Het is nu 19 nov 2018, 16:54

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies gevraagd groep 3
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 07:11 
Volwassene

Onze dochter (6) groep 3, heeft onlangs de maximale score op de cito m3 behaald, is in september begonnen met lezen en heeft nu Avi4 niveau op haar rapport staan.

In het rapport gesprek gaf de juf aan dat de verreikingsstof (m.n. de structuren van rekenin) uitdaging genoeg biedt voor onze dochter, en dat we gewoon even (tot eind van dit schooljaar) af moeten wachten hoe het zich verder ontwikkelt. Omdat er nu ook nieuwe onderdelen komen als begrijpend lezen. Maar ik heb het idee dat ze ook de reguliere stof van groep 4 al aardig beheerst. Het zou fijn zijn als de school hier ook van op de hoogte is.
Verder vertelde de juf dat er nog 8 andere kinderen in de klas zitten die hb zijn getest (ik wist het maar van 1). Wat voor soort test zij hebben gehad weet ik niet.

De school heeft een hb-afdeling (vanaf groep 5), maar ik vraag me af of daar wel voldoende plek is als er zoveel gegadigden zijn en als we gaan afwachten (dus dat wil ik sowieso navragen). Maar het kan natuurlijk ook dat we niet in aanmerking komen, ik heb geen idee of mijn dochter een iq boven de 130 heeft. Ik heb alleen wel zelf de ervaring, dat het snel saai wordt als je geen nieuwe dingen leert.

Wat is jullie advies: doortoetsen met cito, of nu al een iq test laten doen, of inderdaad gewoon afwachten? Persoonlijk heb ik vooral moeite met het sumiere advies van school.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Advies gevraagd groep 3
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 09:12 
Volwassene

Die van mij zou volgens het rapport ook prima door kunnen naar groep 4, maar met compacten en verrijken kunnen we hem in 3 houden. Ook bij hem genoeg peers in de klas.
Met rekenen zit hij wel in groep 4, maar dat is omdat ze hem meer dan genoeg kunnen aanbieden t/m groep 8.
Ik vraag met regelmaat wat hij leuk vind en wat niet en of hij iets saai of moeilijk vind. Hierop spelen de juffen weer in. Ze hebben ook tegen mijn zoon gezegd dat ze meer van hem willen zien, dan bij andere kinderen en dus ook doorvragen. Hij snapt dat, hij moet ook tegen wat moeilijkere dingen aanlopen, net als andere kinderen.
Doorstromen naar groep 4 is eigenlijk veel makkelijker voor de juffen, dus ben blij dat ze het op deze manier willen doen. Ik zie geen voordeel in versnellen, mits het echt niet anders kan. Onze zoon speelt echt met groep 3ers, terwijl hij in een gemende groep zit. Vandaar dat wij deze weg kiezen.
Ik zat een poosje terug ook met de vraag of we wel of niet zouden gaan testen, maar nu heb ik er rust in. Het gaat prima zo.

Sommige scholen doen niks met zo'n IQ test. Dat zou je kunnen vragen of dat verschil zou kunnen maken.
Meesten kiezen voor zo'n test als school het kind niet (wil) zien. Jouw dochter heeft zich met haar reslutaten iig goed laten zien.
Zou idd wel vragen naar de plusklas. Ik ken een school waar er per periode geloot moest worden en dat werkt echt niet voor de kinderen.

Naar mijn idee, moeten ouders en leerkrachten streven naar een gelukkig kind op school. Hou dat vooral goed in de gaten.

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ]