Het is nu 19 nov 2018, 16:40

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wel of niet versnellen van 1 naar 3? wat is schoolrijpheid?
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 07:09 
Volwassene

Het is zo lastig hier iets 'algemeens' over te zeggen...omdat het van zoveel dingen afhankelijk is wat de beste/minst slechte keus is. Ik zou om te beginnen met de eigen school in gesprek gaan hoe zij er in staan en wat hun plan is. Juist in groep 1/2 is soms heel veel mogelijk, maar dat staat of valt met de leerkracht en met eventuele extra handen die aanwezig zijn. Er wordt in zo'n klas vaak sowieso al veel gediffertieerd, er moet dan 'alleen maar' een extra laag bij komen. In groep 3 is dat lastiger, daar is het aanbod op veel scholen extreem klassikaal.

Ik zou vooral kijken naar de klas waar je dochter in terecht komt en in welke klas de kinderen met wie ze bevriend is terecht komen. Wij hebben dat bij de oudste onderschat, school adviseerde versnellen en wij gingen er vanuit dat dat qua aansluiting met de nieuwe klas wel goed zou komen omdat ze heel sociaal was en met iedereeen speelde ed. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, dan had ik haar in de kleuterklas gelaten. Geen idee hoe dat zou zijn gelopen natuurlijk, misschien ook wel niet goed, dat kan natuurlijk heel goed. De jongste gaat nu ook versneld naar groep 3, juist door de ervaring met de oudste. De vriendinnen van de jongste zitten nu in groep 2. Hopelijk pakt het bij haar beter uit en houdt ze en de aansluiting met de klas en wordt er op cognitief gebied voldoende aangeboden. Ze wordt door haar karakter soms gezien als sociaal-emotioneel jong, maar dat is ze in mijn ogen juist niet. Ze is alleen snel van slag en kan heftig reageren, maar naar mijn idee juist omdat ze dingen heel goed door heeft en de gevolgen ervan doorziet ed. Is ze dan sociaal-emotioneel jong of loopt ze er juist ver op vooruit?

Maar goed, ook nu weer geen idee of dit echt de beste keuze zal blijken te zijn. Het is, denk ik, altijd 'kiezen uit twee kwaden'. Je kunt de keuze alleen maken op basis van wat je op dat moment weet. De tijd erna zal uit moeten wijzen of het de juiste keuze is geweest. Maar dat geldt dus voor allebei de opties, dus zowel voor nog eenmaal kleuteren als voor eerder naar groep 3.

Berichttitel: Re: Wel of niet versnellen van 1 naar 3? wat is schoolrijpheid?
BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 19:16 
Volwassene

Anne72 schreef:
Onze kinderen hebben allebei ondanks een hele grote cognitieve voorsprong resp 2,5 en 2 jaar gekleuterd. Daarbij was er allerlei verrijking in de vorm van extra opdrachten, ingewikkelder werkbladen, boeken en ook extra vragen in de kring. De juf bedacht per groepje kinderen geschikte vragen. Sommige wat eenvoudiger, sommige op basis niveau en sommige voor de kinderen die wat slimmer waren. Als ze dat niet doen bij de kleuters zou ik er aan twijfelen of ze het wel doen in de andere klassen.
Eens met Anne. Wanneer een school flexibel en creatief te werk kan en wil gaan, is er in de kleuterklassen veel mogelijk om een slimme kleuter aan het werk te houden. Versnellen is dan niet altijd nodig. Voordeel van zo'n aangepast aanbod is dat een kind daarnaast nog genoeg ruimte heeft om te spelen en niet direct over hoeft te gaan op het formele leren.

Toch heb ik daar wel een kleine kanttekening bij: soms zijn aanpassingen aan het aanbod niet voldoende om het probleem op te lossen. Ik zou daarom naast de didactische voorsprong ook kijken naar de aansluiting die een kind heeft in de klas en/of met oudere kinderen.
Onze oudste heeft ondanks haar grote cognitieve voorsprong ook ruim 2 jaar gekleuterd. Ze had weinig aansluiting in de groep maar ze hield van gezelligheid en van knutselen en fröbelen en er was genoeg ruimte om haar creativiteit kwijt te kunnen, zelf boekjes te lezen, te schrijven, etc. Jongste daarentegen vond het kleuteren verschrikkelijk, ondanks de vele aanpassingen in zijn programma. Hij had ook op sociaal-emotioneel gebied een voorsprong van zo'n 3 jaar en hij vond gewoon geen aansluiting bij leeftijdsgenootjes. Hij heeft krap een jaar gekleuterd en is destijds versneld op basis van 1) didactische voorsprong (vastgesteld middels doortoetsen) en 2) sociaal-emotionele voorsprong. In groep 3 vond hij meer aansluiting maar na een half jaar raakte hij die aansluiting ook weer kwijt. Hij is uiteindelijk 3x versneld (niet echt onze droom) en pas tóen zat hij sociaal gezien ook op zijn plaats.

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2