 2023 4:33 pm
Dit schooljaar start mijn oudste dochter in 4 HAVO. Over een week begint ze met een reis in het buitenland om alle vierde klassers beter te leren kennen. Dat is spannend, maar ze ziet er niet heel erg tegenop. Bovendien gaat haar vriendin uit haar 3V klas ook naar de HAVO. Vrienden van het gymnasium spreekt ze nog steeds in de pauzes en online.

Ik ben benieuwd wat het schooljaar gaat brengen!

Wie schrijven er nog meer mee?
Mooi dat je dochter er niet erg tegen opziet om meteen op reis te gaan. Mijn zoon gaat ook op een studiereis naar Rome, weliswaar met een vrij nieuwe groep mensen van wie hij er maar twee een beetje kent. Hij vindt het wel spannend en zag er wel wat tegen op. Maar gaat gelukkig toch.
Hij zit in 6VWO komend jaar.

Ik had een berichtje in het draadje van vorig jaar gezet, vergeten dat er weer een nieuwe geopend zou worden :lol:
Ik denk dat het erg veel scheelt dat dochter dit jaar met haar orkest (60 kids plus begeleiding) bijna 2 weken in het buitenland is geweest. Ze weet beter wat ze kan verwachten en bovendien gaat ze nu maar een week en zijn alle vierde klassers erbij, inclusief haar vrienden van het gym. :)
Goed van je zoon dat hij toch gaat. Hij zal vast mensen beter leren kennen!

Succes allen met dit schooljaar!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Anne72 »

Oei Petrak: voor jou dus een pittige start van het schooljaar. Goed dat je dan kiest om eerst eens met je kind na te genieten en te verwerken van de Jamboreej.
Sterkte met de gezondheid en het gedoe.

Hier twee kids in de bovenbouw: Xke 6VWO en op zich tot nu toe een prima schooldossier qua cijfers. Zit met een van diens beste vriendinnen in de klas dus helemaal blij.
Menneke gaat starten 4VWO. Is blij dat hij alleen nog fijne vakken heeft en nou ja Duits. Hij had met iets meer inzet wel goede resultaten dus hij heeft er vertrouwen in. Maar zin is iets anders.

Allebei morgen de laatste ‘lege’ dag. Heb al voorgesteld om de vakantie morgen af te sluiten met een etentje bij een buurtrestaurantje.

Voor hen die al meteen op reis gaan: lekker begin en veel plezier!!

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Marthe »

O bah, ik las er iets over in de media.
Daar wordt je niet blij van. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen.
Fijn dat ze het zo goed heeft gehad in Zuid-Korea. Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest. Die neemt ze haar hele leven mee.
Sterkte met je gezondheid.

Petrak schreef:
di 15 aug , 2023 8:06 am
Ik lees en schrijf hier ook mee. K gaat naar 4 gymnasium.

Er is nu al gedoe over school, afgelopen week in het regio nieuws. Gister mail van school, wat er op neer komt dat het nieuwsbericht in grote lijnen klopt. Volgende week horen de leerlingen precies hoe 1 en ander ingevuld gaat worden.

Ik kan er op dit moment niet veel mee. Mijn hoofd loopt over, privé gezondheids problemen. En dl is net gister terug gekomen van de scout jamboree in zuid korea. Ze heeft het geweldig gehad, de nieuwsberichten waren zwaar overdreven en deels onjuist. Maar veel verhalen nu, dat geef ik op dit moment voorrang.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Dankjewel Martha.

Inderdaad Korea pakken ze niet meer af.

Dl is terug van school. In tegenstelling tot wat in het krantenbericht van vandaag staat is het rooster nog niet bekend. Ook weten ze nog niet welke coach ze krijgen, maar wel welke 3 coaches hun klas coachen. Dus 1 van die 3 word het.
Ook in tegenstelling tot het voorbeeld in de krant, krijgen ze per vak een half uur per week instructie/les. Rest zelfstudie.
En er is nog geen latijn docent.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Marthe »

Oh Petra, wat ontzettend slecht.
Dit is toch geen degelijk onderwijs meer. 30 minuten instructie per vak.
En dan de onduidelijkheid voor leerlingen, ouders en docenten.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Gewoon bizar dit! Een stevige klacht waard.
Sterkte!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Zit er nog verder over na te denken, maar ik vind het echt buitengewoon slecht. Deze jongeren hebben al zo veel gedoe gehad met Covid, en dan nu dit weer. Hoe kun je zoiets doen ?

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hallo, ook ik kom weer meelezen en schrijven. Oudste start in de 5e! Heel benieuwd hoe het gaat lopen dit jaar. Ze zit helaas maar met één persoon van de vriendengroep in de stamklas. Wij kwamen zondag pas thuis van vakantie, en vandaag was de startdag, morgen voor het eerst lessen. Ze is gisteren gaan logeren bij een vriendin en is nu met een heel groepje in de stad.

Wauw gelijk al reizen naar het buitenland! Spannend ook met een nieuwe groep.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Oeh, klinkt inderdaad heel krakkemikkig PetraK!

Jongste heeft vandaag de introductie van V4 opnieuw gedaan. Het was nu een stuk leuker dan vorig jaar, ze heeft nu alle sportieve activiteiten wel kunnen doen en was enthousiast. Vorig jaar was het echt brak georganiseerd en hadden ze voor de meeste dingen geen tijd.'

Ze is nog steeds erg blij met het feit dat ze inspraak had in de keuze van haar mentor. Vandaag zag ze die van vorig jaar op blote voeten door de gangen lopen. Beetje onsmakelijk wel. Doe dat lekker thuis...

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Jeetje Petrak, ik geloof dat wij in dezelfde regio zitten en dat ik weet over welke school je het hebt. Heel vervelende situatie, vooral omdat het in de media nogal rooskleurig wordt voorgesteld (toen dacht ik nog: volgens mij zitten er ook wel voordelen aan). Nou, niet dus. Wat een ellende.

Oh dat op blote voeten lopen....volgens mij is het een opkomende trend. Zie dat steeds meer mensen doen, ook op straat.
Maar fijn dat de start dit jaar beter is, Von.

Eekhoorntje, succes in de 5e! Jammer dat er nog maar 1 vriendin in de stamklas zit.

Onze oudste zit nog steeds in Spanje. Waar ze vandaag code rood voor hebben gegeven vanwege de temperatuur. Vandaag bezoeken ze een grote stad. Ik hoop dat er goede airco in winkels en musea is...programma is hier en daar wel wat omgegooid vanwege de hoge temperaturen. Ik geloof dat het wisselend gaat. Kregen wel een appje dat ze ons mist. Ze slaapt alleen in een tent want ze heeft geen idee met wie ze een tent moet delen, ze kent niemand en vindt het spannend. Haar vrienden zijn allemaal jongens en die mogen geen tent delen met de meiden. Lastig voor haar. Ik denk dat het beter leren kennen van klasgenoten pas zal gebeuren als ze weer in de voorspelbare en gestructureerde schooldagen zit. Ze vertelde dat ze voor muziek in een klasje van 7 zit, voor haar ideaal en lekker rustig.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Dee85 schreef:
wo 23 aug , 2023 7:46 am


Oh dat op blote voeten lopen....volgens mij is het een opkomende trend. Zie dat steeds meer mensen doen, ook op straat.
Maar fijn dat de start dit jaar beter is, Von.
Ja,,, mijn oudste dochter, die in jouw stad in een mooie boekwinkel werkt, ziet ze soms zelfs in de winkel... :roll:
Laatst gewijzigd door Von op do 24 aug , 2023 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

De school stond veel in de kranten afgelopen week (vooral omroep west maar ook ad en telegraaf heb ik gezien). En wat daar staat is veeel rooskleuriger dan hoe wij het ervaren. Zo weet k nog niet hoe laat ze morgen op school moet zijn en is haar rooster nog niet bekend (in tegenstelling tot wat in de krant staat). Eergister stond er een paar uur een rooster in magister maar die is weer verwijderd. Wat we zagen werden we niet blij van. Op 2 dagen lessen van een half uur, in de ochtend. De ene dag de talen (ne, en, latijn) en de andere ochtend de exacte vakken (wiB, na, nlt, sk, bio). Alle middagen in de verbindingen met de hele bovenbouw bij elkaar en de overige ochtenden connect en nog ergens een half uur maatschappijleer. Ook nog ergens 2 uur gym en ckv, maar geen kcv wat volgens k wel zou moeten.

Er staat in de krant dat er 15 docenten zijn vertrokken, maar met tellen kwamen k en haar vrienden op 23. Ook staat er dat er alle vacatures zijn vervuld, maar er is nog geen latijn docent. (En in dat rooster dat weer verwijderd is was er ook geen Nederlands docent).
Gelukkig wel haar favoriete docent voor natuurkunde en een favoriete docent als coach.

Vandaag kreeg ze wel te horen hoe ze zich maandag kan aanmelden voor cambridge Engels. En dinsdag hoorde ze al dat volgende week donderdag 1e repetitie lustrum toneel is.
Ook hoorden we van iemand die weg wil naar een andere school de scholen in de stad de afspraak hebben geen leerlingen over te nemen. Waarop een vriend van k die ook wil overstappen kwaad werd (eerst f#÷÷$= ze met de lessen, lopen goede docenten weg en dan houden ze ons hier vast omdat we niet mogen overstappen naar een goede school).

K vond de andere 2 gymnasia in de stad toch al niks. Ik ben zo langzaam aan een lijst aan het maken van gymnasia buiten de stad maar binnen redelijke reisafstand. K kijkt het eerst 2 lesweken aan, mocht het systeem voor haar niet werken dan nemen we contact op met die scholen op mijn lijst om daar te gaan kijken en indien nodig na de herfstvakantie overstappen.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb inderdaad een artikel in het NRC gelezen. Maar dit klinkt inderdaad echt veel erger dan het daar werd voorgeschoteld. Ook vreemd dat de scholen in de gemeente al bij voorbaat heeft besloten om geen kinderen over te nemen! (Zijn die ook van het zelfde samenwerkingsverband?)

Wij zijn vanwege de Slimmeriqenquiz denk ik op die school geweest en ze vertelde daar toen dat ze heel soepel waren in het aanpassen van lesstof, oid. Maar dit is natuurlijk extreem een groep pubers helemaal los laten en dat ze het zelf moeten uitzoeken in feite.

Ik hoop dat er snel een goede oplossing komt voor je dochter en dat ze daar niet te ver voor hoeft te reizen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Zelfde samenwerkingsverband, maar andere scholenkoepels.

Het onderwijs was inderdaad al afwijkend van de andere scholen. Meer individueel veel mogelijk, ook vakken op verschillende niveaus. Maar 3 toetsen per jaar per vak waar ze een cijfer krijgen (wel meer toetsen, maar dan vooral om te zien welk onderdeel van de stof je wel of niet beheerst). Ook veel zelfstandig werken, maar wel lesuren van een uur en meerdere keren per week een vak. Dat is toch heel anders dan 1x per week een half uur per vak.

Op dit moment is vooral de (ontbrekende) communicatie erg. Het is 17.00 en nog steeds niets bekend over de tijd en plek waar k morgen moet zijn. En dan heb ik het nog niet eens over hoe volgende week eruit ziet (dat is dan de 1e lesweek).

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Wel heel erg zonde inderdaad dat het zo loopt. Wij kennen de school ook, zijn er ook ooit gaan oriënteren.
Overstappen naar een andere school in de bovenbouw is altijd moeilijk denk ik. Ik begrijp de andere scholen wat dat betreft wel. Ook al is het voor leerlingen die liever weg willen naar en frustrerend.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Jullie school zit in dezelfde scholenkoepel als die van ons. Wellicht is dat ook nog een optie.

Maar 23 docenten weg....poeh. Dat is niet mals.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Oudste is terug van de buitenlandreis. Heeft het heerlijk gehad! 2 nieuwe vrienden en 2 nieuwe vriendinnen gemaakt. In sociaal opzicht is ze zo gegroeid het afgelopen jaar. Vrienden (oude en nieuwe) zitten grotendeels op het vwo maar ze had wel wat aardige mensen gespot die havo doen. Nu eerst lekker bijkomen en al haar verhalen vertellen. Morgen introductiedag en dinsdag echt aan de slag. Haar eerste les is van 1 van haar favo docenten die ze al heeft sinds ze daar als brugguppie binnen kwam.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Heerlijk Dee!

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Wat een fijn begin Dee

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

PetraK, is er nog wel ergens duidelijk geworden hoe laat ze vrijdag op school moesten zijn.
Ik begrijp dat je het 2 weken gaat aankijken en anders druk gaat zoeken naar een andere school.

De jongens hebben hun boeken gehaald, ze zijn gekaft, woensdag en donderdag wat intro en voor middelste een workshop profielwerkstuk, vrijdag beginnen de lessen. Dan een 30 min rooster en vanaf 4/9 beginnen ze echt.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Ja, rond half 6 kreeg ze een tijd te horen. Inmiddels staat er ook ergens een rooster voor komende week (-niet in magister). Er is nog geen docent voor nederlands en latijn. Voor nederlands, maatschappijleer en biologie is een 2e halfuur ergens in de week gepland. Verder de talen op woensdagochtend en exacte vakken op donderdagochtend. Morgen hele dag connect! En laatste halfuur nederlands, in een lokaal, zonder docent. Geen idee hoe dat zit of wat ze met connect gaan doen, maar dat zal ze morgen wel zien.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Vreselijke start voor de leraren ook!
Je wil de leerlingen niet in de steek laten, maar ikdenk dat je gillend gek wordt en het liefst een andere school zoekt.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Petrak schreef:
zo 27 aug , 2023 7:50 pm
Ja, rond half 6 kreeg ze een tijd te horen. Inmiddels staat er ook ergens een rooster voor komende week (-niet in magister). Er is nog geen docent voor nederlands en latijn. Voor nederlands, maatschappijleer en biologie is een 2e halfuur ergens in de week gepland. Verder de talen op woensdagochtend en exacte vakken op donderdagochtend. Morgen hele dag connect! En laatste halfuur nederlands, in een lokaal, zonder docent. Geen idee hoe dat zit of wat ze met connect gaan doen, maar dat zal ze morgen wel zien.
Tjonge, klinkt nogal vaag. Connect ken ik eigenlijk niet. Hoe kijkt K er tegen aan? Nog hoopvol en gemotiveerd?

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Wat leuk Dee dat het zo leuk is geweest!

Bloemetje, zo'n rustigere start met 30 minuten rooster is ook fijn om de leerlingen te laten wennen aan terug naar school gaan. De eerste week zijn ze snel moe 😀

Zoon is gevraagd om iemand die met een 4 is overgegaan naar V5 bijles te geven. Ook wel leerzaam voor hemzelf weer: hoe leer je eigenlijk voor vakken?

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Bissi schreef:
ma 28 aug , 2023 5:12 pm
Petrak schreef:
zo 27 aug , 2023 7:50 pm
Ja, rond half 6 kreeg ze een tijd te horen. Inmiddels staat er ook ergens een rooster voor komende week (-niet in magister). Er is nog geen docent voor nederlands en latijn. Voor nederlands, maatschappijleer en biologie is een 2e halfuur ergens in de week gepland. Verder de talen op woensdagochtend en exacte vakken op donderdagochtend. Morgen hele dag connect! En laatste halfuur nederlands, in een lokaal, zonder docent. Geen idee hoe dat zit of wat ze met connect gaan doen, maar dat zal ze morgen wel zien.
Tjonge, klinkt nogal vaag. Connect ken ik eigenlijk niet. Hoe kijkt K er tegen aan? Nog hoopvol en gemotiveerd?
Ze appte vanmorgen dat ze helemaal klaar is met school. E kwam vanmiddag huilend thuis. Ze wil niet naar een andere school (vooral vanwege de fijne vriendengroep), maar wil ook niet met dit schoolsysteem werken.

Connect is project groep- en vakoverstijgend. Voorgaande jaren vond k dat niks, en dat was toen alleen de laatste week voor iedere vakantie. Positieve is dat ze nu zelf een onderwerp mochten kiezen (binnen het thema duurzaamheid). Ze heeft een leuk groepje om mee samen te werken en onderwerp kernenergie. Ze heeft dit 5 uur per week.
Maar ze kreeg vandaag te horen dat connect examenvak is, en bij slecht cijfer daar een herkansing voor gebruikt moet worden. Maar ook dat als je geen 'goed' scoort je geen cum laude diploma kunt krijgen.

Zelf ben ik begonnen aan een lijst gymnasia. In eerste instantie heb ik nu de scholen die binnen een straal van maximaal 11 km liggen. Morgen begin ik de websites van die scholen te bekijken (of misschien eerst reistijden ov erbij zoeken. Al zou het met (elektrische) fiets ook goed te doen zijn).

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Bissi schreef:
ma 28 aug , 2023 5:16 pm
Bloemetje, zo'n rustigere start met 30 minuten rooster is ook fijn om de leerlingen te laten wennen aan terug naar school gaan. De eerste week zijn ze snel moe 😀
Ze hebben woensdag 2-3 uur introductie, donderdag ook 2 en dan dus vrijdag 30 min rooster... Ik verwacht niet dat een gewoon 50 min rooster voor 1 dag, de leerlingen zou uitputten :lol:

Maar het is wel lekker om er even in te komen en je hoort die les toch niet meer dan "we gaan dit jaar dit en dat doen"....

PetraK, wat een ellende! Mijn jongens moeten 17 km terug fietsen (worden 's morgens gebracht met fiets achter op de auto). Ik vind met electrische fiets tot 15 km zeker doen baar. Succes met uitpluizen van websites, reisduur OV....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Bloemetje75 schreef:
di 29 aug , 2023 7:43 am
Bissi schreef:
ma 28 aug , 2023 5:16 pm
Bloemetje, zo'n rustigere start met 30 minuten rooster is ook fijn om de leerlingen te laten wennen aan terug naar school gaan. De eerste week zijn ze snel moe 😀
Ze hebben woensdag 2-3 uur introductie, donderdag ook 2 en dan dus vrijdag 30 min rooster... Ik verwacht niet dat een gewoon 50 min rooster voor 1 dag, de leerlingen zou uitputten :lol:

Maar het is wel lekker om er even in te komen en je hoort die les toch niet meer dan "we gaan dit jaar dit en dat doen"....

PetraK, wat een ellende! Mijn jongens moeten 17 km terug fietsen (worden 's morgens gebracht met fiets achter op de auto). Ik vind met electrische fiets tot 15 km zeker doen baar. Succes met uitpluizen van websites, reisduur OV....
Fijn begin zo, bloemetje. Zo anders dan hier (al had k ook maar anderhalf per dag vorige week. Maar met die onzekerheid die er nu is en docenten die niks weten toch geen fijne start).

K wil eigenlijk niet op de elektrische fiets fietsen. Dat is de mijne, maar vanwege omstandigheden kan ik al 2 jaar niet meer fietsen. Dus bij een school verder weg is die fiets wel een optie.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Karan_1 »

Ik schrijf ook graag mee, al zit ik nog volledig in de vakantiemodus. Ik heb een kind in 5 gym, met de hakken over de sloot overgegaan vorig schooljaar. Ik hoop dat ze er dit jaar iets harder aan trekt en dat ze de inzet, die ze voor haar favoriete vak heeft (informatica) ook voor andere vakken laat zien.

Maar goed, eerst de laatste vakantieweek. Vakantie is omgevlogen deze zomer.

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Jongste had gisteren zijn startgesprek met de mentor, hij heeft gelukkig toch een andere mentor dan vorig jaar gekregen. Zonder acties van ons, de hele groep is doorgeschoven. Hij vond deze mentor wel aardig en ze toonde oprecht interesse en stelde gerichte vragen met kladblok en pen ipv verschuilen achter laptop, het gaat ook om een docent met al veel jaren ervaring. Ook al heeft ze hem nooit in de klas gehad en gaat hij ook de komende 2 jaar geen les van haar krijgen (ander vak).
Ook is hij zelf gaan vragen hoe het met zijn economie zit (niet bij mentor maar bij iemand die over verbreding gaat), ze gaan regelen dat het zichtbaar wordt in zijn rooster, dat hij weet welke docent hij vragen kan stellen en hij moet zelf beslissen of en welke lessen hij gaat volgen of net als vorig jaar alleen de toetsen maken.

Middelste heeft vandaag zijn startgesprek, ben benieuwd.

Welkom Karan en geniet van de laatste vakantie dagen!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

Hoi, ik kom ook even meeschrijven. Zoonlief heeft afgelopen jaar de helft van de vakken afgerond, en doet dit jaar nog een keer 6 gymnasium met alleen nog Engels, wiskunde B, natuur- en scheikunde. En het &$#*#$* profielwerkstuk waarop hij finaal vastliep. Dat leidde uiteindelijk tot de zoektocht waarbij we uitkwamen op zijn ASS-diagnose afgelopen januari. Uiteindelijk ging school akkoord dat hij er een jaartje langer over doet. De vakken had hij met 2 vingers in zijn neus kunnen halen, maar dit jaartje rijpen heeft hij echt nodig (hij is ook nog maar 16). Hij start hopelijk eind september ook in een peergroep. Een heel ander jaar dus dan we gedacht zouden hebben, maar we gaan ervoor.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hoi Lotje,
Misschien beter dat hij nu al vastgelopen is op een groot werkstuk dan bij bijvoorbeeld een bachelor eindproject over drie jaar -iets wat bij studenten met ASS ook vaak voorkomt , vanwege het open karakter van de opdracht.

Misschien als tip interessant: een boek van Kinge Siljee: survivalgids voor studenten met autisme. Daarin staan heel veel tips en herkenbare situaties, die denk ik in 6VWO ook al van pas komen.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Querzyx »

Leuk dat alles weer op gang is hier!

PetraK, wat een gedoe allemaal. Ik heb uit nieuwsgierigheid het krantenartikel even opgezocht. Lijkt me wel spannend hoe het zich allemaal ontwikkelt.

Hier begint mijn zoon dinsdag in 4vwo. Profiel N&T en hij komt met twee goede vrienden in de klas. Hij zegt zelf dat hij goed gemotiveerd is dit schooljaar. Ik ben heel benieuwd!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Inmiddels ben ik wat bijgelezen. Heb dochters in de vierde en zesde. Beide een nieuwe klas (niet dezelfde scbool) maar beide zeer zwijgzaam over de indrukken..de vierde klasser haar school heeft de roosters nog niet op orde maar lees ook dat dat een relatief klein probleem is: hoop desalniettemin dat t zich oplost.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

Bissi, bedankt! Die gaan we eens bekijken. En we zijn inderdaad blij dat we school konden 'overhalen' om hem 2 jaar over 6 gym te laten doen. Ze trokken uiteindelijk van alles uit de kast, en het PWS had zelfs mondeling afgerond mogen worden (!). (Wat misschien zo gek nog niet is, in deze tijden van ChatGPT.) Zoon koos er zelf voor om de tijd te nemen om het goed te doen, en zo aan vaardigheden te werken die hij ook heel hard nodig zal hebben bij een vervolgstudie.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Querzyx en Noelle: succes in het nieuwe schooljaar!

Zijn er hier op andere scholen ook maatschappelijke stages? Ik weet dat ze niet meer verplicht zijn, maar bij dochter op school doen ze er nog wel aan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Ja-bij oudste (en jongste) dochter wel maar toen zei het zou doen kon dat door Corona niet doorgaan. Inmiddels vindt het weer plaats.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

Bij mijn zoon op school was het ook, en ook hij mocht (tot zijn grote vreugde) vroegtijdig stoppen vanwege corona. Andere kinderen waren er overigens best enthousiast over, maar de ene 14- (13)-jarige is de andere niet.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Yep, maar liefst 80 uur (mag ze wel meerdere jaren over doen).

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Ja, hier ook, weet eigenlijk niet hoeveel uur.
Zoon heeft iets met een iPad-helpdesk op school gedaan. Na zijn jaar is 't afgeschaft.
En oudste dochter mocht het helpen bij het beginnersorkest terwijl zij zelf al in een hoger orkest zat gebruiken. Wat jongste dochter deed... weet ik eigenlijk niet meer. Ik geloof dat het helpen bij de open dag telde. Maar of dat alles was....

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

80 uur,b :shock: Hoeveel jaar mag ze erover doen?
Hier is het 30 uur in 1 jaar. Waarschijnlijk wordt het iets met dieren - kinderboerderij of dierenasiel. Lukt dat niet, dan kan ze kijken of er taken zijn bij haar muziekvereniging en tenslotte kan mijn werkgever misschien nog iets betekenen. Komt wel goed! Ben benieuwd wat ze ervan vindt. Tot nu toe vindt ze maatschappijleer ook een leuk vak. Over de klas en overige vakken is ze ook positief.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Dee85 schreef:
di 05 sep , 2023 3:32 pm
80 uur,b :shock: Hoeveel jaar mag ze erover doen?
Hier is het 30 uur in 1 jaar. Waarschijnlijk wordt het iets met dieren - kinderboerderij of dierenasiel. Lukt dat niet, dan kan ze kijken of er taken zijn bij haar muziekvereniging en tenslotte kan mijn werkgever misschien nog iets betekenen. Komt wel goed! Ben benieuwd wat ze ervan vindt. Tot nu toe vindt ze maatschappijleer ook een leuk vak. Over de klas en overige vakken is ze ook positief.
Ongeveer 2,5 jaar. Het moet afgerond zijn voordat de landelijke eindexamens beginnen.
Dl wil eind van dit schooljaar weer helpen met de groep 8 musicals en die uren tellen ook mee. Afgelopen jaar heeft ze daar 60 uur bij gemaakt (maar heeft ze niet laten aftekenen voor stage omdat ze toen nog in de 3e zat. Dit dus wel onder voorbehoud dat ze op deze school blijft, daar zijn we nog niet over uit.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Querzyx »

Op de school van T doen ze de maatschappelijke stage al in de onderbouw. Hij heeft vrijwilligerswerk gedaan bij een schaatsbaantje, bij de muziekvereniging en bij de sportvereniging.

Wat ik er irritant aan vond, is dat de school de kinderen niet begeleid in hoe ze dat soort dingen regelen. Bestaan er kinderen die zelfstandig een verzorgingshuis bellen om te vragen of er daar nog hulp nodig is? En die uit zichzelf goede afspraken maken over data, tijden etc? Ik vermoed dat vooral alle ouders daar achteraan moeten. Hoe gaat dat bij jullie?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Bij ons staat gewoon in de brief dat ze hulp nodig hebben van de ouders. Ze moeten voor de herfstvakantie een plek hebben. Best kort dag....het dierenasiel neemt al geen mensen meer aan voor stages, zitten vol. Verder zoeken dus.

Querzyx, verspreid over 2,5 jaar lijkt het me wel weer te doen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik denk dat bij dochter op school de maatschappelijke stage is dat ze in de 4e een actieweek hebben waar ze geld inzamelen voor een goed doel. Iedereen in de 4e moet iets doen. Ik hoor verder niets over de maatschappelijke stage.

Overigens heeft dochter zich dit jaar ook opgegeven om de scholierenverkiezing te organiseren. (Via Maatschappijleer)En ze helpt ook mee met Paarse vrijdag via de GSA.

Wat vervelend PetraK dat ze het zo vervelend heeft, ik snap dat ze vanwege vrienden niet weg wil, maar blijven die vrienden dan wel?

Dochter heeft de eerste 1,5 jaar 17 km heen en terug gefietst, op een elektrische fiets, en vond het eigenlijk wel prima, toen we verhuisd waren moest ze erg wennen aan de tijd die ze nu niet meer had om een podcast of muziek te luisteren.

Dochter is bijna niet meer thuis, ze spreekt veel af! Dus het sociale komt lekker op gang. Ik vind het nog wel lastig wat betreft tijden thuis, ze heeft nl best wat slaap nodig en de meeste in haar vriendengroep niet. (Gisteren was ze om 21u nog op het strand en dan gaat ze meestal naar bed)

Ze gaf wel aan dat ze een groot lego project wilde kopen want ze verveeld zich wel nog regelmatig. Ze heeft een bijbaantje als vakkenvuller, maar dat is nog niet zo veel uren in de week, (want nog 15). Ze twijfelt of ze nog dezelfde sport wil doen, verschillende redenen, maar ook omdat de trainingstijden slecht uitkomen. Op woensdag zou ze dan nl niet meer naar GSA kunnen en moeten haasten om op tijd bij de training te zijn, 16:15u , training om 16:30u, en op zaterdag moet ze vaak werken. Maar ze weet ook niet zo goed wat ze wel wil. En we vinden het belangrijk dat ze wel iets blijft doen aan sport.
Ze gaat zich ook misschien opgeven om bijles Engels te geven via school. De Engels docent had al in de gaten dat ze het wat sneller oppikt dan de klasgenoten en gaf aan dat ze straks gaan lezen en dat ze dat op eigen tempo mag doen. En dan kan ze ook nog Cambridge engels gaan doen, maar ik weet niet of ze dat in de 5e al doen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Leuk om te lezen dat je dochter zo actief is, Eekhoorntje. Interesses shiften soms op een bepaalde leeftijd...weet ik nog goed van mezelf. Ik hoop dat je dochter een manier kan vinden om al die leuke dingen te combineren en dat ze een passende sport vindt.

Hier is het soms ook lastig om dingen te combineren. Dochter heeft cellolessen en orkestrepetities, wil doorgaan met bandcoaching, moet de maatschappelijke stage doen en het liefst wil ze ook nog een bijbaantje als ze 15 is, want haar geld gaat zo snel op. :roll: Het wordt een puzzel en we moeten bij haar uitkijken dat het ook niet teveel wordt, dat ze genoeg rust pakt.

Volgende week hebben we een informatieavond over 4 havo. De leerlingen zijn daar ook bij. Dochter vertelde gisteren dat de tussentoetsen verleden tijd zijn. Ze hebben nu alleen nog toetsen in de toetsweek en tussendoor kunnen ze dan praktische opdrachten maken voor een cijfer. Ik ben zeer benieuwd wat er allemaal nog meer gaat veranderen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Middelste heeft komende maandag en dinsdag een herkansing PTA van het 5de. Ze gaan dat komend jaar anders plannen dus herkansing echt nog in het 5de leerjaar en niet de 2e volle week van het 6de leerjaar. Was nog gedoe want het inschrijven bij ItsLearning was een rommeltje en zo kwamen ze van school donderdag dat hij maar 1 herkansing mocht doen omdat de andere herkansing niet ingeschreven zou zijn. Zoon heeft mail gestuurd met strekking dat er eerst 2 formulieren waren, daarna 1 en dat hij foutmelding kreeg en dus opnieuw had ingeschreven en niet de dupe wilde zijn van een slecht werkend systeem (Itslearning is vanaf dit schooljaar niet meer in gebruik wegens het slecht werken....).

Hij heeft gesprek met mentor en iemand van examenbureau gehad, ze hadden teruggezocht in opgeslagen bestanden en konden zo zien dat hij in juni wel gepoogd heeft beide herkansingen aan te vragen dus hij mag hem toch doen (want was toen netjes binnen de termijn etc). Wel met opmerking dat hij zelf nog beter moet controleren of het systeem alles juist heeft opgeslagen......

Jongste zijn mentor lijkt me een aardig en geschikte leerkracht die hem toch wel een beetje doorheeft. Ze ging mee denken over verbreding of verdieping etc. Van de andere kant heeft hij wellicht nu wat uitdaging omdat hij 2 x traint en 2x mee training geeft en dan eigen wedstrijd en liefst ook het team wat hij training geeft de wedstrijd begeleiden (kan vandaag niet want op zelfde tijdstip).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Petrak »

Eekhoorntje76 schreef:
do 07 sep , 2023 1:04 pm
Ik denk dat bij dochter op school de maatschappelijke stage is dat ze in de 4e een actieweek hebben waar ze geld inzamelen voor een goed doel. Iedereen in de 4e moet iets doen. Ik hoor verder niets over de maatschappelijke stage.

Overigens heeft dochter zich dit jaar ook opgegeven om de scholierenverkiezing te organiseren. (Via Maatschappijleer)En ze helpt ook mee met Paarse vrijdag via de GSA.

Wat vervelend PetraK dat ze het zo vervelend heeft, ik snap dat ze vanwege vrienden niet weg wil, maar blijven die vrienden dan wel?

Dochter heeft de eerste 1,5 jaar 17 km heen en terug gefietst, op een elektrische fiets, en vond het eigenlijk wel prima, toen we verhuisd waren moest ze erg wennen aan de tijd die ze nu niet meer had om een podcast of muziek te luisteren.

Dochter is bijna niet meer thuis, ze spreekt veel af! Dus het sociale komt lekker op gang. Ik vind het nog wel lastig wat betreft tijden thuis, ze heeft nl best wat slaap nodig en de meeste in haar vriendengroep niet. (Gisteren was ze om 21u nog op het strand en dan gaat ze meestal naar bed)

Ze gaf wel aan dat ze een groot lego project wilde kopen want ze verveeld zich wel nog regelmatig. Ze heeft een bijbaantje als vakkenvuller, maar dat is nog niet zo veel uren in de week, (want nog 15). Ze twijfelt of ze nog dezelfde sport wil doen, verschillende redenen, maar ook omdat de trainingstijden slecht uitkomen. Op woensdag zou ze dan nl niet meer naar GSA kunnen en moeten haasten om op tijd bij de training te zijn, 16:15u , training om 16:30u, en op zaterdag moet ze vaak werken. Maar ze weet ook niet zo goed wat ze wel wil. En we vinden het belangrijk dat ze wel iets blijft doen aan sport.
Ze gaat zich ook misschien opgeven om bijles Engels te geven via school. De Engels docent had al in de gaten dat ze het wat sneller oppikt dan de klasgenoten en gaf aan dat ze straks gaan lezen en dat ze dat op eigen tempo mag doen. En dan kan ze ook nog Cambridge engels gaan doen, maar ik weet niet of ze dat in de 5e al doen.
Even kort, want uitgebreid lukt even niet.

Vrienden weten nog niet wat ze doen, net als k. Haar beste vriendin zegt dat ze ook weg gaat als k weg gaat. Ik vind het lastig. K wil niet naar andere school kijken nu omdat dat voelt alsof ze dan al heeft gekozen om weg te gaan. Terwijl ik denk dat als ze wel rondkijkt ze beter kan vergelijken en een gedegen keus kan maken. Ze word nu (nou ja, di en wo) boos als ik het erover heb, dus afgesproken dat ik tot volgend weekend mijn mond houd over andere scholen (maar dat vind ik heel moeilijk, zeker als ze weer eerder en met hoofdpijn weg gaat op school).

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lisa80 »

Hallo,

graag sluit ik hier ook aan. O is net gestart in 4 vwo (vorig jaar overgestapt van tweetalig naar regulier). Haar start is helaas erg moeizaam. In 2 vwo heeft zij een (emotioneel) zwaar jaar gehad. In de 3e klas ging het (met ups en downs) weer de goede kant op, alleen eindigde het jaar niet goed met de laatste toetsweek (heeft niet met cijfers te maken, maar vooral met opgebouwde spanning, faalangst en laatste loodjes van het schooljaar). Ik heb de indruk dat zij dat gevoel in de zomervakantie 'geparkeerd' heeft (wat deels lukte, verder wilde ze het niet over school hebben, want het was vakantie :frostangel: ) en nu weer vanuit die spanning het nieuwe schooljaar in stapt. Hoe we ook proberen dat te kenteren, het lukt nog niet erg... Ze zit er zo in vast, dat het haar niet lukt om alle lessen te volgen. Dat wakkert vervolgens haar baal- en faalgevoel weer aan... Dat ze slecht sliep (hitte! en muggen) en door de spanning nauwelijks ontbijt heeft ook echt invloed.
O vindt moeilijk aansluiting met klasgenoten en dat maakt haar erg verdrietig en onzeker. Heeft gelukkig wel wat fijne meiden waar ze mee omgaat, alleen zitten die niet bij haar in de klas (o.a. andere profielkeuze). Ze geeft aan erg gemengde gevoelens te hebben, omdat ze graag naar school wil voor de vakken en om nieuwe dingen te leren (vindt ze over het algemeen leuk, is gemotiveerd), maar de spanning wil ze ècht niet meer.
De puberteit is ook vol ingeslagen, wat niet echt helpend is in dit geheel (wel een heel gezonde ontwikkeling, probeer ik maar te denken, haha).
O heeft een soort PMT-behandeling, wat haar helpt, alleen heeft dat door de vakantieperiode een poosje stil gelegen.

We proberen de moed er in te houden en vaak lukt dat. Vandaag even (flink) minder en ben er zelf ook verdrietig van...
Ik lees hier soms berichten van ouders met al oudere kinderen, waarbij het na allerlei (pittige) wegen 'goed is gekomen'. Dat zijn hele fijne berichten om te lezen en bieden houvast, dus bedankt daarvoor!

Het is denk ik een beetje rommelig verhaal? De kern is dat we nogal aan het worstelen zijn momenteel. Ik overweeg het een paar dagen 'op zijn beloop te laten' (even uit de strijd, voor zover die er is) en volgende week staan er wat gesprekken met begeleiding (op school) en behandelaar gepland. Hopelijk vanuit daar weer wat aangrijpingspunten voor O om de draad weer op te kunnen pakken.
O 2008
M 2010
J 2015

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

He, wat vervelend voor haar en jullie Lisa. Ik hoop dat er vanuit de gesprekken volgende week helpende afspraken komen.

J stuurde vandaag een stralende foto met haar Cambridge-Certificaat en nepchampagne. Ze had het examen vorig jaar aan 't eind gemaakt. Ze had het gevoel het niet gehaald te hebben, maar dat is dus geen probleem. De meesten hebben het op C1-niveau gehaald, zij op B2-niveau, en 't wordt evengoed gevierd. En dit jaar mag ze het nog een keer doen om C1 te proberen (ze is blijven zitten) als ze dat wil. Dat ziet ze aan 't eind van 't jaar wel.

Hoewel ze zelf (met ons) heeft besloten om te blijven zitten moest ze toch best even wennen, maar eigenlijk gaat ze heel lekker en zit ze goed in haar vel. Ze heeft wel wat anderen om zich heen met wie ze het goed kan vinden, zowel anderen die ook zijn blijven zitten (dat zijn er veeeeel!) als kinderen die voor 't eerst de vierde doen.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

Lastig, al die klassenwissels. Onze zoon zit voor de 2e keer in 6 gym (vorig jaar al een paar vakken afgerond). Ook dit was eigen keuze, maar daarom evengoed lastig. En hij is enorm gesloten naar ons toe (niet heel gek bij een 16-jarige ASS'er), dus af en toe een voorzichtige vraag als 'vind je het nu een beetje OK in je klas' krijgt hooguit een 'ja hoor, gaat wel' als antwoord. Ik blijf het wel af en toe vragen, want zijn zusje is veel opener over alle ups en downs van het sociale gebeuren, en ik wil hem laten weten dat het ons heus wel interesseert. Ik vind het ook altijd fijn om hier ervaringsverhalen te lezen.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Volgens mij zijn we meer ouders van zesde klassers en ben benieuwd of jullie kids al ideeën hebben voor volgend jaar. Hier blijft het bij vage plannen die wel gemeen hebben dat er iets leuks in het buitenland moet worden gedaan. Lijkt me iets wat tijdig geregeld moet worden….iemand ervaring met Spanje of Italië en daar studeren of een talencursus oid met voldoende bezigheden voor een gevuld tussenjaar? School lijkt relaxed want er werd altijd veel getoetst en nu alleen nog maar toetsen voor het eindexamens. Wat dan wel weer tijdig geregeld is is de examenreis 🙈

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hier geen plannen voor een tussenjaar bij zoon in de zesde. Een talenreis in de zomer leek hem leuk, maar daar was hij te jong voor.

Wel een dochter die nu een exchange in het buitenland wil regelen voor de eerste helft van het derde jaar van haar bachelor. Ze heeft binnenkort veldwerk van 3 weken in Frankrijk. Vorig jaar in de Ardennen.

Er zijn tegenwoordig allerlei websites en beurzen te bezoeken voor ideeën voor een tussenjaar.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wij hebben op de ouderavond de tip gekregen als ze een tussenjaar willen dat ze op de site ikwilweg.nl kunnen kijken.

Bissi ik denk dat je dochter een studie doet die ook bij onze dochter erg bovenaan staat!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Leuke site! Dank.

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Baloo »

En voor degenen die een brede, interdisciplinaire, engelstalige opleiding met flink wat uitdaging zoeken: https://universitycollege.nl/

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Baloo schreef:
zo 17 sep , 2023 1:33 pm
En voor degenen die een brede, interdisciplinaire, engelstalige opleiding met flink wat uitdaging zoeken: https://universitycollege.nl/
Dat is echt een mooie studie!
Wij zijn bij meerdere open dagen geweest. Hier uiteindelijk niet gekozen vanwege het prestatiegerichte karakter en het verplichte op campus wonen. Dat sprak dochter niet aan. Buurkinderen zaten beide in Utrecht, en hen is het goed bevallen.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

Onze zoon heeft nog geen idee wat hij wil, maar hij wil in elk geval geen tussenjaar. Ik had vorig jaar wel al allerlei info opgezocht. Dit is ook een mooie site: https://www.tussenjaarkenniscentrum.nl/.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Mijn dochter wil ook geen tussenjaar. Studeren en dan liever ver van huis.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hanneke schreef:
zo 17 sep , 2023 2:34 pm
Baloo schreef:
zo 17 sep , 2023 1:33 pm
En voor degenen die een brede, interdisciplinaire, engelstalige opleiding met flink wat uitdaging zoeken: https://universitycollege.nl/
Dat is echt een mooie studie!
Wij zijn bij meerdere open dagen geweest. Hier uiteindelijk niet gekozen vanwege het prestatiegerichte karakter en het verplichte op campus wonen. Dat sprak dochter niet aan. Buurkinderen zaten beide in Utrecht, en hen is het goed bevallen.
Klinkt ook interessant. In Utrecht moet je zelfs door een selectie om erop te komen.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Volgens mij is dat overal, die selectie .

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Tapijt schreef:
wo 20 sep , 2023 9:40 am
Mijn dochter wil ook geen tussenjaar. Studeren en dan liever ver van huis.
Studeren in het buitenland (met voorkeur Italië of Frankrijk) hier dus ook een optie. Dus of t echt een tussenjaar wordt of daarna aldaar wordt vervolgd is nog de vraag. Dus tips over studies aldaar ook welkom….

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Een dochter van vrienden wil ook in het buitenland studeren, liefst in Scandinavië. Zij vertelde me dat de meeste bacheloropleidingen die zij interessant vindt (science hoek) allemaal in de landstaal zijn. Veel masters in het Engels. Ze had minder opties dan ze gehoopt had.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Jullie volop bezig met de volgende stap...dat duurt hier nog wel even. ;)
Zijn jullie in de 4e en 5e wel bezig geweest met het bezoeken van open dagen? Ik denk dat dit voor dochter namelijk wel fijn kan zijn om een beter beeld te krijgen van wat studeren inhoudt en hoe de opleidingen rondom haar interessegebied eruit zien.

Hier gaat alles zijn gangetje. Dochter is heel blij dat ze geen tussentoetsen meer heeft en alleen toetsen in de toetsweek. Ik houd een klein beetje mijn hart vast, want dat betekent dat er meer stof in 1 keer geleerd moet worden en ik heb niet de indruk dat ze de stof nu bijhoudt. We hebben het daar wel over gehad en ik kreeg een soort geirriteerd 'jaaaaaa' terug en vervolgens wist ze eigenlijk niet waar ze een planner met de leerstof kon vinden. Dus dat gaan we samen oppakken, of zij met haar autisme coach. Wel hebben we samen het onderwerp maatschappelijk stage getackeld en ze heeft morgen een gesprek! :grin:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Axator »

Oudste (niet HB, wel slim) moest vorig jaar een online studiekeuzeavond bijwonen. Vandaaruit is hij ook nog bij een HBO geweest met de 2 studies die hem het leukst lijken. Nu in 5ath hebben ze wel wat voorlichtingsdingen. Je mag vanaf nu ook een halve dag vrij als je naar een voorlichting wil elders in het land (maar liever niet natuurlijk en niet te vaak).
Binnenkort is er een onderwijsbeurs, daar staan ook veel universiteiten en HBO's, dus daar gaan we even neuzen (of hij met zijn vrienden, kan ook).

Ik heb wel de indruk dat veel van zijn vrienden alleen naar de uni kijken. Mijn oudste kijkt meer naar het HBO, lekker praktisch bezig zijn. Dus tzt maar eens kijken waar ze allemaal belanden.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Axator, zou je me kunnen vertellen waar en wanneer de onderwijsbeurs is? Mag ook in een pb hoor.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Axator »

Deze is het:
https://www.onderwijsbeurs.nl/

Onderaan de website staan ook nog andere versies voor andere regio's.

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

In het 4de moest jongste vorig jaar al beginnen met het Loopbaanorientatie-dagboek. Verder een verplichte info avond waar een info moment van 2 opleidingen kon/moest bij wonen (zelf inschrijven welke 2 je wilde). Ze deden ook een interesse/capaciteiten onderzoek. En gingen met alle 4de jaars naar een infomiddag van de universiteit in de buurt met ook uitleg. Op de school van de jongens geldt dit traject voor vwo en havo...

In het 5de (VWO) gaan ze verder met dat dagboek, moeten ze verplicht minimaal 3 open dagen bijwonen (krijg je hele dag vrij voor want we wonen in het uiterste zuiden van het land dus al snel lange reistijd). Daarnaast moeten ze 2 dagen/4 dagdelen een stage lopen bij een bedrijf of meerdere bedrijven die ze interessant lijkt (functie of soort bedrijf maakt niet uit). Er is een periode aangewezen waarin je die stage moet lopen, er zijn een aantal dagen waarbij het lesvrij is die daar voor gebruikt kunnen worden of anders in de mei-vakantie als een leerling voor 4 x 1 dagdeel zou kiezen bij 4 verschillende bedrijven. Ook in 4 havo zijn open dagen en dat dagboek en een stage verplicht.

Aangezien de jongens maar 1 leerjaar verschillen, is jongste vorig jaar ook al mee geweest naar 2 open dagen, we gingen toch en door met 2 ouders te gaan, konden ze beide hun eigen dag indelen. Voor dit jaar staat er al een en ander op de planning. Gelukkig gaat zus met ze naar 1 open dag omdat wij lastig kunnen.

Het is altijd handig om in het voor-eindexamenjaar al een idee te hebben. Immers inschrijven voor opleidingen kan vanaf 1 oktober in je examen jaar en sommige deadlines zijn al in oktober en januari. Zeker bij een studie met selectie/numerus fixus.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Bloemetje75 schreef:
wo 27 sep , 2023 6:10 pm

Het is altijd handig om in het voor-eindexamenjaar al een idee te hebben. Immers inschrijven voor opleidingen kan vanaf 1 oktober in je examen jaar en sommige deadlines zijn al in oktober en januari. Zeker bij een studie met selectie/numerus fixus.
Oh, dat is snel. Kun je je voor meer studies inschrijven?

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Ja, heel veel jongeren schrijven zich voor meerdere studies in. Voor de zekerheid, omdat ze hun keuze uitstellen. Vanaf 1 mei kun je je niet meer inschrijven, vandaar.
Voor 1 september dan weer uitschrijven.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Axator schreef:
wo 27 sep , 2023 9:48 am
Deze is het:
https://www.onderwijsbeurs.nl/

Onderaan de website staan ook nog andere versies voor andere regio's.
Dank je!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wij zijn vorig jaar naar twee open dagen gegaan en dochter heeft bij drie studies een meelooopdag/avond gedaan. Daarvan viel er één in haar vakantie en een ‘s avonds en voor de derde mocht ze vrij nemen. Ze wil wel meer meeloopdagen want ze vind veel interessant, en het is voor haar een soort vervanging van MuseumJeugdUniversiteit. Ze heeft haar oog al heel duidelijk laten vallen op een studie. Maar toen we vorig jaar gingen kijken liepen de verschillende studie flink uiteen.

Nu probeert ze haar vrienden mee te krijgen naar open dagen, maar een van hen, wil gewoon in onze stad studeren, en wil niet bij andere steden kijken.

Ik heb haar ook de link gestuurd die eerder is gedeeld en ze gaat even kijken wanneer en waar die meer bij ons in de buurt is.

Ze vind het vooral ook heel leuk om proefcolleges enzo te doen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

Al die studieplannen triggeren me, merk ik. Ik wist vroeger niet beter dan dat is wat je doet: naar school gaan, diploma halen, studeren, werken (en daar achteraan misschien trouwen, kinderen krijgen). Maar mijn beide kinderen hebben onafhankelijk van elkaar tijdens zo’n “nog even op de bedrand-kletsmoment” voor het slapen gaan, gezegd dat ze dat benauwt.
“Is er een uitweg uit dit uitgestippelde pad? … Waarom zou mijn leven zo moeten gaan? …Ik wil niet al weten hoe mijn leven er over tien jaar uitziet.”
En tuurlijk, dat weet je nooit, maar het is wel grotendeels hoe het bij veel mensen gaat.

Die uitweg heeft mijn dochter ingevuld met een tussenjaar te nemen in het buitenland. En ze wil tijdens haar studie ook nog een paar semesters studeren in het buitenland en haar werkende leven wil ze online, “on the road” gaan doen en zoveel mogelijk van de wereld zien. Voorlopig in elk geval geen huisje-boompje-beestje-leven dus voor haar. Zoonlief doet er nog een schepje bovenop en kiest geheel zijn eigen pad, eigenlijk al sinds zijn 13e. Hij vertrekt binnenkort ook naar het buitenland, zonder diploma, en zei laatst nog “dat nooit”, kijkende naar een tv-programma waarin een vader met tig kinderen ‘s ochtends met een tas in zijn hand naar zijn werk vertrok, nadat hij zijn vrouw een “tot-vanavond-kus” had gegeven. :lol:

Zijn er hier meer kinderen die ook zo over het leven nadenken en zo’n uitgestippeld leven benauwend vinden?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Ja, mijn dochter ( :grin: )

Tussenjaar heeft haar heel erg geholpen om los te komen van ons. Ze studeert nu weer, maar is vooral aan het genieten van vrienden, haar bijbaantje, enz.
Ze ziet zichzelf niet op korte termijn in een relatie, en of ze kinderen wil weet ze al helemaal niet.

Oudste en jongste zien huisje, boompje, beestje dan weer wel helemaal zitten.

Veel jongeren van nu zijn niet echt bezig met settelen volgens mij. Bij ons was er ook meer het idee dat jij omschrijft. Je volgt een studie, en dan het liefst ook zonder omwegen, daarna werken/samenwonen/ trouwen en dan een gezin. Een koophuis, een groter koophuis, een vrijstaand huis........

Jongeren van nu lijken daar minder of niet mee bezig .

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Mijn 13 jarige liet zich van de week ontvallen nooit aan kinderen te beginnen nadat ik liep te mopperen op iets irritants dat ze hadden gedaan. :mrgreen: Ze geeft ook vaak aan dat ze de stad maar niks vindt. Zie haar ook wel ergens in een gehucht wonen met een boel dieren om zich heen.
De oudste is ondanks aanvankelijke angst voor het onbekende ook wel echt een avonturier. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe omgevingen en die zie ik wel naar het buitenland vertrekken op enig moment. Maar misschien ook niet. Ik merk vanzelf wel wat ze willen. Ze zijn nog zo jong.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Axator »

oja, oudste had vorig jaar in 4vwo ook al een programma wat ze moesten volgen. Iets met interessetesten, mentor/peergesprekken een voorlichtingsavond en ouder input. Oudste is 1 van de weinigen die toen al bijna zeker wist wat hij wilde. Twijfel zit meer in het niveau (uni/HBO). En daar heb ik dan wel weer een mening over. Maar die laat ik hem niet merken. Dat mag hij zelf kiezen.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Lotje72 »

My zesdeklasser ontwijkt onze voorzichtige vragen over open dagen een beetje. Hij zegt dat hij echt nog niet weet wat hij wil. Het is ook lastig dat de studies aan de universiteit in onze stad hem niet zo boeien, en dat alle andere universiteiten nogal een stuk reizen zijn. Mogelijk maakt hij een sprong in zelfstandigheid dit jaar nu hij aan een peegroep deelneemt. Maar zelfs al zou hij dan klaar zijn om op kamers te gaan, vind er dan nog maar eens een... Ik probeer het voor nu maar een beetje los te laten, en hem even te laten wennen bij de peergroep. Later in het jaar inschrijven kan ook nog.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

boom schreef:
wo 27 sep , 2023 9:14 pm
Zijn er hier meer kinderen die ook zo over het leven nadenken en zo’n uitgestippeld leven benauwend vinden?
Ik herken mezelf erin :grin:
Ik was niet van plan kinderen te krijgen, heb tijdens en na mijn bachelor in het buitenland gestudeerd, daarna master en werken in het buitenland. Op mijn 29ste terug in NL, vrienden allemaal bezig met huizen kopen enz. Voelde voor mij nog steeds als mezelf te veel vastleggen.
Maar uiteindelijk wel leuke man/huis/kinderen. Dat voelde op dat moment ook helemaal OK en was niet 'omdat iedereen dat deed' .

Ik was op het schoolplein van de basisschool wel een van de oudere moeders, maar kon me soms zo weinig voorstellen bij wonen in het dorp waar je geboren bent en jong kinderen krijgen. Maar iedereen z'n eigen ding natuurlijk, doen wat goed voor je voelt.

