Het is nu 20 nov 2018, 09:34

Pagina 1 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 01 apr 2017, 20:45 
Volwassene

Natuurlijk hangt versnellen af van didactische voorsprong en die kan alleen met doortoetsen worden vastgesteld en niet met een IQ-cijfertje, maar toch even de vraag:
Is jullie ervaring dat je bij een harmonische score van 145(plus), een versnelling onvermijdelijk is of zijn hier ook ervaringen dat het niet nodig is, omdat bijv:
- er een geweldig goed persoonlijk handelingsplan is gemaakt met compacten, verrijken etc.
- leerlijnen compleet zijn losgelaten (democratisch onderwijs?)
- hb-onderwijs voldoende uitdaging biedt en versnelling tegen kan houden/terug kan draaien
- anders nl.....

Jullie kunnen misschien wel raden waarom ik het vraag, maar ik blijf het toch een dingetje vinden want als herfsleerling kom je dan toch met 10 jaar op de middelbare school. En ik weet dat jullie op het forum altijd schrijven dat je niet moet kijken naar over 6/7 jaar, maar naar wat nu het beste is. Maar als ik dan terugdenk aan mijn eigen VO-tijd op het gymnasium waarbij maar weinig van de 10/11 jarigen het gymnasium en vervolgopleding hebben afgemaakt, dan wekt dat niet veel vertrouwen. Kan liggen aan mijn oude school of toeval (ik weet dat veel wetenschappelijk onderzoek het tegenspreekt), maar daarom toch wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 01 apr 2017, 22:35 
Volwassene

Is het niet gewoon ook heel erg van het karakter van het kind afhankelijk? Hoe ziet het kind school en waar kan het kind plezier in krijgen op school?

En hoe ga je er thuis mee om? Wat voor kansen krijgt het kind thuis.

In mijn dochter zie ik mijzelf. Met vriendinnen bezig, herhaling is prima, gymmen leuk, creatieve heerlijk. De uitdaging zocht ik thuis wel in de biebboeken.

Mijn zoon zal heel anders zijn ws. Daar zie ik een versnelling wel aankomen, of iig uitdagingen omdat hij werkt op een niveau best boven zijn leeftijd momenteel. En ik niet weet hoe je een kindje wat best voor is stras nog happy houdt...

Bij ons op school zeggen ze over versnellen kleuters: tegenhouden als het kan, laten gaan als het niet anders kan. Versnellen kan altijd nog. Wanneer kan je het beste versnellen?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 07:18 
­

Dat is echt zo niet te zeggen denk ik, het ligt volledig aan wat school kan bieden en wat het kind zelf wil en nodig heeft, en dat is niet op voorhand in te schatten.

Ik denk dat het zeker zin heeft om voor je gaat versnellen als eens te kijken naar de middelbare scholen die je tot je beschikking hebt. Het maakt namelijk nogal wat uit of je kan kiezen uit 4 of 5 scholen waarvan sommige ruime ervaring hebben met vroege instromers, onderwijs geven dat echt geschikt is voor de doelgroep of bijvoorbeeld HB profielschool zijn je categoriale gymnasia in de buurt hebt, vernieuwend onderwijs enz, of dat je het gewoon zal moeten doen met enkele provinciale scholengemeenschappen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 07:30 
inactief

Hier eentje die compleet niet tegen herhaling kan maar toch zien wij het verder zoals emma30. Het gekke is dat uit onderzoek blijkt dat versnellen beter zou zijn, maar dat ik bijna alleen maar ervaringsverhalen hoor waar dat nu net juist niet uit blijkt... (Niet van forum trouwens maar uit omgeving). Ook VO's die er niet op zitten te wachten... afstromers inderdaad of sociaal niet (meer) lekker meekomen later op VO.

Naast het liever niet willen versnellen willen we ook liever niet naar hb onderwijs. Of willen we dan iets onmogelijks?

Soms trouwens zijn erg slimme kinderen die erg snel en schools leren betere versnellers dan 145+ die niet zo schools geïnteresseerd zijn maar wel gek op verrijking (hoewel ze vaak ook wel vanzelf zichzelf versnellen denk ik. Maar misschien toch liever eerder dieper de verrijking in duiken dan zsm de basisschool doorlopen).

Hier regulier onderwijs, wel een eigen leerlijn.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 08:20 
Volwassene

Onze zoon zat in een hb klas met relatief veel 145+ kinderen. Op onze school zag je dat al die kinderen ondanks alle verrijking en extra's evengoed nog minimaal een jaar moesten versnellen. Of het onvermijdelijk is kan ik daarmee natuurlijk niet zeggen, maar op onze school leek het daar dus wel op. Ik vind dat wel erg jammer, ik had onze zoon (ook herfstleerling) graag gewoon tot groep 8 op de basisschool gehouden en ik vind het ook wel een soort van falen van het onderwijs dat dat niet is gelukt.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 08:36 
Volwassene

Ik heb op een andere school hetzelfde gezien als wat MoederJan gezien heeft. Mijn dochter zat ooit in een HB klas met relatief veel 145+ers. Ze werden allemaal ondanks de verrijking van Hb onderwijs uiteindelijk versneld.
...maar ik bedoel niet dat alle 145+ers per se versneld worden.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 08:38 
Volwassene

Voor mijn gevoel ligt het niet zozeer in de mogelijkheden van de school, maar in de voorsprong van het kind (die je overigens niet maar zo kunt koppelen aan een IQ-cijfer). Een kind dat jaren voorloopt op de stof, kun je denk ik maar heel moeilijk tevreden houden enkel door verrijking aan te bieden. Vaak wil zo'n kind gewoon verder, en voelt het niet aanbieden van de basisstof op eigen niveau dan toch als tegenhouden. Dat is tenminste wel de ervaring met onze kinderen. Hoewel veel verrijking natuurlijk wel voor een deel kan compenseren. En een kind dat jaren voorloopt in de sociaal-emotionele ontwikkeling, kun je moeilijk vragen gelukkig te zijn in een klas met kinderen van zijn kalenderleeftijd. Dat kan HB-onderwijs misschien voor een deel ondervangen, maar voor kinderen met een echt grote voorsprong is ook dat niet genoeg, voor hen zijn werkelijke peers HB kinderen van een paar jaar ouder. En daarmee kom je toch weer terug bij wat je zelf al noemt: je moet kijken naar wat je kind nodig heeft.

Citaat:
ik had onze zoon (ook herfstleerling) graag gewoon tot groep 8 op de basisschool gehouden en ik vind het ook wel een soort van falen van het onderwijs dat dat niet is gelukt.

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Er is nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid stof die het kind moet beheersen voordat het naar het VO kan, het instapniveau van het VO ligt vast. Ergens vind ik het vreemd dat we dan zouden verwachten dat alle kinderen er even lang over zouden moeten doen dat niveau te behalen. Het is toch logisch dat sommige kinderen daar acht jaar voor nodig hebben en andere kinderen minder?

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 08:48 
inactief

Ja dat is logisch en inderdaad dan is versnellen misschien moeilijk tegen te houden. En tegelijkertijd... als je de verrijking echt goed opzet met veel diepgaande hogere orde opdrachten kun je best een heel eind komen. Ik ben het met moederJan eens dat dit bij heel veel scholen echt beter kan (ook al is het heel moeilijk bij zo'n "anders" kind).

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 09:00 
Volwassene

Dochter loopt didactisch voor (groep 3, al moet dan nog wel formeel getest worden) en hier staat letterlijk in het onderzoeksverslag dat nog 1,5 jaar kleuteren, zelfs met een prachtig verrijkingsplan, 'm niet gaat worden. Nou wil ik zelf na plaatsing op nieuwe school wel afwachten met welke kids (groep 1 of 2) ze de aansluiting gaat vinden, maar gelet op score en advies, gok ik dat school ook met groep 3 na de zomer gaat komen.

Dus als we persé zouden willen vasthouden aan niet versnellen, vraagt dat echt heel veel van een reguliere school. Ik weet dat we passend onderwijs hebben en dat ze het wel zouden moeten bieden, maar het vraagt ook om het aanschaffen van andere (kostbare) methodes, veel meer individuele (coachende) begeleiding en echt een totaal ander programma. Overigens wordt dat ook na een versnelling ook nog allemaal geadviseerd en dan denk ik wel: is dat fair om van een gewone school te vragen?

Maar ik ben nu dingen voor de school aan het invullen, eerst moet dat gesprek maar komen. Hb-onderwijs in onze nieuwe regio is pas vanaf groep 4, dus we zullen het de komende 1/2 jaar toch gewoon moeten gaan doen met deze school en mijn voorkeur is dat ze daar vervolgens ook blijft tm groep 8. School is onderdeel van samenwerkingsverband met 2 of 3 middelbare scholen, dus gelijk maar ff vragen of die dan ook 10-jarigen accepteren.

Het hele idee van intelligentieonderzoek was goede start op nieuwe school maken, zonder twijfels en met duidelijke kaders. Die heb ik nu, dus daar ben ik blij mee, maar van de impact ben ik best wel geschrokken. Moest gewoon huilen van dat rapport gisteren...

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 09:22 
Volwassene

Of het onvermijdelijk is? Nee, dat geloof ik niet. Ligt helemaal aan het kind en de omgeving denk ik.

Ik heb een nichtje met een niveau 145+.
Nooit versneld, nooit enige verrijking gekregen ook. Op het VWO bleef ze gemiddeld meer dan de helft van de lessen gewoon thuis (spijbelen). Na een moeilijke periode (psychisch) toen ze op de uni startte en later afzakte naar HBO, gaat het nu super goed met haar. Ze heeft haar plek gevonden.

Zomaar een voorbeeld. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je het allemaal maar op zijn beloop moet laten. Wel om duidelijk te maken dat school en opleiding niet van levensbelang zijn voor iedereen. Het is niet zo dat, als school maar zoveel mogelijk passend is, je een grotere kans hebt om te "slagen" in het leven. En andersom geldt dat ook niet.
Ik denk dat juist mensen met een hoog IQ uiteindelijk best goed weten en aanvoelen wat nodig is om een stabiele volwassene te worden. De druk die er tegenwoordig is om het onderwijs maar zo passend mogelijk te maken werkt hierbij in mijn ogen niet altijd in het voordeel. Dus , conclusie: kijk vooral heel, heel goed naar het kind. En minder naar wat volgens "deskundigen"het beste is.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 09:28 
Volwassene

@Hanneke: Misschien heb ik het helemaal fout, maar zou je nichtje het niet makkelijker hebben gehad in haar leven als ze wel versneld was, of er op zijn minst op het VWO meer aan haar geboden was? Zes jaar lang spijbelen en een moeilijke psychische periode klinkt niet als het meest wenselijke traject. Natuurlijk ben ik blij voor haar dat het nu supergoed gaat en ze uiteindelijk haar plek heeft gevonden, maar was dit de beste manier om op die plek te komen? Niet dat je dat van tevoren weet, je moet altijd handelen vanuit de kennis die je op dit moment hebt. Maar ik zie jouw voorbeeld eerder als een pleidooi voor dan tegen versnellen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 09:37 
Volwassene

ik denk dat je echt heel open moet kijken naar je kind, wat het kind nodig heeft en waar het wel bij vaart (nu en in het komende jaar, niet te ver vooruit kijkend). Het moeilijke is dat je daarbij eigenlijk je voorkeuren en afkeuren van jezelf als ouder even moet negeren. Dat jij moeite hebt met het idee van versnellen wil namelijk niet zeggen dat het niet toch een goede keuze kan zijn voor je kind.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 10:17 
Volwassene

marmotje schreef:
Soms trouwens zijn erg slimme kinderen die erg snel en schools leren betere versnellers dan 145+ die niet zo schools geïnteresseerd zijn maar wel gek op verrijking (hoewel ze vaak ook wel vanzelf zichzelf versnellen denk ik. Maar misschien toch liever eerder dieper de verrijking in duiken dan zsm de basisschool doorlopen).

Hier regulier onderwijs, wel een eigen leerlijn.

Wat grappig. Is dat zou? Wel goed te weten. Onze oudste is niet echt schools, leert vanzelf en heeft een hekel aan herhaling. Maar die zou je dus eigenlijk beter niet kunnen versnellen. Misschien zit er wel iets in hoor, want dan loop je misschien weer sneller vast...

Onze jongste is iets schoolser en vind herhaling niet zo erg. Maar die vermaakt zich denk ik langer met de vriendinnen, het creatieve en sportieve in de klas. Die zou je misschien eerder versnellen? Terwijl die het misschien minder nodig heeft.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 13:27 
inactief

Ik ben de expert niet hoor! Ik geef alleen maar door wat ik daar van hoor. En dat kun je sowieso niet veralgemeniseren. Maar soms is een 145+er niet per se gebaat met een nadruk op versnelling, erg vaak staan ze enorm open voor niet schoolse dingen. Maar ideaal gezien zou het beide moeten denk ik, want ze versnellen zichzelf al vaak. Alleen hoeft dat niet altijd fysiek klas overslaan, kan ook in de stof (wordt de uitdaging aan einde basisschool dan wel weer groter van maar soms zijn er masterclasses te volgen op VO bijvoorbeeld).

Lang verhaal voor dat het cijfertje 145+ betekent niet automatisch dat je MOET versnellen.

Hier leest zoon technisch M5 (niet op snelheid, want nooit oefenen dus geen automatisering. Als hij het dus wel eens doet vindt hij het al snel stom en saai want het kost moeite maar korte tekstjes gaan prima) en rekenen tussen M4 en... dingen van groep 5, 6? Dat is natuurlijk best wat voorlopen voor iemand van nog geen vijvenhalf en officieel groep 2 (wel met eea uit hogere leerjaren in eigen leerlijn). In wereldoriëntatie is voorlopen al helemaal een "ramp".
Ik ben oprecht verbaasd over ouders van kinderen die minder dan een jaar voorlopen dat ze ze toch willen versnellen. Waarom? Nou ja daar kunnen natuurlijk heel veel redenen voor zijn maar als het puur en alleen de stof is, waarom zou je...

En ook bij ons wordt helemaal niet gezegd dat hij "dus" maar klas moet overslaan (eerst wel hoor, maar nu wordt echt heel erg op diepgaande verrijking ingezet). Ik ken ook een aantal 145+ers die nooit versneld zijn en ook geen opgelegde schoolse verrijking hebben gekregen (thuis wel zelf veel in gedaan overigens). Op wat kleine dingen na gaat dat eigenlijk heel prima, goeie loopbanen (geen topbanen maar wel gewoon 1 of 2 masters gedaan met relevante carrières daarbij). Hebben niet alles eruit gehaald wat er in zit, soms is dat even een overpeinzing, maar eigenlijk toch gewoon content met hoe het uiteindelijk is gegaan.

Maar goed. De (145+) drop out voorbeelden ken ik net zo goed hoor...

@Susanne1982 dat versnellen is soms ook een argument om een kind tegen z'n grenzen aan te laten lopen zodat het eindelijk eens gaat leren leren en niet alles zo maar meer vanzelf binnenkomt. Maar mits goede afspraken daarover kun je dat ook met verrijking op hoog niveau bereiken.

Versnellen zien wij persoonlijk voorlopig dus niks in al kan ik me best voorstellen dat het anders wordt in groep 3. Omdat er nu nog enorme kleutervrijheid is kan ik dat nog niet overzien. Meer nog is onze overweging dan naar hb onderwijs. Maar zelfs dat... als het niet nodig is liever niet. Ik heb daar namelijk vooralsnog ook niet het idee van dat dat het ei van columbus gaat zijn. Hij wil gewoon zo volkomen z'n eigen gang gaan...

Ik ben het dus wel met Hanneke eens; er is een enorme druk om het onderwijs passend te laten zijn maar daarmee haal je soms ook de drive weg bij een kind om zijn eigen verrijking op te zetten.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2017, 22:35 
­

Passend onderwijs betekent niet dat elke kind op elke school passend onderwijs moet krijgen. Het betekent dat elke samenwerkingsverband een passend plek voor elk kind moet hebben.
Dat is iets heel anders.
Als het onderwijs op de school van je kind niet passend is, maar op een andere school van het samenwerkingsverband wel, dan kan je kind dus naar die andere school.
De school van je kind moet biedend wat in hun profiel vermeld staat.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 08:19 
Volwassene

Het is ook de vraag wat je dan onder passend onderwijs verstaat. Bij een kind als onze oudste, die met acht jaar klaar was met school en die ook sociaal-emotioneel twee jaar voorliep, is het in mijn ogen niet 'passend' om vast te houden aan acht jaar basisschool. We zijn heel blij dat we het met veel verrijking nog wat langer hebben kunnen rekken, maar op een gegeven moment hield het echt op. Hij wilde gewoon verder. Toch vind ik dat we hem passend onderwijs hebben geboden: hij kijkt met veel plezier terug op de basisschool, heeft daar een fijne tijd en altijd toch uitdaging gehad (misschien niet optimaal, maar voldoende). En hij is gelukkig waar hij nu zit op het VO, komt daar nog meer tot bloei dan voorheen. Hoewel we ook daar het niveau alweer in de gaten moeten houden. Daarom denk ik dat bij een voorsprong van meerdere jaren uiteindelijk een versnelling (of meer) onvermijdelijk is. Wanneer je kijkt naar wat zo'n kind nodig heeft, het niveau waarop het functioneert, zul je moeten gaan schuiven. Maar dat doe je pas op het moment dat het gat zo groot is (en het kind daar ook last van heeft) dat het niet op andere wijze meer te overbruggen is. Waarmee we weer terug zijn bij: kijk naar wat het kind nu nodig heeft.

Zolang het eindniveau vastligt kun je mijns inziens niet verwachten dat elk kind dat op dezelfde leeftijd bereikt. Daar kun je wel wat in schipperen, maar niet volledig. En bij een kind dat blijft zitten en er zo een jaar langer over doet zeggen we ook niet dat het onderwijs faalt, maar zijn we blij dat er tegemoet gekomen is aan de behoeften van het kind. Voor versnellen zie ik dat net zo.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 09:24 
Volwassene

En ik vind passend onderwijs op papier iets heel anders dan de praktijk. Onze huidige school profileert zich in hun ondersteuningsprofiel echt als mb/hb school. Ze prijzen zichzelf dat ze de enige school zijn in de gemeente dat ze mb/hb ín de klas kunnen opvangen, in plaats van dat ze (zoals alle andere scholen in de gemeente) doorverwijzen naar een hb school.
Maar als zelfs de ib'er van die school zegt: 'wij doen niets met (hb) kleuters, pas vanaf groep 3 o.b.v. cito-resultaten' en een leekracht die zegt 'er is geen plan en er komt geen plan' en vervolgens weigert tegemoet te komen aan de coginitieve behoeften en leerhonger van dochter, omdat dat allemaal niet harmonieus zou zijn, dan durf ik nu - mede dankzij het onderzoeksrapport - vrij stellig te zeggen dat ze er dus totaal geen kaas van gegeten hebben en passend onderwijs op huidige school een beetje een farce is.

Als ik dan kijk naar de nieuwe school, die daar in hun ondersteuningsprofiel niet iets expliciets over heeft opgenomen, maar vooral aangeeft niemand uit te sluiten (ASS kinderen zijn ook welkom) en een directeur die bij de eerste kennismaking al begint over versnellen, compacten, verrijken, persoonlijk plan etc. dan geeft dat in ieder geval meer hoop. Tegelijkertijd ben ik zelf al zo geschrokken van het rapport en de impact (reguliere verrijking zal ook niet voldoende zijn bijv. dus andere methodes nodig) dat ik wel denk: we vragen hier wel heel veel van een school. Maar nogmaals, ik ben nu dingen aan het invullen, eerst maar kijken waar de school zelf mee komt. Hun samenwerkingsverband heeft i.i.g. geen speciale hb/mb scholen of scholen die zich daar meer op hebben toegelegd.

Wat betreft dat versnellen: natuurlijk ga ik doen wat het beste is voor mijn kind en ik ga geen versnelling tegenhouden omdat ik er zelf een beetje moeite mee heb. Maar wat het beste is voor je kind, vind ik soms nog best lastig te bepalen. Wat cognitief het beste is en wat sociaal-emotioneel het beste, hoeft niet altijd parallel te lopen. Waarbij ik natuurlijk niet uitsluit dat als we het cognitieve deel goed regelen, ze sociaal-emotioneel gezien enorm opbloeit. Hoog tijd dat die glazen bol uitgevonden gaat worden :)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 09:42 
inactief

Ik denk dat er maar heel weinig hb kinderen zijn voor wie reguliere (schoolse) verrijking voldoende zal zijn. Ik vind het dan ook een enorme meerwaarde als ze leren dit voor zichzelf te creëeren. (Buiten school dan, in hobby's, sport, lezen, spellen, knutselen, bouwen etc etc).
Hoewel als ze dit binnen school kunnen nog veel beter, al is dit misschien wat veel gevraagd)

Omdat het soms echt niet goed gaat thuis hebben wij ook nauw contact met school maar soms geeft het meer vrijlaten van zoon meer ruimte, en als hij goed in z'n vel zit pakt hij die ook. Het is mooi om daar ook de ruimte voor te geven. Hij wordt echt steeds beter in dan zijn eigen verrijking te verzorgen ipv ons zo te claimen. Ik vind dat echt heel waardevol.

Daarnaast is het ook aan scholen om verrijking op maat te bieden natuurlijk. Op school is het lastiger voor kinderen om zelf hun uitdaging te zoeken natuurlijk en ook voor jongere kinderen is het lastiger als ze bepaalde vaardigheden nog niet voldoende beheersen.
Hier zou zoon waarschijnlijk ook wel met een jaartje of twee, drie de volledige basisschoolstof kunnen beheersen als we hem recht vooruit zouden laten gaan.
Voorlopig gaan we samen toch met school de uitdaging aan om zoveel mogelijk te verbreden ipv (fysiek) versnellen. Nogmaals, misschien is het na de kleuterstijd anders.
Ik spreek mezelf bovendien tegen want hij krijgt ook al bovenbouw verrijking. Het idee was, verrijking staat naast de reguliere stof dus daarmee versnelt hij niet.
We zullen zien hoe lang dat houdbaar is. Ik vind het in elk geval een betere insteek dan versnellen als een van de eerste opties (maar dat is in ons geval, waar zoon helemaal niet dol is op het schoolse ook al gaat het vanzelf, maar liever heel andere projectjes doet).

Heb je een kind dat gewoon lekker vooruit wil in lezen, rekenen etc dan is versnellen inderdaad denk ik niet te vervangen door verrijking (wel aan te vullen en ook nodig).

Laatst bijgewerkt door marmotje op 03 apr 2017, 09:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 09:52 
Volwassene

Wat Emma zegt, zo ervaar ik dat ook. Onze school (dorpsschool) neemt iedereen aan, ongeacht diagnose, rugzakje, zindelijkheid, etc. Er zitten autistische kinderen met een heel laag IQ, kinderen die niet kunnen lopen, etc. Maar heel af en toe gaan er kinderen naar het speciaal onderwijs, als ze ernstige gedragsproblemen hebben en daarmee de lessen verstoren. Het woord mb/hb is nergens in de schoolgids te bekennen. Maar ze kijken echt naar het kind, laten onderzoek doen als ze dat nodig vinden en doen er ook wat mee. Er is een plusklas, waar kinderen naartoe gaan die het nodig hebben. Dat zijn niet alleen de hoog presteerders, maar die zijn wel welkom. Veel flexibiliteit is zo fijn! Ik heb vrijwel nooit ergens om moeten vragen, het werd allemaal door school gesignaleerd en geïnitieerd. Natuurlijk liepen we tegen veel dingen aan, maar wel samen met school en dat is heel waardevol.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 10:39 
Volwassene

Nu ik zelf wat meer over de eerste schrik heen ben, denk ik dat het precies is zoals velen van jullie al schrijven: kijk (heel goed) naar het kind en dat ik me niet teveel moet laten leiden hoe het anderen is vergaan (waarbij ik andere ervaringen natuurlijk wel heel waardevol blijf vinden) en dat als literatuur over levels of giftedness etc. A zegt, dat dat niet per definitie ook het beste voor m'n dochter is.

Na eerst het dogmatische van de vrije peuterspeelzaal te hebben meegemaakt ('ze zei dat ze graag een puzzel wilde doen, maar wij bieden pas puzzels op de basisschool' en 'zelf lezen mag pas als ze haar tanden gewisseld heeft') en nu het dogmatische van de(ze) Montessori-school en hun obsessie met harmonie, gaan we nu maar het avontuur aan in het reguliere onderwijs in de hoop dat zij wel kunnen kijken naar wat mijn dochter nodig heeft i.p.v. een specifieke pedagogische visie voorschrijft hoe mijn dochter zich wel/niet zou mogen ontwikkelen. We gaan waarschijnlijk binnen nu en drie maanden wel beleven of die versnelling voor mijn dochter onvermijdelijk is of niet...

@Marmotje: wij zaten eerst heel erg op de lijn van 'als school die verrijking, uitdaging etc. niet kan bieden, dan doen we het thuis zelf wel'. Zo doen we het eigenlijk al vier jaar (nooit naar kdv geweest en heb haar na 8 mnd van de peuterspeelzaal afgehaald). Maar wat wij hebben gemerkt is dat huidige school dochter zo apatisch maakt, dat ze nergens meer zin in heeft. Nu is ze afgelopen maand veel ziek thuis geweest en zien wij - ondanks ziekte - ons kind juist weer helemaal opbloeien zowel cognitief (ze zoekt weer uit zichzelf de uitdaging, beslist ineens uit zichzelf dat ze zinnetjes wilt schrijven en doet dat dan zonder onze hulp foutloos en netjes) als creatief (ze schildert, knutselt, tekent er weer de hele dag op los). Daarnaast zit ze ook op twee sporten, wat ik voor een 4-jarige al best veel vind. We komen nu dus tot de conclusie dat we haar alles kunnen bieden van de wereld, maar alleen als school ook voldoende biedt.

Pagina 1 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende