Het is nu 19 nov 2018, 16:53




 Pagina 4 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 09:02 
Volwassene

Geregistreerd: 24 maart 2015, 14:40
Berichten: 161
Wat een interessante discussie is dit geworden :D .

Nog even een aanvulling van mijn kant voor de oorspronkelijke vraag van TO. Mijn ervaring is dat je niet te ver vooruit moeten kijken. Heb je het idee dat je kind nu op de goede plek zit en voldoende uitdaging heeft? Is het antwoord ja, prima! Is het antwoord nee, dan moet er met school worden gekeken hoe dit opgelost kan worden. En of dat met extra verrijking en verdieping kan of toch een versnelling aan te raden is blijkt dan wel weer.

Als je vorig schooljaar in september zou hebben gezegd dat zoon nu in groep 4 zou zitten had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard :lol: . Hij was toen echt nog niet toe aan groep 3. Cognitief wel, maar verder was het nog echt een kleuter. Hij is in groep 2 zoveel mogelijk uitgedaagd en heeft nog genoten van het bouwen met allerlei materialen wat hij naar hartenlust mocht doen. Vervolgens maakte hij in de zomervakantie een cognitieve reuzensprong waardoor hij groep 3 met een erg grote voorsprong begon. Vanaf het begin is ingezet op veel verdieping en verrijking, maar dat bleek al snel niet toereikend. Voor de kerstvakantie is besloten dat hij na de kerstvakantie met groep 4 mee zou gaan doen. En dat gaat prima, wel gelijk met extra uitdaging. Versnellen was bij Zoon echt nooit een voorkeur van ons, maar het was duidelijk bij alle partijen dat dit, op dit moment, het beste voor zoon is.


Laatst bijgewerkt door ElisHug op 06 apr 2017, 10:49, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
Oudste dochter 11/2007, Zoon 03/2010 en Jongste dochter 10/2013.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 10:00 
inactief

Geregistreerd: 26 jul 2015, 09:42
Berichten: 473
Wat is een erg grote voorsprong? (Als je het zou willen delen tenminste, mag ook per pb). Ben nog aan het zoeken wanneer een versnelling nu echt onvermijdelijk is...



_________________
J 2011
C 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 10:41 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
Ik vind het ook een erg interessante discussie, dank allen!

Ik heb nog even gebeld met het testbureau en een aantal vragen voorgelegd:
- Het is geen wetmatigheid dat hb/145(plus) kinderen móeten versnellen. Wat zij wel zien is dat in gemiddelde kleuterklassen de opbouw heel erg traag (een hele week over de letter s) is en niet passend is voor hb kinderen en dat zeker bij de kleuters met didactische voorsprong dat je alle verrijking van de wereld kan aanbieden, maar je nog steeds iets moet met die didactische behoefte.

Dat is wel iets wat ik heel erg herken. Wij hebben voor thuis nu diverse smartgames, 2 sporten, een museum jaarkaart, een oneindige hoeveelheid knutselmateriaal etc. waar ze allemaal veel plezier aan beleeft, maar dan gaat ze gisteravond op tissues ( :roll: ) de getallenlijn uitschrijven en sommetjes maken. Hetzelfde op school, van de meester mag ze geen didactische werkjes en is haar schoolweek voornamelijk gevuld met klei, waarbij de variatie 'm zit in 's ochtends de blauwe klei en 's middags de rode ( :evil: ). Ze kwam maandag thuis met de mededeling dat ze nummer 89 gekleid had. Dus tegemoet komen aan de didactische behoefte is wel echt iets wat mijn kind nodig heeft, maar hoe je dat vormgeeft is dan weer een tweede: versnellen binnen eigen groep, versnellen naar hogere groep, mix van groep 2 en 3. Ook daarvoor zul je dus weer naar kind zelf moeten kijken (en doortoetsen).

- Wat betreft verschillen tussen 130 - 145: wat tester betreft berusten die niet op een statistisch toeval. Zij ziet wel hele duidelijk verschillende tussen 130 en 145 kinderen, maar dat zit 'm niet zozeer op het didactische, maar vooral op de hypergevoeligheden (Overexcitabilities van Dabrowski), waarbij alle hb kinderen dat wel hebben, maar dat zij in hun praktijk wel zien dat hoe hoger de IQ-score, des te meer hypergevoeligheden. Dat is gebaseerd op hun praktijkervaring, dus zal ook zeker geen wetmatigheid zijn, maar ik herken m'n dochter er heel erg in en kan bij haar het hele lijstje afvinken.



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 10:47 
Volwassene

Geregistreerd: 24 maart 2015, 14:40
Berichten: 161
marmotje schreef:
Wat is een erg grote voorsprong? (Als je het zou willen delen tenminste, mag ook per pb). Ben nog aan het zoeken wanneer een versnelling nu echt onvermijdelijk is...


Ze hebben hem met methodetoetsen doorgetoetst voor rekenen tot eind groep 3 en daar had hij alles nagenoeg foutloos. Op de M4 cito van rekenen haalde hij een hoge II. Avi had hij begin september al E4 gehaald. Alleen met spelling had hij (voor M4 niveau) wat hiaten. Zoon zit in een groep 3/4 en het grote punt was vooral dat hij eigenlijk niet meer mee deed met groep 3 omdat hij voor vrijwel alle vakken een eigen leerlijn had. Hij zat letterlijk en figuurlijk op een eilandje te werken, deed aan geen enkele instructie meer mee en pikte (bewust en onbewust) toch al veel mee van groep 4. Dit alles bij elkaar, plus het feit dat nú de overstap heel makkelijk en natuurlijk zou verlopen omdat hij al in een groep 3/4 zit, heeft ons (school en ouders) doen besluiten de overstap naar groep 4 te maken. En dat gaat vooralsnog heel erg goed. Voor rekenen heeft hij nu op groep 4 niveau gelijk extra uitdaging gekregen (plusschrift en rekentijgers), voor lezen ook. Intussen wordt wat meer aandacht besteed aan spelling, dat pakt hij heel goed op. En schrijven, maar dat heeft vooral tijd en oefening nodig. Hij schrijft best prima maar langzaam.

Het was dus het totaalplaatje waardoor school en wij hem beter op zijn plek vinden in groep 4 (en dat vindt hij zelf ook :D ).

Nog een disclaimer: wij weten zoon zijn IQ score niet, hij is niet getest. Hij zit nu op zijn plek, school denkt goed mee. Zolang dat zo blijft en wij geen hulpvraag hebben gaan wij hem ook niet laten testen. Niemand twijfelt eraan dat hij slim is :D . Zijn zus is wel getest, en dat zegt ook wel wat :).



_________________
Oudste dochter 11/2007, Zoon 03/2010 en Jongste dochter 10/2013.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 13:03 
Volwassene

Geregistreerd: 30 sep 2016, 17:05
Berichten: 236
https://www.youtube.com/watch?v=JCvG6oDWWHI

Tessa Kieboom over hoogbegaafdheid met een audio stream waar een hoogbegaafd kind zich klaarmaakt voor het schoolreisje.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 13:22 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
@Muziekschuur: dat had dus mijn dochter kunnen zijn in dat audiofragement (en mijn man en ik beiden vroeger, wij verafschuwden schoolreisjes)



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 13:39 
Volwassene

Geregistreerd: 30 sep 2016, 17:05
Berichten: 236
Als een kind ZOOOOOO intens is, dan zie je normale juffen en meesters een kind afwijzen. Of het nu 130 of 145+ is. Het 'ZIJN' is dan zoooo intens dat deze kids begeleiding nodig hebben (lees peer of sparringspartner). Versnelling lukt dan... wel/niet... Maar is het een middel van de leraar om van het kind af te komen? Hoeveel dwars verbanden volgt het kind? En heeft het kind een dwingend talent buiten school of schurkend tegen zijn school talent aan.

Het is m.i. deze hoogbegaafden waar het 'talent' of de intensiteit leidend zijn die een autonome route zouden moeten kunnen lopen. Als dat in een regulier schoolgebouw is, zou het zomaar tot jalouzie kunnen leiden en worden deze kinderen slachtoffer van geweld.

http://www.pestbriefje.com/wordpress/

Er is een prachtig middel tegen pesten. Maar het wordt niet ingezet. Want op het voortgezet vinden leraren het 'niet verantwoordelijk zijn' voor 'de kids' wel makkelijk. De meest logische route zou dan zijn: de eerste 2 jaren van het voortgezet afmaken.... En met 15 naar een schakelklas van de universiteit (die er nog niet is (maar de eerste tekenen zijn wel zichtbaar).

Overigens zit daar ook een club 'creatieve begaafden' bij die vanaf hun 15e (maar kan veel eerder) hun stihl gevonden hebben. Dat kan de kunstenaar, tekenaar, vakman of athleet zijn. Deze hebben weer een eigen traject.

In al deze trajecten is 'bescherming' vanuit een gevestigde psycholoog nodig. Zij zijn degenen die het kind vrijmaken. C.Q. die tekenen voor het individuele pad wat het kind mag lopen.
Ik ben nog aan het zoeken welke plekken daarvoor aangewezen zijn. Een aantal psychologen rondom Feniks kunnen dat. Tessa Kieboom (Excetera.be (belgie dus) kan dat, de mensen rondom Spirare kunnen dat. Ik zoek nog in de regio Friesland deze mensen. Zij zijn de aangewezen personen die een individuele leerweg mogelijk kunnen maken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 10:19 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jun 2014, 11:18
Berichten: 2448
Om even op de vraag terug te komen. Wanneer is een versnelling onvermijdelijk? Volgens mij wanneer een groep of klas hoger duidelijk beter past bij het kind. Een klas is vooral een sociaal gebeuren, en een omgevingscultuur is toch wel de belangrijkste basis voor iemand om te functioneren.
Volgens mij is dit niet echt te kwantificeren helaas.

Ik zou zeggen persoonlijk dat je na moet gaan of de mensen waarmee je om gaat, de kinderen en de leerkrachten van je kind in een klas in dit geval, oprecht werken aan elkaars succes. Voor school: Koester kinderen als ze een unieke kijk hebben op de wereld en ook op hun eigen fuctioneren. Dat is een kracht. Dat betekent omgekeerd voor kinderen: Voel je je gerespecteerd en word je unieke kijk gewaardeerd?

Het belangrijkste qua groei lijkt mij of je kind ervaart dat hij\zij wordt geholpen steeds iets beter te worden en dat dit wordt aangemoedigd. Dat is de voorwaarde voor groei door de omgeving in het algemeen. Qua schoolse vaardigheden wordt 'voortuitgang' redelijk vastgelegd met toetsen, maar er zijn mijns inziens veel meer en betere aspecten die je kunt bedenken waarop je wil groeien als kind. Die kun je in kaart brengen en scoren gedurende het schooljaar. Als een soort houvast. Je kan ook intuitief beoordelen of een omgeving passend is (een heel belangrijk talent voor het leven) maar het gevaar is dat kinderen een te beperkte referentiekader hebben om dit goed te kunnen aanvoelen. Een breed scala aan buitenschoolse activiteiten en clubjes buiten schooltijd kan daarbij helpen, om te leren groei-culturen te herkenen en te leren in welke omgeving je best floreert. Het zou fijn zijn als scholen flexibeler zijn en kinderen ook op proef een paar maanden in een andere klas durven zetten.

Ik heb het totaal niet wetenschappelijk onderbouwde idee dat veel HBers die extreem zijn qua IQ niet gemaakt zijn voor het schoolsysteem zoals wij dat kennen en per definitie nooit passend onderwijs genieten. Het onderwijs is namelijk gefundeerd op een normgroep, ingedeeld op leeftijd en op basis van de heersende cultuur (en dan ook nog eens langzaam in aanpassen op veranderingen in de samenleving om politieke en organisatorische redenen). Als bewijs: Er zijn veel verschillende onderwijstypes. En er zijn veel verschillen qua landen. Het onderwijs in Belgie is anders dan in Nederland bijvoorbeeld. Het zou wel interessant zijn te kalibreren tussen onderwijssystemen onderling of onder andere landen. Het zegt mij in elk geval dat onderwijs en ontwikkeling van een kind niet voldoende samenhangen om te beweren dat versnellen nodig is bij welk IQ of persoonskenmerk, nationaliteit of wat dan ook.



_________________
Jongste Telg, 2010
Oudste Boef, 2008
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017, 18:44 
Volwassene

Geregistreerd: 30 sep 2016, 17:05
Berichten: 236
http://www.nu.nl/werk-en-prive/4454091/ ... lexie.html

Binnen dit artikel over dyslexie vind je een belangrijke aanwijzing. Dyslexie wordt vermeden door te "stampen" . Door met elkaar op te lezen klassikaal vermijd je de band met de leraar. Die in sommige gevallen onpersoonlijk en onaangenaam is omdat het geen compatibele personen zijn.

Snelle leerlingen die een gave hebben en in sommige situaties van intuitie naar kennis of vaardigheid kunnen gaan. Die leerlingen zijn gebaat bij een individuele route binnen de klas. Omdat we nu een vaste differentiatie van 3 leerwegen in 1 klas hebben is de dwang van medeleerlingen sterker en persoonlijker. En kan dus makkelijk ontsporen.

Binnen deze standaard differentiatie vraag ik me af of er plaats is voor een sterke (meerbegaafde) creatieve leerling of de hoogbegaafde. Dus een serieus afbreuk risico. Zodra onderpresteren is begonnen hebben ouders dat in een aantal gevallen pas laat in de gaten.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017, 18:48 
Volwassene

Geregistreerd: 30 sep 2016, 17:05
Berichten: 236
Extreem begaafden kunnen een leraar tot leerling maken. Met een zeer veerkrachtige schoolleiding kan dat. Maar onze scholen zijn niet sterk geleid. Om een dergelijke omdraaiing in de klas te begeleiden heb je zeer sterke docenten nodig. Dominante docenten. Die die dominantie onder controle hebben. Werken die docenten in het onderwijs?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017, 19:16 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
We gaan het beleven Muziekschuur...
Ik ben op dit moment hoopvol dat het wel kan. Ze wordt in groep 2 geplaatst, gekoppeld aan kids uit groep 2 die flink voorlopen, gaat meedoen aan plusklas met hogere orde denkopdrachten en krijgt een juf die (nog) geen specialist is in het onderwerp, maar bereid om te leren, gecoacht wordt en het onderzoeksverslag van a tot z grondig gelezen gehad.

We moeten zien hoe het in de praktijk werkt, maar ik ben voorzichtig optimistisch.



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 10:19 
Volwassene

Geregistreerd: 30 sep 2016, 17:05
Berichten: 236
- intensiteit
- van intuitie naar kennis
- hoogsensitiviteit/bovennatuurlijke gaven

Risico factoren.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 11:00 
Volwassene

Geregistreerd: 06 sep 2013, 09:34
Berichten: 720
Woonplaats: rond Amsterdam
een vraag die bij dit topic bij me op komt: correleert IQ met mate van overexcitabilities (Dabrawski).
Mijn persoonlijke ervaring zegt van wel, maar dat zijn 'slechts' tientallen kinderen... (geen goede steekproef :))



_________________
Moeder van zoon A (aug 2010), HB, en dochter B (juli2012) hb
slimme uitdaging voor peuters: http://www.decreatieveontdekker.nl - basisonderwijs-orthopedagogiek
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 11:37 
inactief

Geregistreerd: 26 jul 2015, 09:42
Berichten: 473
Hoi emma30 een mooie ontwikkeling bij jullie. De ene hb'er is de andere niet, maar bij ons exact dezelfde aanpassing... En ook dat is nog steeds (lang) niet genoeg... gelukkig wel nog meer aanpassingen dus alles bij elkaar begint het ergens op te lijken hoor! Maar dan nog. Eerdere aanpassingen hielpen eerder ook maar tot maximaal 2 weken dus ben erg benieuwd...

Mutsefluts ik denk dat 145+ vaak wel erg hoog in de categorien van dabrowski vallen, intellectueel zo'n hoge gevoeligheid hebben zal vaker wel dan niet ook aan andere gevoeligheden gekoppeld zijn lijkt me? Maar het hoeft natuurlijk niet. Andersom heb je ook zeer gevoelige mensen die niet altijd hb zijn. Ik heb zo'n deelverzameling voor ogen waarin ik de percentages niet weet.



_________________
J 2011
C 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 14:08 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3111
Citaat:
een vraag die bij dit topic bij me op komt: correleert IQ met mate van overexcitabilities (Dabrawski).
Onze oudste (nu 22 jaar; gemeten IQ op 7-jarige leeftijd op vorige versie van de WISC 152+) was als baby en peuter heel erg gevoelig, op de basisschool al wat minder en nu valt vooral op dat hij erg relaxed is. Hij houdt niet van situaties waarin veel lawaai is, maar hij kan dingen erg makkelijk van zich af laten glijden en laat zich nauwelijks beïnvloeden door emoties van anderen. Hij heeft op dat gebied erg veel geleerd. Als peuter was hij angstig omdat hij veel kon beredeneren en nog niet kon relativeren. Hij had een groot rechtsvaardigheidsgevoel, was bang van water toen hij niet kon zwemmen, schrok heel erg van harde geluiden, kon slecht tegen veranderingen, was bang dat wij dood zouden gaan enz. Inmiddels is hij erg goed geworden in relativeren.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2017, 08:12 
inactief

Geregistreerd: 26 jul 2015, 09:42
Berichten: 473
Hoe gaat het hier? Zijn de aanpassingen voorlopig afdoende emma30? En mutsefluts?

Heeft iemand eigenlijk enig idee uit hoeveel 145 (+) of in die buurt hb klassen bestaan? Het zal vaker zijn dan regulier onderwijs maar klassen vol? Of juist wel? Dat 'mildere' hb'ers toch makkelijker op gewone scholen blijven? En pas de hogere iq's doorschuiven?
En dan niet om het cijfertje maar om de vaak wat extremere manier van anders denken? Ben je daar dan nog steeds een vreemde eend in de bijt of juist vis in het water...
(Ik weet het, dat kun je niet van tevoren zo stellen en hangt van zoveel dingen af... maar ben benieuwd hoe anderen dit ervaren).

Paradoxaal gezien hoor ik dus ook de geluiden dat (klassikaal) hb onderwijs niet altijd afdoende is voor de extremere hb'ers en dat regulier onderwijs met sterk programma op maat soms beter werkt?



_________________
J 2011
C 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2017, 09:50 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
@Marmotje: Mijn voorzichtige optimisme zet door. De versnelling gecombineerd met het dagelijkse pluswerk in het plusgroepje lijkt hier i.i.g. goed uit te pakken. In een andere post van blauwelucht heb ik een hele opsomming gemaakt van allerlei 'klachten/problemen' die als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Voor de liefhebbers hier te lezen: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=13336

Tegelijkertijd merk ik wel dat het heel belangrijk is om een vinger aan de pols te houden en te blijven letten op de kleinste signaaltjes, omdat dochter eigenlijk niet zegt als haar iets dwars zit en we het vooral van haar welzijn/gedrag (thuis) moeten afleiden. Heel fijn is dat ib'er en leerkracht hebben aangegeven dat we onmiddellijk aan de bel moet trekken, zodra haar gedrag weer verandert en we sowieso om de 4-6 weken om tafel zitten. Dochter moet bij haar pluswerk met een smilie aangeven of ze het wel of niet leuk vindt. Toen ze me vertelde dat ze konijnenoren op de smilie had getekend, schoot naast een lach, 'verveling' wel heel ff door m'n hoofd en meteen daarna 'hysterische tijgermoeder'...Vannochtend toch maar ff naar haar pluswerkmap gekeken en naast de konijnenoren zag ik ook andere vrolijke versieringen. Heb besloten dat ik niet in het duister ga tasten wekenlang of ze zich verveelt/dat ze zich gewoon als een (jong) kind gedraagt/of zo op haar gemak voelt op haar nieuwe school dat ze letterlijk en figuurlijk eens buiten de lijntjes durft te kleuren op school. Ga de juf vanmiddag maar eens ga vragen hoe dat gaat met dat pluswerk.

Hoe gaat het bij jullie marmotje? Las ik het nou goed dat jullie naar hb-onderwijs gaan of geldt dat alleen voor jongste en (nog) niet voor oudste? Hier in onze nieuwe regio is hb-school sowieso pas vanaf groep 4. Geen idee hoe groot dus het percentage 145 (+) kinderen is in hb-klassen en het verschilt heel erg waarom mensen gaan. In onze oude woonplaats hadden we geen andere keuze gehad om naar een hb-school te gaan, vanwege de 'er is geen plan, er komt geen plan' filosofie van de oude school. Overstappen naar andere gewone school was geen optie geweest vanwege beleid samenwerkingsverband: hb-kinderen gaan naar een van de vier hb-scholen in de gemeente. Ik heb test bureau nog expliciet gevraagd of ze vonden dat we haar naar een hb-school moesten sturen, maar die vonden hb-onderwijs ook niet altijd zaligmakend, omdat veel hb-scholen weigeren te versnellen en door te toetsen (dat geldt ook voor hb-school in onze nieuwe regio), terwijl dat voor sommige hb' ers wel alsnog echt nodig is.



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: is versnelling onvermijdelijk bij 145(plus)?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2017, 18:50 
inactief

Geregistreerd: 26 jul 2015, 09:42
Berichten: 473
Wachtlijst voor hb school. We zingen het dus nog even uit. Ik denk dat hb onderwijs heel erg nodig is. Op huidige school persoonlijk plan en veel extra's maar nog is het allemaal niet genoeg. En misschien gewoon ook niet genoeg aansluiting.
Aan de andere kant...geen idee wanneer er plaats is. En of dat nou zaligmakend is. Qua klasgenoten en dan kunnen samenwerken in werkjes en projectjes wel een hele verbetering lijkt me. Maar dan verder vooral wel klassikaal met de stroom mee en dat past wat minder bij onze heel erg autonome hb'er...
Dus we zijn nog zoekende. Goed om wel jouw ervaring te lezen emma30; dat het niet onmogelijk is gewoon op een reguliere school.

Bij ons verdwijnen de klachten ook zeker na aanpassing; maar telkens maar heel kort. Er valt eigenlijk niet zo heel veel extra meer aan te passen momenteel. Het gaat nu wel een stuk beter dan eerst, maar ik zou het toch nog aanmodderen noemen en niet wenselijk voor de rest van de basisschooltijd. Hij gaat al met vijfenhalf naar groep 3 dus nog meer versnellen heeft niet onze voorkeur.



_________________
J 2011
C 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: