Het is nu 19 dec 2018, 04:29

Pagina 2 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 11:27 
Volwassene

Ik denk ook heel goed kijken naar kind. Zo loopt mijn zoon zo'n twee jaar voor en vind ik versnellen juist daarom niet zo'n zinnige oplossing (sociaal/emotioneel en vanwege het 'in drie jaar klaar met de basisschool' effect). Het is ofwel verrijken in zijn huidige klas, of naar een hb-school. Voorlopig kiezen we voor het eerste.
Mijn dochter daarentegen wil ik wel versneld naar groep drie, omdat dat mooi aansluit bij haar ontwikkeling. Dan zijn hopelijk andere maatregelen (nog even) niet of nauwelijks nodig. Bij nog een jaar kleuteren wel. Ik denk dat als je gaat versnellen je het juist het beste al jong kan doen, zodat het kind bijna ongemerkt in de stroom mee kan, dat lijkt me minder stressvol dan later van klas veranderen.

Overigens heb ik geen IQ cijfers voor mijn kinderen; ik schat niet dat ze 145+ zijn. Versnellen lijkt mij vooral een oplossing als je kind ongeveer een jaar voorloopt. En aangezien kinderen met 145+ eerder 2 a 3 jaar voorlopen (of nog meer...), is het dan hooguit een zeer gedeeltelijke oplossing.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 12:13 
inactief

Susanne1982 ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Hier in de meeste dingen inderdaad ver vooruit en een jaar versnellen lost totaal niets op. En hoewel er anderen zijn die het wel doen is er echt geen haar op ons hoofd die erover denkt om 3 klassen over te slaan. Als het dan toch niet aansluit zoeken wij het liever in een volledig eigen programma in een klas, waar hij vanwege zeer jonge herfstleerling toch al de jongste is (zijn eigen klas dus).

Dit is voor ons een oplossing en het werkt (nog) t/m groep 2. Daarna... weet ik eerlijk gezegd niet. Maar we gaan het proberen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 13:04 
Volwassene

Het grappige is dat wij dat dus ook dachten: een jaar versnellen, prima, maar nooit meer dan dat. En dan liefst inderdaad vroeg, dus verkort gekleuterd en versneld door naar groep 3. Maar toen zat onze zoon in groep 4 en bleek hij bij doortoetsen te functioneren op groep 7-8 niveau. Niet door het onderwijs, niet doordat we hem gestimuleerd hadden, maar hij was gewoon zo snel. En dan? Dan kijk je toch weer naar de behoeftes van het kind en daar konden we beter aan voldoen door een tweede keer versnellen. In groep 6 rondde hij alle M8 cito's af met een I+ en begin groep 7 liep hij weer vast. Hij was zo ontzettend klaar met de basisschool, wilde er zelf graag vanaf, was toe aan de volgende stap. En ja, toen kwam daar toch ook die derde versnelling en heeft hij groep 8 overgeslagen. Uiteraard niet maar zo, maar in overleg met de basisschool en het VO, na alles uit de kast te hebben getrokken aan verrijking en extra begeleiding vanuit passend onderwijs, na getest te zijn door een HB-expert (omdat dat een voorwaarde was voor toelating tot het VO) die volmondig bevestigde dat dit, hoewel misschien een wat extreme oplossing, voor dit kind het beste was. En dan kijk je weer naar de behoeftes van je kind en doe je datgene wat je een paar jaar eerder nog ondenkbaar leek. Maar hij is al die jaren gelukkig geweest, heeft telkens op zijn plek gezeten, en dat geldt nu nog steeds. Dus voor ons kind hebben we, voorzover we nu na kunnen gaan, de juiste keuzes gemaakt. Maar dat is uiteraard geen mal die ook op andere kinderen toepasbaar is. Daarom blijft het advies: kijken naar je kind en naar wat het op dit moment nodig heeft, dan ontvouwt zich de weg vanzelf.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 14:17 
Volwassene

Ik heb de indruk dat testers dat bij 145 uitslagen standaard zeggen. Maar testers hebben geen check op hoe het verder met kinderen afloopt op school.
Wij kregen ook te horen: of hb onderwijs of 1-2 keer versnellen. Maar wij geven nu na jaren ook geen terugkoppeling aan de tester uit groep drie. Dus hoe weten testers eigenlijk onder welke omstandigheden dat wel of niet opgaat? En dan hangt het zowel af van het kind als van het aanbod van scholen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 15:08 
Volwassene

quote="emma30"]Natuurlijk hangt versnellen af van didactische voorsprong en die kan alleen met doortoetsen worden vastgesteld en niet met een IQ-cijfertje, maar toch even de vraag:
Is jullie ervaring dat je bij een harmonische score van 145(plus), een versnelling onvermijdelijk is of zijn hier ook ervaringen dat het niet nodig is, omdat bijv:
- er een geweldig goed persoonlijk handelingsplan is gemaakt met compacten, verrijken etc.
- leerlijnen compleet zijn losgelaten (democratisch onderwijs?)
- hb-onderwijs voldoende uitdaging biedt en versnelling tegen kan houden/terug kan draaien
- anders nl.....

Jullie kunnen misschien wel raden waarom ik het vraag, maar ik blijf het toch een dingetje vinden want als herfsleerling kom je dan toch met 10 jaar op de middelbare school. En ik weet dat jullie op het forum altijd schrijven dat je niet moet kijken naar over 6/7 jaar, maar naar wat nu het beste is. Maar als ik dan terugdenk aan mijn eigen VO-tijd op het gymnasium waarbij maar weinig van de 10/11 jarigen het gymnasium en vervolgopleding hebben afgemaakt, dan wekt dat niet veel vertrouwen. Kan liggen aan mijn oude school of toeval (ik weet dat veel wetenschappelijk onderzoek het tegenspreekt), maar daarom toch wel benieuwd naar jullie ervaringen.[/quote]

Eigenlijk moet de vraag niet zijn :
Citaat:
Maar als ik dan terugdenk aan mijn eigen VO-tijd op het gymnasium waarbij maar weinig van de 10/11 jarigen het gymnasium en vervolgopleding hebben afgemaakt, dan wekt dat niet veel vertrouwen.

Maar een vergelijkings onderzoek tussen de degenen met een iq van 145+ die niet versneld zijn en degenen met datzelfde iq die dat wel zijn.
Waarbij je dan alleen die kinderen in de vergelijking opneemt waar wel een advies voor versnelling lag wegens voorsprong maar waarvan een deel niet versneld is door beslissing van bv ouders.
Dit is waar Lianne Hoogeveen (promotie) onderzoek naar gedaan heeft. (Universiteit Nijmegen
En dus ook bekeken hoe de niet versnelde kinderen die wel hadden kunnen/moeten versnellen maar waarbij dat tegen gehouden is vergaan is.
Denk daarbij ook aan de uitval / afstroming op VWO van de kinderen die door te makkelijke basisschool nooit hebben leren leren.
Niet voor niets zijn er vele (vaak in de jeugd onontdekt) HBérs met nauwelijks meer dan een MAVO opleiding.

ps werkelijk 145+ is echt hoog. Deze kinderen hebben de capaciteit om zelfs VWO of Gymnasium met 2 vingers in de neus te halen....dan vallen ze regelmatig uit op universiteit door niet leren leren. Dit is dan ook het belangrijkste punt waar ik op heb proberen te letten bij mijn oudste....hem iets te doen geven waarvoor die echt wat inspanning moest leveren.
Dat hoeft niet perse schoolstof te zijn.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 16:13 
Volwassene

Als ouder zitten we in de situatie dat zoon versneld is er inderdaad een grote kans is op afglijden nu hij op de middelbare school zit. Mijn stelling is niet omdat hij versneld is maar ondanks dat hij versneld is. Ondanks de pogingen tot verrijken e.d. is mijn zoon nog steeds niet gewend is om te leren en inmiddels opnieuw depressief net zoals in groep 3. Hij zoekt thuis stiekem zijn verdieping. Uit alles blijkt (signaleringslijsten) dat hij onder zijn kunnen presteert. De problemen ontstaan dus niet omdat versneld is maar dat ondanks die versnelling, jaren lang niet aan zijn cognitieve behoefte is voldaan. Versnelling op zich dan natuurlijk ook geen oplossing maar zonder versnelling was het probleem nog groter geweest. Misschien had er nog een versnelling moeten plaatsvinden.

De vraag zou moeten zijn (ik reageer op bepaalde reacties): Vallen die jongen leerlingen dus uit omdat ze zo jong zijn of vallen ze uit omdat ze nog steeds onder hun kunnen presteren en nooit hebben leren leren? Het is duidelijk wat mijn antwoord is.

Ik denk inderdaad dat een versnelling voor een 145+ score bijna onvermijdelijk maar wel naast verbreding en verdieping. Ik vind ook dat het verhaal van Hanneke over haar nichtje pleit voor verbreding, verdieping en versnelling.

Zoonmoeder

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 16:21 
Volwassene

Citaat:
Maar als ik dan terugdenk aan mijn eigen VO-tijd op het gymnasium waarbij maar weinig van de 10/11 jarigen het gymnasium en vervolgopleding hebben afgemaakt, dan wekt dat niet veel vertrouwen.
Wat kunnen ervaringen verschillen. Ik ken eigenlijk alleen versnelde kinderen waarmee het goed gaat. Onze jongens zijn na de versnelling op de basisschool zonder problemen door VO gerold; oudste rondt nu 2-jarige master af (hij is net 22) en jongste zijn bachelor (hij is net 20). Zelf zijn ze positief over de versnelling, omdat ze daardoor minder lang op de basisschool hoefden te zitten. Op het VO en de universiteit zijn ze meer docenten tegengekomen waarvan ze echt wat kunnen leren.

Laatst bijgewerkt door loekie op 03 apr 2017, 18:11, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 16:49 
inactief

Tja ik vind het lastig. Ik lees in VO draadjes toch best ook wat struggles dankzij de versnellingen. Maar of die er ook geweest waren (maar dan anders) als er niet versneld was weet je natuurlijk niet.
Ik hoop dat wij met eigen leerlijn/ loslaten leerlijnen een eind komen op regulier onderwijs. Soms zijn er perioden dat ik denk dat dat best gaat lukken. Soms denk ik: versnellen is echt absoluut onvermijdelijk. Tot nu toe hebben we steeds nog oplossingen gevonden en dat zou ik graag blijven doen. Maar ik geef toe: de alternatieven raken wel steeds meer uitgeput....

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 17:43 
Volwassene

Was er sprake van passende leraren? Geen HBO met hbo master. Maar echte universitaire docenten? Want hoe kun je anders de inhoudelijke stof goed beoordelen naast het kind?

https://www.youtube.com/watch?v=KE02cbR-Hs0

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 17:48 
Volwassene

Maankind schreef:
@Hanneke: Misschien heb ik het helemaal fout, maar zou je nichtje het niet makkelijker hebben gehad in haar leven als ze wel versneld was, of er op zijn minst op het VWO meer aan haar geboden was? Zes jaar lang spijbelen en een moeilijke psychische periode klinkt niet als het meest wenselijke traject. Natuurlijk ben ik blij voor haar dat het nu supergoed gaat en ze uiteindelijk haar plek heeft gevonden, maar was dit de beste manier om op die plek te komen? Niet dat je dat van tevoren weet, je moet altijd handelen vanuit de kennis die je op dit moment hebt. Maar ik zie jouw voorbeeld eerder als een pleidooi voor dan tegen versnellen.

Jawel, misschien had ze het dan inderdaad makkelijker gehad. Was ze dezelfde stabiele persoon geworden als ze het makkelijker had gehad? Dat weet ik dan weer niet. Tegenslag kan je ook weer sterker maken. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dus maar de tegenslag actief moet opzoeken.

Wat ik eigenlijk bedoel: juist bij ouders/volwassenen/experts die zelf niet hb zijn,(valt mij echt op) is het schoolniveau vaak het eerste (en helaas vaak het enige) wat ze willen aanpakken en aanpassen. En dat schoolniveau IS ook heel belangrijk, ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen. Heb hier immers ook genoeg voorbeelden gezien van kinderen die echt depressief werden door het gebrek aan schoolse uitdaging, en ook mijn eigen kinderen doen het veel beter als de uitdaging er op school is.
Maar waar je in mijn ogen voor moet waken is het alleen zoeken in het schoolse.
Nu gebeurt dat misschien ook helemaal niet altijd, en is dat gewoon hetgeen wat het meeste naar voren komt.

Maar laat ik het zo zeggen: wanneer je alleen inzet op het schoolse, en het hele "zijn" van een hb kind onderbelicht laat, is de kans groot dat een kind toch problemen krijgt.

Moeilijk om mezelf goed duidelijk uit te drukken merk ik . Ik kan al bijna sommige reacties voorspellen :) Maar ik laat het voor nu hier even bij, hopelijk herkennen en begrijpen sommigen wel wat ik bedoel.......

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 18:17 
Volwassene

@Hanneke: Ik ben het helemaal met je eens dat school niet het enige is in het leven, en ook niet het enige waar ze uitdaging uit kunnen halen. Onze kinderen hebben ook een heel scala aan hobby's ernaast, al was het alleen al omdat dat gedurende de basisschool de enige plek is waar ze echt tot oefenen en leren doorzetten kunnen komen. Maar het is hier in huis wel zo dat als school niet goed gaat, de rest ook niet goed gaat. Bij twee van onze kinderen leidt het tot gedragsproblemen, bij een tot depressieve klachten. Daarom is school voor mij de basis, die moet gewoon op orde zijn. Daarbij gaat het niet om het nastreven van het hoogst haalbare, maar wel om voldoende uitdaging om lekker in hun vel te zitten.

En ik ben het ook helemaal met je eens dat mensen door het leven gevormd worden, je de weg voor je kinderen niet zo kunt of mag effenen dat ze niet meer als mens kunnen groeien en dat je niet weet hoe het gelopen was als er andere keuzes waren gemaakt. Ik las alleen het verhaal van je nichtje en zag daar problemen waarvan ik me afvroeg of ze (met de kennis van achteraf) voorkomen hadden kunnen worden. Hoe haar dat verder beinvloed zou hebben, is iets wat je nooit meer kunt achterhalen. Wellicht was ze een minder stabiele persoon, wellicht was ze net zo mooi geworden als nu, of anders mooi. Je kunt het leven maar een keer doorlopen, dus dat weet je nooit...

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 19:01 
Volwassene

Nee, je weet het idd niet. Maar je moet wel doen wat in je vermogen ligt als oudee. In het geval van nichtje had ik zelf alles anders gedaan dan mijn zus. Of veel. Maar ook dat had weer anders kunnen uitpakken.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 19:13 
Volwassene

En nog iets wat misschien niet leuk is na een test, maar in Nederland is er geen test die echt 145+ kan meten. Er zijn verschillende IQ testen beschikbaar die het IQ op verschillende manieren meten (dus eigenlijk een ander IQ). Niet voor niets zijn er mensen op het forum die elkaar tippen dat de RAKIT misschien een beter resultaat oplevert dan de WISC.
In de VS is er bijv de Stanford Binet die wel betrouwbaar een hoger IQ dan 130 meet. Daarmee worden kinderen doorgetest die een aantal plafondscores op de WISC halen.
Maar in Nederland is zo'n test er niet. 130 maximaal meetbaar. Mensen met veel hogere IQs zijn er wel in Nederland, maar dat zijn niet per se mensen met IQ 145 uit de WISC.

Op het forum zijn posts te vinden over verschillen tussen kinderen met 145 of 130. Die zijn niet heel duidelijk aan te geven op basis van de uitslagen volgens. Dus ondanks dat sommige hb deskundigen spreken over 'aliens ' bij IQ 145, valt volgens de kleine steekproef op het forum wel mee.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 19:37 
Volwassene

Vandaar 145 (plus) tussen haakjes omdat de kanttekeningen van Bissi ook in ons rapport staan. 145 is de hoogst mogelijk score in NL en over de wel of niet aanwezigheid van de plus kunnen geen uitspraken worden gedaan, alleen vermoedens worden uitgesproken.

Hier voor RAKIT 2 gekozen omdat ze 4 jaar is (WISC niet mogelijk), ik er heilig van overtuigd was dat dochter niet/weinig zou praten omdat ze dat ze nooit met vreemden doet. Het blijkt dat ze op juist op verbale vlotheid (samen met perceptuele redeneerfactor) het allerhoogste gescoord heeft. :roll:

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 10:11 
Volwassene

Eens met Hanneke en Bissi.
Ik heb begrepen dat deze kinderen (zonder onderliggende leerproblemen) de basisschool stof in 3 maanden t/m 1 jaar eigen kunnen maken. Passend krijg je het onderwijs denk ik voor deze groep niet. Ondanks versnellingen, verbreding en verrijking zal er nog steeds verveeld worden. Ik denk dat versnellen dan meer gebaseerd zal moeten worden op 'bij welke leeftijdsgroep het kind het beste past'. Tevens denk ik ook dat ze op zo'n andere manier naar de wereld kijken en ervaren dat daar de grootste uitdaging in zit.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 13:44 
Volwassene

Hoi Hanneke,

Je drukt je heel duidelijk uit en je boodschap komt denk ik bij mij over. Hoogbegaafdheid gaat niet alleen over intelligentie of schoolse voorsprong, het gaat om een manier van zijn. Ook buiten school moeten deze mensen "gevoed" worden. En inderdaad zal je nooit weten hoe dingen gegaan zouden zijn als je nichtje... Maar ik vind inderdaad dat je wel de ervaringen van anderen mensen kan leren en daardoor hoeft jou of mijn kind niet door die hel te gaan als er op de juiste manier met zijn "anders" zijn wordt om gegaan. Maar ook dat een kind leert met zijn "anders" zijn om te gaan. En het is voor het kind waarschijnlijk prettig om met gelijkgestemde om te gaan. Een studie aan de universiteit is inderdaad niet het ultieme doel maar wel dat je je plek in het leven vindt.

De deskundige die mijn zoon bekijkt is zelf hoogbegaafd. Ik vind dit als ouder van toegevoegde waarde. Ze is daarmee niet alleen een deskundige maar ook een ervaringsdeskundige. En alleen al met de snelheid waarmee ze door het dossier ging herkende ik in het gedrag mijn zoon. Ik kon ook merken dat ze bepaalde dingen vanuit haar eigen ervaring zei en niet vanuit een boekje op lepelde. Ik hoop ook omdat ze zelf hb is ze makkelijker een klik met een kind met hb kan maken. Ik heb echt het gevoel dat zij de kinderen "ziet". Ik vond het ook een verademing dat ze mij meteen kon volgen en dat er snelheid in zat. Meer bereikt in 1,5 uur dan in 4 jaar praten bij de GGZ. Ze kon ook meteen (vanuit haar gevoel) aangeven dat bepaalde vragen van mij, richting mijn zoon irritant zijn, ze hield mij dus een spiegel voor. Inderdaad zie ik de meerwaarde van een hb-deskundige, goed opgeleid, die ook zelf hoogbegaafd is.

Zoonmoeder

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 14:52 
Volwassene

Bissi schreef:
En nog iets wat misschien niet leuk is na een test, maar in Nederland is er geen test die echt 145+ kan meten. Er zijn verschillende IQ testen beschikbaar die het IQ op verschillende manieren meten (dus eigenlijk een ander IQ). Niet voor niets zijn er mensen op het forum die elkaar tippen dat de RAKIT misschien een beter resultaat oplevert dan de WISC.
In de VS is er bijv de Stanford Binet die wel betrouwbaar een hoger IQ dan 130 meet. Daarmee worden kinderen doorgetest die een aantal plafondscores op de WISC halen.
Maar in Nederland is zo'n test er niet. 130 maximaal meetbaar. Mensen met veel hogere IQs zijn er wel in Nederland, maar dat zijn niet per se mensen met IQ 145 uit de WISC.

Op het forum zijn posts te vinden over verschillen tussen kinderen met 145 of 130. Die zijn niet heel duidelijk aan te geven op basis van de uitslagen volgens. Dus ondanks dat sommige hb deskundigen spreken over 'aliens ' bij IQ 145, valt volgens de kleine steekproef op het forum wel mee.

Ik vind dit eigenlijk altijd een lastige kwestie. Als ik alle berichten goed begrijp zijn de hogere IQ's eigenlijk niet goed te meten en differentiëren met de Nederlandse testen. Dat maakt het in mijn ogen gevaarlijk om kinderen met een zeer hoog IQ als een aparte groep te beschouwen. Ik zie dit echter wel vaak gebeuren en ik snap dit niet zo (vooral vanuit de testers). Als ik alles goed begrepen heb, geven ze een waarde af die statistisch gezien niet te verantwoorden is. Waarom dan niet gewoon: een IQ hoger dan 130?

Sorry voor deze off topic-sprong (en mocht ik iets verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik het graag).

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 19:12 
Volwassene

Karan schreef:
Bissi schreef:

Ik vind dit eigenlijk altijd een lastige kwestie. Als ik alle berichten goed begrijp zijn de hogere IQ's eigenlijk niet goed te meten en differentiëren met de Nederlandse testen. Dat maakt het in mijn ogen gevaarlijk om kinderen met een zeer hoog IQ als een aparte groep te beschouwen. Ik zie dit echter wel vaak gebeuren en ik snap dit niet zo (vooral vanuit de testers). Als ik alles goed begrepen heb, geven ze een waarde af die statistisch gezien niet te verantwoorden is. Waarom dan niet gewoon: een IQ hoger dan 130?

Sorry voor deze off topic-sprong (en mocht ik iets verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik het graag).

Ik begreep altijd dat bóven 145 niet meer goed te meten is. Vandaar de +.
Ben ook wel benieuwd, eigenlijk. Mijn zoon scoorde namelijk ook 145+.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 19:37 
Volwassene

Karan schreef:

Ik zal proberen hier wat helderheid in te geven...vanuit de wiskunde (statistiek).

Alles heeft hier te maken met referentie groepsgrootte.
Het iq is eigenlijk een definitie welke uit de statistiek komt rollen.
Je kunt overigens dezelfde statistische berekening en definitie ook op lichaamslengtes los laten.....de groei curven dus.

Bij een iq van 100 scoor je gemiddeld. Dit is met vrijwel elke groeps grootte nog wel ongeveer vast te stellen.
De standaard deviatie (afwijking) is gedefinieerd op 15 punten. Als je 1 standaard deviatie (bij een gausskromme) boven het gemiddelde zit scoor je hoger dan ca 67% van de referentie groep. bij iq is dat 115. Ook dit zal je met een referentie groep van 100 nog behoorlijk betrouwbaar kunnen vaststellen.
Bij 2 standaard deviatie afwijking scoort 97,5% lager....bij een referentie groep van 100 betreft dat slechts 2 of 3 mensen om te vergelijken.En je weet niet meer door het kleine aantal hoever die boven die 97,5% grens uit schieten....eigenlijk zou de referntie groep om hier enige duidelijkheid in te verschaffen al 1000 man groot moeten zijn.
Bij de 3 standaard deviatie afwijking (145+) is dat nog maar 1 van die 1000. Zelfs met een referntie groep van 10000 kom je aan slechts 10 voor vergelijking, wat ik al weinig vind....en ik begreep ergens dat de referentie groepen de 10000 niet halen. Daarom dus de 145+ uitdrukking....
Ga je nog verder dan blijkt dat 1 op de 10000 mensen 156+ scoort, 1 op de 100000 164(+).....Om hier een betrouwbare uitspraak over te doen zou je referentie half tot heel Nederland moeten zijn, laat staan met nog hogere iq waardes.
Of als alternatief: Je maakt een speciale iq test voor degenen die bij de standaard vrijwel aan de maximum score komen. En iedereen die bij de 1% top hoort ga je op een extra test proberen in te delen.
Alleen, wat is het nut van zoiets? Het is nu eenmaal geen wedstrijd wie de hoogste IQ heeft.

ps Als je dus op basis van iets meer algemeens dan een iq test je kind zou kunnen indelen dan kan je bepalen dat ie dergelijke hoogten bereikt.
Op sport gebied , waar wel wedstrijden verschil maken, kan je makkelijker vaststellen hoe hoog iemand op een dergelijke schaal zou staan, tenminste als ie meervoudig wereldkampioen is geworden.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 19:51 
Volwassene

Dat is precies mijn punt Reinier. Ik weet niet hoe groot de referentiegroepen per test zijn (of moeten zijn), maar vooral in de hogere regionen wordt het knap lastig om een gefundeerde uitspraak over het IQ te doen. Daarom verbaast het mij eigenlijk dat bijvoorbeeld een waarde als 145 (+) wordt afgegeven als score, puur om het feit dat het verschil tussen bijvoorbeeld 135 en 145 statistisch wat minder goed te verantwoorden is.

Let wel, ik trek hiermee de scores van diegenen die zo hoog scoren niet in twijfel, maar puur vanuit statistisch oogpunt (maar er zijn vast mensen die zich enorm in deze wetenschap verdiept hebben).

Pagina 2 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende