Het is nu 20 nov 2018, 08:46

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies over compacten, verrijken, testen?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 20:07 
Volwassene

Hoi mede-ouders,

Ik ben nog helemaal nieuw in hb-land, weet niet of onze oudste zoon dit is (al opperde een vriendin van ons, orthopedagoge, dit wel), maar we lopen tegen een aantal zaken aan en ben dringend op zoek naar advies.

Onze zoon is bijna 7 jaar, net gestart in groep 4.
Tijdens de kleuterklas bleek al dat hij snel dingen oppikte, de juf gaf hem al extra uitdaging. De overdracht naar groep 3 was dan ook: daag hem uit, geef hem levelwerk. De juffen in groep 3/4 (combinatieklas) hebben de eerste tijd getwijfeld of ze dat wel moesten doen: hij was snel afgeleid, bleef niet zitten, hield anderen van hun werk etc. Pas na de Kerstvakantie en de toetsen kreeg hij levelwerk rekenen (rekentijger) en ging hij lezen op de zon lijn. Hij vond het wel leuker op school, maar zijn gedrag bleef volgens de juffen "jong". Na een gesprek met een vriendin van ons die onze zoon goed kende, opperde ze dat zij dacht aan hb. Ik had er nooit bij stilgestaan, ben er over gaan lezen en herkende toch wel een flink aantal dingen. Uit de test van eind groep 3 bleek hij te rekenen als midden groep 5 en lezen als eind groep 4. De rekentijgers in groep 3 heeft hij helemaal zelfstandig afgerond.
Het moeilijke is dat hij pas aan levelwerk mocht als het reguliere werk klaar was (er is blijkbaar wel verrijkt, maar niet gecompact als ik het goed begrijp). Ook is er geen eindtoets van een blok afgenomen om te testen of hij de kennis wel of niet had. Zoon vond school steeds minder leuk.
In het eindgesprek van groep 3 heeft men beloofd aan groep 4 over te dragen (nieuwe juffen) om meteen te starten met levelwerk en overwegen ze na overleg met de IB'er om iemand mee te laten kijken die iets van hb zou weten.