Het is nu 20 nov 2018, 09:29

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dochter is getest -> zorgleerlinge
BerichtGeplaatst: 26 jun 2017, 21:27 
Volwassene

Bij deze willen we zeggen dat we de test uitslag van A binnen hebben gekregen.
Ze heeft de WPPSI-III test ondergaan en nu het resultaat en de evaluatie gekregen.
Vanuit de test resultaten kwam de diagnose begaafd/ hoogbegaafd naar voren, met een disharmonisch profiel. VIQ 132, PIQ 115 en TIQ 127.
Dit verschil bij de performale test was te verklaren doordat ze een gemiddelde score had bij de sub tests. Het was duidelijk dat deze score niet reflecteert wat de werkelijke score zou moeten zijn.
Een van de conclusies is dat beide test resultaten dienen gezien te worden als absolute ondergrens van haar kunnen, beide waardes zullen omhoog gaan wanneer A werkelijk zichzelf laat zien.

De reden dat we een test hebben laten doen was het feit dat ze overduidelijk een onderpresteerder is met een sterk perfectionistische inslag.
Hierdoor is ze gigantisch onzeker over zichzelf en in combinatie met haar eigen hoge verwachtingspatroon laat ze duidelijk faalangst zien.
Het onderpresteren kwam ook heel duidelijk terug tijdens het testen.
Ze is nu bestempeld als een risico- en zorgleerlinge. Officieel onderpresterende leerlinge.
Het advies is om een didactisch onderzoek uit te laten voeren dit jaar (Groep 2) en ervoor te zorgen dat ze begin groep 3 verrijkings- en indikkingsmateriaal op maat móet krijgen. En later doortoetsen.

Verder wordt aangeraden om haar te motiveren en uit te dagen in de zone van de naaste ontwikkeling. Volgens Vygotski.
Ook heeft ze dus kennelijk behoefte aan meer uitdagend/ minder schools materiaal met een top-down benaderingswijze. Taxonomie van Bloom.

We zijn erg geschrokken van wat eigenlijk een bevestiging was wat we al vermoedden. Hoe gek het ook klinkt.
Dat ze hoogbegaafd lijkt te zijn is één ding, ook al is de score niet helemaal voldoende voor HB onderwijs, maar dat ze een zorg leerlinge is heeft wel impact.
Nu krijgen we allerlei adviezen waar we nog nooit van gehoord hebben (Bloom/ Vygotski) en we zien een extreem intensieve samenwerking met school voor nu en de toekomst.
Dat doen we met liefde vanzelfsprekend, ik verwacht dat school er ook open voor staat, maar jeetje.

Naast dat het fijn is om het even weg te schrijven willen we nu ook wel graag weten wat Bloom en Vygotski nu in de praktijk eruit zou kunnen gaan zien.
Heeft iemand ervaringen met bovenstaande?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Dochter is getest -> zorgleerlinge
BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 08:18 
Volwassene

Bloom en Vygotsky zijn geen adviezen. Het zijn auteurs van theorieën over hoe je kennis zou kunnen indelen in verschillende niveaus (Bloom) en het gebied van kennis en vaardigheden waar je je als volgende stap in je leren zou kunnen ontwikkelen (Vygotsky).

Bloom deelt de kennis in in zes niveaus (onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren, creëren). Hij veronderstelt daarbij dat je het lagere niveau zou moeten beheersen om verder te kunnen naar het volgende, dus als je werkelijk een advies zou willen geven op basis van Bloom zou je onderaan moeten beginnen en van daaruit op moeten werken. Dat is waarschijnlijk nou net niet wat de tester bedoelt. Wat waarschijnlijk wel bedoeld wordt, is dat hogere orde opdrachten een andere manier van verwerken van de stof vragen. En dat het voor verrijkingsmateriaal dus meer aansprekend, motiverend en tot meer verdieping leidend is om hogere orde opdrachten te maken. Alleen maar leren rijtjes onthouden is weinig motiverend en je steekt er ook niet zoveel van op (al is het uiteindelijk wel handig om veel Franse woordjes te kennen om de taal te leren). Als je de stof zo goed moet kunnen begrijpen dat je het ook aan een ander uit kunt leggen, wordt het al moeilijker. Als je eenmaal snapt hoe iets werkt in de ene situatie, en je van daaruit het kunt toepassen in een andere situatie ben je weer een stapje verder. Enzovoorts voor de volgende drie niveaus. Het is dus beter om opdrachten te maken die meer van je vragen, die vragen dat je op een andere manier met de stof omgaat. Denk bijvoorbeeld aan een project dat een kind uit mag voeren, zoals het ontwerpen van je eigen dierentuin. Daarvoor moet je op zoek naar informatie over dieren (onthouden, begrijpen), je moet begrijpen wat er nodig is voor het goed indelen van een dierentuin (begrijpen, toepassen), je moet bijvoorbeeld informatie over het klimaat combineren met wat je weet over wat de dieren nodig hebben (analyseren), je moet misschien verschillende mogelijkheden tegen elkaar afwegen (evalueren) en uiteindelijk mag je een ontwerp maken (creëren). Allemaal op het niveau van het kind uiteraard, maar je ziet het verschil met woordjes leren.

