Het is nu 18 jul 2018, 02:21

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies over compacten, verbreden en verdiepen.
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 15:27 
Volwassene

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik ben op zoek naar advies.

Onze jongste zoon, 7 jaar, zit in groep 3. Na de zomer gaat hij naar groep 4. Hij heeft diagnose ADHD, met wat kenmerken van autisme. De diagnose is gesteld toen hij 5 was. Hij heeft tijdens het onderzoek toen ook een IQ onderzoek gehad (WPPSI). Daar kwam een iets bovengemiddeld IQ uit, maar met een algemene taalindex boven de 130. Hij heeft dus geen HB IQ.

Op school worden voor zoon de nodige aanpassingen gedaan, omdat hij snel overprikkeld is, moeite heeft met het reguleren van emoties en veel behoefte heeft aan duidelijkheid En structuur. Zoon loopt echter ook fors voor. Zijn algehele manier van denken sluit niet aan bij leeftijdsgenoten, hij denkt veel door en doorziet dingen die kinderen van zijn leeftijd vaak nog niet doorzien (wat hij dan vervolgens niet snapt en wat frustratie geeft). Op schoolse vaardigheden loopt hij ook voor. Met rekenen is hij doorgetoetst, hij heeft een voorsprong van ruim 2jaar (scoorde 3 op Cito E5). Hij leest minimaal AVI M5 (thuis leest hij meestal boeken E6) en heeft met de afgelopen Cito een I+ op begrijpend lezen (eerste keer deze toets gedaan), woordenschat (vorige keer lager) en DMT (vorige keer ook). Spelling scoort hij slechter (ditmaal een 3, vorige keer een 2), dit heeft ook totaal niet zijn interesse).

Er staat een afspraak met huidige juf en IB en nieuwe leerkrachten om nog voor de vakantie een plan voor volgend jaar klaar te hebben liggen. Voor rekenen ligt er een soort van plan, de rest weet ik niet. Wie kan mij helpen waar ik op moet letten? Ik wil hem niet overvragen, maar ondervragen werkt ook niet weten we.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Advies over compacten, verbreden en verdiepen.
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 16:14 
Volwassene

Dat is heel wat tafel, zijn voorsprong.
Hebben jullie overwogen om hem over te laten gaan naar groep 5 in plaats van groep 4?
Op basis van de CITO scores zou dat normaal kunnen.
Wat worden precies zijn leerdoelen in groep 4 wanneer hij de stof al zo ver beheerst en sociaal gezien geen goede aansluiting heeft.
Heeft hij wel aansluiting met oudere of jongere kinderen?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 18:10 
Volwassene

Ik zou bij een kind dat zo voorloopt en geen aansluiting vindt bij klasgenoten gaan kijken naar een versnelling. Het is daarmee niet gezegd dat hij dan ineens wel aansluiting zal vinden, maar dat is niet zo erg. In ieder geval zijn de kinderen dan een jaar ouder en begrijpen ze hem misschien beter.

Groep 4 is echt niet heel veel spannender dan groep 3 (op wat tafels automatiseren na), maar in groep 5 krijgt hij er in ieder geval wat vakken bij waardoor hij misschien wat meer uitdaging heeft.

Daarnaast: IQ is mijns inziens geen reden voor versnelling. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld een IQ van minimaal 125 moet hebben om te mogen versnellen. Geen aansluiting hebben, enorm voorlopen (meer dan een jaar) en weinig uitzicht op verdieping lijken mij genoeg redenen om een versnelling wenselijk te vinden.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 18:58 
Volwassene

Ik zou een kind met ADHD niet zo snel versnellen. Meestal lopen de emotionele ontwikkeling en de executieve functies van deze kinderen achter in plaats van voor, ongeacht het IQ of de cognitieve voorsprong. Doortoetsen en dan werk aanbieden dat zeer gestructureerd is en niet te saai, dat werkte hier goed.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 19:49 
Volwassene

