Het is nu 20 nov 2018, 09:32




 Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Eigen leerlijn vs fysiek versnellen
BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 07:41 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 266
Inderdaad Paula. En daar komt nog bij dat wanneer er na een versnelling problemen ontstaan dit wordt gegooid op de versnelling in plaats van te kijken naar of het aanbod passend is. Bij versnellen zonder doortoetsen en daarbij passend aanbod is de kans groot dat het al snel weer net is als voor de versnelling. Met de enige uitzondering dat je kind wel even kort heeft kunnen proeven van werk dat wel uitdagend is en de teleurstelling dus nog groter zal zijn...

Daarnaast maakt de manier waarop een kind wordt opgevangen in de nieuwe klas en of de ontvangende leerkracht achter de versnelling staat ook een heel groot verschil.

Binnenkort is bij ons de evaluatie van het PLP van de eerste periode. Ben benieuwd wat de juffen te melden hebben. Voor de jongste ben ok vooral benieuwd of de juf haar echt goed ziet en ook of de uitkomst van de herfstsignalering herkenbaar is voor ons.

Voor de oudste vraag ik me vooral af welk beeld de juf in algemene zin heeft en of dit overeen komt met hoe wij het zien.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eigen leerlijn vs fysiek versnellen
BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 10:15 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2953
Vanuit persoonlijke ervaring:
Onze oudste dochter heeft bijzonder veel moeite gehad met aansluiting vinden op school. Groep 3, 4, en 5 bracht ze in verschillende klassen door en groep 5 was dan ook nog eens op een compleet nieuwe school (van regulier naar een andere reguliere). Ze geeft zelf heel duidelijk aan dat ze in deze klas wil blijven. Bloeit ook enorm op, heeft meer zelfvertrouwen en durft ook wat beter op kinderen af te stappen als ze met ze wil spelen.
Ze volgt voor spelling een eigen leerlijn, dat zal voor de overige taalonderdelen en begrijpend lezen waarschijnlijk ook het geval zijn na de herfstvakantie. Bij rekenen zou het in theorie ook kunnen, maar daar wil ze zelf niet aan en vindt het prettig om bij sommige onderdelen iets meer oefening te hebben. De zaakvakken doet ze met de klas mee en daarnaast bied de school ook nog beeldende vorming, toneel, muziek en ict lessen aan als onderdeel van het vaste curriculum.
Voor nu lijkt de eigen leerlijn dus prima te werken. Ze kan daarbij in haar eigen klas blijven met gecompact werk, de eigen leerlijn en werk uit het plusprogramma van school. Hoe dat in de toekomst gaat, weet ik natuurlijk nog niet. Maar in onze situatie heeft de eigen leerlijn dus vooral de voorkeur. Het lijkt nu de balans tussen enerzijds aandacht voor werken op het eigen niveau en anderzijds de sociale aansluiting in de klas.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eigen leerlijn vs fysiek versnellen
BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 15:27 
Volwassene

Geregistreerd: 11 apr 2013, 14:51
Berichten: 37
Woonplaats: regio Arnhem-Nijmegen
Onze oudste is dit schooljaar gestart met een soort van groep 9, oftewel alleen verrijkingswerk. Hij was al enige tijd helemaal klaar met de basisschoolstof. Feitelijk al sinds hij drie jaar geleden als reeds versnelde leerling van regulier onderwijs naar deze HB-school ging. Hij wordt dus al drie jaar afgeremd en gerekt met de laatste beetjes lesstof. Al die tijd maakten wij ons ook zorgen over hoe dit aan het 'einde' moest, inderdaad vanuit de gedachte dat er uiteindelijk geen leerstof meer zou zijn om een jaar te vullen. We hebben besloten dat we het per jaar zouden bekijken en af zouden gaan op zijn verdere ontwikkeling.

In nauw overleg met school hebben we in het voorjaar toch gekozen voor deze constructie, omdat we hem sociaal echt nog niet naar het VO zagen gaan én hij erg goed in zijn vel zat/zit. We vonden het een enorm lastige keuze (gaat dit ook een heel schooljaar werken??), maar hebben er tot op heden nog geen spijt van. School heeft een compleet programma voor hem samengesteld, met veel aandacht voor vaardigheden waar F zich verder in kan ontwikkelen om steviger op het VO te landen. Een deel daarvan wordt ingebed in eigen projecten die hij zelf mag kiezen en vormgeven. Daarmee is het geen bezigheidstherapie, maar een goed doordacht plan. School is overigens gewend aan volledig eigen leerlijnen en een groot deel van de tijd wordt al besteed aan schaken, science, wiskunde, projecten en tweetalig onderwijs. Hij heeft het enorm naar zijn zin met zijn vriendengroep, wat hem de kans geeft om sociaal in een veilige omgeving nog wat te experimenteren. Ik verwacht dat dit voor hem goed uitpakt.

Moraal van dit verhaal is wat mij betreft dat je primair goed moet kijken naar de behoeften/ontwikkeling van je kind. Een groep 9 is daarbij een optie die je af kunt zetten tegen nogmaals versnellen, mits er een gedegen programma wordt vormgegeven.



_________________
Zoon F 2007, HB getest, 1e klas VWO plus
Zoon M 2010, HB getest, groep 6 HB-onderwijs

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: