Het is nu 19 nov 2018, 17:24

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Input gevraagd m.b.t. schoolresultaten zoon
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 16:46 
Volwassene

Haha, dat klonk vreemd, maar ik heb behoefte aan wat input vanuit mensen die weten waarover het gaat m.b.t. hb-leerlingen.
Onze oudste zit op een hb school in groep 4. Omdat het erg goed gaat en de school aangeeft nog niet helemaal "aan zijn kunnen" te zitten (zone naaste ontwikkeling) hebben ze dit keer de E4 afgenomen ipv de M4 zoals "gebruikelijk" in groep 4, zodat ze een plan kunnen maken. Nu heb ik net het rapport binnen en in de cito-uitslagen zie ik eigenlijk alleen maar I>I staan en hoge DLE's en LR's. Alles is echt hoog (woordenschat DLE 53 tov DL 15 en LR 353, de laagste die erbij zit is rekenen/wiskunde met een DLE 28 / LR 187, wat volgens mij ook al niet echt "laag" te noemen is). Dat gezien dat hij dus nu midden groep 4 zit, op een hb-school, tja, dan maak ik me toch wat zorgen. Nou ja, zorgen... ik heb vertrouwen in de school en zij hebben dit al gezien (anders zouden ze niet een E4 ipv M4 afnemen) dus ze komen wel met een plan, maar ik ben graag voorbereid en wil graag zelf ook al een idee hebben.

Ik zou graag willen weten wat jullie idee is bij wat dat plan zou moeten zijn. Mijn zoon schept enorm veel plezier in de extra zaken die nu al aan hem aangeboden worden. Dat zal ook zijn hele basisschooltijd blijven (dat aanbod), hij doet graag de pittige plustorens, muiswerk, is druk aan de gang met topo en er zijn tal van zaken waar hij mee bezig is (ook al weet ik niet de namen van al die methodes), kortom, ze bieden hem al vanalles aan en er wordt al flink gecompact. Maar ik vraag me af; zou hij niet beter af zijn als hij volgend jaar naar groep 6 gaat ipv naar groep 5? Of lossen we hier dit snelle groeitempo niet mee op? Zitten we dan op een gegeven moment wéér tegen een versnelling aan te kijken? Of zou hij dan dichter in de buurt komen van die o zo belangrijke zone van naaste ontwikkeling?

Hij gaat graag naar deze school. Persoonlijk vind ik zijn aansluiting met de klas nihil. Volgens de juf trekt hij meer op met groep 5 leerlingen (als hij al optrekt) dan met zijn eigen klasgenoten. HIj is nog wel jong (juni 2010). Hij heeft het naar zijn zin in de klas, maar ik heb niet de indruk dat hij het moeilijk vind. Ik denk dat hij ook niet beter weet. Voor zover ik kan inschatten heeft hij nooit gewerkt op "zijn niveau", zelfs niet op deze school.

Dan denk ik dat ik zo'n beetje alles wel gezegd heb, qua info, maar mocht ik wat vergeten zijn, dan moeten jullie het maar vragen. Wat zouden jullie aanraden in deze?

Nogmaals; ik heb vertrouwen in de school, maar dit is voor mij redelijk nieuw terrein en ik wil me graag wat voorbereiden :-) . Uiteindelijk wil ik doen waar mijn zoon gelukkig van gaat worden.

Berichttitel: Re: Input gevraagd m.b.t. schoolresultaten zoon
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 16:57 
Volwassene

begrijp ik het goed dat hij op zijn laagste score 13 maanden vóórloopt op de lesstof?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 17:10 
Volwassene

Euh, ja, dat denk ik wel. Dat is toch 28-15? DLE-DL?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 17:30 
Volwassene

wij werken daar niet mee, dus ik moest het even opzoeken :wink: . Ik antwoord vanavond even uitgebreider.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 17:37 
Volwassene

Er zijn kinderen die nooit met basisschoolstof in de buurt van hun zone van naaste ontwikkeling zullen komen. Dat is gewoon een utopie, in welke klas je ze ook plaatst. Jouw zoon zou daarbij kunnen horen. Hij leert duidelijk uit zichzelf, en niet van school, want anders bouw je nooit zo'n voorsprong op. In plaats van de de M4 af te nemen zou de school moeten doortoetsen, dus alle volgende toetsen afnemen tot hij ergens rond een C uitkomt. Als jullie school echt een plan wil maken, is dat uiterst noodzakelijke informatie. Met een beetje compacten schiet het niet op, als je in stof zit te werken die je allang beheerst.
Het zou kunnen zijn dat al die extra's voor hem belangrijker zijn, en meer leermogelijkheden bieden dan de basisstof, maar ook dan moet die extra stof ook wel gestructureerd worden aangeboden, met duidelijk omschreven leerdoelen erbij, en niet alleen maar voor de leuk.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 18:29 
Volwassene

Het zou zomaar kunnen dat ze hem ook gaan doortoetsen, Pietel. Ik kreeg de indruk van het laatste gesprek dat de E4 ipv M4 afnemen een begin was naar de rest. Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik er mee moet/wil. Misschien moet ik gewoon accepteren dat hij gewoon erg goed is in de schoolse dingen en maar hopen dat hij binnen het andere aanbod de vaardigheden opdoet die hij nodig heeft om in het voortgezet onderwijs niet te stranden. Het aanvullende werk is, voor zover ik nu weet, zeker niet vrijblijvend en er zit zeker een doel aan. Er wordt ook flink gewerkt aan sociale vaardigheden en zelfkennis e.d. dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Misschien is het bij mij ook gewoon iedere keer weer de "schok" als ik de cito's zie. Ze worden al maar hoger en hoger. Waar stopt dat dan?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 18:58 
Volwassene

Citaat:
Mijn zoon schept enorm veel plezier in de extra zaken die nu al aan hem aangeboden worden. Dat zal ook zijn hele basisschooltijd blijven (dat aanbod), hij doet graag de pittige plustorens, muiswerk, is druk aan de gang met topo en er zijn tal van zaken waar hij mee bezig is (ook al weet ik niet de namen van al die methodes), kortom, ze bieden hem al vanalles aan en er wordt al flink gecompact.
Citaat:
Of zou hij dan dichter in de buurt komen van die o zo belangrijke zone van naaste ontwikkeling?

Worden de extra zaken wel aangeboden in de zone van naaste ontwikkeling? M.a.w. leert hij daar dingen, moet hij zich daarvoor inzetten? Als hij het grootste deel van zijn tijd besteed aan dingen leren lijkt het mij een minder groot probleem dat de gecompacte basisstof wat aan de makkelijke kant is.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 20:42 
Volwassene

Zo als ik begrijp is hij nog niet versneld?
( mijn zoon is van juli 2010 en zit nu begin groep 6)
In hoeverre kunnen ze ook eigen leerlijnen bieden? Ik lees dat klassen echt gescheiden zijn in groep 4, 5 etc?

Of je het echt moeilijk kunt hebben op fulltime HB onderwijs is een vraag die bij ons ook erg speelt. Onze zoon geeft ook aan dat hij het nog steeds niet moeilijk vind.
Hij geniet vooral van alle extra vakken maar echt zijn hersenen kraken is er niet echt bij.
Qau aansluiting heeft hij ook hier beste klik met iets oudere kinderen. En dat is op zijn school ook geen probleem omdat de klassen niet zo gescheiden zijn.

Van cito enzo heb ik niet zo verstand maar als blijkt dat hij nu iets op zijn niveau werkt zou ik daar wel naar streven. Op fulltime HB onderwijs hoop je vaker versnellen m.i te voorkomen maar dat is het niet altijd.
Als hij groep 4 met alles al voorbij is dan is versnellen misschien noodzakelijk. Of hij moet gewoon zijn eigen leerlijn kunnen volgen natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 22:18 
Volwassene

als je naar zijn scores kijkt, dan zou ik zeggen dat het invullen van een versnellingsprotocol aan de orde is. Met vrijwel alle vakken ligt hij een jaar of meer voor. Dan heeft plaatsing in zijn leeftijdsklas geen zin meer, hij heeft op dat niveau immers weinig meer te leren.
Ik ben natuurlijk geen leerkracht of ib-er, maar heb inmiddels op dit gebied wel wat ervaring (en heb me flink ingelezen inmiddels :) ).
Dus wat ik normaal gesproken zou zeggen als aanpak voor zo'n kind: doortoetsen met citotoetsen tot waar hij uitvalt (in het oude systeem lage c's, in het nieuw III of IV schat ik?). Zo weet je in welk leerjaar hij ongeveer valt. Dan kijken met de methodetoetsen, om de eventuele hiaten op te sporen. Dan weet je ook welke stukjes kennis nog ontbreken en waar strategieen missen. Dan bij hem idd de versnellingswenselijkheidslijst invoeren. Ik vermoed dat je niet onder versnellen uitkomt.
Maar dat is ook helemaal niet erg! Veel mensen schrikken bij het idee van versnellen. Maar er is inmiddels behoorlijk veel gedegen onderzoek naar gedaan. De uitkomst daarvan is dat versnellen (mits het gepast is qua niveau) over het algemeen goed uitpakt voor een kind, ook op de middelbare school. Hier kun je er e.e.a. over lezen, met verwijzing naar het oorspronkelijke onderzoek https://kindercoachblog.nl/2013/12/04/o ... ja-of-nee/

Versnellen is natuurlijk maar één instrument dat je kunt inzetten. Na een versnelling gaat hij niet ineens langzamer leren dus het zou zelfs kunnen dat je later met nóg een versnelling te maken krijgt.
Maar het voordeel van een hogere groep is wel dat de kinderen vaak opdrachten krijgen die vrijer zijn, zoals projecten, spreekbeurten etc. die uitnodigen om erin te stoppen zoveel je wil en kunt. Misschien krijgen ze dat soort projecten bij jullie op school ook al wel eerder? Maar ik vond het in ieder geval een heel verschil tussen groep 4, waar alles nog erg op basiskennis rondom rekenen en taal is gericht, en groep 6 waar je ook de zaakvakken krijgt en dus die vrijere opdrachten.
Verder is het op veel scholen zo dat bepaalde verrijking pas in de bovenbouw mogelijk is. Ik weet niet hoe dat op zijn school is. Maar het zou niet verkeerd zijn als hij gaat verbreden met een héél ander vak dan een verplicht schoolvak. Iets waar hij echt zijn tanden in kan gaan zetten. Worden er dergelijke dingen aangeboden bij jullie op school? Zou hij bijvoorbeeld Chinees kunnen gaan leren?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 23:38 
Volwassene

Citaat:
Met vrijwel alle vakken ligt hij een jaar of meer voor. Dan heeft plaatsing in zijn leeftijdsklas geen zin meer, hij heeft op dat niveau immers weinig meer te leren.
Op een HB-school kan dat wel anders zijn, omdat mogelijk zeer veel leerlingen een voorsprong hebben en slechts een klein deel van de tijd wordt besteed aan de basisvakken. Als je op een HB-school versnelt moet je er van uit kunnen gaan dat een kind ook in een jaargroep hoger de basisvakken in een paar uur per week kan oppikken. Als ingeschat wordt dat dat lukt en hij heeft meer aansluiting bij de groep 5 leerlingen zou een versnelling goed uit kunnen pakken.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 14:48 
Volwassene

Dank allen. Jullie hebben me genoeg stof tot denken gegeven. Vanavond zullen we het eens gaan aanhoren.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2018, 10:46 
Volwassene

Voor de geinteresseerden nog even een korte terugkoppeling. Het liep namelijk heel anders dan wij verwacht hadden. Wij wilden echt aankaarten wat te doen, maar de juf nam ons het heft uit handen want bij binnenkomst zij ze meteen dat ze deze week overleg zou hebben met de schoolleiding over oudste en zijn resultaten, want het was duidelijk dat er een plan moest komen. We worden binnenkort uitgenodigd voor een gesprek en dan zullen ze een plan voor ons hebben.

Kijk, dat is nog eens prettig, dat de school dus uit zichzelf al iets constateert. Even afwachten dus wat het gaat worden, maar ik heb er vertrouwen in dat we op een constructieve manier iets gaan vinden voor oudste. En of dat nu een klas overslaan is, iets anders aanbieden of een combinatie hiervan of zelfs iets totaal anders, dat zien we dan wel. Ik ben al lang blij dat school en wij in ieder geval op dezelfde bladzijde zitten :wink: .

BerichtGeplaatst: 28 feb 2018, 11:17 
Volwassene

Wat ontzettend fijn Esk!

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 20:05 
Volwassene

En er zijn weer ontwikkelingen. In het gesprek met school vandaag kwam naar voren dat het verstandig was oudste dit jaar nog te laten starten met groep 5 en volgend jaar naar groep 6 te laten gaan. Dat gaan we nu dus inzetten. Over twee maanden evaluatie of het sociaal emotioneel ook gaat in groep 5. Gelukkig zat hij al in combi 4/5 dus de overgang is klein. Hij zou dan beter uitgedaagd kunnen worden. We hebben er wel vertrouwen in.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]