Het is nu 20 sep 2019, 10:21

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: School overvalt me een beetje
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 21:52 
Volwassene

Ik heb een meisje van 4,5 jaar en ze is in november met 4 jaar naar groep 0 gegaan. Het is een combi-groep 0/1/2 waarbij groep 0 deels eigen opdrachtjes en begeleiding op eigen niveau heeft apart van groep 1, zoals groep 1 en 2 ook van elkaar verschillen op inhoud.

Mijn meisje is welbespraakt en een allemansvriend zonder enig mensenvrees. Dat resulteert in spontane dialogen met elke voorbijganger en zo ook met de twee juffen van de groep. Je krijgt direct een indruk van wat er zich in haar koppie afspeelt en zodoende gaven de juffen al snel aan dat ze konden zien dat het een pienter meisje is. Met de 4,3 maandenobservatie hadden ze de 5 jaarobservatie uit de lvs genomen omdat ze in de klas veel wegdroomde en in de kring altijd alles al wist. Ze bleek al helemaal op de lijn te zitten van de 5jr-observatie waarop ze voorstelden om haar maar meteen met groep 1 mee te laten draaien zodat ze vanaf komend schooljaar naar groep 2 kan. Ze is een ‘herfstkind’ dus dat is ook geen hele vreemde keuze.

Wel lieten ze toen meteen weten het belangrijk te vinden dat ze wel wat tijd als kleuter kan doorbrengen en dus komend jaar nog groep 2 zal doen, want deze kleutertijd heb je hierna nooit meer en je leert er ook veel andere vaardigheden en ervaringen opdoen. Daar ben ik het helemaal mee eens en voor mij is van groep 3 ook helemaal nog geen sprake. Wel blijft bij mij nu de gedachte hangen dat ze in het gesprek overkwamen alsof ze m’n meisje al wel overwogen naar groep 3 door te willen zetten, maar vanwege het kleuterbelang dat nog even afhouden. Maar misschien had ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Nu zijn we een paar maanden verder na februari en kwam de juf naar mij toe. Ze willen in juni bij haar cito groep 2 afnemen en een aantal andere observaties en vervolgens met de ib’er en mij een gesprek over komend schooljaar. “Het is leuk als wij je meisje meer gaan aanbieden, maar als we dat intern niet in overleg doen, dan zit de juf van de volgende groep er ineens mee, vandaar dat de ib’er ook meekijkt voor een goed plan.” Ze hebben het niet concreet gezegd, maar het zou kunnen dat ze haar groep 3-lesstof in groep 2 gaan aanbieden met de bijbehorende gevolgen van het schooljaar daarop. Of welke puzzels en gedachtes er allemaal anders wel niet door mijn hoofd razen.

Vooropgesteld mag ik mij gelukkig prijzen met deze school en komen mijn verwachtingen ook uit over dat deze school heel goed oog heeft voor de kinderen en hun ontwikkeling. Maar ik realiseer mij ook dat ik het gevoel heb dat school meer in mijn meisje ziet dan ik had gezien en had gedacht. En dat idee overvalt mij. En het is zo anders dan heel veel verhalen hier op het forum dat ik even niet goed weet hiermee om te gaan. Ik stond al in de startblokken, had mijn preken al geschreven, mijn harnas aan en de de zwaarden geslepen voor de strijd die je met school zult voeren omwille van je dierbaarste bezit! Maar nu gaan zijn er met m’n kind vandoor en ren ik erachteraan! Help?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: School overvalt me een beetje
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 08:54 
Volwassene

Fijn dat je dochter wordt goed gezien en dat je zonder zeur mag achter je kind aanrennen. Heerlijk!

Vaak in deze soort fora komen juist vaker de mensen die tegenslagen ervaren, dus misschien is het inderdaad vaker hier te lezen dat mensen er altijd achteraan de school moeten.

Bij jongste hebben we ook jullie ervaring, dat de school zonder overleg jongste ging doortoetsen en een aangepaste programma voor hem heeft opgesteld. Bij ons is het zo dat er vaker in de verrijking andere werk komt dan werk direct van de jaar boven, en dat is misschien ook voor jullie het geval, dat je dochter krijgt volgend jaar groep 2 verrijking en niet groep 3 stof. Jongste hoeft bijvoorbeeld niet mee te doen met groep 3 rekenen, maar zijn eigen rekenen is eigenlijk meer puzzelen dan groep 4 stof. Hij vindt het ontzettend genieten, en in zijn geval is de voorsprong dusdanig groet dat ik hem liever iets plezierig met rekenen laat doen dan een saaie groep 4 boek, die misschien ook nog eens makkelijk is.

Het klinkt sowieso fijn dat de school vanzelf alles aanpakt. en als je weet wat je het liefst hebt voor je kind, maakt het op school makkelijker. Bijvoorbeeld willen wij niet dat jongste, die al de allerjongste is in zijn klas, nog een jaar gaat overslaan. Tot nu toe zijn we ook tevreden.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 10:45 
Volwassene

Het klinkt alsof de juf zich er juist heel erg van bewust is dat ze geen probleem voor groep 3 willen veroorzaken en daarom samen met de IB-er een plan voor groep 2 wil maken.
Gelukkig zijn er voor kleuters ook ontzettend veel mogelijkheden om uitdaging en verrijking te bieden zonder aan lezen, schrijven en rekenen van groep 3 te komen. Misschien dat de juf en IB-er daar wel mooie oplossingen voor je dochter voor hebben. Dus je op voorhand al zorgen maken is niet nodig (maar wel heel herkenbaar :wink: ).

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 13:07 
Volwassene

Wat ik zo uit je berichtje lees is dit een heerlijk voortvarende school die de belangen van je kind op korte én lange termijn voor ogen heeft.
Uiteraard moet je altijd alert blijven maar wat het ziet er vooralsnog wel heel erg goed uit wat ze doen.
Ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt er achteraan te lopen. Maar eigenlijk is dit wel hoe het wenselijk zou zijn voor velen hier die inderdaad op een andere manier achter de feiten aan lopen, nl. om de dingen die niet goed gaan te repareren.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 21:16 
Volwassene

Dank jullie wel voor jullie reacties. En de herkenning van jou, Jamathi, is erg prettig. Ik hoop (en merk bij deze) dat ook de 'luxe klachten' welkom zijn op het forum. Elke ouder zal zich enigszins zorgen maken over diens kinderen, maar als ze lijken af te wijken van het gemiddelde dan nemen de twijfels en vragen toch toe, ook al lijkt alles (vooralsnog) voortvarend te gaan.

Ik ben benieuwd waar ze straks mee komen en het is goed om in gedachte te houden, wat jullie zeggen, dat de verrijking ook prima in de verbreding kan en dat ze haar dat ook kunnen aanbieden. Ik dacht zelf alleen aan versnellen als mogelijkheid tot nu toe.

Ik vertrouw school er wel in dat ze weten wat ze doen en dat ze haar niet zullen gaan overvragen. De juf gaf aan dat m'n meisje veel aan het dromen was in de klas en dat dit de directe aanleiding was haar te observeren en meer te gaan aanbieden. Ik hoop dat dat gaat helpen en ze goed zitten dat bij haar meer uitdaging geven gaat helpen 'meer bij de les te blijven' (wat een toepasselijke uitdrukking, al zeg ik het zelf).

Als ik op m'n kind af moet gaan, dan wilde ze liever 7 jaar zijn toen ze net op school zat en nu heeft ze het erover liever 10 te willen zijn. Er zit in elk geval 1 kind bij haar in de combi-klas die 6 is en daarom vermoed ik dat ze 7 wilde zijn, in elk geval ook ouder dan ze nu is. Ze is daarin best wel ongeduldig. Toen de juf zei dat ze ging doen alsof mijn dochter soms al 5 jaar is (vanwege de 5 jaar observatie en de werkjes die ze krijgt die daarbij horen) had je haar gezicht moeten zien! Nu denk ik dat heel veel kinderen ouder willen zijn dan dat ze zijn, maar je kunt haar waarschijnlijk een heel groot plezier doen met versnellen. Nu moet het überhaupt nog blijken of dit van toepassing is voor haar, maar mij spreekt die verbreding in elk geval wel meer aan. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 20:45 
Volwassene

Aankomende dinsdag heb ik een gesprek met de juf en IB-er. Ze hebben cito groep 2 afgenomen en BOMOS-observatie (variant op KIJK!) gedaan. Natuurlijk ben ik benieuwd naar hun bevindingen. Ze gaven aan dit te doen om voor groep 2 na de zomer een goed plan te kunnen maken zonder dat de juf van groep 3 hierna met de handen in het haar zit.

Er zit een kleine maand tussen de cito en het gesprek straks en nu heeft m’n meisje in de tussentijd zichzelf leren lezen. Daarvoor had ze er nog weinig interesse in. Mogelijk is haar interesse aangewakkerd juist door die cito. Ze heeft deze week de stoute schoenen aangetrokken en beide juffen (de een op de donderdag en de ander op de vrijdag) gevraagd of ze het weektaakje van groep 2 nog een keer mocht doen: “ik lees!” op de computer. Nu heeft ze drie keer deze zelfde weektaak gedaan, naast haar twee taakjes van haar eigen groep 1.

Maar is hierdoor straks het plan van aanpak niet alweer achterhaald?

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 20:54 
Volwassene

Wen er maar aan :wink: . Het zal nog wel vaker gebeuren dat je kind zich sneller ontwikkelt dan de ontwikkelingen op school gaan. Daarom is het ook belangrijk om steeds in gesprek met school te blijven. Zodat een plan van aanpak, als het er eenmaal is, op tijd kan worden bijgestuurd.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]