Het is nu 18 nov 2018, 20:13

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versnellen vierjarige
BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 21:26 
Volwassene

Hallo allen,

Ik ben benieuwd naar ouders met ervaring met het laten versnellen van een vierjarige. Onze middelste is na de herfstvakantie gestart met school, zij werd in december vier maar mocht iets eerder starten. Voor de kerstvakantie is zij zelf met de juf gaan praten omdat ze school ‘saai’ vond en heeft (uiteraard uiteindelijk in overleg met ons) geregeld dat ze na de kerstvakantie mee mocht doen met groep 2. Ondertussen heeft school haar Cito doorgetoetst en nog wat andere onderzoekjes gedaan. Het voorstel van school is nu om haar na de zomervakantie naar groep 3 door te laten gaan. Ze is dan 4,5. Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben? Voor dit moment maken we ons niet per se zorgen, ze zou groep 3 met gemak aankunnen (komt zowel uit de toetsen als wat wij als ouders van haar zien, ook qua aansluiting/sociaal emotioneel). Maar aangezien ze al een vroege leerling is zal ze nog tien zijn als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Nu is ze al klein en tenger van stuk, en mis ik een glazen bol om te zien hoe ze zich op die leeftijd handhaaft tussen zoveel oudere kinderen. Niet dat we echt een alternatief zien, tenzij we haar laten en ze zich vanuit vervelend gaat afreageren en uit ervaring weten we hoe naar dat kan zijn voor alle partijen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Versnellen vierjarige
BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 21:42 
Volwassene

Hoe zit het met spelen?

Wat ik zie van de jonge kinderen in groep 3, dat ze nog zo speels zijn. Dat het stil zitten een "probleem" is.
Doe je haar daarmee een plezier?

Slechts bij 1 meisje bij mijn zoon in de klas, denk ik echt dat er geen andere/betere keuze was om haar vroeg door te laten gaan. (Groep over slaan)
Bij de overige zie ik toch een hoop dingen die ze imo beter hadden kunnen oplossen met extra uitdaging ipv vervroegd door laten gaan.

Sterkte met je keuze!

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 21:51 
Volwassene

Realiseer je dat je er met deze (stevige) versnelling nu waarschijnlijk nog niet bent, ze zal waarschijnlijk altijd sneller blijven gaan dan gemiddeld en ook voor de resterende 6 jaar basisschool echt geen 6 jaar nodig hebben. En dan kijk je zomaar tegen nog 1 of zelfs meer jaar versnellen aan, dat is vast niet wat je wilt.
Kijk daarom zeker ook naar (uitgebreide) verrijking en verbreding, ga met school in gesprek en dring daarop aan. Overigens kan dat in een goede kleuterklas ook prima uitgevoerd worden, al krijg ik uit je verhaal een beetje de indruk dat je dochter haar leeftijd niet alleen cognitief vooruit is (een 4-jarige die zelf bij de juf een versnelling bedingt is ook onder hb-kindjes redelijk uitzonderlijk :mrgreen: ). Probeer je snel te verdiepen in het onderwerp, voor jullie keuzes maken die kater lastig terug te draaien zijn!

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 21:55 
Volwassene

Hier eentje die met 4 jaar naar groep 3 is gegaan. Voor sommige hb kinderen is de kleuterklas gewoon een crime, mijn dochter was er daar 1 van. Ik had ook graag die glazen bol gewild en wil ‘m nog steeds, want ook ik heb nog steeds moeite dat ze met 10 jaar naar VO gaat, maar het is wat het is, nog een jaar kleuteren had ze niet overleefd.

Het belangrijkste waar jij en de school rekening mee moeten houden is dat versnellen maar een deel van de oplossing is. Ook in groep 3 zullen ze moeten compacten en verrijken en omdat ze zo jong is zal ze waarschijnlijk moeite hebben met taakaanpak en schrijven. Daar zal school extra aandacht aan moeten besteden. Zijn ze daartoe bereid?

Wat MoederJan zegt dus

Bij verdere vragen, kan je me pb’en

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 22:05 
Volwassene

Ik vind het heel knap dat ze zelf naar de juf ging om dit te bespreken.
Ik sluit me aan bij de vorige berichten: veel verrijking.

Mijn dochter zat ook met vier jaar in gr3 en kreeg veel verrijking. Voor haar heeft de versnelling goed uitgepakt maar ik ken ook voorbeelden van super snelle hoogbegaafden die gewoon twee jaar in kleutergroepen bleven en daar op niveau werkten. Soms is dat een betere route omdat gr3 met zijn maan-roos-vis best zo een saai jaar is, terwijl op veel scholen kleuterklassen veel meer flexibiliteit toe kunnen laten.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 09:07 
Volwassene

Bij onze zoon (van sept) werd aan het eind van groep 1 gezegd:" hij heeft ook niet zo veel te zoeken in (begin) groep 3. Hij kan al lezen en rekenen".
Wij hebben besloten samen met school om hem bij de kleuters te houden en hem daar uitdagen met hogere denkniveau opdrachten.
Hier moet ik wel bij zeggen dat hij nog niet zelf schreef, zodra hij dat ging doen hebben ze dit ook opgepakt bij de kleuters. En hij zat overduidelijk niet lekker in zijn vel, maar had ook geen duidelijke klik met de oudere kinderen.
In Mei is hij alsnog versneld, zodat hij wat kon wennen aan het schoolse. Hij was dus 5 dat hij in groep 4 zat (maar werd dus snel 6). Wij zijn wel ook over gestapt naar een voltijd hb school. (Meer vanwege oudste, maar dit heeft overduidelijk goed uitgepakt voor jomgste). Ik heb ook soms twijfels, maar als ik zie hoe goed hij nu in deze groep ligt, denk ik dat het wel goed komt.

Als je dochter nu al meer met de oudere op trekt, is het lastiger, dat heb ik ook gezien bij onze oudste, maar die is van april dus iets minder lastig. Zij bleef spelen met de meiden die in groep 3 zaten toen zij in groep 2 zat, maar ook bij haar is in februari tot versnellem besloten. Haar voorsprong was eind groep 1 nog niet zo duidelijk als bij zoon. (Onwetendheid van ons, aangepast meisje). Maar beide kinderen hebben dus niet het "saaie" begin van groep 3 gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.

Het blijft een moeilijke keuze, en zoals hierboven al vermeld, met een versnelling ben je er nog niet, er moet gelijk nagedacht worden over verdere stappen.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 09:14 
Volwassene

Het klinkt alsof ze echt toe is aan groep 3. Aangezien je geen glazen bol hebt kun je niets anders dan beslissen op grond van wat je nu weet en wat nu in haar belang is. Hier ook een dochter die met vier jaar naar groep 3 ging (en nog vijf was toen ze naar groep 5 ging). Zij en wij hebben daar nooit spijt van gehad. (inmiddels is ze 20).

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 12:44 
Volwassene

Ook wij hebben hier ervaring mee en achteraf geen moment spijt van gehad, zoon zit heerlijk in zijn vel, heeft veel vriendjes, en gaf bijvoorbeeld vanochtend nog aan dat hij zo dankbaar is dat hij zo'n leuke school heeft. Het is veel werk voor de juffen geweest (en nog steeds) maar hem zo vrolijk naar school zien gaan vrijwel iedere dag is het zeker waard geweest.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 15:40 
inactief

Onze zoon bleek vrij snel na de start in groep 1 in het voorjaar met lezen en rekenen richting groep 4 niveau te zitten. School wilde hem dus ook graag versnellen en met 4,5 jaar in groep 3 zetten. Ons leek het niet slim. Dat lees- en rekenniveau was hij immers al lang voorbij. Schrijven deed hij heel klein beetje maar niet zoveel interesse in. Dus bij de kleuters blijven in groep 2 met een heel stevig persoonlijk verrijkingsprogramna was denk ik beter. Klik had hij weinig met zn klasgenoten maar er was wel veel ruimte voor lekker bouwen en buiten spelen, dat is er in groep 3 absoluut niet! Het vervolg daarna is dat hij door is gegaan met een persoonlijk plan met groep 4/5 stof maar fysiek vanuit groep 3 omdat hij nog moest leren schrijven.

Zou ik dit aanraden? Ja als dat persoonlijke plan goed zou worden uitgevoerd. Maar helaas blijkt dat in de praktijk niet echt mogelijk voor de leerkrachten. Alsnog een klas overslaan zouden we kunnen doen hoor, zeker nu het schrijven erin zit. Maar we hebben gemerkt dat zoon inmiddels zó ver is gegaan (of al was) dat die klas overslaan ook geen zoden aan de dijk zet. Ook heeft hij daar nog steeds geen aansluiting (weten we van het incidenteel laten meedraaien in die klas hoger). Twee klassen overslaan met zo'n heel jonge leerling gaan we niet aan beginnen, tenminste niet als enige oplossing. De energie kan hier beter in een persoonlijk plan op maat met zeer veel verrijking. Ideaal gezien zou je misschien beide doen maar wik hebben zo'n kind dat zo heel graag zó veel doen, maar niet per se de school stof. Ik denk niet dat wij hem een plezier doen met 9 jaar naar VO te gaan met alle huiswerklast etc

Zoon 2 die na de zomervakantie in groep 1 is begonnen hebben we na de herfstvakantie wel meteen door laten gaan naar groep 2. Maar toen hadden we eigenlijk al besloten dat we het anders gaan oplossen (meerdere dagen externe plusklas, flexi scholing, nog veel meer verrijking etc).

Moraal van dit verhaal; een jaar versnellen als dat begin groep 1 al nodig is, is meestal geen oplossing, het is slechts het begin... Maar terugkijkend hadden we wel weer voor groep 2 gekozen alleen dan schrijfonderwijs hierin geïntegreerd en dan van 2 naar 4 (of halverwege na de kerst van groep 2 naar groep 3). Er is denk ik ook beter verrijkingswerk vanaf groep 4.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 10:38 
­

Radijs schreef
Citaat:
Voor haar heeft de versnelling goed uitgepakt maar ik ken ook voorbeelden van super snelle hoogbegaafden die gewoon twee jaar in kleutergroepen bleven en daar op niveau werkten. Soms is dat een betere route omdat gr3 met zijn maan-roos-vis best zo een saai jaar is, terwijl op veel scholen kleuterklassen veel meer flexibiliteit toe kunnen laten.

Ik denk dat het van een aantal zaken afhangt. Hoe gaat het sociaal (een kind dat geen aansluiting vindt omdat ze 3-4 jaar sociaal-emotioneel voorloopt zal ook niet blij worden van lekker samen aan de zandtafel), hoe is de fijne motoriek, wat kan school in de verschillende groepen bieden.

Als school aantoonbaar in staat is om al heel erg goed maatwerk te bieden, zou ik een overstap naar gr3 wellicht overwegen.
Als dit allemaal nog in de kinderschoenen staat dan zou ik wellicht toch overwegen om eerst in de kleuterklassen te kijken wat er kan.

Gr3 is echt een doodsaai jaar voor kinderen die al kunnen lezen en schrijven. Een 'extra' jaar gr2 (omdat ze al op dit niveau zit) met alle ruimte in de kleuterklassen en veel verrijking en maatwerk, zou dan beter kunnen uitpakken dan een jaar in gr3 met verrijking/versnelling die maar niet op gang komt.... Vanuit die kleuterklas naar gr4, of een paar maandjes gr3 en dan naar gr4 (afhankelijk van o.a. hoe de klassen zijn opgebouwd op jullie school) is dan ook nog een optie.

Het ligt ook allemaal zo aan wat school wil en kan bieden.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 17:21 
Volwassene

Onze meid wordt eind april 4, maar is ondertussen al een jaar versneld. Hiernaast krijgt zij heel veel maatwerk binnen en uit de klas.
Sinds de kerstvakantie krijgt ze op vraag van haarzelf ook lees- en schrijfonderwijs op haar tempo volgens de methode van groep 3 en dit doet ze dolgraag (ze heeft een heel goede fijne motoriek). Volgend schooljaar zou ze nog groep 2 moeten doorlopen, maar de kans is klein dat ze daar volledige dagen zal zijn. Nog eens versnellen willen we vermijden, maar naar de toekomst toe zal dat onvermijdelijk zijn.

Hier is het ook telkens wikken en wegen, maar tot nu toe geen spijt van genomen beslissingen.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 20:39 
Volwassene

Bedankt voor de uitgebreide reacties. Dochterlief is inderdaad vrij bijdehand in de zin dat ze voor zichzelf snel en goed zaken regelt. We waren voor haar oudere zus bezig met HB onderwijs omdat zij vastloopt in het regulier onderwijs. Ondertussen hebben we in overleg met de scholen besloten middelste dochter ook naar HB voltijd onderwijs te doen. Ze zal dan eerst in een HB groep 2 starten en na de herfst periode instromen in groep 3 HB onderwijs. Ze geeft zelf heel duidelijk de wens aan naar groep drie te gaan, ze kent het werk en de consequenties omdat haar zus in de hogere klas zit, maar wil vooral graag rekenen op groep 3 niveau. Ze heeft een aantal onderzoeken gehad? Onder anderen naar haar spanningsboog en dit lijkt allemaal op orde dus ik vermoed dat het zo zal gaan lopen en hoop dat ze hier het beste bij gebaat is zowel nu als in de toekomst.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 21:09 
Volwassene

ik vul alleen nog even wat aan over je zorg dat ze als 10-jarige naar vo gaat, omdat ik begrijp dat de beslissing inmiddels gemaakt is?
ik las hier ergens een hele goede raad: maak je beslissingen gebaseerd op de huidige situatie, niet op basis van hoe de situatie misschien volgend jaar of over 6 à 7 jaar is.
Nu is het passend om haar te versnellen. Over een jaar kijk je opnieuw, en zo verder.
En mocht ze er als 10-jarige nog niet aan toe is om naar het vo te gaan, is er misschien de mogelijkheid van een tussenjaar.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 05:34 
Volwassene

Ik neem aan dat ze op Hb-onderwijs ook een hoop aan verdieping en verrijking te bieden hebben. Dat lijkt mij ook raadzaam, want het standaard rekenen in groep 3 stelt natuurlijk heel weinig voor (mijn kinderen waren op jonge leeftijd nogal van de cijfers en hadden dat niveau allemaal al toen ze net 3 jaar waren).
Versnelling is hier op die leeftijd niet aan de orde geweest omdat ze niet konden lezen (en dat pas ook echt op hun 5e of 6e leerden).
Mijn ervaring was dat er in de kleuterklassen (maar ander schoolsysteem dan in Nederland) enorm veel ruimte was voor verrijking, veel meer dan in het strakke stramien van groep 3. Leidsters waren echt enorm creatief in het bedenken van lastige en leuke opdrachten (maar daar moet je geluk mee hebben) en vooral zoon van 12 denkt nog vaak met weemoed terug aan zijn jaren in de kleuterklassen.

Of met 10 (of nog veel eerder) naar het VO werkbaar is, is denk ik volledig afhankelijk van het kind. Mijn dochters zouden denk ik sociaal zijn verzopen, maar die waren sociaal gezien ook echt hun kalenderleeftijd. Als een kind ook sociaal en in interesses voorloopt kun je zomaar een ander verhaal hebben. Mijn zoon zou het sociaal gezien wellicht wel gered hebben, maar die zou genadeloos zijn vastgelopen op zijn planningscapaciteiten (en het gebrek aan beweging op een lange schooldag).

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 06:37 
Volwassene

Misschien is dat met 10 naar het VO gaan ook niet aan de orde, nu ze hb onderwijs gaat volgen. Op veel hb scholen is versnellen niet gebruikelijk. Maar mocht het wel zo zijn..........er zijn bij mijn kinderen in de klas elk jaar tienjarigen geweest ( in de brugklas) En een heleboel elfjarigen. Of kinderen dat aankunnen is per kind verschillend. Maar het is minder uitzonderlijk dan toen wij zelf op de middelbare school zaten.

Wat is de reden dat ze eerst een paar weken naar groep 2 moet?

BerichtGeplaatst: 28 jun 2018, 05:20 
Volwassene

Bij ons heeft deze versnelling niet goed uitgepakt. Onze speelse jongen was nog echt niet toe aan groep 3. Wij hebben ons laten overrompelen door school en leerkrachten die zeiden dat ze hem niets meer te bieden hadden in groep 2 en hebben dat "ons" probleem gemaakt in plaats van het probleem van school laten zijn. Inmiddels is school handelingsverlegen, is zoon een onderpresteerder aan het worden en heeft hij psychosomatische klachten om maar niet naar school te hoeven. Zijn lichtpuntje is een bovenschoolse plusklas 1 x week 2 uur....

Wij gaan nu overstappen naar HB en kijken of hij bij leeftijd gaat aansluiten of bij de groep waar hij naar toe gaat. Daarvoor gaat hij ook een week wennen zodat ze daar enig zicht op krijgen.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]