Het is nu 13 dec 2018, 10:41




 Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 10:00 
Volwassene

Geregistreerd: 26 maart 2013, 14:04
Berichten: 44
Ik weet het even (weer) niet meer. Mijn zoon gebruikt zijn eigen strategieen bij het rekenen. Hij kan hiermee rekenen op groep 6 niveau (zit in groep 4)echter kan hij niet goed uitleggen hoe hij het doet. De juf gaf aan dat hij vanuit het antwoord terug gaat redeneren om de juf tevreden te stellen. Zelf geeft hij inderdaad ook aan dat hij moeite heeft om het onder woorden te brengen en daarnaast ook dat hij het antwoord ineens weet in zijn hoofd maar niet weet hoe hij daar gekomen is. Daar komt bij dat hij niet de strategieen van anderen aanneemt, alles gaat vanuit zijn eigen redenatie. Op de een of andere manier heeft hij veel moeite met makkelijke sommen. Ook heeft hij grote moeite met automatiseren en heeft hij motorische problemen.
Met veel moeite heb ik het voor elkaar gekregen dat hij de verhaaltjessommen die hij thuis moet doen van groep 6 mag doen. Dit mocht hij doen onder de voorwaarde dat hij die van groep 4 ook zou doen. De enige manier om hem die van groep 4 uit te laten rekenen is ze op plakbriefjes schrijven hem er over de dag telkens 1 te laten trekken en met de stopwatch op 2 minuten er een wedstrijd van te maken. De sommen van groep 6 maakt hij gewoon.
Nu heb ik gisteren een gesprek met juf gehad en ze gaf aan dat hij geen rekenwerk van groep 6 kan doen omdat er te grote hiaten zijn. Ze wil dat hij alles stapje voor stapje opbouwd, alle leerstrategieen zoals die in het schoolsysteem beschreven staan gaat leren en volgen.
Ik ben er heel zeker van dat dat met mijn eigenzinnige zoon absoluut niet gaat werken. Je kan hem 10 keer een strategie uitleggen maar dat blijft gewoon niet hangen. Mijn eigen idee is inzetten op automatiseren en hem uitdagen met moeilijke rekensommen waarbij hij er zelf achter komt dat een bepaalde strategie zoals wij die aangeven is inderdaaad wel handig is.
Maar ik weet het ook echt niet meer. Wat ook niet helpt is dat hij alle cito's heel slecht maakt. Ik heb dus eigenlijk ook niks in mijn handen behalve mijn eigen mening. Ik heb er al over nagedacht om hem te filmen thuis, zodat ze zien dat hij het echt alleen doet. Maar eerlijk? Ik ben er zo ontzettend zat van om advocaat van mijn zoon te spelen!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 10:12 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
Hhmm, lastig en frustrerend. Deze concrete situatie heb ik niet meegemaakt, maar o.b.v wat ik lees, herken ik wel iets wat in het onderzoeksrapport staat bij m'n dochter en veel voorkomend bij hb'ers: de behoefte tot top-down leren. Die kleine staphes waar juf het over heeft, daar hebben veel hb'ers een broertje dood aan. Tegelijkertijd moeten ze natuurlijk net als alle andere kinderen leren automatiseren. Maar dat ga je met jouw zoon waarschijnlijk niet bereiken door hem honderden plus en min sommen te laten maken.

Ik zag laatste een oproep van Marmotje voorbij komen voor spellen die helpen met automatiseren. Daar stonden hele leuke tips bij. Wellicht heb je daar wat aan? Als hij leert automatiserrn heb je hopelijk ook een sterkere case naar de juf voor meer uitdagend (groep 6) rekenwerk.



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 11:10 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3130
Kan hij wel uitleggen hoe hij de sommen van groep 6 aanpakt? Gebruikt hij hoofdrekenstrategieën of gaat hij cijferen? Hoe rekent hij bijvoorbeeld 678-169 uit? En 1/4 x 240?
Als duidelijk is welke strategieën hij bij de opdrachten van groep 6 gebruikt is het makkelijker in te schatten of hij de strategieën van groep 4 en 5 nog moet leren.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 18:55 
Volwassene

Geregistreerd: 24 sep 2013, 20:17
Berichten: 626
Deels herken ik je verhaal wel. Toen dochter in groep 3/4 zat rekende ze ook op haar eigen manier.
Hier lieten ze haar deels dat doen, onder het moto het komt wel als ze echt niet anders kan en tegen te moeilijk aan loopt.

Ik heb haar weleens toen ze in groep 3 al maanden met het rekenrek werkte uitgelegd hoe ze dat nu precies moest gebruiken.
Het hele concept was niet binnengekomen bij haar, want ze had het totaal niet nodig.....

Hier hebben we in groep 3/4 het automatiseren deels voor elkaar gekregen door haar met ambrasoft te laten werken. Ze ging zelf de makkelijke sommen doen, want dan kreeg ze sneller muntjes om spelletjes mee te kunnen doen. En hoe vaker ze ze deed, hoe meer geautomatiseerd....

Hier kon ik alleen een nieuwe strategie naar binnen krijgen als ik haar een hele moeilijke som gaf, waarbij ze niet anders kon.
En dan ook nog thuis 1 op 1. Dus met optelsommen van 5 getallen oid.

Ze heeft groep 5 overgeslagen en in groep 6 en 7 was ze wel verplicht de uitwerkingen van echt cijferen/onder elkaar sommen volgens de methode uit te schrijven en mee te doen. Maar dan hoefde ze daarna maar beperkt aantal sommen goed te doen om daarna verder te mogen met zelf rekenen. 1 x laten zien dat je het kon en snapte was ok.

Gaan de methode toetsen wel goed itt Cito's? Misschien werkt het om hem eerst de eindtoets van een blok te geven en dan te bespreken wat hij nog niet beheerst en aan te geven wat en waarom hij de methode van school moet volgen.



_________________
Mama van 2 guppies (grote gup geb 2007, 1 x versneld, nu brugklas en kleine gup geb 2010, groep 5)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 07:34 
Volwassene

Geregistreerd: 26 maart 2013, 14:04
Berichten: 44
Bedankt voor de reacties. De spelletjes voor automatiseren ga ik zeker bekijken. Mamv2, ik heb heel veel aan je verhaal. Ik denk namelijk zelf ook dat hij wel de strategieen gaat gebruiken als hij zelf tegen moeilijkheden aanloopt. Hij had gisteren de som 2x €5,65 + €12,85 uitgerekend, maar ik had niet gezien hoe hij dat gedaan had. Toen ik het hem vroeg begon hij een hele berekening waar geen touw aan vast te knopen was. Vervolgens heb ik het hem onder elkaar laten zetten en het hem zo laten uitrekenen. Hij vergat in de eerste instantie al dat hij rechts moest beginnen en daarna ook dat hij cijfers moest doorschuiven. Uiteindelijk kwam hij wel met het antwoord en wat bleek, dat was hetzelfde antwoord wat er stond. Hij had het dus met een onbegrijpelijke stategie ( voor mij) wel goed uitgerekend. Dat maakt het voor mij lastig en voor de juf op school natuurlijk ook, dat begrijp ik dan ook wel weer.
Op school worden volgens mij trouwens alleen cito's gebruikt omdat het een Montessorischool is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 08:27 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
Hoi Syd, ik denk wel dat je in de goede richting zit met ingewikkeldere sommen zodat hij leert dat die strategieen ergens voor nodig zijn. Ik kwam laatst een stuk tekst tegen van een hb coach over leerstrategieen en het effect wanneer je ze niet leert (ik plak het hieronder). Dit gaf mij persoonlijk precies de klik (mn alles met je verstand kunnen oplossen, dus waarom zou je die stompzinnige lange strategieen gebruiken), maar ook handvatten misschien voor je zoon. Ik ben pas (met véél pijn en moeite en paniekaanvallen) een strategie gaan toepassen toen het echt niet meer anders kon: met een scriptie voor een studie waar mijn passie ligt. Maar dat was geen fijn proces en ik gun ieder kind het om eerder tot het oefenen te komen van stapsgewijs uitrekenen.

Ik zou zeggen: geef hem nog langere moeilijkere sommen en daag hem uit verschillende strategieen in te zetten. maak er misschien een wedstrijd van: jij tegen hem. en dan wie de kortste, meest elegante weg weet te vinden. en dan bij elkaar checken of de strategie ook klopt. alleen dan krijg je er een punt voor. het antwoord is niet belangrijk.
zo werk je aan zijn growth mindset (het proces is belangrijk) en geef je hem een réden om die strategieen te gaan inzetten.
geen beloning inzetten, maar laat het werken op zijn intrinsieke motivatie.
Misschien kun je hem ook uitleggen dat die navolgbaarheid voor de juf belangrijk is om hem verder te laten gaan in de groep 6 oefeningen.

dit was het stukje:
"Veel hoogbegaafden zijn al van jongs af aan gewend problemen op te lossen door ze te begrijpen waar leeftijdgenoten leren problemen op te lossen door procedures te doorlopen. Het resultaat hiervan is dat het geheugen van deze hoogbegaafden matig getraind is en ze nauwelijks over strategieën beschikken indien ze er op eigen denkkracht niet uitkomen. Ook dat leidt tot het niet aangaan van problemen die 'te moeilijk' lijken.

Mijn ervaring is dat op latere leeftijd deze hoogbegaafden erg weifelachtig kunnen zijn, en ervan schrikken als het eropaan komt te presteren daar waar hoogbegaafdheid an sich en begrijpen onvoldoende instrumenten zijn, bijvoorbeeld bij het maken van werkstukken of het vergroten van de woordenschat in een buitenlandse taal.

De oplossing is al op jonge leeftijd hoogbegaafde jongeren te trainen in het gebruik van het geheugen en multiple oplossingsstrategieën. Wanneer ik een oudere hoogbegaafde voor me heb die hiermee worstelt, leg ik het hem uit en leer hem sequentieel, dat is, stap voor stap, te handelen, juist zoals dat op school geleerd wordt. Ik oefen met hem ook het gebruik van zijn geheugen en praat met hem over zijn angsten. " (http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbega ... uilen.html)



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 09:11 
Volwassene

Geregistreerd: 08 feb 2016, 11:25
Berichten: 576
Ik heb de mijne (groep 3) ooit gefilmd. Hij begon uit zichzelf aan het rekenhuiswerk van zijn broer in groep 5.
Dit filmpje was in de eerste instantie voor mijn moeder. Later heb ik het ook aan school gemaild. Deze sommen had hij niet eerder gedaan en deed ze met gemak.

School vond dit toch ook bijzonder. Hij kreeg sinds die tijd aangepast materiaal.
Volgend jaar is ook besloten door de ib'er en zijn juf dat hij naar een andere groep overgaat en hier gaat hij schooljaar 4 en 5 in 1 jaar doen.



_________________
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan... Pipi

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 09:31 
Volwassene

Geregistreerd: 26 maart 2013, 14:04
Berichten: 44
Bedankt yolalala, goed om je eigen ervaring ook te horen. Nog even een vraagje; begreep je de leerstrategieen op school niet of vond je ze gewoon niet nuttig om te gebruiken?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 10:45 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 402
@yolalala, wat een goed stukje. Dat geeft hele prettige handvatten.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 11:49 
Volwassene

Geregistreerd: 09 mei 2012, 12:56
Berichten: 472
Mijn ervaring is dat ze de rekenstrategieën echt nodig hebben. Op de basisschool doorzien ze de sommen nog wel waardoor ze in hun hoofd al snel de uitkomst zien. Maar op het VO moeten ze bij wiskunde alle berekeningen uitwerken, dat wil zeggen dat ze alle tussenstapjes moeten opschrijven. De rekenstrategieën worden hierbij steeds belangrijker, ook bij vakken als natuurkunde en scheikunde. Dus ergens snap ik wel dat de leerkracht zegt dat alle strategieën er in moeten. Bij mijn dochter, die totaal het nut van de tussenstappen in rekenen niet zag, hebben ze de einddoelen van het schooljaar uitgeprint. Zo zag ze wat ze moest beheersen en was ze iets gemotiveerder de vele tussenstappen te zetten. De tussendoelen die ze beheerste mocht ze wegstrepen. Misschien is dat nog een hulpmiddel?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 20:27 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
syd schreef:
Bedankt yolalala, goed om je eigen ervaring ook te horen. Nog even een vraagje; begreep je de leerstrategieen op school niet of vond je ze gewoon niet nuttig om te gebruiken?

Ik weet niet meer precies hoe het op school ging. (lagere school is voor mij héél lang geleden). Wij werkten niet met specifieke strategieen zoals nu, maar met staartdelingen, alles onder elkaar zetten en optellen of aftrekken, en daar heb ik nooit echt moeite mee gehad. De dingen die mijn dochter nu allemaal moet doen, vind ik zelf heel verwarrend en nodeloos ingewikkeld ;).

Bij mij kwam ik een beetje in de knoop zo vanaf gymnasium 4, toen ik t met de exacte vakken niet meer redde door mijn verstand en Binas goed te gebruiken. Toch nog geslaagd en daarna tijdens de studie afgehaakt 'want vond t niet interessant'. Nu heb ik ontdekt dat 'studeren' gewoon een soort black hole voor me was, ik was gewend gewoon alles te kunnen, hoogstens na één keer uitleg. Nu weet ik dus idd dat ik nooit geleerd heb iets 'stapje voor stapje' uit te werken. Ik had geen flauw idee hoe dat moest! Op t moment dat ik t dus tegenkwam, zorgde dat voor een onaangename sensatie (die ik verwarde met 'ah, toch niet zo leuk'), tot ik mijn passie vond in mijn huidige studie en niet op wilde geven. Toen werden die momenten pure paniek want ik móest die black hole in. Maar echt, ik doe liever 3 bevallingen achter elkaar dan dat ik dit afgelopen jaar nog een keer overdoe.

Ik zie het ook bij mijn dochter, die 'weet' sommige sommen gewoon en kan niet uitleggen hoe ze er dan aan komt. als ze het dan moet uitleggen begint ze heel ingewikkeld te rekenen. Ik geloof er dan ook niks van dat ze het op die manier heeft uitgerekend ;)
Daarom denk ik ook dat je met hem aan de slag moet met langere sommen of grotere getallen, en hem uit moet dagen zo veel mogelijk verschillende manieren te ontwikkelen om het te berekenen. En daarnaast zo snel mogelijke manieren. Dan koppel je het een beetje los van het 'nut' (want iig bij makkelijke sommen is dat nut er niet voor hem) en leert hij toch strategien



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 08:13 
Volwassene

Geregistreerd: 26 maart 2013, 14:04
Berichten: 44
Het gekke is wel dat hij rekenen met grotere getallen makkelijker vindt dan met kleine getallen. Zou je mij ook een voorbeeld van een som kunnen geven, ik ben zelf namelijk niet zo'n geweldige rekenaar..


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 09:30 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
syd schreef:
Zou je mij ook een voorbeeld van een som kunnen geven, ik ben zelf namelijk niet zo'n geweldige rekenaar..

Oei dat weet ik echt niet. ik ben wel een rekenaar maar geen deskundige op basisschoolleerstof. en zeker niet dus op het gebied van rekenstrategieen haha.
maar het zijn bv vaak dingetjes als 'eerst aanvullen tot een tiental en dan de rest erbij optellen'.
bv 8+7=8+2+5=10+5=15
Hier is dat simpel, maar als je grotere sommen pakt zoals 238+7 is het soms al lastiger. of 238+37, of 238+87. Dan kan dat 'splitsen' (7 opdelen in 2+5) helpen.
Voor die laatste heb je dan verschillende strategieen. soms pakken ze een dichtsbijzijnde (bv 238 wordt dan 240, zodat je makkelijker kunt rekenen en dan moet je op t laatst die 2 er weer afhalen).
bij 238+87 ontdek je dat het makkelijker gaat om eerst de getallen rechts op te tellen, omdat je dan al weet dat er bij de tientallen 10 bij moet, ipv dat je van links naar rechts het rijtje afgaat.
maar goed, het is juist ook belangrijk dat hij de strategieen van school leert en dat hangt weer af van het systeem dat ze gebruiken. daar heb ik dan geen flauw benul van.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 09:58 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 649
Strategieën zijn makkelijke sommen voor goede rekenaars vaak lastiger dan de som zelf. Zo snapten mijn kinderen (en ik) geen bal van de getallenlijn. En waarom zou je makkelijke sommen in stappen doen als je het antwoord zo ziet.

Inderdaad dus moeilijker sommen laten maken en op snelheid laten rekenen. Als het zo snel mogelijk moet kom je niet meer weg met omslachtige strategieën. Wat kan helpen is oefenen met geld. Snapt hij het tellen van de cassiere bij het teruggeven van wisselgeld. Kan hij snel berekenen hoeveel geld hij terug krijgt. Mooiste is de markt, waar ze vaak geen kassa hebben. Dan kan je hem laten kijken of hij sneller is dan de marktkoopman.

Je kunt ook oefenen in de auto met sommen op snelheid. Wie kan het snelste 37+58 uitrekenen? En wat is de snelste methode?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 11:28 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 18:19
Berichten: 1335
Woonplaats: Twente
yolalala schreef:
syd schreef:
Zou je mij ook een voorbeeld van een som kunnen geven, ik ben zelf namelijk niet zo'n geweldige rekenaar..

Oei dat weet ik echt niet. ik ben wel een rekenaar maar geen deskundige op basisschoolleerstof. en zeker niet dus op het gebied van rekenstrategieen haha.
maar het zijn bv vaak dingetjes als 'eerst aanvullen tot een tiental en dan de rest erbij optellen'.
bv 8+7=8+2+5=10+5=15
Hier is dat simpel, maar als je grotere sommen pakt zoals 238+7 is het soms al lastiger. of 238+37, of 238+87. Dan kan dat 'splitsen' (7 opdelen in 2+5) helpen.
Voor die laatste heb je dan verschillende strategieen. soms pakken ze een dichtsbijzijnde (bv 238 wordt dan 240, zodat je makkelijker kunt rekenen en dan moet je op t laatst die 2 er weer afhalen).
bij 238+87 ontdek je dat het makkelijker gaat om eerst de getallen rechts op te tellen, omdat je dan al weet dat er bij de tientallen 10 bij moet, ipv dat je van links naar rechts het rijtje afgaat.
maar goed, het is juist ook belangrijk dat hij de strategieen van school leert en dat hangt weer af van het systeem dat ze gebruiken. daar heb ik dan geen flauw benul van.


Strategie....
voor mij is 238+87 eigenlijk 238-13+100=325. Vind ik kennelijk simpeler dan 238+7+80....
Het is dus niet alleen aanvullen tot tiental of 100 tal , het kan ook verminderen zijn tot zo'n rond getal.



_________________
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 11:33 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
reinier schreef:
Strategie....
voor mij is 238+87 eigenlijk 238-13+100=325. Vind ik kennelijk simpeler dan 238+7+80....
Het is dus niet alleen aanvullen tot tiental of 100 tal , het kan ook verminderen zijn tot zo'n rond getal.

ja precies, dit soort strategieen bedoel ik. Ik doe zelf (denk ik) 238 + 80 +2+5. Er is van alles mogelijk! geef hem de opdracht zo veel mogelijk van dit soort manieren te bedenken, check welke het snelst gaat, en vertel hem dan wat school van 'm wil zien.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 11:42 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 18:19
Berichten: 1335
Woonplaats: Twente
yolalala schreef:
reinier schreef:
Strategie....
voor mij is 238+87 eigenlijk 238-13+100=325. Vind ik kennelijk simpeler dan 238+7+80....
Het is dus niet alleen aanvullen tot tiental of 100 tal , het kan ook verminderen zijn tot zo'n rond getal.

ja precies, dit soort strategieen bedoel ik. Ik doe zelf (denk ik) 238 + 80 +2+5. Er is van alles mogelijk! geef hem de opdracht zo veel mogelijk van dit soort manieren te bedenken, check welke het snelst gaat, en vertel hem dan wat school van 'm wil zien.


Ik denk dat het mij erom gaat bij rekenwerk dat ik zo weinig mogelijk "kolommen" door de 0 heen krijg.
7+8 wordt 15....dus moet ik een 1 onthouden.
7-2+10 als strategie maakt dat ik niks hoef te onthouden.
7-2=5, 0+1 is 1
Bij het vorige voorbeeld...per kolom van eenheden naar honderdtallen: 8-3=5 3-1=2 2+1 = 3



_________________
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: leerstrategieen
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 08:12 
Volwassene

Geregistreerd: 26 maart 2013, 14:04
Berichten: 44
Reinier, ik had nog nooit van die strategie gehoord, maar ik vind hem ontzettend handig!!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  

cron