Het is nu 18 jan 2021, 09:12

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: wanneer versnellen naar groep 4
BerichtGeplaatst: 13 jun 2010, 07:22 
inactief

sinds deze week weten we dat dochter (6) HB is en nu opeens komt versnellen naar groep 4 wel naar boven bij school. Maar welke kennis moet een kind hebben voor groep 4?
ze kan nu avi2 lezen maar niet heel snel zoals de groep 4 leerlingen waarschijnlijk doen. ze kan tot over de honderd tellen, cijfers tot honderd herkennen, geautomatiseerd rekenen tot 15 ongeveer daarboven met vingers of telraam. is begonnen met zichzelf de tafels te leren en kan nu de tafels van 2 3 ,4 en 5 langzaam opnoemen. Ze is begonnen met klokkijken. Is die kennis voldoende voor groep 4? en Wat moeten ze nog meer kennen?
Ik denk dat schrijven wel eens ene probleem zou kunnen worden, ze kan el schrijven maar nog niet zo mooi en is nog onzeker

Berichttitel: Re: wanneer versnellen naar groep 4
BerichtGeplaatst: 13 jun 2010, 09:53 
inactief

Daar is doortoetsen voor uitgevonden :)
Als ze op de E3 een C of hoger haalt heeft ze de kennis om naar 4 te gaan.
Of dat ook raadzaam is hangt van andere dingen af: is ze er sociaal en emotioneel ook aan toe, wat voor groep zou ze in komen, wat voor leerkracht krijgt ze dan, etc, maar de kènnis heeft ze dan :)
En je weet meteen waar ze evt dan nog steeds een voorsprong heeft en aangepast werk nodig heeft.
Overigens moet er na een versnelling zowiezo verrijkt worden, anders kun je straks wéér versnellen omdat ze opnieuw voor loopt.

Greetz,
Maya Deva

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2010, 21:50 
Volwassene

6 jaar, groep 2. Is ze ook een "late leerling" zoals Moppekind (na 1 oktober jarig) ?

Laat haar doortoetsen, dat kan nog wel vóór de zomervakantie, dan weet je welk niveau ze beheerst.
Avi 2 is voldoende om naar groep 4 te gaan vanuit groep 3, maar het kan zijn dat ze op school een lagere avi krijgt, omdat avi ook op tempo wordt gemeten.

Een optie is nog om eerst in groep 3 te starten, en dan na de kerstvakantie in groep 4 door te gaan.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2010, 09:29 
inactief

We hebben gevraagd of ze haar willen doortoetsen maar ik weet nog niet of ze dat echt gaan doen, ze zouden het bespreken.
Ze leest AVI 2/3 thuis op een redelijk tempo maar ik weet dat ze op school erg onzeker is over haar lezen dus dan zal het wel minder gaan.

Het zal er inderdaad om gaan of ze sept in 4 kan starten of in dec doorstroomt. Het lijkt me moeilijker voor een kind om in dec door te stromen want ze komt in een bestaande klas terecht.

ze is trouwens van juni

BerichtGeplaatst: 15 jun 2010, 09:42 
Volwassene

Onze jongste is na de kerstvakantie naar groep 4 versneld. Na de zomer eerst alleen lezen in 4, na de herfst instructie rekenen in groep 4 erbij en na de kerstvakantie helemaal naar groep 4. Het ging eigenlijk prima. Op het hoofdletters schrijven na was ze helemaal op niveau. Ze zit op een school met combinatieklassen, haar vriendin zal al wel in groep 4. De overgang is eigenlijk zonder problemen verlopen.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2010, 10:48 
Volwassene

Renee schreef:
Het zal er inderdaad om gaan of ze sept in 4 kan starten of in dec doorstroomt. Het lijkt me moeilijker voor een kind om in dec door te stromen want ze komt in een bestaande klas terecht.
Dat is ook (en misschien wel vooral) heel erg leerkrachtgebonden. De ontvangende leerkracht bepaalt met zijn/haar houding of een instromende leerling welkom is, geaccepteerd wordt, etc. De klas zal die houding overnemen.
Mijn kinderen zijn allebei altijd halverwege schooljaren ingestroomd. En dat is eigelijk altijd goed gegaan, zonder problemen. Oudste is in maart van groep 3 naar groep 4 gegaan en werd gewoon door de bestaande klas opgenomen. Voordeel was dat ze niet op haar tenen hoefde te lopen omdat ze in groep 3 al vooruit gewerkt had zodat ze op niveau zat. Nadeel was dat ze heel snel daarna alweer voorliep en zich verveelde (maar dat kwam deels ook door de leerkracht die zich niet kon voorstellen dat een net versnelde leerling behoefte aan meer uitdaging zou kunnen hebben, ze wilde dus niet compacten en verrijken).

BerichtGeplaatst: 17 jun 2010, 11:51 
­

Als je wilt weten of ze naar groep 4 kan zul je moeten doortoetsen. Dit kan door de eindcito's van groep 3 af te nemen. Zo is het tenminste bij ons gegaan. Onze jongste is versneld van groep 2 naar groep 4. We zijn toen ook van school gewisseld. Na de zomervakantie hebben ze in een week tijd de eindcito's van groep 3 afgenomen en hem daarna op grond van de resultaten in groep 4 geplaatst.
Bij de toetsen zat ook een onderdeel spelling. Dit was best lastig voor mijn zoon want hij schreef amper.
Het leren schrijven in groep 4 was best lastig voor hem, hij heeft een paar weken de boekjes van groep 3 mogen gebruiken, maar moest al snel meedoen met het schrijven van groep 4. Dat moest ook wel want in de reken- en taalmethodes van groep 4 wordt al wel wat schrijfvaardigheid van je verwacht.
Wat het schrijven betreft is er wat voor te zeggen om pas rond de kerst te versnellen.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 08:58 
inactief

ze hebben de testen van groep 3 al afgenomen en die gingen erg slecht. Het tempo bij lezen lag erg laag. De woordjes lijst ging ook niet goed. Toch ziet school in dochter een kind wat volgend jaar versneld moet gaan worden. Ondertussen is ook besloten dochter naar een andere school over te plaatsen. Daar zal nog besproken worden wanneer dochter naar groep 4 zal gaan. Volgende week gaat ze eerst 3 dagen mee draaien zodat de juf al een indruk van haar kan krijgen. Dan kan ook besproken worden wanneer ze naar groep 4 zal gaan.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 09:06 
inactief

ik herken dit heel erg mijn zoon ( maart 2004 ) zit ook op het nivo van wel groep 3 of toch deels al 4 ...
Lezen doet hij wel maar hij leest nog te langzaam voor groep 4 ( ja zelf leren lezen en geen ondersteuning vanuit school krijgen dan is het niet gemakkelijk ) hij wordt nu eindelijk op meerdere malen vragen doorgetoets om het juiste nivo te bepalen voor na de vakantie. Starten zal hij zo ie zo in groep 3 maar of hij daar een heel jaar voor nodig heeft betwijfelen we nu al. Hij zit nu al op hoge scores ( A en B ) op cito M3 met ordenen en woordenschat en rekenen . Alleen dat AVI nivo is nog niet hooggenoeg en schrijfletters kan hij nog niet ( bewust af gehouden bij hem hij wilde het al wel leren ).

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 10:51 
Volwassene

nicol schreef:
schrijfletters kan hij nog niet ( bewust af gehouden bij hem hij wilde het al wel leren ).
Als je weet dat hij op de overige vlakken een voorsprong heeft, zou ik dat schrijven niet afremmen. Zeker niet als ie ook nog wil. Als hij kan schrijven, is hij veel meer 'in balans' en wordt een eventuele versnelling al gemakkelijker. Niet kunnen schrijven is toch best een struikelblok als je cognitief gezien in groep 3 eigenlijk niet veel meer te zoeken hebt.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010, 17:41 
Volwassene

Je kunt bij die goedkope boekenwinkels heel veel `overtrekboekjes´scoren, voor twee of drie euro.
Die hielpen Moppekind bij het oefenen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2010, 19:25 
inactief

Herkenbare overweging, wat is nu de juiste optie.
Dochter is versneld net na de meivakantie van groep 3 naar groep 4. Schreef al lange tijd thuis, dus bij haar was dat geen probleem.
Zoon is nu het probleem. Is een echte onderpresteerder, school twijfelt nog steeds en durft niet zo goed verder te gaan met hem. Ook omdat het geen schrijfwonder is, hij heeft er gewoon een hekel aan. Maar het schrijven kan ook op andere manieren worden geregeld, bijvoorbeeld achter de computer. En mijn dochter kreeg in groep 4 soms wat extra tijd als ze tijd te kort kwam. Klas vond dat prima.
Gelukkig komt mijn zoon volgend schooljaar in een combigroep 4-5 en dat zal een groot deel van het probleem doen oplossen. Ik ga er eingelijk vanuit dat hij dan aan de slag gaat omdat het beter bij hem aansluit en ik denk dat hij aansluit bij groep 5. De juf en IB-er houden hier ook veel rekening mee, dus hij zal daar wel wat vrijheid in krijgen.
Schrijven forceren lijkt me niet zo handig, maar misschien wordt het wel leuk en uitdagend als er dingen geschreven moeten worden die meer aansluiten.
Onze ervaring met de oudste is heel positief.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 09:47 
inactief

dochter begint hier telkens meer te schrijven, op school komt ze nog niet verder dan hek, roos en pet bijvoorbeeld. Thuis schrijft ze nu briefjes. Gisteren bijvoorbeeld. ik mag wel buitespeele mar ik wel niet, ik wel niet buitespeele otat ik moe ben.

is het niet schattig :oops:

woensdag , donderdag en vrijdag gaat ze wennen op de nieuwe school en daarna zal over haar versnelling gesproken worden

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 13:42 
inactief

Paula schreef:
nicol schreef:
schrijfletters kan hij nog niet ( bewust af gehouden bij hem hij wilde het al wel leren ).
Als je weet dat hij op de overige vlakken een voorsprong heeft, zou ik dat schrijven niet afremmen. Zeker niet als ie ook nog wil. Als hij kan schrijven, is hij veel meer 'in balans' en wordt een eventuele versnelling al gemakkelijker. Niet kunnen schrijven is toch best een struikelblok als je cognitief gezien in groep 3 eigenlijk niet veel meer te zoeken hebt.

hij is wel wat bezig met schrijven maar niet met schrijfletters maar ik zal hem dit eens gewoon bieden als hij erom vraagt. Dank je voor het meedenken.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 13:43 
inactief

moppetoet schreef:
Je kunt bij die goedkope boekenwinkels heel veel `overtrekboekjes´scoren, voor twee of drie euro.
Die hielpen Moppekind bij het oefenen.

zal er eens naar op zoek gaan das idd wel fijn dank je daar zal j blij mee zijn..

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 13:58 
Volwassene

Juist als hij bezig is met leren schrijven, is 't denk ik handig om hem die schrijfletters aan te bieden. Anders leert ie blokschrift en dat moet ie dan in groep 3 meteen weer afleren. Dat kan heel verwarrend én frusterend voor een kind zijn (ik weet nog dat ik dacht dat ik dom was ... ik kon al 2 jaar schrijven, blokletters. En de eerste de beste dag op school werd me verteld dat dat niet toegestaan was, ik moest dus helemaal opnieuw leren schrijven).

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 18:00 
Volwassene

Nicol schreef:
hij is wel wat bezig met schrijven maar niet met schrijfletters maar ik zal hem dit eens gewoon bieden als hij erom vraagt. Dank je voor het meedenken.

Wat bedoel je met schrijfletters? Lopend schrift?
Daar hebben ze mijn vijfjarige dus helemaal mee over de rooie gekregen... hij werd na kerst versneld van 2 naar 3 en toen dachten ze dus dat ik zijn motorische 'achterstanden' wel even bijgespijkerd zou hebben binnen twee weken :roll:. Nah... dat was dus niet gelukt (jochie had wel wat leukers te doen in zijn kerstvakantie :mrgreen:) en toen waren de rapen gaar: zware onvoldoendes voor Schrijven op zijn eerste rapport :evil:. De school waar hij nu zit doet gelukkig niet zo moeilijk... die zijn allang blij dat hij keurig leesbaar schrijft in blokschrift en voor schrijven heeft hij gewoon een 'goed' op zijn rapport.

Oudste daarentegen heeft zich op haar vierde een soort van onleesbare hierogliefen aangeleerd en in groep 3 moest ze ineens 'blokschrift' leren. Juf had gelukkig na een week al in de gaten dat dochters blokschrift toch niet meer te redden was en heeft haar maar meteen een schrijfschriftje voor halverwege groep 3 gegeven (aan elkaar schrijven dus). Dame gaat nu naar groep 7 en houdt er een keurig handschrift op na... ook al een 'goed' op haar rapport.

Wat ik maar zeggen wil: blokschrift is niet zaligmakend en lopend schrift evenmin. Het hangt maar net af van de mogelijkheden van het kind op dat moment. Ik heb trouwens wel eens gehoord dat lopend schrift helemaal niet sneller hoeft te zijn dan blokschrift, en ik heb regelmatig gezien dat blokschrift wel eens leesbaarder kan zijn dan lopend schrift. Een beetje juf speelt daar op in en kijkt gewoon naar het kind zelf... gewoon eerst eens over gaan kletsen op school dus :wink:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 19:30 
inactief

J schrijft nu nog in blokletters lopendschrift nog nooit van gehoord ken alleen de aangeboden schrijfletters ....die je idd aan elkaar schrijft...

BerichtGeplaatst: 06 jul 2010, 09:48 
Volwassene

Lopend schrift dat zijn die mooie schrijfletters die ze op school leren. Eind groep 3 beginnen ze met aan elkaar schrijven van die letters (wij leerden ze vroeger met mooie ophaaltjes weet ik nog, dat is tegenwoordig niet meer 't geval).

Op de meeste scholen mogen kinderen die al blokschrift schrijven als ze groep 3 binnenkomen, dat niet blijven doen. Dat mag pas in groep 7 weer, wanner kinderen een eigen handschrift gaan ontwikkelen. Tot die tijd moeten ze fijn allemaal 't zelfde schrijven. Tenzij je een school treft die vooral kijkt naar 't kind en niet zozeer naar de methode. Maar die lijken nogal in de minderheid te zijn :? .

BerichtGeplaatst: 06 jul 2010, 13:08 
Volwassene

Ook voor mij is dit een herkenbare situatie. Sinds een maand weten we dat onze zoon (jan 04) hb is. Wij hebben besloten om hem direct aan het begin van het schooljaar te versnellen naar groep 4 (betreft een combi 3/4 klas). Hieronder ons verhaal :

Hij is (bij de Europese School) getest voor E3, had voor spelling (mn dubbele klanken), woordenschat en luisteren een C, voor de rest A of B, AVI was E4. Zijn motoriek loopt achter voor groep 4, dus we hebben wat werkbladen gekregen met schrijfschrift om thuis te oefenen (elke dag 10 minuten). Volgens mij kijken ze dan aan het begin van het schooljaar of hij nog extra oefening/begeleiding nodig heeft. Spelling werd aan het begin van het schooljaar nog herhaald, dus dat zou wel goed komen. Er zaten meer goede rekenaars in de klas, dus daar werd al extra materiaal voor besteld. Een ander kind las ook op E4 niveau, dus daar heeft hij dan ook iemand om mee op te trekken.

Op de duitse school (waar ze hem al een jaar lang 1 ochtend in de week zien voor `een allochtonen cursus duits`) zou hij gewoon moeten beginnen in groep 3 (is bij wet zo geregeld :shock:!!!! ). In de gesprekken die we daar hadden, werd meer nadruk gelegt op datgeen wat nog niet goed was (motoriek en duits (wonen hier nu bijna 1 jaar, hiervoor 4 jaar in franstalig gebied) in plaats van te kijken naar wat hij wel al kan. Deze gesprekken waren dan ook erg frustrerend ( :twisted: ). Overigens staat de Kindergarten (kleuterscholen) hier volledig los van de Grundschule (basisschool vanaf groep 3), dus moet hij zowiezo op een nieuwe school in een nieuwe klas beginnen.

Onze zoon heeft tijdens de testen een week meegelopen en was helemaal happy en heeft er heel veel zin in. Wat een verademing na de afgelopen periode ( :lol: :lol: ). Ik hoop eigenlijk dat het hem na een tijdje niet weer te gemakkelijk zal zijn, want over compacten en verrijken (anders dan het extra materiaal) wilden ze nog niet echt praten.....

Omdat we hier nog geen leerplicht hebben tot groep 3 en onze zoon inmiddels volledig gefrustreerd rondliep, hebben we nu samen afgesproken dat hij tot het eind nog 2 dagen naar de Kindergarten hoeft te gaan (voor zijn Duits en om ook zijn vriendjes nog te zien).

z 2007 1 tweetalig ath

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende