Het is nu 20 nov 2018, 08:46

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies over compacten, verrijken, testen?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 20:07 
Volwassene

Hoi mede-ouders,

Ik ben nog helemaal nieuw in hb-land, weet niet of onze oudste zoon dit is (al opperde een vriendin van ons, orthopedagoge, dit wel), maar we lopen tegen een aantal zaken aan en ben dringend op zoek naar advies.

Onze zoon is bijna 7 jaar, net gestart in groep 4.
Tijdens de kleuterklas bleek al dat hij snel dingen oppikte, de juf gaf hem al extra uitdaging. De overdracht naar groep 3 was dan ook: daag hem uit, geef hem levelwerk. De juffen in groep 3/4 (combinatieklas) hebben de eerste tijd getwijfeld of ze dat wel moesten doen: hij was snel afgeleid, bleef niet zitten, hield anderen van hun werk etc. Pas na de Kerstvakantie en de toetsen kreeg hij levelwerk rekenen (rekentijger) en ging hij lezen op de zon lijn. Hij vond het wel leuker op school, maar zijn gedrag bleef volgens de juffen "jong". Na een gesprek met een vriendin van ons die onze zoon goed kende, opperde ze dat zij dacht aan hb. Ik had er nooit bij stilgestaan, ben er over gaan lezen en herkende toch wel een flink aantal dingen. Uit de test van eind groep 3 bleek hij te rekenen als midden groep 5 en lezen als eind groep 4. De rekentijgers in groep 3 heeft hij helemaal zelfstandig afgerond.
Het moeilijke is dat hij pas aan levelwerk mocht als het reguliere werk klaar was (er is blijkbaar wel verrijkt, maar niet gecompact als ik het goed begrijp). Ook is er geen eindtoets van een blok afgenomen om te testen of hij de kennis wel of niet had. Zoon vond school steeds minder leuk.
In het eindgesprek van groep 3 heeft men beloofd aan groep 4 over te dragen (nieuwe juffen) om meteen te starten met levelwerk en overwegen ze na overleg met de IB'er om iemand mee te laten kijken die iets van hb zou weten.

Vandaag is hij gestart in groep 4. Is gewoon begonnen aan wiswijs, net als de gehele klas. Is teleurgesteld omdat hij niets geleerd heeft vandaag.

Ik ben enorm in dubio. Even afwachten totdat juffen zelf ergens mee komen? Gesprekken met de juffen aanvragen zo snel mogelijk? Aandringen op compacten? Aandringen om hem verder te toetsen?
Ik wil niet overkomen op school als een moeder die er meteen al bovenop zit, maar mijn zoon moet wel met plezier naar school gaan en voldoende uitgedaagd worden........

Wat zouden jullie adviseren?

groetjes,
Lianne

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Advies over compacten, verrijken, testen?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 20:36 
Volwassene

Hoe weten ze dat hij rekent op niveau midden groep 5 en leest op eind groep 4? Hebben ze hem doorgetoetst met Cito's? Dan is het wel heel vreemd als ze daar niets mee doen. Wat moet hij dan het hele jaar doen in groep 4?

Als jullie geen startgesprek hebben, zou ik inderdaad zo snel mogelijk een gesprek aanvragen met de juf. In de eerste paar weken van een schooljaar kan een kind al flink 'wegzakken'. Zelf heb ik de afgelopen jaren (te) veel afgewacht uit angst zo'n zeurmoeder te zijn, tot een leerkracht tegen me zei: 'Het is juist goed als je voor je kind opkomt. Als jij het niet doet, wie moet het dan doen?' Nu zit ik er veel meer bovenop, ook vanuit het vertrouwen dat de leerkrachten erop gericht zijn om de kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven. Dan moet het wel op niveau zijn. Jouw inbreng kan hen dus helpen om hun werk beter te doen, ten goede van je kind.

Heb je zelf al contact gehad met de IB'er? Is die toegankelijk?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 20:48 
Volwassene

Welkom Lian!

Toevallig had Dien hier vorige week een draadje over lopen, wellicht heb je daar wat aan:
viewtopic.php?f=41&t=13531

De samenvatting is dat er op veel scholen de eerste twee weken wordt aangekeken en ingezet op het laten wennen van iedereen in de nieuwe groep (en heel af en toe zit er ook een leerkracht bij die de overdracht niet gelezen heeft...). Voor sommige kinderen werkt deze aanpak prima, maar voor anderen niet. Jouw zoon geeft kennelijk duidelijk aan dat het voor hem niet werkt. Gezien de eerdere gemaakte afspraken bij de school, zijn enorme voorsprong en zijn gemoedstoestand, heb je volgens mij ook alle reden even aan te bel te trekken.
Dat hoeft helemaal niet zwaar, maar kan ook na schooltijd even leerkracht aanschieten en vragen wanneer ze van plan zijn om levelwerk in te zetten.
In een uitgebreider gesprek (startgesprek?) zou ik zeker aandringen op compacten en de ib'er erbij.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 21:38 
Volwassene

Dank voor jullie snelle reacties en de link naar het andere topic!

Besloten het goed in de gaten te houden de komende dagen, in gesprek blijven met onze zoon en na week 1 even informeren hoe de eerste week is gegaan (ben benieuwd ook wat de juf aan hem gezien heeft) en een gesprek laten inplannen.

Lianne

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 22:02 
Volwassene

Lian schreef:
In het eindgesprek van groep 3 heeft men beloofd aan groep 4 over te dragen (nieuwe juffen) om meteen te starten met levelwerk en overwegen ze na overleg met de IB'er om iemand mee te laten kijken die iets van hb zou weten.

Ik ben enorm in dubio. Even afwachten totdat juffen zelf ergens mee komen? Gesprekken met de juffen aanvragen zo snel mogelijk? Aandringen op compacten? Aandringen om hem verder te toetsen?

Wat zouden jullie adviseren?

Misschien kan je, refererend aan het eind gesprek van groep 3, een startgesprek aanvragen. Ik zelf zou dat, gezien zijn situatie en onvrede, zo snel mogelijk doen, denk ik.

En het lijkt mij dat hij doorgetoetst (dit is geen iq-test) moet worden om zijn niveau te bepalen waarop hij iets te leren heeft. Dit kan school zelf doen, of jullie kunnen dit (in overleg met school) extern op eigen kosten laten doen.
Pas als er bekend is wat zijn niveau is kan er een plan gemaakt worden. Op dit moment weet school niet, maar ook jullie niet, en hij zelf niet, wat hij in groep 4 (moet? of) zou kunnen leren........
Succes, zo een start is niet leuk.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 07:47 
Volwassene

Dank voor jullie adviezen!
Zoon heeft gisteren zelf aangegeven dat hij wiswijs te makkelijk vond en kon starten met rekentijger groep 4.
Nu een startgesprek aangevraagd, dus hoop volgende week om tafel te zitten met de nieuwe juffen en de IB'er.
De juf leek overigens niets van een overdracht gekregen te hebben.....

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 08:31 
Volwassene

Goed dat je zoon dit zelf ook aangeeft op school, dat scheelt al een heleboel. Let er wel op dat je zoon straks verrijkingswerk krijgt dat bij zijn niveau hoort. Ik ken Rekentijgers niet, dus over het niveau ervan kan ik niets met zekerheid zeggen. Maar het zou kunnen dat Rekentijgers groep 4 nog te makkelijk is voor iemand die voor het gewone werk aan groep 5-stof toe is. Wat leerkrachten als moeilijker werk zien, is niet altijd moeilijk / uitdagend genoeg. Die fout hebben wij jaren geleden met onze zoon gemaakt. Dat heeft zijn zin in school toen geen goed gedaan.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2017, 16:51 
Volwassene

Hoi allemaal,
Zojuist een startgesprek achter de rug met beide juffen en iemand die veel weet van hoogbegaafdheid. Vantevoren de SIDI-3 voor ouders in moeten vullen, ook de juf van vorig jaar en huidige juf hebben hem ingevuld.
Hij blijkt inderdaad op heel veel kenmerken van hoogbegaafdheid te scoren. Ze vinden hem nog te jong om te testen, maar zeggen dat ze hem wel gaan beschouwen als een kind met hoogbegaafdheid.
Juffen hebben advies gekregen over meer compacten en niet alleen verrijken, vooruit toetsen etc. Ze gaan nog een keer bij elkaar komen om een concreet plan uit te werken en daarna nog een terugkoppeling naar ons.

Kortom: we zijn serieus genomen, onze zoon ook en er komt een plan. Erg opgelucht :-).

Groetjes,
Lianne

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017, 07:55 
Volwassene

Fijn Lianne, klinkt goed!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017, 09:26 
Volwassene

Wat fijn! Als een school de signalen zo oppakt is het testen helemaal niet nodig.

zoon 01-2010 groep 5

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]