Het is nu 19 nov 2018, 16:54

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 10:52 
Volwassene

Dochterduck is van mei 2010 en is gewoon regulier in groep 4 aangekomen. Dat het een slim meisje is wat meer in haar mars heeft, roepen we al heel lang. Het komt er alleen nu pas echt uit. Ze is gevoelig, af en toe wat onzeker en is wat gemakzuchtig. We wonen in een dorp met een kleine, krimpende school (circa 135-125 leerlingen totaal).

Ze heeft 2 jaar gekleuterd. In groep 1 liep ze vast op motorisch vlak en spraak. Ze was daar gewoon niet goed in. In groep 2 zette zich dat door en heeft ze RT gehad voor rijmen en taal. Ook liep ze bij de logopedist voor haar spraak. Beide jaren is ze verzopen in een drukke groep 1-2 waarbij ze met meer dan 20 kleuters begonnen en door instroom opliep tot boven de 30. We spraken uit dat er dyslexie in de familie zit.

Vorig jaar in groep 3 kon ze wel de letters maar nog niet lezen. Eind groep 3 scoorde ze AVI M4 en verder alles 1 of 1+ bij de CITO. De klas was qua leerlingaantal gehalveerd en dat gaf haar rust en vertrouwen. Fijn, goede leerling en verder niets om wat meer mee te moeten, dachten we. Motorisch is ze nog steeds zwak en sociaal/fysiek zou ze tussen de kleuters niet misstaan. Dus daar is nog wel werk aan de winkel. Op naar groep 4.

Nu zit ze in een grote 4/5 combinatie (38 kinderen met 2 fte op de groep) waar ze werken met Snappet, Alles-in-een en onderzoekend leren. Ze kwam al langer thuis met de mededeling dat ze groep 4 saai vond en te makkelijk en nu kwam ze thuis met het rapport... Zit ze in een half jaar tijd ineens op AVI E6, scoort ze 1en 1+ op spelling, dmt, rekenen qua CITO. Waar ze minder en zelfs matig op scoort zijn gym, handvaardigheid (niet echt verrassend) en het automatiseren van het rekenen. De juf geeft op het rapport aan dat ze op zoek gaan naar meer uitdaging en haar extra gaan helpen bij het automatiseren.

Nu is er volgende week een gesprek. Ik zou graag zien dat ze haar volledig doortesten, naar de regionale Plusklas laten gaan en haar taakbrief aanpassen zodat haar moetjes de taken zijn die voor het gemiddelde kind extra zijn. Zit ik dan op een goede lijn? En hebben jullie nog andere ideeën? Heeft het bijvoorbeeld zin haar extern te testen?

Berichttitel: Re: Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 17:14 
Volwassene

Ik denk dat je al een heel eind bent.
Vooral dat doortoetsen is een hele belangrijke. Doortoetsen is eigenlijk de meting, je bepaalt daarmee haar werkelijke niveau en zone van naaste ontwikkeling. Pas als je die data in handen hebt, kun je verder gaan denken welke instrumenten je meer moet inzetten. Is alleen compacten en verrijken genoeg, of moet je ook gaan kijken naar versnellen? Als ze op vrijwel alle vakken een jaar of meer vóórloopt, is het vaak niet heel zinnig meer om haar in de huidige groep te laten. Het globale niveau wordt bepaald door de citotoetsen af te nemen tot ze 'uitvalt' (echt onvoldoende's). Dat is het niveau waarop ze nog wat te leren heeft. Dan ga je met de methodetoetsen kijken waar eventuele hiaten zitten.
Bij het compacten is het veel gebruikt dat het kind éérst de toets van het blok maakt, dan kijkt waar het nog niet goed gaat, en dan daarmee laat oefenen.

Extern testen kan zinnig zijn als je er met school niet uitkomt. Of als er geen vertrouwen is tussen juf/ib-er en kind of als de resultaten van het schooldoortoetsen niet overeenkomen met wat je vermoed dat het echte niveau is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 19:19 
Volwassene

Ik denk ook dat je op de goede weg zit.
Zou eerst school afwachten en wanneer ze extra krijgt na het doortoetsen, dan vooral kijken of je dochter gelukkig is.
Extrern testen is duur en sommige scholen doen er ook niks mee.
Denk dat het voor veel ouders een afweging is en de meeste niet "zomaar" gaan testen.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 21:47 
Volwassene

We zijn op gesprek geweest... Ze gaan in ieder geval haar taakbrief wat persoonlijker maken en extra dingen op moeten zetten ipv keuze. Dochterduck heeft de neiging wat anders te kiezen als het lastiger voor haar wordt ipv door te zetten en er van te leren. Zo proberen ze haar daar nu op te sturen. Ook gaan ze haar interesse voor de zaakvakken wat meer benutten. De stof comprimeren zou Snappet al doen...

Op 20 maart is er overleg met de IB'er over doortoetsen en of dat zinvol is. Ik kreeg de indruk dat doortoetsen vooral werd ingezet om een versnelling te onderbouwen terwijl wij eigenlijk vooral willen weten waar ze nu staat. Van het lezen weten we het, maar ik zou het ook graag weten van de andere punten. Ik heb in ieder geval benadrukt dat ze regelmatig mopperend over saai en verveling uit school komt, dit beeld herkenden de juffen niet. Misschien maar tegen Dochterduck zeggen dat ze ook op school moet mopperen :-)

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 13:50 
Volwassene

MrsDuck schreef:
Op 20 maart is er overleg met de IB'er over doortoetsen en of dat zinvol is. Ik kreeg de indruk dat doortoetsen vooral werd ingezet om een versnelling te onderbouwen terwijl wij eigenlijk vooral willen weten waar ze nu staat.

Dit lees ik veel. Het is echter de omgekeerde redenering :? . Doortoetsen doe je inderdaad om te meten waar een kind staat, zodat je met de leerstof kunt aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling. Het is in feite gewoon data verzamelen. Pas als je de data binnen hebt, ga je kijken wat de juiste conclusie is en aanbevelingen doen.
Het kan zijn dat doortoetsen vooral ingezet wordt als een versnelling al ter sprake is gekomen. Dan kun je het inderdaad gebruiken als een controlemiddel of onderbouwing. Maar juist als er een vermoeden bestaat dat het aangebodene niet aansluit op de zone van naaste ontwikkeling, is doortoetsen een heel goed instrument. bijvoorbeeld als toetsen constant hoog uitvallen óf wanneer ouders aangeven dat het kind thuis een hoger niveau laat zien, óf dat de leerkracht of een ander dit vermoeden heeft terwijl dit niet uit de cito's blijkt.
Bij mijn dochter was het bv zo dat ze wel hoog scoorde, maar op school gewoon netjes meeliep zonder klagen. Klagen deed ze thuis en als ik dan keek wat ze moest doen op school, schrok ik. maar als ouder weet je het natuurlijk ook niet precies. Bij school heb ik toen aangedrongen goed te onderzoeken wáár ze nou eigenlijk zat met rekenen en taal. nav de toetsresultaten is eerst het aanbod aangepast (meer uitdaging en verrijking, eigen opdrachten) in groep 2 en 3, en toen dat in groep 4 nog niet genoeg bleek is ze uiteindelijk nogmaals doorgetoetst. Uit die resultaten kwamen ze tot de conclusie dat ze haar wilden versnellen.

Aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling is zo belangrijk omdat ze alleen dan ook leren wat 'leren' eigenlijk is. oefenen, doorzetten, nieuwe dingen oppikken en dóór de frustratie van het 'niet weten' gaan tot ze het wél weten.
onder het mom van 'leren' alleen maar onderwerpen aangeboden krijgen die je al beheerst of kent, werkt faalangst en later uitval in de hand. En bovendien is het dóódsaai (stel je zelf maar voor dat je voortdurend dingen uitgelegd krijgt die je al weet pfff zucht).

Sorry voor de lange post, het is een beetje een pet-peeve van me :wink:

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 21:15 
Volwassene

Geeft niet.

Ik moest vandaag Dochterduck ophalen na de muziekles die ze na school maar in school heeft. Ze heeft net haar blokfluit gehaald en zit nu op bugelles. Ze is helemaal blij (want nieuw, moeilijker etc.) en juf zag dat (want was er nog) zei dat ze Dochter al tijden niet zo vrolijk heeft gezien. Waarop Dochter zei...ja, want ik heb net weer wat geleerd... :roll: Dus ik flap er uit dat ze wat mij betreft niet hoeven te wachten tot 20 maart om de hele groep te bespreken. En dat ze de IB'r maandag ook om advies kan vragen. Misschien dat bij juf de ogen open gaan.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 17:01 
Volwassene

Pfff... Het was mij het weekje wel. Dochterduck vloog maandag helemaal uit de bocht. Ze had iets fout gedaan wat niet fout was en heeft vervolgens op school zelf de instellingen in Squla aangepast dat ze dus opgaven van groep 1 kreeg ipv 4/5, waarvoor ze natuurlijk prompt de juf in de nek kreeg. Dus bij het ophalen tussen de middag kwam er een heel boos en verdrietig meisje de school uit. Alles was stom, de juf deugde niet en zelf was ze dom en een baby. En ze ging niet meer naar school. Ze komt wel vaker boos en chagrijnig uit school, maar zo bont had ik het nog niet gezien. Dus maar even verhaal gaan halen en nogmaals aangegeven dat ze niet lekker in haar vel zit. Maar de reactie was wat lauw, want op school was ze best normaal. Dus hebben wij een dringende mail gestuurd met onze zorgen en punten. Juf heeft vervolgens met Dochterduck gesproken en gisteren met ons. We hebben aangegeven dat hoogbegaafdheid een verklaring voor heel veel is in haar geval. Ze gaan haar toch nu vast doortesten ipv te wachter zodat ze bij de groepsbespreking op 20 maart ook wat data hebben om over te spreken en te bedenken wat wijsheid is, wat er verder moet gebeuren etc. Want Dochterduck heeft dus zelf nu ook aangegeven dat ze groep 5 dingen wil doen en volgend schooljaar naar groep 6... Verder vond ze de juffen lief, school een feestje en de kinderen af en toe anders dan zij, maar wel aardig.

We zijn benieuwd.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]