Het is nu 20 nov 2018, 08:58

Pagina 3 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ingewiikeld
BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 18:29 
Volwassene

syd schreef:
marmotje, dat klinkt wel herkenbaar. Vooral het geen antwoord geven, toch is mijn zoon gek op taal en ook juist talig. Is het dan ook zo dat je als je een opdracht krijgt, je die eerst moet visualiseren voordat het binnenkomt?
Dat van de ggz herken ik wel. Hier wordt op school ook snel richting ADD, autisme of een andere stoornis gedacht.

Syd,
Beelddenken en talig zijn sluiten elkaar helemaal niet uit. Je hebt beelddenk-gurus die beweren dat de ene persoon een beelddenker is en de ander een taaldenker. Maar daar is geen bewijs voor. Er is geen enkel kind op de basisschool dat een taaldenker is. Een boek over beelddenken is eigenlijk een eenzijdige informatiebron.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 18:43 
Volwassene

Wat ik in een eerdere post bedoelde was ruimtelijk denken:
(Spatial, but not visual thinking; Posted by Drs. Fernette and Brock Eide at http://www.blogger.com/)

Er zijn veel vormen van ruimtelijk denken en dit is niet hetzelfde als visueel denken.
Ruimtelijk denken kan visueel zijn, maar hoeft niet. Ruimtelijk denken is moeilijk te trainen, het is misschien wel de meest abstracte en on-bewuste manier van leren.
Ruimtelijk denken kan persoonlijke gebeurtenissen, herinneringen van bewegingen of manipulaties, of relaties tussen dingen betrekken. Het kan zicht, maar ook geluid, aanraking, of meer vormeloze sensaties betrekken. Ruimtelijk denken kan een serie van ideeen zijn, of mogelijkheden, of objecten, of inductieve sprongen gebaseerd op eerder geziene of ervaren patronen.
In een studie van Max Planck werden verschillende coordinatie stappen gezien die het brein moet doorlopen wanneer deze een ruimtelijke taak moet uitvoeren.

V is links van X. X is links van Z. Dus V is links van Z
De 1e stap wordt gedaan in occipital-temporal gebied (visueel /auditief overlap), daarna wordt de prefrontale cortex geactiveerd (integratie), de prefrontale en parietale lobes (multisensorisch, ruimtelijk) worden actief in het laatste validatie stadium.

Ruimtelijk denken en redeneren zijn moeilijk aan te leren, omdat deze het best geleerd kunnen worden tijdens directe ervaring, internalisatie, abstract (denken) en experimenteren.

Denk aan de paradox dat ruimtelijk denken met zich meebrengt; de beste manier om te trainen is zowel hands-on als niet hands-on benaderingen (abstract, visueel). Het is belangrijk dat creatieve ruimtelijke denkers volop van beide mogelijkheden krijgen; werken met modellen en materialen, maar ook ZONDER materialen om te kunnen inbeelden en problemen op te lossen.
Moeilijk te bevatten? Ruimtelijk denken is NIET met woorden en het HOEVEN geen visuele plaatjes te zijn.

Sterke ruimtelijke denkers zijn nodig in bijna alle wetenschappelijke en technische domeinen (inclusief video gaming en software ontwerp), ontwerpen, architectuur, in het leger, wiskunde en nog veel meer...

Ruimtelijk denken in de STEM domeinen; science, technology, engineering, and mathematics (uit; Spatial Ability for STEM Domains: Aligning Over 50 Years of Cumulative Psychological Knowledge Solidifies Its Importance (Jonathan Wai, David Lubinski, and Camilla P. Benbow Vanderbilt University))

Bovenstaande informatie vond ik hier overigens: http://www.berenvanjouwweg.nl

Laatst bijgewerkt door Bissi op 12 apr 2017, 18:38, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 19:08 
inactief

@Bissi mooie uitleg. Het hoeft inderdaad niet altijd visueel te zijn in de zin van een echt plaatje. Het is inderdaad heel ruimtelijk, holistisch redeneren.
Maar soms is het wel echt letterlijk in plaatjes aan elkaar en achter elkaar denken. Als een soort fotostrip zonder tekst. Er zijn mensen die dit herkennen, maar er zijn er ook die dit onvoorstelbaar vinden.
Een beeld ergens bij krijgen hebben heel veel mensen, maar daadwerkelijk alleen in beelden beredeneren zeker niet iedereen.

Ik zie daar echt enorme verschillen in bij mij zoons dus het afdoen als het bestaat niet kan ik zo verwerpen.
Andersom ken ik zelf geen beelddenkers die helemaal geen taal gebruiken dus die kant op is misschien wel anders.

Maar wat je eerder schreef is ook niet helemaal waar hoor. Plaatjes werken niet altijd bij alle kinderen goed. Onze taaldenker vindt het soms heel verwarrend (waar kijk ik nou weer allemaal naar?!) die heeft liever gewoon een verhaal.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 20:03 
Volwassene

Wel een risico om een kind zo jong te labelen als taaldenker. Wat bedoel je daar precies mee?
Het klinkt meer als auditief, wanneer iemand graag verhalen hoort. Dat is iets anders dan taal.
En geloof jij dan dat sommige kinderen niet van verhalen luisteren houden?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2017, 21:46 
inactief

Kijk ik probeer alleen te beschrijven wat ik thuis zie, maar misschien gebruik ik daar de verkeerde begrippen voor (visueel versus beelddenken en auditief versus taaldenken, heb me er nooit officieel in verdiept).

Het is bij ons zo overduidelijk dat er geen sprake is van labelen, het is gewoon wie ze zijn. Vanaf heel jong al heel duidelijk. Ik vind het ook niet risicovol, juist dat we hier meer inzicht in kregen en rekening mee gingen houden heeft de problemen thuis en op school ontzettend verminderd.

En de taaldenker is gewoon ook zo'n ontzettende TAALdenker. Was echt al heel jong dol op woordgrappen en taalspelletjes. Dus wij noemen hem taaldenker. En onze beelddenker had dit totaal niet, maakt ook juist alleen maar van die grappen die leuk zijn als je ze voor je ziet. Of "het verschil taal/beelddenken" "officieel" bestaat weet ik niet, zou leuk zijn als er meer onderzoek naar komt
Bij ons in huis bestaat het in elk geval wel :lol:

En inderdaad de een kun je veel moeilijker boeien met verhalen (alleen auditief) dan de ander.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 13:03 
Volwassene

Bissi, zoals jij het ruimtelijk denken beschrijft herken ik mijn zoon in zijn technische kant. Gelijk alle verbanden en mogelijkheden zien en een soort van het probleem driedemensioneel bekijken. Het beeldverhaal herken ik mijzelf in, in de zin van, pas verbanden kunnen leggen als je het voor je kunt zien, er betekenis aan kunt geven en het in een groter kader kunt plaatsen. Ik heb mijn hele basisschooltijd zitten bewijzen dat de Nederlandse spelling niet klopt en dat er geen logica in zit, in plaats van gewoon een woord uit mijn hoofd te leren. Dat kon ik simpelweg gewoon niet! Mijn zoon en ik zijn beide gek op taal een ook op taalgrapjes, maar wij zijn ook beide degene die harder als anderen om grapjes lachen waarbij je het voor je ziet inderdaad

BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 13:16 
Volwassene

marmotje, ik herken dat het lastig te omschrijven is hoor. Dat komt denk ik ook omdat er een stukje gevoel bij zit. Jij voelt je kinderen aan. Dat is heel lastig op papier te zetten en van papier af te lezen.
Toch als ik naar mijzelf kijk, houd ik juist van taal en dus ook taalgrapjes, omdat ik zo'n groot voorstellingsvermogen heb en er schijnaar meer als anderen bij voel.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 13:37 
inactief

Ja het is soms absoluut lastig over te brengen :?

Het is soms ook maar net hoe je iets noemt. Jongste zoon is van woordspelingen, oudste maakt beeldende (woord)grappen. Uiteindelijk zijn dat natuurlijk ook taalgrappen.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 14:24 
Volwassene

Kan je een voorbeeld geven van zo'n grap? Ik ben wel benieuwd waar het verschil nu precies ligt

BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 15:25 
inactief

Je hebt pb.

Pagina 3 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3