Het is nu 20 nov 2018, 09:10

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doortoetsen zonder Cito
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 08:25 
Volwassene

Heeft iemand ervaring met andere manieren van doortoetsen dan gebruik van Cito's?
Onze school toetst niet door met Cito's. Ze hebben aangegeven wel te kunne doortoetsen door:

AVI en DMT voor lezen
Vaardigheid en tempo toetsen voor rekenen
PI-dictee voor spelling

Is dit een goede manier om door te toetsen bij kleuters om te bepalen wat ze beheersen en wat niet en waar dan dus de zone van naaste ontwikkeling wordt bereikt? Vooral onze oudste laat bijvoorbeeld niet als vanzelfsprekend zien wat ze kan. Daar moet ze echt wel flink voor worden uitgedaagd...

Waar moet ik speciefiek op letten? Hoe weet ik bijvoorbeeld of er echt is doorgetoetst tot ze uitvallen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Doortoetsen zonder Cito
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 08:49 
Volwassene

Vaardigheid - en tempotoetsen voor rekenen ken ik niet.
AVI en PI-dictee zijn in ieder geval heel geschikt hiervoor, omdat het juist het principe van de toets is dat je doorgaat tor het frustratieniveau bereikt is.
DMT kan ook goed.

Met name bij PI-dictee vind ik het wel belangrijk dat er de mogelijkheid is om het in meerdere keren te doen, anders.speelt vermoeidheid of verveling een grote rol. Ik vraag vaak aan de kinderen of ze nog door willen gaan of liever een andere keer verder willen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 08:55 
Volwassene

avi en dmt zijn gewoon van cito, dat lijkt me een prima manier om lezen te toetsen. Wel opletten, mijn dochter was niet gewend om rijtjes woorden te lezen of korte teksten op snelheid aangezien ze geen formeel leesonderwijs gehad had. Ze scoorde op de echte toetsen dan ook nog geen Avi, school heeft toen haar leesniveau getest door haar gewoon voor te laten lezen uit een avi-zes boekje (oude avi-systeem), conclusie was toen dat ze dat niveau prima beheerste.

PI-dictee is heel geschikt om spelling te toetsen.

Qua rekenen kan ik niet zo goed inschatten wat school voorstelt.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 09:06 
Volwassene

tempotoets rekenen is hoe snel je kunt optellen/aftrekken bijvoorbeeld. heeft dus met automatiseren te maken (is ook cito hoor)

Vaardigheid lijkt ook op de cito LOVS rekenen, welke bewerkingen kunnen ze al, getalbegrip etc

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 09:08 
Volwassene

Dat vind ik helemaal geen gek idee wat Smaragd zegt, gewoon uit een boekje laten voorlezen. De eerste teksten van AVI zijn min of meer onbegrijpelijk en slecht geschreven. Ik kan me voorstellen dat een jong kind daar geen chocola van kan maken.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 09:18 
­

Die vaardigheids- enntempo toetsen zouden ook Teye de Vos / Boom uitgeverij kunnen zijn.
Zeer geschikt voor soortoetsen, meer nog dan Cito LVS.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 17:23 
Volwassene

Bedankt voor alle info! Ik hou het in de gaten. Oudste leest nog veel hakkend en plakkend, maar mocht het helemaal niets worden met die AVI toets dan kan ik dus altijd nog opperen om haar gewoon een boekje te laten lezen om te kijken hoe ver ze is en welk niveau dan passend is.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 21:17 
Volwassene

Citaat:
Oudste leest nog veel hakkend en plakkend, maar mocht het helemaal niets worden met die AVI toets dan kan ik dus altijd nog opperen om haar gewoon een boekje te laten lezen om te kijken hoe ver ze is en welk niveau dan passend is.
Ook geschikt: herfstsignalering groep 3.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 06:10 
Volwassene

Bij onze zoon hebben ze ook uit een boekje laten lezen om te zien of hij de zonlijn aankon, nog niet gelet op tempo (in de 3de kk las hij niet meer hakkend maar wel nog traag).

Voor rekenen heeft hij begin 1ste leerjaar een toets gedaan met verschillende types sommen, incl. Verhaaltjessommen, tot niveau eind eerste leerjaar ( verder werd er niet meer getoetst, hoewel hij vrijwel geen fouten had). Deze was wel met tijdsbeperking.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 07:44 
Volwassene

Herfstsignalering hou ik ook in m'n achterhoofd! Nu nog hopen dat mevrouw mee wil werken. Ze heeft geen zin in die toetsjes want "dan krijg ik alleen maar moeilijker werk" :roll:. Lezen vind ze leuk zegt ze, maar ze wil niet hardop lezen. Eerder heeft ze al eens aangegeven dat ze vind dat het te langzaam gaat. Ze wil eigenlijk ook niet hakken en plakken, ze wil 'gewoon lezen'.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2017, 21:44 
Volwassene

Nog een aanvullende vraag: hoe lang duurt dat doortoetsen gemiddeld bi kleuters? Hebben we het dan over een of meerdere dagen of moet ik eerder in weken denken? Dit even met het oog op wanneer ik ongeveer meer zou moeten horen hierover en wanneer ik dus aan de bel moet trekken als ik niets hoor.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]