Ik denk juist bij zo'n vroegtijdige adhd-diagnose met zo'n enorme cognitieve voorsprong eerder aan een misdiagnose door te weinig uitdaging. Hetzelfde geldt voor de kenmerken van autisme. Ook daar is de overlap flink en zien psychiaters het niet snel als ze niet erg veel kennis hebben van hoogbegaafdheid.
Juist daarom zou ik versnellen in deze situatie eigenlijk niet zo gek vinden. De voorsprong is aanzienlijk. Wat moet hij komend jaar in groep 4 nog leren?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 20:38 
Volwassene

Marthe schreef:
Ik denk juist bij zo'n vroegtijdige adhd-diagnose met zo'n enorme cognitieve voorsprong eerder aan een misdiagnose door te weinig uitdaging. Hetzelfde geldt voor de kenmerken van autisme. Ook daar is de overlap flink en zien psychiaters het niet snel als ze niet erg veel kennis hebben van hoogbegaafdheid.

Dat kan inderdaad, maar dat hoeft niet zo te zijn. Zeker in dit geval is het belangrijk om goed onderscheid te kunnen maken tussen oorzaak en gevolg van evt ADHD en de voorsprong. Ondervragen is een risico, maar overvragen is zeker ook een risico. Hier heb je eigenlijk iemand voor nodig die deskundig is in beide, maar mij is het niet gelukt om zo iemand te vinden hier in de buurt.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 20:43 
Volwassene

Aansluiting heeft hij met specifieke kinderen. Eerder is wel nagedacht (voor het doortoetsen met rekenen) over versnellen, maar eigenlijk (los van de cognitieve voorsprong) niet wenselijk. Hij zit nu in een hele kleine klas (20 kinderen), als hij zou versnellen komt hij in een klas van meer dan 30 kinderen. Hij vindt 20 kinderen al druk....

Hij is alleen doorgetoetst met rekenen, niet met andere vakken. We weten dus niet hoe groot de voorsprong is bij begrijpend lezen. Met spelling heeft hij geen voorsprong volgens mij.

De diagnose is gesteld toen hij jong was. Dit was voor de GGZ een zoektocht, zeker gezien zijn leeftijd. Toch twijfelen we niet aan de diagnose ADHD, zijn vader en oudere zus hebben dit ook (hoewel zus zonder H). De kenmerken van autisme herkennen wij minder. We zien wel dat hij bepaalde rigide gedragingen heeft en sociaal wat minder aansluiting heeft, maar dit kun je volgens mij prima verklaren vanuit een voorsprong.

Maar ik neem mee in gesprek; wat zijn de kerndoelen voor hem voor volgend jaar. Moet ik dit denken in DLE's?

School wil hem graag aanbod geven wat bij hem past, de samenwerking is goed. Ik weet alleen niet waar ik allemaal aan moet denken. Er is al gesproken over rekentijgers, maar van welk jaar dan? Welke uitdaging voor begrijpend lezen? Hoe maken we spelling interessant? Welke andere mogelijkheden zijn er voor verbreding/verdieping? Hoe compact je handig? School denk aan het routeboekje, maar is dit logisch met de stof van het jaar waar hij in zit of moet je dit juist doen met zone van naaste ontwikkeling?

Ofwel een heleboel vragen....

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 20:51 
Volwassene

Wij kregen destijds de volgende tips:
Ons kind moest achterin de klas zitten ipv voorin, want achterin kan hij alles zien wat er gebeurt en tegelijkertijd nog iets van de les meekrijgen.
Bij langere teksten of onoverzichtelijke opgaven (bv a,b,c dicht onder elkaar) een blanco blaadje gebruiken om af te dekken.
Niet de sommen laten overschrijven in een schrift, maar alleen de uitkomsten op laten schrijven
Korte rijtjes sommen. Geen lange rijen met hetzelfde soort sommen.
Naar de plusklas.
En natuurlijk zoveel mogelijk rust en regelmaat, maar als ADHD-familie zul je dat allang weten :wink:

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 21:12 
Volwassene

Bedankt drietje. Klinkt hetzelfde als de afspraken die we voor de oudste hebben, uitzondering is dat zij juist voorin de klas moet zitten. Een plusklas zou handig zijn, maar heeft school helaas niet (wel een mogelijkheid tot bovenschools vanaf groep 5, maar de plekken zijn beperkt en we hebben er dit jaar nog niets aan).

Iemand ng tips mbt werk?

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]