Top-down denken is nog iets anders, dat gaat erom hoe je kennis tot je neemt. Veel mensen denken bottom-up. Wanneer je ze iets uit wilt leggen, begin je met een simpele eerste stap. Denk bijvoorbeeld aan rekenen. Je legt eerst uit dat je 1+1 kunt doen. Daarna dat je ook 1+2 kunt doen. Als je dat plussen een beetje doorhebt, kun je verder gaan met het feit dat je ook kunt aftrekken. Daarna leer je nog andere trucjes zoals vermenigvuldigen en delen. En zo wordt de kennis steeds verder uitgebreid. Uiteindelijk komen ze er dan achter dat er ook nog verbanden zijn tussen deze bewerkingen (optellen is het tegenovergestelde van aftrekken) en dat ze allemaal deel uitmaken van het grote geheel dat we rekenen noemen. Een top-down denker kan daar weinig mee. Bij sommetjes zal het nog wel goed gaan, maar wanneer het gaat over kennis over de wereld is het lastig. Want een top-down denker wil alle informatie meteen kunnen plaatsen. De wil nieuwe kennis meteen plaatsen in het totaal overzicht van de wereld dat hij al heeft. Losse nieuwe stapjes kan hij niets mee. Je moet eerst aangeven hoe deze stapjes zich verhouden tot elkaar en het grote geheel. Dan begin je dus met: ‘Je kunt op getallen verschillende bewerkingen loslaten, te weten optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. We zullen vandaag beginnen met optellen, wat het tegenovergestelde is van aftrekken.’ Als je het zo opschrijft klinkt het wat raar (beginnend rekenen is nu eenmaal iets wat bijna iedereen het beste bottom-up kan leren), maar het gaat er dus om dat je meteen moet weten wat je leert en waarom. Ze willen de leerdoelen kennen voor ze aan de stof kunnen beginnen.

Vygotsky spreekt over de zone van naaste ontwikkeling. Dit is de smalle band van het ontwikkelingsniveau: die kennis of vaardigheden die je je niet helemaal zelfstandig, maar wel met enige hulp eigen kunt maken. Ik had hiervoor al eens een voorbeeld op het forum gegeven, dat zal ik hier herhalen:

De zone van proximale ontwikkeling is dit: een peuter die net een puzzel van vier stukjes helemaal zelf kan leggen nu een puzzel van twintig stukjes voorleggen. Dat kan hij natuurlijk helemaal niet! Maar daarom zit mama ernaast. En die gaat hem helpen door steigers te bouwen. Ze kiest een goed stukje uit om mee te beginnen, niet een van die acht stukken gras die allemaal op elkaar lijken, maar een van de twee stukken met het hoofd van de koe (de eerste grote steiger). En dan gaat ze vragen stellen, van groot naar klein om te kijken waar het kind aan kan sluiten. ‘Welk stukje zou hier passen? Het lijkt wel het de kop van een koe, zie je daar nog een stukje van? Kijk eens naar die roze neus, is er nog een stukje met roze erop? Zou dit stukje misschien passen?’ Op die manier helpt ze de taak vereenvoudigen van’ los deze puzzel met twintig stukjes op’ (buiten bereik) naar ‘past dit stukje bij het stukje dat er al ligt’(binnen bereik), maar met het begeleid oefenen van de tussenstappen. Met ieder stukje dat ze leggen zal het kind minder hulp (steigers) nodig hebben en uiteindelijk kan hij het helemaal zelf en beheerst hij de nieuwe taak. (Overigens blijkt hieruit dat ik een top-down denker ben, want ik zoek het stukje met een bindende eigenschap, liefst zelfs met een inhoudelijk verband; de moeder had natuurlijk het kind ook kunnen stimuleren alle stukjes te passen om te kijken of het de goede is, zo krijg je de puzzel uiteindelijk ook af…)

Aangezien iedereen alleen kan leren in de zone van naaste ontwikkeling, vind ik dit wel een beetje een nietszeggend advies… :wink: Maar hopelijk is je zo wat duidelijker wat ermee bedoeld wordt. En wat er in elk geval wel uit blijkt en helaas vaak vergeten wordt, is dat ook hoogbegaafde kinderen de hulp van leerkrachten nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen en hun zone van naaste ontwikkeling steeds verder te verleggen.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 09:51 
Volwassene

Je schrikt dat je dochter een zorgleerling is.

De meer- en hoogbegaafde kinderen hebben vrijwel allemaal een onderwijsbehoefte die afwijkt van de standaard. Als ze dit niet aangeboden krijgen, dan zijn loop je het risico dat ze onderduiken of juist gedragsproblemen gaan vertonen. https://talentstimuleren.nl/?file=3654& ... e.download Dit vraagt aandacht vanuit school voor het onderwijsaanbod van het kind met kennis en aandacht voor de zijnskenmerken van deze kinderen. Het komt er dus eigenlijk op neer dat alle HB kinderen zorgkinderen zijn, ze krijgen niet voor niets extra budget voor deze kinderen.

In het geval van je dochter uit het zich in onderpresteren. Als je hier aan het lezen slaat, zal je veel dingen herkennen. Ook dat het niet altijd gemakkelijk is, ook al is de oorzaak in onze ogen ondertussen wel helder.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 09:53 
Volwassene

Wat was haar verwerkingssnelheid?

Ik ben blij dat de test weergaf wat je verwacht. En dat dit door alle partijen serieus is genomen.
Enkele van deze leerlingen ontwikkelt een talent. Wat het schools presteren overschaduwt. Dit is iets wat je als ouder zelf in kaart moet brengen. Dat betekent dat je heel intensief bij je kind betrokken wil zijn. Anders ga je signalen missen.

Als je meer hierover wil weten, pm me dan. Ik ben vader van een gecrashte zoon. In een vergelijkbare situatie als je zoon. Echter zonder deze benadering. Dus dat wil ik toch zien als een positief ding. Hopelijk mag je dochter zichzelf zijn.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 09:58 
Volwassene

Muziekschuur schreef:
Wat was haar verwerkingssnelheid?

Ik ben blij dat de test weergaf wat je verwacht. En dat dit door alle partijen serieus is genomen.
Enkele van deze leerlingen ontwikkelt een talent. Wat het schools presteren overschaduwt. Dit is iets wat je als ouder zelf in kaart moet brengen. Dat betekent dat je heel intensief bij je kind betrokken wil zijn. Anders ga je signalen missen.

Als je meer hierover wil weten, pm me dan. Ik ben vader van een gecrashte zoon. In een vergelijkbare situatie als je docher. Echter zonder deze benadering. Dus dat wil ik toch zien als een positief ding. Hopelijk mag je dochter zichzelf zijn.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 21:55 
Volwassene

Citaat:
Aangezien iedereen alleen kan leren in de zone van naaste ontwikkeling, vind ik dit wel een beetje een nietszeggend advies… :wink:

Ik ben het daar volledig mee eens. Toch is het een nuttig advies: als het wordt opgevolgd is de school gedwongen om uit te zoeken wat die 'zone van naaste ontwikkeling' is voor dit kind, m.a.w. wat kan dit kind precies wel, en wat nog niet? Dat ontbreekt bij onze dochters, waardoor de school maar blijft rommelen met extra 'uitdaging' en ze ook het gevoel hebben niet goed te weten wat ze nog kunnen doen. Ik blijf er maar op hameren dat je niet weet of de extra stof wel een 'uitdaging' is als je niet weet waar de grenzen van het kind liggen.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 13:52 
Volwassene

Q is 1,5 jaar geleden getest met ongeveer dezelfde 'uitslag', alles 2 punten hoger dan dat je noemt geloof ik, dus echt vergelijkbaar. Ik heb niet echt een positief verhaal, misschien heb he er iets aan als ik het omschrijf zodat je jezelf wellicht beter kan voorbereiden dan wij achteraf hebben gedaan.
Dit schooljaar in groep 3 is geprobeerd haar meer uit te dagen. Q is ook erg perfectionistisch en bang om fouten te maken. Om uitdagender werk te krijgen moest ze laten zien dat ze zelfstandig kon werken. Q heeft dat geïnterpreteerd als 'ik moet het zelf doen dus ik ga ook geen vragen stellen anders mag ik dit werk niet meer doen'. Daarbij komt dat de juf ook de achterhaalde visie heeft dat slimme / hoogbegaafde kinderen geen tot bijna geen uitleg nodig hebben. Haar pluswerk voor rekenen werd al snel geschrapt omdat ze dat niet wilde maken (en volgens de juf moest het echt vanuit haarzelf komen). Het moeilijker werk voor lezen en schrijven werd geschrapt omdat ze hier toch wat uitleg bij nodig had. Doordat in nog, zonder de juf omdat zij ziek was, een gesprek met de IBer heb gehad is ze wel mast de plusklas gegaan. Dit was maar 1 uur per week maar veel te weinig.
Maandag heb ik een rapportgesprek, maar uit haar rapport, maar ook zoals ik haar ken en waarvan de juf eerder zei dat ze Q hier niet in herkende, blijkt dat ze dingen op snelheid erg lastig vindt. Een tempo toets rekenen scoorde ze onvoldoende terwijl ze op haar rapport een 9,5 heeft voor rekenen. Q zegt zelf ook niet te snappen waarom je sommetjes uit je hoofd zou moeten leren. Zij wil alles uitrekenen en vooral weten waarom ze dat uit moet rekenen, zo ook bij zo snel mogelijk woordjes lezen (DMT) 'wat heb je er nu aan om losse woordjes te lezen' en bij de tekst moet het mooi klinken, zo snel mogelijk hoeft van haar niet. Dit zijn dingen die ze op school juist wel belangrijk vinden.
Dit alles en nog een aantal andere dingen heeft als gevolg gehad dat Q de tweede grlft van het schooljaar weer met veel tegenzin naar school ging. Uiteindelijk naar de huisarts geweest voor advies. Doorgestuurd naar een psycholoog Rn die heeft ons weer doorgestuurd naar een andere psycholoog waar ze nu nog voor op de wachtlijst staat.

Ook bij Q was het dringende advies haar te Latem leren leren, er móést uitdaging geboden gaan worden. Ze doen op school wel hun best, maar he moet het helaas zelf ook héél goed in de gaten blijven houden. Succes!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 21:59 
Volwassene

Hartelijk dank voor de reacties. Pfff er kwam een hoop los afgelopen dagen. Beiden van tijd tot tijd last van dikke tranen. Al een tijdje hebben we het zo te doen met onze dochter, we zagen en voelden haar onzekerheid, faalangst en perfectionisme met daarbij een voor ons regelmatig zichtbaar ongelukkig meisje. Het niet weten wat te doen, soms bijna de wanhoop nabij en de eeuwige twijfel of we het niet verkeerd zien, aangezien onze omgeving een spontaan en vrolijk meisje ziet en wij ons niet zo druk moeten maken. Maar uiteindelijk zijn we vooral "opgelucht" dat we aan de slag kunnen zodat ze kan krijgen wat ze nodig heeft. Of tenminste dat we ons gesterkt voelen om ons daar sterk voor te maken.

@ Maankind, wat een fijne heldere uitleg. Het onderzoeksrapport teruglezend is dat inderdaad wat de psycholoog bedoelde en opnieuw lezend in de enorme berg informatie en adviezen (de psycholoog heeft er veel werk van gemaakt) staat wat Baloo omschrijft als advies naar school.

Bedankt voor de link Biba. We verwachten geen makkelijke weg en realiseren dat we veel zullen (moeten) leren en veel hulp nodig zullen hebben voor onze dochter maar ook zelf gaan we op zoek naar een coach om ons als ouders op weg te helpen haar beter te kunnen begeleiden, want we vinden het gewoon erg moeilijk.

Er werd aangeraden niet te kijken naar de score op verwerkingssnelheid want tijdens het testen schoot ze op slot en gaf aan het te spannend te vinden. Ook had ze gezegd dat ze liever rustig op haar eigen tempo iets deed. Op basis van observaties bij de overige testen verwacht de psycholoog dat deze feitelijk veel hoger ligt.

Bedankt deb voor het delen van je verhaal. We denken dat de school aardig wat te bieden heeft en ons gevoel zegt dat dit de beste school in de regio is voor A. Echter heeft haar huidige juf aangegeven dat we komende jaren ons regelmatig hard zullen moeten blijven maken om te zorgen dat school passende uitdaging blijft bieden. Het is niet echt een veelbelovende opmerking, maar ik denk wel realistisch.

Voor nu ben ik zo blij dat het bijna vakantie is zodat we weer wat meer kunnen genieten van A zonder opstandige buien na school.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 19:01 
Volwassene

De opmerking van de juf vind ik niet zo gek. Er zijn veel hb-kinderen die op school lekker mee lijken te draaien maar thuis ander gedrag en andere emoties laten gezien wanneer ze niet genoeg uitdaging krijgen. Jullie zijn in die zin de ogen van school om te zien of het werkelijk wel zo goed gaat als dat het op school lijkt te gaan. Juist dat samenspel tussen ouders en school is zo belangrijk om te zorgen dat je kind de juiste hulp en uitdaging krijgt.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2017, 09:42 
Volwassene

Daar heb je gelijk in Marthe. Want dat is dit jaar al gebeurd.
Op dit moment ben ik even helemaal klaar met de school en zo blij dat onze dochter bijna vakantie heeft. Al mijn frustraties, onmacht en boosheid van het afgelopen jaar, die ik heb weggestopt omdat ik zo twijfelde aan mezelf en het idee had van dat de school zo veel ervaring heeft dus misschien wel gelijk heeft, komen er nu uit. Zodra ik een moment heb voor mezelf voel ik me zo verdrietig en boos. En nu alles langzaam op zijn plek begint te vallen, begin ik ook wel heel erg te twijfelen aan de school.
Waar ik op dit moment het meest woest over ben, is dat ik meermaals het gevoel heb gekregen dat er gesuggereerd werd dat het opstandige gedrag van onze dochter thuis, niet door school kwam (want daar doet ze immers lekker vrolijk mee met alles en is er vaak niks aan de hand), maar door mij. Per slot van rekening begint onze dochter, terwijl er de hele dag niks aan de hand is, pas de huilen en boos te doen als ze mij ziet zodra ik haar op kom halen...... En ik ben nog woester op mezelf dat ik me dit nog heb laten vertellen ook, terwijl ik van binnen beter weet doordat ik tijdens de vakanties afgelopen jaar een totaal ander (mijn eigen vertrouwde) meisje zag.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2017, 21:45 
Volwassene

Al twee keer een heel verhaal geschreven, maar ik heb/had echt te veel last van emoties. Het schrijven luchtte wel op, maar beter maar niet hier plaatsen. Ik verwijt de hele wereld dat onze dochter zo ongelukkig is (en slacht daarbij mezelf nog het meest af). Maar goed, dat heeft verder geen zin en beter is het om verder te gaan kijken.

Nu maar eens gaan uitzoeken hoe we verder gaan. Heel veel lezen en in ieder geval een therapeut zoeken om te kijken of onze dochter de veranderingen in ons gezin een plek heeft kunnen geven of er andere dingen dwars zitten waar wij geen weet van hebben en ze is in het afgelopen half jaar meermaals gebeten, geslagen, geschopt, geduwd en tegen geschreeuwd. Dat is nieuw voor haar (als peuter is ze twee keer geduwd, verder alleen verbale akkefietjes) en ik weet zeker dat dat sporen bij haar heeft nagelaten. Vooral ook omdat ze dat zelf echt totaal niet in zich heeft en ook niks van begrijpt.
School geeft aan dat ze zich goed heeft ontwikkeld op sociaal emotioneel gebied. Daar hebben ze een punt, maar helaas is ze eerst keihard achteruit gegaan en heeft de juf vervolgens keihard moeten werken om haar weer vooruit te krijgen. In mijn ogen heeft ze echter daar nu nog een achterstand in want ze zou, zonder de periode van regressie, nu verder zijn geweest. Ik hoop dat therapie ook daarbij kan helpen. En hopelijk contact met peers. Heeft iemand daar verder nog ideeën over?

Voor onszelf willen we ook iemand zoeken om te kijken hoe we haar beter kunnen begeleiden. Heeft iemand tips? Ook voor cursussen/bijeenkomsten voor ouders?

En dan de grootste uitdaging: hoe gaan we eruit krijgen wat er in zit en ze stopt met onderpresteren/aanpassen....Haar huidige juf heeft daar de laatste weken/maanden hard aan gewerkt nadat ze enorm was achteruit gegaan. Het is nu gemiddeld (waarbij soms iets minder en soms beter), maar ze kan zo veel meer. Ik ben bang dat we daar vaak hulp bij nodig zullen hebben, want zoals de psycholoog opmerkte, van buiten lijkt ze een vrolijk opgewekt meisje met van alles te vertellen, maar het is een façade waarachter waarachter een onzeker en kwetsbaar meisje schuilgaat.

Overigens speelt onze dochter sinds kort thuis eindelijk weer wat meer zelfstandig en vooral weer met meer variatie en fantasie. Ook zie ik dat ze weer wat moeilijkere dingen pakt als (ze denkt dat) ik niet kijk. Dus ik denk dat de extra aandacht (van de juf, maar ook de uitdaging bij het testen, want ze vond het wel heel leuk) al wat heeft geholpen. Dat er nu overal, zelfs in de koelkast, speelmateriaal rondslingert neem ik maar even voor lief.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]