Wat mijn kinderen willen, weet ik niet zeker nog, maar beide hebben wel interesse in op exchange gaan en werk in internationale politiek. Ik ben benieuwd wat hun weg gaat worden :-)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Voor de kinderen is evt een partner, kinderen al de ver van t bed show. Eigen huizen etc helemaal denk ik. Ze kijken niet verder dan studie en dan met name naar dingen als eerst graag naar buitenland en in welke stad (daarna), wil ik lid worden van studentenvereniging, hoe zal t studentenleven zijn. Wat ze (precies) kunnen studeren lijkt bijzaak al denk ik ook dat vele wegen naar Rome leiden en veel studies al naar gelang de richting wel weer dichter bij elkaar komen. Het is we duidelijk dat het in de bèta hoek zal zijn. Maar in eerste instantie dus niet in NL wat de kids betreft. Open dagen heeft ze/hebben we we gedaan. Deels met vriendinnen (denk dat op die manier veel steden bezoeken leuk was) en ook met ons. Maastricht met veel terrassen op een mooie avond was de favoriet en ook Groningen zag er heel gezellig uit in haar ogen.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter is ook nog niet echt bezig met wat er na een studie komt. En ook huisje boompje beestje is voor haar nog niet in de gedachte, volgens mij.

Ze is er wel bewust van dat haar cijfers voor dit jaar meetellen voor volgend jaar en doet dus wat meer moeite om goede cijfers te halen, maar baalt wel dat ze maar 3 keer een toets heeft dit jaar. Maar daar tegenover verteld ze me nu regelmatig dat ze zich verveeld tijdens de les en dat ze herhalingen vervelend vindt. Ze heeft voor vakken gekozen waar ze niet persee goed in is, maar die ze wel interessant vindt, dus het is voor haar wel handig als ze wel wat meer herhaling heeft, zodat de stof beter beklijft en dat ze wat sneller is op toetsen (bij wiskunde en natuurkunde komt ze wat vaker in tijd nood).

Verder gaat het wel goed met haar, druk sociaal leven, al heeft ze volgens de definitie van klasgenoten bij Wiskunde A geen sociaal leven omdat ze niet drinkt en rookt/ vapet. ( Dit is niet zo tegen haar gezegd, maar een van de meiden was met haar vriendin aan het praten over een crush die ze had, maar hij rookte en dronk niet dus had geen sociaal leven.)

Ik ben echt heel erg verbaasd over de hoeveelheid klasgenoten die drinkt en rookt. Het is wel vooral een bepaalde groep (en een groot deel daarvan zit in haar Wiskunde A klas). Ik had verwacht dat de jeugd van tegenwoordig daarin betere keuzes zou maken omdat ze al van kleins af aan weten dat het niet goed voor je is. Ik ben ook wel verbaasd omdat ik zelf die behoeftes niet heb gehad, maar dat was in mijn geval ook wel door het slechte voorbeeld wat ik had.
Vorig jaar na een uitvoering was er een “after party” blijkbaar bij ouders in een schuur ofzo en daar werd ook flink gedronken en gerookt. (Dit is wel tweede hands informatie, maar toch, ik ben verbaasd)
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Dochter heeft een grote groep echte bèta vrienden, en daar wordt volop gedronken, af en toe gerookt en ook wel door een enkeling drugs gebruikt. Was in de vierde al heel normaal, ook voor sommige ouders.
Verbaasde mij ook.

Onze kinderen drinken en roken niet, maar zijn in bepaalde groepen echt wel uitzonderingen .

Jongste zit nu bij een studentenvereniging waar nauwelijks gedronken wordt, oudste idem. En dochter heeft op het werk bij de bioscoop een vriendengroep waar dit ook niet gebeurt.
Op de uni bij dochter daarentegen gaat het vooral over " je niets meer herinneren van de vorige avond".

Ik vind het vooral behoorlijk sneu.
Een keer ( te veel) drinken kan natuurlijk, hoort ook wel bij opgroeien misschien.
Ieder weekend ( en meerdere doordeweekse avonden) zuipen, roken en feesten....tja....ik heb er echt niets mee, en mijn kinderen ook niet.
Laatst gewijzigd door Hanneke op vr 29 sep , 2023 8:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Oh, mij opmerking ging niet zo zeer om alfa, beta, of gamma mensen. Toevallig is het in dit geval een groep die in haar Wi A kluster zit.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Dat begreep ik hoor.
Ik had zelf bij typische bèta's een ander beeld ;)

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

boom schreef:
wo 27 sep , 2023 9:14 pm
Zijn er hier meer kinderen die ook zo over het leven nadenken en zo’n uitgestippeld leven benauwend vinden?
Tapijtje kijkt ook niet naar een uitstippelen weg. Maar daarvoor hoeft ze niet echt authentiek te zijn: haar ouders hebben ook geen uitgestippelde weg gevolgd (al heeft mijn man dat min of meer gedaan, maar ik niet). De vrienden van mij zijn ook niet van de uitgestippelde weg, dat ziet tapijtje. Haar ooms en tantes van beide kanten ook niet en haar oma's en opa's van beide kanten des te minder, maar dan de helft van haar overgrootouders (van zowel haar moeders- als vaderskant) echt totaal niet. :lol: Wij, haar ouders en voorouders collectief, hebben van diepe armoede tot grote comfort in en uit gerold, getrouwe en gescheiden of helemaal niet getrouwd, een meerderheid van ons heeft meer dan 25x verhuisd, we hebben gevochten en in opstand gekomen en oorlogen en revoluties gezien, individueel soms meerdere immigraties in een leven gehad, gestudeerd, van studie- of carrièrerichting gewisseld, en uiteindelijk een multiebloed generatie van tapijtjes, verspreid in drie continenten, gezaaid. :lol: arme generatie van tapijtje als die uit zo een nest probeert authentiek uit te komen. :lol:

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Ook ik ben verbaasd over hoe normaal het wordt gevonden om te drinken net als over de tijden tot hoe laat feestjes duren en hoe vaak die zijn. Bijna iedere week-tot 2 en soms 3 uur en volop drank. vriendinnengroep is groot en omvat alle profielen……;-)

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wauw tot 2/3 uur? Ik vind het al heel wat als het 11 uur wordt.
Maar dat komt dan ook omdat ik weet dat dochter toch echt wat meer slaap nodig heeft.
Twee weken geleden vrijdag kwam ze om 22:30u thuis. Het was dan wel geen feestje, maar wel met de groep samen, ze waren naar een pretpark geweest, want studiedag en gingen toen bij een van hen eten en daarna een film kijken.

Grappig Tapijt, dat je zo’n gemêleerde achtergrond hebt. Mij eigen achtergrond is “saai” en die van mijn man iets minder, maar de kinderen zien wel veel mensen die ook niet het geijkte pad doen, en dan vooral omdat we aardig wat mensen in onze omgeving hebben, die bv geen kinderen hebben, en dat is dan vooral in onze vriendengroep. Mij gezin van herkomst is allemaal wel heel traditioneel en al mijn brusjes hebben bv 2 kinderen, maar mijn schoonzus en zwager hebben geen kinderen. Ik ben in mijn hele familie (neven, nichten) een van de weinige die gestudeerd hebben en niet meer in Noord Holland woont.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Hanneke schreef:
vr 29 sep , 2023 8:47 am
Op de uni bij dochter daarentegen gaat het vooral over " je niets meer herinneren van de vorige avond".

Ik vind het vooral behoorlijk sneu.
Een keer ( te veel) drinken kan natuurlijk, hoort ook wel bij opgroeien misschien.
Ieder weekend ( en meerdere doordeweekse avonden) zuipen, roken en feesten....tja....ik heb er echt niets mee, en mijn kinderen ook niet.
Hier dezelfde ervaring. Onze kinderen hadden/hebben eigenlijk altijd vrienden die net zo zijn als zij; geen drank/drugs/roken, veel sporten, wel leuke dingen doen samen maar zonder zuipfestijn.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Als ik het goed begrijp, volgens de cijfer drinken jongeren minder dan 20 jaar geleden?
Het is wel nog steeds veel, dat vind ik ook.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Ik ken de cijfers niet maar ik vind het wel een verschil dat er inmiddels iig in de horeca een verbod geldt om op (kort door de bocht) middelbare school leeftijd te drinken: dat alleen al maakt het in mijn ogen toch minder logisch dat er zoveel feestjes zijn waar drank wordt geschonken aan middelbare scholieren.

boom
Site Admin
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

Leuk, jullie reacties op mijn vraag over het volgen van een eigen pad. :dance:

Ik hoor ook opvallend veel verhalen van ouders dat hun kinderen behoorlijk “van het padje” zijn geweest :beer:.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Middelste hockeyt en heeft bij de eindbbq afgelopen seizoen voor het eerst echt meer dan 1 pilsje gedronken (is 17 dus dat mag in België legaal). Hij drinkt na een thuiswedstrijd met het team wel eens een pilsje en ook in de vriendengroep wordt er wel eens wat gedronken op een feestje of toen ze van de zomer spelletjesavonden hielden.
Afspraak is: "als je spuugt in mijn auto maak je het zelf schoon". Ieder ander die meerijdt krijgt die boodschap ook als ik ze naar het feestje/uitje breng en ze later moet gaan halen. Tot nu toe vindt iedereen die meerijdt me heel redelijk en heeft er nog nooit iemand hoeven spugen.
Binnen de vriendengroep wordt er veel gesport en ook wel gepraat over wat gezond eten en leven is en daardoor weinig gerookt en gedronken gelukkig. Over andere middelen hoor ik niets. In het vorige hockeyteam waren wel jongens die het een en ander gebruikten naast bier en sterke drank.

Mijn oudste drinkt zelden tot nooit, ze biedt vaak aan om wel te rijden als ze eens op stap gaan (want dan kom ik zeker veilig thuis is haar redenering).

Volgens mij drinken de vrienden van de jongsten zelden iets. Af en toe een pilsje ofzo op een familie bbq maar niet structureel ieder weekend.

Op tijd naar bed is ander verhaal. Middelste is 3 avonden per week trainen en dan pas tegen 23u thuis, dan vaak nog 2 avonden werken en ook pas tegen 23u thuis. Op zaterdag en zondag mag hij dus zeker uitslapen gewoon omdat er ergens uitgerust moet worden.

Mijn oudste roept al heel lang dat ze naar Australië wil. Ik probeer daar Nieuw Zeeland van te maken omdat daar geen enge beesten wonen....
Ze is bewust aan het kijken naar buitenland stage om te volgen in jaar 3.

Volgens mij weten de beide jongens verder nog helemaal niet hoe en wat, leven bij nu, vwo/open dagen en wat ga ik waar studeren. Ze kijken vooral naar Nederland, terwijl België natuurlijk ook echt optie is. Over buitenland stage/masters/tussenjaren etc hoor ik ze niet.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Op de middelbare school was zoon een van de weinigen die niet dronk in zijn vriendengroep. Hij was de jongste en dus nog geen 18, maar dat hield anderen niet tegen. Op feestjes werden 18+bandjes uitgedeeld aan iedereen, maar die weigerde hij. Er is eens aan hem gevraagd of 'ie had gedronken en toen hij nee zei "waarom dan niet?" Toen heeft 'ie gezegd: "Ik heb geen alcohol nodig om leuk te zijn" en daarmee was de kous af.
Nu drinkt hij wel, en heel soms te veel. Een keer veel te veel, nog niet zo lang geleden, toen zijn we hem een nacht kwijt geweest, maar daar kwamen we gelukkig de volgende ochtend pas achter. Dat was ongeveer een uur dikke paniek en toen reageerde hij op appjes. Ik denk niet dat dat gauw nog een keer gebeurd, want hij heeft er geen goede herinneringen aan en schaamde zich kapot. Verder houdt hij het heel bescheiden en zijn vriendengroep voor zover ik kan zien ook.
Na zijn werk in een theater blijft hij eigenlijk altijd naborrelen, maar dat is een of 2 biertjes. Hij is dan wel vaak echt laat thuis, want naborrelen doen ze ook als ze pas om 1 uur klaar zijn met werken.

Oudste drinkt wel, maar meestal niet echt veel. Die wordt erg blij van het boek-met-wijncafe in haar stad. Dan gaat ze met wat vriendinnen een hele avond zitten lezen met een glas wijn erbij. Ze drinkt ook bier, maar sterke drank en al helemaal shotjes niet, want daar wordt ze beroerd van en daar heeft ze geen zin in.

Jongste is 16 en er zijn heus wel klasgenoten die drinken en roken en met name vapen, dat heb ik bij de oudste twee nooit zo gehoord. Maar in en om de school mag het niet, dat scheelt denk ik wel. Ze doet het zelf niet en heeft er geen behoefte aan Hoewel ik denk dat ze wel een beetje nieuwsgierig is naar alcohol.
Roken wordt bij ons thuis algemeen als een domme en smerige gewoonte gezien en ze weten dat mijn vader zichzelf heeft doodgerookt, dus die behoefte hebben ze niet.

Oudste had trouwens ooit het plan om een minor in het buitenland te doen, maar dat was net rond coronatijd, dus dat is niet doorgegaan. Ook toen het misschien wel net weer leek te kunnen durfde ze het niet aan. Ik zie haar wel nog eens werken in het buitenland voor een paar jaar, en dan waarschijnlijk Scandinavië.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Het lijkt idd toch niet ongewoon te zijn op middelbare school leeftijd al alcohol. Mijn kinderen zitten wat minder in vriendengroepen waar niet wordt gedronken…… dat maakt het wellicht ook lastiger. Het is voor mij wel een zorg (en discussie) punt. Maar wellicht ben ik zorgelijk aangelegd. Ik word ook niet ontzettend blij van de toch naderende examenreizen en bestemmingen (waar natuurlijk echt we grote groepen veel drinken) maar dat hoor ik wel van meer ouders.

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door loekie »

Maar wellicht ben ik zorgelijk aangelegd.
Of de andere ouders te makkelijk. Steeds meer onderzoek toont aan hoe schadelijk alcohol is, vooral voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Nichtje zat in een klas ( tweede klas VO) waar kinderen alcohol in een waterflesje mee namen de klas in.

Veel ouders hebben echt geen idee!

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter had een excursie naar België gehad, met zo’n 3 uur vrije tijd en daar heeft de alcohol drinkende groep dus flink gebruik gemaakt van het feit dat ze daar wel legaal alcohol konden drinken. (Met kotsen in de bus tot gevolg) Op schoolfeesten is een nul beleid, en worden je ouders gebeld als ze door hebben dat je alcohol (op) hebt. Maar dochter heeft op het een na laatste feest veel dronken klasgenoten gezien. Op en rond school mag ook niet gerookt en gevapet worden, maar de toiletten staan blauw volgens mijn kinderen. De jongste gaat zelfs niet op school jaar de wc, vanwege de overlast/viezigheid.

Maar blijkbaar zijn deze regels allemaal niet afdoende. Ik (en dochter ook) vraag me wel af hoe ze eraan komen, want er zijn toch redelijk strenge regels.
Maar ja als ik dan naar mijn familie kijk die het heel normaal vind dat een 13jarige drinkt en op z’n 15e al een keer goed ziek ervan is geweest. (Schoonzus was erg gepikkeerd toen de GGD contact met haar opnam, omdat mijn neef had aangegeven wel eens te drinken op z’n 13e en dat vond ze belachelijk (de GGD dus))
Ik voel me dus een vreemde eend als ik de verhalen hoor en ik het goed vind dat de regels er zijn en ook door de onderbouwing vanuit de wetenschap. En ja de leeftijd was in mijn tijd 16 en ik heb op mijn 15e ook wel iets gedronken, maar ik heb het nooit lekker gevonden en was ook niet gevoelig voor de groepsdruk, van je moet leren drinken. En in mijn vriendengroep waren ook mensen die elke week te veel dronken.

Wij praten er thuis open over en het zal heus een keer gebeuren dat ze (te veel ) hebben gedronken, maar ik hoop dat ze hier verantwoord mee omgaan. Roken daarentegen ben ik wel flink tegen, dus ik weet niet hoe ik daar tegenover staan.

Oh en over het gezellig zijn zonder alcohol heb ik een leuke ervaring: Eerstejaars kamp op de HTS (ik was 2ejaars en leiding) aan het eind komt de barjongen (die de hele week de bar bedirnde) naar mij toe:” Het is dat ik weet dat je niets heb gedronken, maar anders zou ik zweren dat je net zo hard had gedronken als de rest”. Want ik was dus net zo gezellig!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ik had als puber een bijbaantje waar twee meiden van 15 standaard elke zondag binnen kwamen met een kater, soms tegen kotsen aan. En dan zaten ze te lachen over al die keren dat ze in de bosjes waren gedonderd enzo. Ik was 1 a 2 jaar ouder en vond het vrij bizar dat ze elk weekend zo los mochten gaan van hun ouders.

Mijn oudste is bijna 15 maar is niet echt bezig met alcohol drinken. Bood op vakantie een slokje van mijn bier aan voor de grap. Ze wist niet waar ze moest kijken. :lol: Mam dat mag niet, straks worden we uit deze tent gegooid!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Toen de oudste halverwege het vo zat, was ik ook geneigd te denken: het valt vast wel mee, vroeger toch ook niet zo streng enz. Maar zelf dronk ik pas vanaf dat ik ging studeren. Daarvoor op school en op feesten was het toen niet echt zo'n groot ding. Laat staan drugs gebruiken (was toen ouderwets, joint roken, want hippie ding).

Toen ik me erin ging verdiepen, bleek uit onderzoek van Trimbos e.d. dat het voorbeeld van ouders en de grenzen die ze aangeven voor scholieren heel belangrijk zijn. Dus zelf niet veel alcohol drinken en er niet iets speciaals van maken dat je 'later pas mag'. En dingen als: ach, het is toch onschuldig, vroeger mocht het ook, kan geen kwaad ' werkt ook niet.
Als je bij je kinderen aangeeft dat niet drinken tot je 18de de norm is, dat alcohol niet per se lekker is en het gewenste gedrag zelf laat zien, dan houden kinderen zich daar eerder aan. Ook uitleggen wat er kan gebeuren wanneer je gaat 'indrinken ', comazuipen, hoe ontzettend ongezond vapen, dat xtc niet onschuldig is enz helpt om kinderen er niet of later mee te laten beginnen. Maar veel ouders durven die grenzen niet te stellen uit angst een impopulaire boeman te zijn. En hopen dan maar dat de kinderen op school voorlichting krijgen of vanzelf goede keuzes maken.

Toen dacht ik: ik ga dan toch maar voor de duidelijke regels en voorlichting. Dat de leeftijdsgrens vroeger lager lag, wil niet zeggen dat dat beter was. Alcohol is gevaarlijk voor kinderen, waarom zouden ze het zo jong moeten drinken. Ik vertelde hen dat het belangrijk is er goed mee om te gaan en dat zuipen uit peer pressure niet echt stoer is.

Zij vinden alcohol nu ook niet zo spannend, niet zo heel lekker. Als student drinkt mijn dochter wel, maar als we in het weekend thuis een glas wijn drinken, drinkt ze niet altijd mee. Zoon is een keer ziek geworden van een gespiked drankje op eenverjaardagen vond dat een nare ervaring. Ze vertellen er wel over, omdat ze weten dat we er niet boos over worden.

Niets werkt altijd voor iedereen, maar ook veel pubers nemen aan wat je doet en zegt.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hanneke schreef:
zo 17 sep , 2023 2:34 pm
Baloo schreef:
zo 17 sep , 2023 1:33 pm
En voor degenen die een brede, interdisciplinaire, engelstalige opleiding met flink wat uitdaging zoeken: https://universitycollege.nl/
Dat is echt een mooie studie!
Wij zijn bij meerdere open dagen geweest. Hier uiteindelijk niet gekozen vanwege het prestatiegerichte karakter en het verplichte op campus wonen. Dat sprak dochter niet aan. Buurkinderen zaten beide in Utrecht, en hen is het goed bevallen.
Deze staat hier nu ook op de lijst van open dagen. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Leuk!!

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hanneke schreef:
di 10 okt , 2023 7:37 pm
Leuk!!
Zo'n dacht eerst dat het een soort Hogwart was waar studenten en docenten in hetzelfde gebouw woonden. :lol: Nu blijkt dat dat niet zo is, wil hij wel eens gaan kijken, daarnaast ook bij een aantal andere plekken waar je een variant op zijn studie onderwerp kunt volgen. Al met al geb je op verschillende plekken toch enigzins vergelijkbare studies.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Ik ben benieuwd!😊

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Anne72 »

University college bij Erasmus en ik dacht ook Utrecht is eerste jaar wel samen wonen. Eigen studie vereniging. Eigen gebouw. Eigen truien. Erg ons kent ons.
Valt hier daarom af voor Xke.

Bissi schreef:
wo 11 okt , 2023 6:53 pm
Hanneke schreef:
di 10 okt , 2023 7:37 pm
Leuk!!
Zo'n dacht eerst dat het een soort Hogwart was waar studenten en docenten in hetzelfde gebouw woonden. :lol: Nu blijkt dat dat niet zo is, wil hij wel eens gaan kijken, daarnaast ook bij een aantal andere plekken waar je een variant op zijn studie onderwerp kunt volgen. Al met al geb je op verschillende plekken toch enigzins vergelijkbare studies.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Wat bedoel je met ons kent ons Anne? Ik heb ook begrepen dat het idd een campus systeem is. Maar zou juist denken dat mede vanwege internationale karakter juist weinig studenten hun oude clubjes en omgeving ‘meenemen’. Of bedoel je iets anders? Ben zelf enthousiast- dochter (nog?) iets minder maar evt nadelen hoor ik graag. Maar snap hiervan niet helemaal wat je bedoelt.

boom
Site Admin
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

Ik ben er een paar jaar geleden ook geweest met mijn dochter (University college Utrecht). Zij werd wel heel blij van het internationale karakter en het campusleven, maar liet zich afschrikken door het prestatieve karakter van de opleiding. Het wiskundeproefcollege ging haar ook echt boven haar pet. Maar we hebben een leuk dagje uit gehad samen. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Anne72 schreef:
di 17 okt , 2023 3:48 pm
University college bij Erasmus en ik dacht ook Utrecht is eerste jaar wel samen wonen. Eigen studie vereniging. Eigen gebouw. Eigen truien. Erg ons kent ons.
Samen met andere studenten in een gebouw, maar niet met docenten toch 😀

Ik begrijp denk ik wel de weerstand ertegen, Anne.

Aan de andere kant. Ik heb bijvoorbeeld ook een jaar in het buitenland gestudeerd, daarna was het altijd zo dat studenten een kamer op de campus hadden. Dat is ook een beetje wat je gewend bent.

Mijn dochter studeert in Delft. Daar heeft ook elke studie een eigen studievereniging met eigen truien enz. Elke faculteit heeft een eigen gebouw. Je komt ook niet zo maar studenten van andere faculteiten tegen. Ook al liggen de gebouwen naast elkaar.

Wie bij daar bij een studentenvereniging gaat, gaat meestal wonen in een huis of op een gang met andere leden van die studentenvereniging.

Groepjes gelijkgestemden zoeken elkaar op. Ook binnen alternatieve studentenverenigingen en daarbuiten.

Eigenlijk begint dat al op de middelbare school natuurlijk, met scheidslijnen tussen mavo / havo / vwo.

We gaan het zien in Utrecht, in november is er een open dag. Het is denk ik ook iets wat je moet ervaren ( zoon dan zelf natuurlijk).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Anne72 »

De mensen die university college doen zagen er allemaal enthousiast en betrokken uit. Ik denk dat het mensen veel kan brengen. Ik reageerde alleen op de vergelijking met Harry Potter school.

Wat ik bedoel met ons kent ons is dat ze erg op elkaar gericht zijn. De prof bij het introductie college zei dat ook letterlijk dat ze uitzonderingen konden maken als je in Rotterdam woonde en dat ze dat niet adviseerde omdat je er dan niet echt bij hoorde. Dat vindt ons kind te benauwend. Ook al is een deel van de studenten internationaal.

Zelf heb ik er inderdaad niets mee.
Heb zelf Wageningen gedaan en heb daar hele andere ervaringen: deed wel eens iets met de studievereniging, was lid van een jongerenvereniging waar jongeren van verschillende opleidingen lid van waren en woonde in een huis waar mensen van die vereniging woonden en van andere verenigingen. Veel vakken die je deed waren interdisciplinair of stonden los van je studie zoals filosofie en daar trof je ook mensen van andere studierichtingen.

Natuurlijk hebben we allemaal onze inbercircle met wie je je het meest verbonden voelt en vaak ook veel mee deelt. Daarom heen zit een cirkel met andere mensen met wie je losser en toch betekenisvol contact hebt. Waar mee je iets doet of onderneemt en het gesprek aan gaat. En van wie je leert over jezelf en de wereld om je heen. Het is aan ieder van ons om te kijken hoe dik en inclusief die cirkel is. Tenminste zo zie ik dat. Ik probeer bij sollicitaties op mijn werk ook altijd bewust te kijken naar de diversiteit waar iemand voor zorgt. Soms gaat je eerste voorkeur uit naar wie op je lijkt maar ik werk er al denk ik altijd.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Helder Anne, ik snap nu wat je bedoelt en het is ook mijn indruk dat het ‘een eigen wereldje is’ eigenlijk in de zin van een campusgedachte inclusief idd het wonen. Volgens mij is dat idd bij alle University Colleges het geval. Dochter oriënteert zich op Amsterdam waar dat ook zo is. Ik vermoed ook dat zeker in het eerste jaar / de eerste jaren er weinig contact zal zijn met studenten buiten het University College. Ik neem ook aan dat het een beetje op Amerikaanse leest is geschoeid waar veel plaats vindt binnen het eigen college. Het interdisciplinaire ‘komt denk ik ook daarvandaan’. Ik denk overigens wel dat de studenten onderling erg verschillen en er in die zin wel diversiteit is maar dat is gebaseerd op eigen niet Nederlandse ervaring…..

Ik merk hier dat het lastig is. Wellicht was eerder oriënteren beter geweest maar het is ook weer lastig ver vooruit te kijken.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Het is ook wel echt een eigen wereldje denk ik, en veel prestatiedrang.
Daar knapte dochter op af.

Qua wonen vond ik het bij UC Utrecht juist weer heel goed dat je ieder jaar verplicht moet verhuizen. De units deel je met studenten uit verschillende jaren en met verschillende vakken, jongens en meisjes gemengd. Ieder jaar woon je dus weer met andere mensen.

Internationale studenten zijn wel een verrijking. Dochter heeft er dit jaar mede haar studie op uitgekozen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Wij vonden destijds University College Roosevelt in Middelburg geweldig. Alleen dochter was minder enthousiast, die zag er te weinig bèta-mogelijkheden.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Iemand vertelde me laatst over een neef die naar het UC was gegaan en die er in haar ogen erg op vooruit was gegaan in vergelijking met daarvoor op het vo. Veel socialer geworden door de contacten met anderen, flexibeler en meer open. Toevallig had ik die neef een tijdje geleden bij een feest ontmoet en vond ik het inderdaad een leuke vent.

Prestatiedrang vind ik wel intrigerend als term. Ik werk in het (beta) onderwijs en zie onder heel veel studenten die moeilijke studies kiezen een bepaalde trots of eergevoel, dat hen motiveert om hun vakken te halen en zich ervoor in te zetten de studie af te ronden. De studies zijn ook best intensief: zo'n 30-40 uur per week aan contacturen ingeroosterd.
Sommigen hebben wat moeite met bepaalde vakken en doen er wat langer over. Anderen raken helemaal enthousiast over hun vakgebied en gaan de diepte in. Weer anderen de breedte door allerlei extra vakken ernaast te doen.
Toch zou ik daarvoor niet de term Prestatiedrang voor gebruiken, meer: lekker doen wat je heel leuk lijkt nu je de kans hebt. Maar het zijn wel opleidingen waar je sowieso wel een aardige baan mee vindt. Dus misschien maakt dat uit qua type student en ook minder noodzaak om beter te moeten zijn dan anderen? Dus dat het daarom niet voelt als prestatie'drang'?

Ik denk dat veel slimme kinderen tijdens of na de basisschool hun zin om te leren kwijtgeraakt zijn. Het is best leuk om te zien dat een deel van hen die zin weer hervindt in hun vervolgstudie.

Ik ben intussen steeds meer benieuwd naar dat UC geworden 😀

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Anne72 »

Prestatiegericht zijn hoeft niet het zelfde te zijn als beter zijn dan de anderen. Heb zo’n talenten scan gedaan en ik ben erg prestatiegericht en niet competitief. Dan gaat het om dingen gedaan willen krijgen, vinkjes kunnen zetten, to do lijstjes enz, veel uit jezelf willen lod van wat anderen kunnen doen.

Hoe dat bij UC is weet ik niet natuurlijk. Maar had niet het idee dat er een soort rankings waren of dat bekend was wie bij de top 5% zitten zoals je dat in Amerikaanse films wel eens ziet.

Anne 72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Baloo »

De UC's zijn selectief. Dat heeft als gevolg dat de mensen met de beste cijfers op de middelbare en de beste motivatie voor de opleiding het eerst worden toegelaten. Over het algemeen (heel generaliserend) kun je zeggen dat dat er voor zorgt dat de studenten vaak mensen zijn die veel plezier beleven aan leren, brede interesses hebben en het naadje van de kous willen weten, en het goed doen op school. Ze zijn ook over het algemeen heel erg actief en geinteresseerd, en hebben vaak meerdere talenten en interesses en doen ook veel naast de studie. Sommige doen bijvoorbeeld een double degree: opleiding bij een UC + conservatorium, of UC + rechten. De kleinschalige structuur met kleine klassen en intensieve programma's met veel contacturen maar weinig/geen hoorcolleges maakt ook dat studenten heel actief in de studie staan. Dat kan een 'prestatiegericht' sfeertje met zich meebrengen inderdaad. Gecombineerd met het wonen op campus (en dus altijd 'in' de omgeving van de studie en tussen veel mensen zijn) maakt dat dit niet perse een goede keuze is voor iedereen. Wie het leuk vindt, vindt het meestal ge-wel-dig.

LUC (in Den Haag) heeft 4 November een open dag.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Anne72 »

Over die beste cijfers: in Rotterdam moedigde ze leerlingen die net te laag scoorde (volgens mij vragen ze minimaal een 7,0) die wel erg gemotiveerd waren nadrukkelijk om zich toch aan te melden als ze wel heel gemotiveerd waren. Omdat cijfers ook weer niet alles zeggen. Dat vond ik wel mooi.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Dochter heeft zich inmiddels aangemeld om
bij University College Utrecht te kijken. Deze lijkt veel aandacht te hebben voor beta vakken (en meer dan andere). Weet iemand die al geweest is of Utrecht dan inderdaad een logische keuze is?

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Ze hebben inderdaad meer bètavakken dan gemiddeld bij een UC. Hun hele vakkenpakket staat online. Ik zag dat je er bijvoorbeeld ook een dubbele bachelor liberal arts en natuurkunde kunt doen. In dat geval volgen ze colleges aan de UU. Zoon is geïnteresseerd in land & watermanagement, dat is ook een combi.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Weer eens een bericht van mijn kant. Dochter gaat echt lekker!
Ze heeft prachtige cijfers gehaald voor vakken waar ze op het vwo meer moeite mee had. Ze is lekker bezig op haar maatschappelijke stage, heeft het naar haar zin. Doet haar ding op orkest, is een eigen liedje aan het schrijven op bandcoaching, wil graag optreden. Ze is zo lekker haar eigen ding aan het doen, genieten vind ik het. Voor Engelse literatuur was er een onvoldoende gevallen, maar ze mag de toets herkansen en is gemotiveerd het dit keer goed te doen.
Nieuwe rooster heeft een megalange dag van 8.30 tot 17.00. Daar is ze minder blij mee en terecht.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Noelle schreef:
wo 25 okt , 2023 6:27 am
Dochter heeft zich inmiddels aangemeld om
bij University College Utrecht te kijken. Deze lijkt veel aandacht te hebben voor beta vakken (en meer dan andere). Weet iemand die al geweest is of Utrecht dan inderdaad een logische keuze is?

Ja, van wat ik me herinner klopt dat wel.
Er is één UC die echt heel Bèta gericht is. Dat zou Enschede kunnen zijn, maar ben niet zeker.

Edit:
https://www.utwente.nl/onderwijs/bachel ... ge-twente/

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Dee85 schreef:
do 26 okt , 2023 9:40 am
Weer eens een bericht van mijn kant. Dochter gaat echt lekker!
Ze heeft prachtige cijfers gehaald voor vakken waar ze op het vwo meer moeite mee had. Ze is lekker bezig op haar maatschappelijke stage, heeft het naar haar zin. Doet haar ding op orkest, is een eigen liedje aan het schrijven op bandcoaching, wil graag optreden. Ze is zo lekker haar eigen ding aan het doen, genieten vind ik het. Voor Engelse literatuur was er een onvoldoende gevallen, maar ze mag de toets herkansen en is gemotiveerd het dit keer goed te doen.
Nieuwe rooster heeft een megalange dag van 8.30 tot 17.00. Daar is ze minder blij mee en terecht.
Wat heerlijk Dee! Zo over de hele breedte leuke dingen aan het doen! Die overstap is de beste keuze geweest.

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Wat fijn Dee!

Hier loopt het met jongste lekker. Heeft alleen maar 7/8 en zelfs een 9 gehaald in de toetsweek. Biologie krijgen ze komende week nieuwe toets van want de gegeven toets in toetsweek 0 ging over de foute stof (in PTA en Somtoday stond duidelijk welk hoofdstsuk en alle leerlingen hadden uiteraard dat hoofstuk goed geleerd). Excuses van school en dus komende week een algemene herkansing voor alle biologievolgende 5vwo'ers.
Hij maakt weer grapjes, is bijdehand etc. Nu ligt hij nog steeds heel graag in bed met de kat (wie niet met dit regenachtige weer).
Hij is druk met samen met middelste open dagen te bezoeken en krijgt in ieder geval veel helderder wat hij niet wil en waar zijn interesses wel liggen.
Komende zaterdag gaan ze in Nijmegen kijken. Wageningen en Eindhoven hebben ze al bezocht.

Middelste is druk met zijn profielwerkstuk, 6vwo heeft geen toetsweek 0 en eind november is vast nog ver weg. Verder is middelste druk met hockey en leert daar vooral ook sociaal veel. Na al die jaren in Nl in de jeugd speelt hij nu in België bij een herenteam onder een Italiaanse coach met verder Belgen, 2 halve Nederlanders, een Italiaan en een Argentijn. Dit geeft duidelijk verschillen in cultuur naast af en toe onbegrip vanwege onvoldoende beheersen van Engels bij trainer en buitenlandse spelers... Zoon leert regelmatig zwijgen en vooral om nog genuanceerder te communiceren. Belangrijke lessen voor de toekomst.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Leuk om te lezen dat het goed gaat, Dee en Bloemetje.

Hoe gaat het met de studierichtingkiezers?

Tapijtje is opzoek. Een paar weken terug neigde ze naar een tussenjaar, omdat ze niet kon kiezen. Maar ze heeft onlangs meer georiënteerd en nu is de keuzestress gelukkig weg. Ze ziet dat het best OK is dat je van studierichting wisselt, of gelijkelijk wisselt, of lang over je bachelor doet. Dus een niet erg zekere studiekeuze is geen ramp. Men raadt haar wel aan om in het eerste jaar voor één bachelor te gaan en daarna uit te smeren of eventueel te verbreden. Dit in verband met het bindend studieadvies in het 1e jaar.

Tapijtje heeft voorkeur voor een bewerkelijke studie waarvan de helft van de studenten in het eerste jaar afvallen en de rest gemiddelde ruim 4 jaar over hun bachelor doen. Ze vindt de stof leuk, maar maakt zich zorgen dat de studenten daar te nederig zijn... binnenkort wil ze meeloopdagen bijwonen om de sfeer te proeven.

We vragen ons af of ze vanwege haar leeftijd wat flexibiliteit kan krijgen met het bindend studieadvies. Want het BSA halen, of überhaupt in een jaar genoeg present zijn, is met haar leeftijd en energieniveau een uitdaging. Ze gaat nu ongeveer 20% van een volle week naar school en leert thuis veel minder dan een gemiddelde scholier (presentie in de les en huiswerk bij elkaar = gemiddeld 2 uur per dag). Ze heeft vermoeidheidsklachten maar geen diganose.

Haar beoogde opleiding biedt officieel geen deeltijdprogramma. Misschien moet ze de studieadviseur spreken. Wellicht zijn er mogelijkheden. Heeft iemand tips hierover, of ervaring met uitzonderingen bij het BSA?
Laatst gewijzigd door Tapijt op ma 06 nov , 2023 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Bij mijn weten worden er bij het BSA geen uitzonderingen gemaakt, tenzij een student een diagnose heeft die van invloed kan zijn op het nominaal afstuderen. Dan kun je langer over je studie doen. Maar het is sowieso een goed idee om ook met een studieadviseur te praten voordat Tapijtje zich inschrijft. Die geeft toch ook weer andere informatie dan wat je tijdens een open dag of meeloopdag opdoet.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Dankjewel Paula. Ja, je hebt gelijk. Ze kan het beste met de studieadviseur praten.

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door loekie »

Dan zou ik ook vragen hoe het BSA volgend jaar geregeld is. Het zou mogelijk aangepast worden i.v.m. het welzijn van de studenten. Zie o.a.: https://www.scienceguide.nl/2023/04/het ... eede-jaar/

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Ja, precies, Loeki, Dit ook! Het verbaast me dat ze in de opendag zo stellig erover vertelden. Inderdaad vragen!

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Toen het verlaagde BSA aangekondigd werd, zou de verlaging ingaan per 1 september 2025.
Het is vervolgens vanwege de val van het kabinet op de lange baan geschoven. En het is nog maar de vraag of de verlaging in 2025 door zal gaan.

Je moet dus 45 EC halen om door te mogen naar het tweede jaar. Lukt het niet, dan mag je met een negatief BSA 4 jaar niet meer bij die opleiding studeren. Maar als je minder in staat bent geweest om te studeren wegens ziekte of een andere aantoonbare reden, dan kun je een uitgesteld BSA aanvragen. Dan haal je je BSA in 2 jaar, als het goed gaat.

Wat verschilt per studie is de invulling van de zogeheten 1 februari regeling. Als je voor 1 februari stopt met je eerste studie omdatje erg moet wennen en in het begin weinig tentamens haalt, mag je het jaar erna wel weer starten bij dezelfde studie. DUO heeft dan ook een gunstige terugbetalingsregeling.

Wat nogal een verschil maakt per opleiding is of je de wel behaalde vakken dan mag meenemen naar het jaar erna of niet. En hoeveel studiepunten je dan in het tweede jaar moet halen. Soms mag je alle studiepunten meenemen van het eerste halfjaar. Soms niet, dan doe je de examens allemaal opnieuw. Soms moet je dan in twee jaar alle studiepunten halen. Dat laatste is weer lastiger.

Dus inderdaad goed navragen hoe de regels zijn, zodat je weet waar je aan begint.

Leeftijd op zich is meestal geen reden om het BSA te verlagen.

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Baloo »

In toevoeging op wat al gezegd is, als je kunt aantonen dat je kampt met hindernissen (zoals fysieke of mentale klachten) dan wordt een BSA eigenlijk nooit keihard toegepast. Je kunt wel bv een 'uitgesteld' BSA krijgen. Vooraf goed informatie opvragen bij de studieadviseur en bij de dienst die studenten met een beperking ondersteunt kan veel stress hierover wegnemen.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Vandaag naar de open dag geweest van het UCU. Zoon lijkt er op zich positief over. Ik vond het ook wel interessant. Hij gaat ook nog in Wageningen 'student for a day' doen binnenkort.
Hanneke schreef:
do 26 okt , 2023 6:54 pm
Noelle schreef:
wo 25 okt , 2023 6:27 am
Dochter heeft zich inmiddels aangemeld om
bij University College Utrecht te kijken. Deze lijkt veel aandacht te hebben voor beta vakken (en meer dan andere). Weet iemand die al geweest is of Utrecht dan inderdaad een logische keuze is?

Ja, van wat ik me herinner klopt dat wel.
Er is één UC die echt heel Bèta gericht is. Dat zou Enschede kunnen zijn, maar ben niet zeker.

Edit:
https://www.utwente.nl/onderwijs/bachel ... ge-twente/

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Hier ook enthousiasme voor UCU!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Bissi schreef:
za 18 nov , 2023 7:23 pm
Vandaag naar de open dag geweest van het UCU. Zoon lijkt er op zich positief over. Ik vond het ook wel interessant. Hij gaat ook nog in Wageningen 'student for a day' doen binnenkort.
Hanneke schreef:
do 26 okt , 2023 6:54 pm
Noelle schreef:
wo 25 okt , 2023 6:27 am
Dochter heeft zich inmiddels aangemeld om
bij University College Utrecht te kijken. Deze lijkt veel aandacht te hebben voor beta vakken (en meer dan andere). Weet iemand die al geweest is of Utrecht dan inderdaad een logische keuze is?

Ja, van wat ik me herinner klopt dat wel.
Er is één UC die echt heel Bèta gericht is. Dat zou Enschede kunnen zijn, maar ben niet zeker.

Edit:
https://www.utwente.nl/onderwijs/bachel ... ge-twente/
Leuk!
Ben benieuwd wat de uiteindelijke keuze zal worden.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Von »

Vorige week ben ik met jongste naar de open dag van de Artez kunstacademie in Zwolle geweest. Ze gaat momenteel (2e keer TVWO4) erg lekker, maar de kans dat ze universiteit gaat doen is niet zo groot, in tegenstelling tot haar broer en zus. Ze had altijd wel het gevoel dat iets creatiefs wel bij haar zou passen, maar 4 jaar lang in een uit de kluiten gewassen BV-lokaal zag ze toch niet helemaal zitten.
En ze zag ook wat je in het eerste jaar allemaal al moet kunnen, en constateerde dat dat niet haar niveau gaat zijn. "Ik vind het leuk, maar zo goed ben ik niet." Ik denk ook dat ze daar gelijk in heeft en het zou ook niet mijn voorkeur hebben als ze hier heen zou gaan.
Dus da's een open dag (ze moet er 3 dit jaar geloof ik) en een opleiding afgestreept.

Verder is het de beste keus ooit geweest om de vierde over te doen. Ze zit heerlijk in haar vel, heeft superleuke vriendinnen, heeft ook voor het erst het gevoel niet het vijfde wiel aan de wagen te zijn. En ze haalt prachtige cijfers, dat is ook superfijn voor haar.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Heerlijk Von!

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat fijn Von dat de keuze voor nog een keer de 4e te doen, zo goed bevalt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Fijn hoor Von!

Hier bevalt de keuze 4 havo ook nog steeds prima.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Zoonmoeder01 »

Bissi schreef:
ma 23 okt , 2023 8:15 pm

Ik denk dat veel slimme kinderen tijdens of na de basisschool hun zin om te leren kwijtgeraakt zijn. Het is best leuk om te zien dat een deel van hen die zin weer hervindt in hun vervolgstudie.
Mijn jongste zoon doet ook een beta studie, na moeizame jaren op de basisschool en middelbare school. Ik heb eindelijk het gevoel dat hij niet dankzij school maar ondanks school zijn bestemming heeft bereikt. Een bestemming die de onderwijsconsulent jaren geleden al voorspelde. Een bestemming die zijn leerkracht in groep 3 waarschijnlijk al zag toen zij aangaf dat hij vaker in het technieklokaal zou moeten zijn. Het is nniet zijn voorkeurstudie geworden maar toch heb ik het gevoel dat hij zijn bestemming heeft bereikt. Hij heeft relatief veel contacturen, moet lang reizen, maar als hij thuis komt gaat hij regelmatig aan meteen de keukentafel verder leren. Iets wat hij nog nooit heeft gedaan, zelfs niet toen hij vorig jaar op de vavo zat. Er zijn vakken waarbij hij er hard aan moet trekken en er zijn ook vakken die hem makkelijker af gaan. Maar ik heb vooral het gevoel dat hij weer aan het leren is, op alle gebieden. Helaas heeft hij nog geen kamer gevonden want dat zou goed voor hem zijn, hij is klaar om uit te vliegen.

En soms denk ik, ik zou willen dat voormalige leerkrachten en zorgverleners hem nu eens zagen. Mijn kind heeft geen concentratieproblemen, gebrek aan executieve functies, enz. Mijn zoon is authentiek en hij verbaasde mij dan ook volledig op welke partij hij gisteren ging stemmen. Hij was verheugd om te mogen stemmen. Ik bedenk dat het nog niet zo lang geleden dat hij van frustratie de gaten in de muren sloeg. Hij werd door het schoolsysteem bellemerd in zijn ontwikkeling.

boom
Site Admin
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

Wat mooi Zoonmoeder01! Niet dankzij, maar ondanks school is hij gekomen waar hij nu is. Dat zegt genoeg. Hij mag nu zijn eigen keuzes maken en krijgt (weer) vleugels. Geniet ervan met elkaar, ook als hij ze straks voorgoed uitslaat! :meeting:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Wat mooi Zoonmoeder! Dat is echte veerkracht bij jouw zoon.


Maarre horen zulke fijne berichten niet dubbel geplaatst te worden: bij Trots zijn en ...
Dan kunnen ook de ouders van jonge kinderen hun hart eraan ophalen :smile:

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ik lees hier soms mee om juist een beeld te krijgen van ons voorland. :mrgreen:

Wat zegt het als de ib’er deze uitspraak al heeft gedaan over mijn zoontje die pas 5 was? ‘Hij leert ondanks school.’ Zijn schoolwerk ziet er steeds minders schools uit en bestaat steeds meer uit onderdelen die hij wel te leren heeft. Ik zei tegen de ib’er dat zoon een andersomschool nodig heeft: van abstract naar praktijk en van hoofd naar lijf. Ik geloof dat we al aardig op weg zijn zo stiekem.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Zoonmoeder01 »

Bissi schreef:
do 23 nov , 2023 8:46 pm
Wat mooi Zoonmoeder! Dat is echte veerkracht bij jouw zoon.


Maarre horen zulke fijne berichten niet dubbel geplaatst te worden: bij Trots zijn en ...
Dan kunnen ook de ouders van jonge kinderen hun hart eraan ophalen :smile:
Je hebt helemaal gelijk Bissi, maar ik ben zo onder de indruk, dat sommige mensen in het onderwijs dat zien, dat ik moest reageren. Ik ben nog steeds de meester dankbaar die mijn zoon liet nablijven om toch dat opstel te schrijven. Hij had helemaal niet zoveel op met de ib-er en de cluster 4 begeleider. Ik denk ook dat hij zich helemaal niet in "hoogbegaafdheid" had verdiept. Hij merkte gewoon op, dat mijn zoon grapjes begreep, die de andere kinderen nog niet begrepen. En dat mijn zoon zijn jas niet aan wou daar maakte hij zich niet druk om. Ook ik leerde van hem. Als "man" ging hij gewoon anders met de kinderen om. Liet ze een beetje stoeien en rond rennen. En ik vond het een fantastische meester maar weet ook dat hij een jaar later heel veel kritiek over zich heen heeft gekregen omdat hij de kinderen een lager schooladvies gaf. Ik besef hoe ingewikkeld het onderwijs vak is. Misschien kan je als "onderwijzer" niet alles oplossen maar het is zo fijn als ze je kind zien.

En natuurlijk ga ik nog eens iets plaatsen in Tros zijn en.. over mijn jongste zoon. Maar ik moet er eerst van overtuigd zijn dat hij het echt red(t). Ik kneep hem toen hij vertelde dat hij toets X wel heel slecht had gemaakt. Ondertussen zou ik kunnen weten dat wat voor hem heel slecht is, in de dagelijkse praktijk nog meevalt maar toch.. Stiekem denk ik ook dat zijn basis omdat hij zoveel op eigen kracht heeft gedaan, in korte tijd, misschien iets minder sterk is. Nu moet hij zich ineens gaan meten met allerlei andere slimme studenten. De uitval in de eerste maanden, op de opleiding, is in mijn ogen enorm. En hoe zou hij omgaan met het feit dat het ook wel eens tegen zit? De angst als ouder is niet zomaar weg. En uiteindelijk heeft hij op die moeilijke toets er toch nog een zesje uit gesleept. Ik lees mee op het forum om toch weer een "lesje" te krijgen over de leerkuil, mijn overtuigingen e.d. eigenlijk om ook te leren. Ik geniet ervan hoe jongeren hun weg zoeken.

Maar het gaat hier thuis niet allemaal fantastisch. Waar mijn oudste ooit is aangeraden om twee hbo-studies tegelijk te doen, is hij ondertussen, jaren later nog steeds niet afgestudeerd. Wat ik zie is dat hij zijn intelligentie op een negatieve manier inzet maar ook dat hij ontzettend onzeker is en altijd het slachtoffer. Voelt zich ook achtergesteld op zijn broer(tje). Mijn kinderen komen uit hetzelfde nest, maar gaan zo verschillend met de dingen om. Mijn oudste heeft overal kritiek op, maar die ging dus niet stemmen. Maar ook hij heeft het verder gebracht dan ooit voorspelt, ik mag mijn zegeningen tellen. Maar er is "iets" wat deskundigen over het hoofd zien. Die zoektocht bracht mij ooit op dit forum maar die zoektocht is nog niet over.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Marthe »

Zoonmoeder, wat een geweldig bericht. Ik heb hier echt het kippenvel op de armen staan.
Zo goed dat je al die jaren, tegen de klippen op, vertrouwen in je kind bleef houden en niet opgaf.
Gefeliciteerd voor hem én voor jou.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

https://pedrodebruyckere.blog/2023/11/2 ... telgedrag/

Zoonmoeder, ik keek laatst dit filmpje over Uitstelgedrag. Dit is ook een van de invalshoeken om te kijken naar de emotionele kant van weer aan de slag gaan met studeren na langdurige negatieve ervaringen op school.

Zowel negatieve als positieve gedachten kunnen een self fullfilling prophecy worden.
Het is hard werken om die oude emoties om te buigen naar optimistische gedachten. Als dat steeds vaker lukt, kan het eerdere plezier in leren meer en meer terugkomen.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wij hebben de eerste studiebeurs achter de rug. We waren redelijk snel weer weg. Dochter vond het er behoorlijk druk en verder zag ze ook weinig dingen die haar interesse hadden. We hebben wel lang stilgestaan bij een MBO stand waar ze een opleiding podium -en evenemententechniek hebben. Dochter vindt het heel leuk en interessant om te zien hoe dat er achter de schermen aan toe gaat. We gaan de open dag van deze school bezoeken. Er zijn ook HBO opleidingen op dit gebied die aansluiten op de MBO opleiding. We houden gewoon alle opties open. Dochter zou nog steeds het liefst muzikant worden, maar daar moet ze nu al voorbereidingen voor gaan treffen. Ze vindt het moeilijk om op gang te kopen en te overzien waar de voorbereiding begint. Gelukkig biedt onze woonomgeving veel kansen op het gebied van muziek en zijn er routes beschikbaar die voorbereiden op bijvoorbeeld een conservatorium. Ze vindt het eng, maar ik merk wel dat haar hart ligt bij de muziek. Dus gaan we kijken wat ze nodig heeft om op het punt te komen dat ze auditie durft te doen voor een conservatorium.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Dee85 schreef:
ma 11 dec , 2023 9:36 am
Wij hebben de eerste studiebeurs achter de rug. We waren redelijk snel weer weg. Dochter vond het er behoorlijk druk en verder zag ze ook weinig dingen die haar interesse hadden. We hebben wel lang stilgestaan bij een MBO stand waar ze een opleiding podium -en evenemententechniek hebben. Dochter vindt het heel leuk en interessant om te zien hoe dat er achter de schermen aan toe gaat. We gaan de open dag van deze school bezoeken. Er zijn ook HBO opleidingen op dit gebied die aansluiten op de MBO opleiding. We houden gewoon alle opties open. Dochter zou nog steeds het liefst muzikant worden, maar daar moet ze nu al voorbereidingen voor gaan treffen. Ze vindt het moeilijk om op gang te kopen en te overzien waar de voorbereiding begint. Gelukkig biedt onze woonomgeving veel kansen op het gebied van muziek en zijn er routes beschikbaar die voorbereiden op bijvoorbeeld een conservatorium. Ze vindt het eng, maar ik merk wel dat haar hart ligt bij de muziek. Dus gaan we kijken wat ze nodig heeft om op het punt te komen dat ze auditie durft te doen voor een conservatorium.
Spannend inderdaad, om te kiezen waar je hart naar uitgaat, maar waar je ook zoveel van jezelf gaat laten zien.
Ik had een collega die iets van muziek management in Utrecht gestudeerd had. Ze werkt nu niet in de muziekwereld, maar mooie muziek maken met anderen is een groot deel van haar leven, wat haar heel veel plezier en energie geeft. En ze heeft een leuke baan, niet eens als muziekdocent, maar een coördinerende functie.

Dee85
Berichten: 679
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wat gaaf om te lezen Bissi. Er is inderdaad meer te doen in de muziekwereld naast het muziek maken zelf en dat kan ze sowieso altijd blijven doen, gewoon omdat dat haar een blijer mens maakt.
Het leuke bij die stand van podium - en evenemententechniek vond ik dat we een dame troffen. Je verwacht natuurlijk een hoop jongens en mannen die zo'n opleiding willen volgen. Ze vertelde heel enthousiast over haar werkplek. Ik kreeg bijna zelf zin om de opleiding te gaan volgen. ;)

Hier is de toetsweek begonnen. Engels ging niet zo goed. Nu op naar de volgende vakken. Hier thuis is iedereen erg toe aan de kerstvakantie.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie