Het is nu 20 nov 2018, 09:17

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies gevraagd groep 1
BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 15:43 
Volwassene

Voor mijn jongste dochter met een ontwikkelingsvoorsprong in groep 1 ben ik op zoek naar advies. Ze zit nu op een reguliere school en heeft geen aangepast programma. Het gaat helaas niet echt goed. Ze klapt dicht op school. Ze speelt niet echt met de andere kinderen, ze doet niet echt mee met de werkjes behalve onder grote stimulans van de juf. De juf zegt dat ze net doet of ze niks kan. Het vervelende is dat ze alles daar al kan, al voor ze daar begon. Ze kan o.a. lezen, maar dat weet de juf niet omdat die alleen zelf voorleest in de klas. Mijn dochter zegt zelf dat ze niet weet wat ze moet doen op school. Ze speelt thuis overigens prima samen met andere (meestal grotere) kinderen. Ze heeft een enorme leerhonger waar nu helemaal niet aan tegemoet wordt gekomen op school.

Mijn gevoel is dat ze beter naar groep 2 zou kunnen. Dan heeft ze in elk geval meer aansluiting met de andere kinderen. Aan de andere kant zou ze dan net 5 zijn als ze naar groep 3 gaat.
Ik lees hier op de site ook vaak dat juist in de kleutergroepen veel mogelijkheden zijn voor verrijking. Ik heb er zelf geen beeld van hoe dat er dan concreet uitziet. Misschien is dat beter dan overstappen naar groep 2?
Een optie voor ons is evt ook een andere school. (Bij onze oudste heeft de huidige school aangegeven dat ze het liefst het reguliere programma volgen en vinden dat het teveel tijd kost, die ze liever willen besteden aan zwakke leerlingen.) De school waar we evt aan denken heeft kangaroe-groepen voor hb-kinderen bij de kleuters. (De reden dat ze niet al op deze school zit is dat er geen plaats was voor de oudste.)

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wanneer past versnellen beter en wanneer verrijken? Heeft iemand ervaring met die kangaroe-groepen? Is dat de moeite waard?

Berichttitel: Re: Advies gevraagd groep 1
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 20:34 
Volwassene

Niemand?

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 20:46 
Volwassene

Vervelend om te horen dat het niet goed gaat met je dochter Vlinder.
Ik had zelf niet gereageerd omdat ik beetje bang was zo een stukgedraaide plaat te worden die alleen maar herhaalt. Ik zie veel overeenkomsten tussen jouw dochter en die van Cini:
viewtopic.php?f=29&t=13696

Alles wat ik daar gezegd heb, zou ik nu weer zeggen (oa een hele lijst aan tips voor verrijking)
Ik hoop dat je er wat mee kan.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 20:57 
Volwassene

Bedankt, Emma! Ik had dat topic inderdaad wel gezien. Er zijn veel overeenkomsten.

Ik ben nog wel benieuwd of iemand ervaring heeft met die kangaroe-groepen. Ik vraag me af of het zinvol is om de jongste toch naar die andere school te doen, ook als de oudste niet mee kan. Maar aangezien het ons wel veel extra gedoe gaat opleveren twee kinderen op twee scholen, wil ik wel graag weten of dit echt de moeite waard is.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 09:28 
Volwassene

Als je ervaring met je oudste is dat ze niet goed kunnen omgaan met een voorsprong en compacten, verrijken en verbreden niet doen of begeleiden, dan zou dat voor mij wel heel zwaar wegen.

In welke klas zit je oudste? En misschien is er nu wel plek op de andere school (misschien iemand verhuist oid).

Sommige kinderen met een voorsprong doen braaf de te makkelijk dingen en passen zich aan (voor school fijn, maar meestal met consequentie/uitbarstingen thuis), anderen laten juist zien dat ze op school niet passen. Dat gaat niet zomaar voorbij meestal.

Denk dat wat ze nu laat zien echt een gesprek met de juf noodzakelijk maakt. Ik zou haar eventueel filmen thuis om te laten zien wat ze daar doet en vragen wat er mogelijk is om haar op school meer uit te dagen.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 11:48 
Volwassene

Bedankt, Mamv2. De oudste zit in groep 4. Op die andere school is voor haar ook nu helaas geen plek, ze staat op de wachtlijst. Met haar gaat het nu wel beter op deze school, maar dat is vooral omdat we daar zelf heel veel moeite en geld in hebben gestoken en extern hulp hebben geregeld. Maar als de situatie met de jongste niet verbetert, vind ik het wel de moeite om haar op een andere school te doen, als ze daar wel uit de verf komt en gelukkiger is.

Ik heb bij de juf in het startgesprek aangegeven dat onze jongste meer uitdaging nodig heeft, maar daar heeft ze niet iets mee gedaan. Ze gaf aan dat de werkjes op verschillende moeilijkheidsgraden kunnen worden uitgevoerd. Daar heeft ze wel gelijk in, maar dat is voor ons kind denk ik niet voldoende. Op zich denk ik wel dat de juf van goede wil is, want ze heeft in het 10-min gesprek zelf de problemen aangegeven, maar de standaard kleuter-oplossingen die ze probeert, werken tot nu toe niet. Ik denk dat ze gewoon niet zoveel kennis heeft van hb-kinderen. Het lastige is, dat mijn dochter daar ook niet laat zien wat ze kan, eerder het tegenovergestelde, dus dan ziet de juf het ook niet.

Het is een goed idee om te vragen wat er mogelijk is aan uitdaging. Dat is wel een mooie open vraag en een goede ingang voor een gesprek met de juf. Ik merk bij mezelf dat ik toch eigenlijk al een beetje gefrustreerd ben dat het nu zo loopt. Daarom had ik praten met de juf nog even uitgesteld, want gefrustreerd zo'n gesprek voeren levert meestal geen goede dingen op. Het antwoord op die vraag vind ik ook wel belangrijke informatie voor de afweging of onze dochter op deze school blijft of niet.

Ik ben gewoon een beetje bang dat het aanmodderen blijft met deze school, terwijl onze dochter misschien op een school die meer ervaring heeft met hb gewoon een leuke (kleuter)tijd zou kunnen hebben.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]